2023-01-10, 11:29
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
De har tappat lusten att skriva fr att forumet blivit kapat av toxiska haters medan forumet egentligen borde finnas fr aktiegare som vill fra fram och diskutera konkret information. Vettiga mnniskor brukar vilja g hem frn festen s snart som nn stter sig och skiter p soffbordet.

Baserat p det faktum att Tesla r mest kpa aktien hittills i r p Nordnet s behvs det fler bjrnar p forumet, inte frre, drfr att folk fortfarande tror p era fantasier.

Om du vill g igenom min portflj och bertta vart jag tnkt fel s ser jag det som jttebra, skicka ett PM. Men folk som r investerade i fantasibolag gillar inte detta drfr att kursen drivs endast av sentiment s allt som skadar sentimentet r inte vlkommet.
Citera
2023-01-10, 11:37
Medlem
Citat:
man r dum i huvudet om man tycker aktien r dyr idag. Det r inte mer komplicerat n s.

Det r mer komplicerat n s, och att du inte fattar det r orovckande. Nr jag varit bear Tesla har jag iaf fattat Bull-tesen, dvs 50% tillvxt, FSD, humanoida Robotar, kade marginaler i takt med kade volymer osv osv. Men ansett att jag tyckte sannolikheten var lgre n vad som prisades in = inte kpvrt.

Att du inte ens kan frestlla dig Bjrn-tesen utan tycker att man r dum i huvudet om man tycker tesla r dyr hr belyser ju bara att du inte frstr bolaget och dess risker. ven om man tror p den effektiva marknaden eller inte s kan man inte kalla hela andra sidan av sin trade efterbliven. D frstr man inte tesen.
Senast redigerad av job230ge 2023-01-10 kl. 11:39.
Citera
2023-01-10, 12:10
Medlem
Citat:
Bara fr att aktien r ner 65% i r betyder inte att jag inte fr rtt om utvecklingen p ngra rs sikt. Om du kunde pricka marknadens toppen och botten, grattis, du har blivit oerhrt rik?

Nr det gller min lngtidsstrategi med Tesla s r det kp och behll sen 2019. Jag har gjort ngra undantag som bde lnat sig och straffat sig. Avyttrar jag aktier igen i nrtid s r det en liten mngd. Jag vntar mig kurser sub $100 men skulle absolut inte ta ngra strre korta positioner d Tesla lika grna redan kan ha en botten inne. De som pratar om att Tesla hr hemma p niver som $40 har ingen som helst kunskap utan repeterar bara vad andra okunniga hasplar ur sig.
Man kan undvika bli fattig genom att identifiera en aktie vara vrde r helt t vggarna frikopplat frn faktiskt fundamenta och helt enkelt hlla sig borta frn den frutom med lekpengar.

Sen finns det andra sidan som slnger in hela sitt kapital i samma aktie, bedyrar hur billig den r och ett r senare har torskat mer n hlften av sin investering..

Jag skulle inte kpa en enda Tesla aktie p lngsidan frrn vinsterna dalat en period, det r d blodbadet kommer.
Citera
2023-01-10, 13:26
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Baserat p det faktum att Tesla r mest kpa aktien hittills i r p Nordnet s behvs det fler bjrnar p forumet, inte frre, drfr att folk fortfarande tror p era fantasier.

Om du vill g igenom min portflj och bertta vart jag tnkt fel s ser jag det som jttebra, skicka ett PM. Men folk som r investerade i fantasibolag gillar inte detta drfr att kursen drivs endast av sentiment s allt som skadar sentimentet r inte vlkommet.

Det r skillnad p toxiska haters och bjrnar. Du har bara fel om Tesla, och det r ok, det kan man ha.
Citera
2023-01-10, 13:26
Medlem
raskenss avatar
Citat:
"Tesla's goal is to deploy 1500 GWh of storage/yr in 2030 out of a 10k GWh market at that time
That's 375x what they did in 2021 (4 GWh)
That's = to 37 fully operational Lathrop plants.
36 more plants in 8 yrs = ~4.5 new plants/yr"

https://twitter.com/PaperBagInvest/s...ZsEEUrFDg&s=19

Fr att upplysa herr Mongo om hur marginellt det r s motsvarar 1500GWh vad en krnreaktor producerar p EN timme. Mlet r allts att producera den lagrinskapaciteten per R. Ett r bestr av 8700 timmar. Den lagringskapaciteten r inte ens en tummetott, det r hudcell

Och Tesla brstar sig om att bli vrldens strsta energikomcern
Citera
2023-01-10, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fr att upplysa herr Mongo om hur marginellt det r s motsvarar 1500GWh vad en krnreaktor producerar p EN timme. Mlet r allts att producera den lagrinskapaciteten per R. Ett r bestr av 8700 timmar. Den lagringskapaciteten r inte ens en tummetott, det r hudcell

Och Tesla brstar sig om att bli vrldens strsta energikomcern

Dedr med 1500Gwh = en reaktor per timme lter inte rtt om jag har ngn som helst koll p mtt
Citera
2023-01-10, 14:24
Medlem
Citat:
Ah, d verskattade jag otroligt nog din intelligens. Skyller p min natur att tro det bsta om folk tills motsatsen r bevisad.

ter igen s tror du att alla som inte vrderar teslas nd ganska sletna energisektor till 400B$
(3x CATL lmao) r efterblivna.

