Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-23, 19:43
Medlem
Oj PE uppe i 44 och rapport p onsdag om jag inte har fel.

Mastercards och visas rapport p torsdag och i denna skitekonomin s kan man vl gissa hur de kommer att se ut? Dliga nyheter r tydligen bra nyheter fr man inbillar sig att det betyder minskade rntekningar.
Mindre rntekning n frvntat driver kursen fr dessa skitfretag uppt.

Jag tror vi kommer f se volatilitet i Tesla mfl kommande dagar.
Citera
2023-01-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du skrev ju att de gr frn 26% till 20%, det r ljligt lite med tanke p hur stor prissnkningen var.

Var det 26% vinstmarginal p bilarna dom slde innan, och dom snker priset med 15-20% kommer ju vinstmarginalen snarare hamna p max 10-13% eftert. Ja det r nstan s man bara kan dra av prissnkningen frn vinstmarginal d det r dr prissnkningen kom frn. Det r vinstmarginalen som har dragits ner ordentligt, inte kostnaden fr att tillverka bilarna.

Tesla Model Y SR gick frn 689k till 539k, 150 000 kr billigare! ven om vi leker med tanken att denna var jkligt bra vinst fr Tesla att slja, lt oss sga 30% vinstmarginal (allts ca 206k vinst per bil), har denna vinsten nu minskat med 150 000 kr, allts 56k vinst per bil istllet.

539k frsljningspris, 483k tillverkningspris, 56k vinst, ca 10% vinstmarginal.

Frn 30% vinstmarginal till 10% vinstmarginal p en bil ver en dag. Du fr typ slja fyra st sna bilar nu fr att f samma vinst som du fick frn en sld bil tidigare. Men det rcker inte, Tesla ska ju ha vinsttillvxt. s du fr vl slja iaf fem st bilar d fr att motivera ett hgt PE tal som Tesla fortfarande har. Tror du Tesla kommer slja 5 gnger fler bilar YoY i r?

Edit : med reservation fr andel skatter osv, men pongen kvarstr, det r total katastrof fr vinsterna med en s hr kraftig prissnkning.
Tesla har aldrig vrderats p nsta rs vinst utan haft en tech-vrdering som r skyhg.
Anledningen till fallet r att det har knakat p rapport-fronten men om onsdagen visar en god guidning tror jag att tergngen r hr.
Tesla-aktien har ensamt bde lyft och snkt NASDAQ.
Citera
2023-01-24, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Japp, du vet ingenting om mig frutom att jag varit kritisk till tesla samtidigt som aktien har gtt ner 65%, jag vet inget om dig frutom att du legat all in med instllningen "Yes sir. Vinna eller frsvinna. Det lter nog sjukt i dina ron och det kan jag frst. Men med tiden kommer du frst." i en aktie som gtt ner 65%. S vi kan nog bestmma oss att jag r efterbliven och att du r vldigt intelligent funkar fr mig

Citat:
Du skrev ju att de gr frn 26% till 20%, det r ljligt lite med tanke p hur stor prissnkningen var.

Var det 26% vinstmarginal p bilarna dom slde innan, och dom snker priset med 15-20% kommer ju vinstmarginalen snarare hamna p max 10-13% eftert. Ja det r nstan s man bara kan dra av prissnkningen frn vinstmarginal d det r dr prissnkningen kom frn. Det r vinstmarginalen som har dragits ner ordentligt, inte kostnaden fr att tillverka bilarna.

Tesla Model Y SR gick frn 689k till 539k, 150 000 kr billigare! ven om vi leker med tanken att denna var jkligt bra vinst fr Tesla att slja, lt oss sga 30% vinstmarginal (allts ca 206k vinst per bil), har denna vinsten nu minskat med 150 000 kr, allts 56k vinst per bil istllet.

539k frsljningspris, 483k tillverkningspris, 56k vinst, ca 10% vinstmarginal.

Frn 30% vinstmarginal till 10% vinstmarginal p en bil ver en dag. Du fr typ slja fyra st sna bilar nu fr att f samma vinst som du fick frn en sld bil tidigare. Men det rcker inte, Tesla ska ju ha vinsttillvxt. s du fr vl slja iaf fem st bilar d fr att motivera ett hgt PE tal som Tesla fortfarande har. Tror du Tesla kommer slja 5 gnger fler bilar YoY i r?

Edit : med reservation fr andel skatter osv, men pongen kvarstr, det r total katastrof fr vinsterna med en s hr kraftig prissnkning.
Du rknar allts p noll nya bilar slda? Jag tror att vinstmarginalen sjunker, men med rge kompenseras av den nya marknaden Tesla hittar till nu.
Citera
2023-01-24, 07:21
Medlem
Tesla skulle till synes kunna eliminera konkurrensen totalt fr EV genom att kapa sina marginaler, vilket antagligen skulle vara vldigt lnsamt p kort och medellng sikt. Och antagligen skulle vara hllbart att f igenom som marknaden ser ut just nu.

