Citat:
Ursprungligen postat av
illumina
Nope, jag gr efter Troy Teslikes estimat om 20% i Q1. Jag ppekade bara att du rknade p ett konstigt stt. Men om jag missfrstod dig s fr du jttegrna uppdatera mig. Vad tror du Teslas bruttomarginal kommer landa p i Q1?
Du skrev ju att de gr frn 26% till 20%, det r ljligt lite med tanke p hur stor prissnkningen var.
Var det 26% vinstmarginal p bilarna dom slde innan, och dom snker priset med 15-20% kommer ju vinstmarginalen snarare hamna p max 10-13% eftert. Ja det r nstan s man bara kan dra av prissnkningen frn vinstmarginal d det r dr prissnkningen kom frn. Det r vinstmarginalen som har dragits ner ordentligt, inte kostnaden fr att tillverka bilarna.
Tesla Model Y SR gick frn 689k till 539k, 150 000 kr billigare! ven om vi leker med tanken att denna var jkligt bra vinst fr Tesla att slja, lt oss sga 30% vinstmarginal (allts ca 206k vinst per bil), har denna vinsten nu minskat med 150 000 kr, allts 56k vinst per bil istllet.
539k frsljningspris, 483k tillverkningspris, 56k vinst, ca 10% vinstmarginal.
Frn 30% vinstmarginal till 10% vinstmarginal p en bil ver en dag. Du fr typ slja fyra st sna bilar nu fr att f samma vinst som du fick frn en sld bil tidigare. Men det rcker inte, Tesla ska ju ha vinsttillvxt. s du fr vl slja iaf fem st bilar d fr att motivera ett hgt PE tal som Tesla fortfarande har. Tror du Tesla kommer slja 5 gnger fler bilar YoY i r?
Edit : med reservation fr andel skatter osv, men pongen kvarstr, det r total katastrof fr vinsterna med en s hr kraftig prissnkning.