Man kan inte anvnda tredjepartsbatterier, kasta in dem i megapacks och tro att de ska vara vrt 400B$, d skulle alla gra det. Men du r vl smartare n alla oss andra. Fr du har ju tydligen rtt om tesla ven fast kursen havererat nr du haussat aktien
Citera
2023-01-10, 14:33
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
ter igen s tror du att alla som inte vrderar teslas nd ganska sletna energisektor till 400B$
(3x CATL lmao) r efterblivna.

Man kan inte anvnda tredjepartsbatterier, kasta in dem i megapacks och tro att de ska vara vrt 400B$, d skulle alla gra det. Men du r vl smartare n alla oss andra. Fr du har ju tydligen rtt om tesla ven fast kursen havererat nr du haussat aktien

Suck. Det r din Dunning-Kruger som gr att du tror att den du argumenterar emot inte begriper bttre. Det r inte bara att kasta ihop batterier i en container. Men d du inte frstr en promille om hur saker funkar i verkligheten s missar du vrdet av ett komplext system med kontroll-elektronik och mjukvara som utgr den helhetslsning det handlar om. Jag kommer aldrig vertyga dig om vare sig Teslas kompetens, dess vrdering eller dina egna tillkortakommanden, s jag lmnar dig till ditt de.

https://twitter.com/iamtomnash/statu...oQXs5RgL7T6KPQ
Citera
2023-01-10, 14:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Dedr med 1500Gwh = en reaktor per timme lter inte rtt om jag har ngn som helst koll p mtt

Fel av mig p G ch M. O3 ger 1450MWh ska det vara 1.5GWh. En mnads produktion ungefr blir det . inte en timme. Men fortfarande inte mycket.

Vrldens globala energiproduktion r 3800TWh. 1500GWh r i det sammanhanget inte ens mtbart p en skala
Senast redigerad av raskens 2023-01-10 kl. 14:53.
Citera
2023-01-10, 17:09
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Suck. Det r din Dunning-Kruger som gr att du tror att den du argumenterar emot inte begriper bttre. Det r inte bara att kasta ihop batterier i en container. Men d du inte frstr en promille om hur saker funkar i verkligheten s missar du vrdet av ett komplext system med kontroll-elektronik och mjukvara som utgr den helhetslsning det handlar om. Jag kommer aldrig vertyga dig om vare sig Teslas kompetens, dess vrdering eller dina egna tillkortakommanden, s jag lmnar dig till ditt de.

ABB har byggt vxelriktare och likstrmskablar i 30 r som klara 1GW verfring och mer drtill. Att tesla skulle ha nn form av hokus pokus reglerteknologi som ingen annan behrskar r komik p hg niv.

Dunning-Kruger r ditt generalargument varfr Tesla skulle vara vrderat s ohyggligt p grund av att dom har nn magisk teknologi

Rejl imponansfaktor r att ASEA p 70talet byggde 8st egenutvecklade krnreaktorer p mindre n 13r. Tesla r i sammanhanget bljbarn och wannabe.
Senast redigerad av raskens 2023-01-10 kl. 17:11.
Citera
2023-01-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fel av mig p G ch M. O3 ger 1450MWh ska det vara 1.5GWh. En mnads produktion ungefr blir det . inte en timme. Men fortfarande inte mycket.

Vrldens globala energiproduktion r 3800TWh. 1500GWh r i det sammanhanget inte ens mtbart p en skala

Vilken jvla tur d att man inte planerar driva hela planeten p batterier och inget annat d.

Man behver ju lngt ifrn 100% batteritckning p ett r fr att det ska vara ekonomiskt.
Citera
2023-01-10, 19:57
Medlem
Citat:

Tnk dig tanken att personen som tror att varenda mnniska p jorden lider av dunning-kruger kanske sjlv gr de?. Du verkar ju kunna dra slutsatser om vrdet p en verksamhet hgre n ngon annan i vrlden och sedan kalla alla som inte hller med dig fr efterbliven.

Tnk dig tanken iaf.. vldigt spnnande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in