Men bolaget gs av ngon som r totalt ointresserad av att eliminera ngra konkurrenter. Hela strategin handlar om att marknaden ska vxa, och att Tesla ska vara ledande i den vxande marknaden. Det r ocks detta som leder till iden att Tesla i framtiden skulle kunna vara vrldens strsta bolag, vilket vore helt orimligt om inte Teslas marknader vxer.

Hoppas det kan hjlpa "dEt R eN vAnLig BiLpRoDucEnt lolololol"-ligan.
Citera
2023-01-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Du rknar allts p noll nya bilar slda? Jag tror att vinstmarginalen sjunker, men med rge kompenseras av den nya marknaden Tesla hittar till nu.
Nej, var fr du det ifrn? Jag pongterar det faktum att Tesla kan slja dubbelt s mnga bilar 2023 jmfrt med 2022 utan att vinsten vxer, eftersom vinstmarginalen har gtt ner ordentligt.

Katastrof fr fretaget? Nej. Men inte bra fr att hlla en hg vrdering vid liv.
Citera
2023-01-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Frlt, ett bolag som har 95% av sin omsttning i bilar dr resterande 5% r i en energisektor med <10% bruttomarginaler.

Frtjnar 3-siffriga P/E imo
Citera
2023-01-24, 08:48
Medlem
Citat:
Frlt, ett bolag som har 95% av sin omsttning i bilar dr resterande 5% r i en energisektor med <10% bruttomarginaler.

Inte jttehg niv hr.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Tesla skulle till synes kunna eliminera konkurrensen totalt fr EV genom att kapa sina marginaler, vilket antagligen skulle vara vldigt lnsamt p kort och medellng sikt. Och antagligen skulle vara hllbart att f igenom som marknaden ser ut just nu.

Men bolaget gs av ngon som r totalt ointresserad av att eliminera ngra konkurrenter. Hela strategin handlar om att marknaden ska vxa, och att Tesla ska vara ledande i den vxande marknaden. Det r ocks detta som leder till iden att Tesla i framtiden skulle kunna vara vrldens strsta bolag, vilket vore helt orimligt om inte Teslas marknader vxer.

Citera
2023-01-24, 09:32
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Nej, var fr du det ifrn? Jag pongterar det faktum att Tesla kan slja dubbelt s mnga bilar 2023 jmfrt med 2022 utan att vinsten vxer, eftersom vinstmarginalen har gtt ner ordentligt.

Kan man f se i din katalog som listar kostnaden p varenda komponent i bilarna fr att se hur du kommer fram till s lga vinstmarginaler? Har du katalogen p PDF? Kan du lnka till den?
Citera
2023-01-24, 09:37
Medlem
Gapfills avatar
Citat:

nnu en gng, varfr inte lyssna p experterna som vet vad de pratar om?
Har Team Munro fel om bruttomarginalerna p produkterna i energisektorn och i s fall hur?
Citera
2023-01-24, 10:05
Medlem
Citat:

Skalfrdelar vid strre produktion?
Jag frstr inte hur du tnker. Fretagsekonomiskt r det mycket bttre att producera en strre volym n en mindre. Att marginalerna pverkas vet vi, men att man inte kompenserar det genom lgre produktionskostnader vet vi egentligen vi inget om.
Citera
2023-01-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gapfill
nnu en gng, varfr inte lyssna p experterna som vet vad de pratar om?
Har Team Munro fel om bruttomarginalerna p produkterna i energisektorn och i s fall hur?

Fwiw s r Munro experter p bilar. Att tro att dem kan allt r ganska naivt. De frsker ocks kvantifiera AV system vilket gr att de lter ganska korkade. Och ska man lyssna p folket hr inne s r ju en tesla en iPad p hjul och inte en bil s man kanske ska lyssna p en tech reviewer istllet 😭😭

Munro r bland de bsta i vrlden p BIL konstruktion och dekonstruktion / analys.

Jag kollar inte p varenda video de slpper, kan inte du bara sga vilka bruttomarginaler de estimerar?
Senast redigerad av job230ge 2023-01-24 kl. 10:14.
Citera
2023-01-24, 10:23
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Fwiw s r Munro experter p bilar. Att tro att dem kan allt r ganska naivt. De frsker ocks kvantifiera AV system vilket gr att de lter ganska korkade.

Munro r bland de bsta i vrlden p BIL konstruktion och dekonstruktion / analys.

Jag kollar inte p varenda video de slpper, kan inte du bara sga vilka bruttomarginaler de estimerar?

D Team Munro rent generellt har mycket bttre koll p vilka komponenter som sitter i produkterna Tesla tillverkar (de anvnder samma komponenter i s hg utstrckning som mjligt) s br man beakta deras uppskattningar hellre n att sitta och gissa. Om de gr rena gissningar s r de i vilket fall mer kvalificerade n dina.
Om de tror att bruttomarginalerna ligger p 45% ("easy") fr s kallade "megapacks" s r det vl inte s smart att utg ifrn att marginalerna fr hela energisektorn kommer ligga kvar under 10%.

"De frsker ocks kvantifiera AV system vilket gr att de lter ganska korkade."

I vilket universum lter Munro mer korkad n en viktigpetter p Flashback som sitter och gissar hejvilt?
Senast redigerad av Gapfill 2023-01-24 kl. 10:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in