Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gapfill
I vilket universum lter Munro mer korkad n en viktigpetter p Flashback som sitter och gissar hejvilt?

Fr att Munro inte lyssnar p forskare alls utan gick p en utstllning dr de visade en FLIR sensor och drog slutsatsen att det r vad som krvs fr AV.

Jag gissade inte utan kollar p vad 99% av forskarna inom omrdet sger.
Citera
2023-01-24, 10:42
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fr att Munro inte lyssnar p forskare alls utan gick p en utstllning dr de visade en FLIR sensor och drog slutsatsen att det r vad som krvs fr AV.

Jag gissade inte utan kollar p vad 99% av forskarna inom omrdet sger.

Har du fler exempel p vart du tror Munro har gjort fel? Annars tror jag att han ligger i l bakom ditt vindskydd av tokiga uttalanden.

Vidare fr du grna lnka till studier som forskarna lutar sig mot om de nu dragit slutsatsen att FLIR skulle vara ett smre alternativ n Radar och LIDAR.
Senast redigerad av Gapfill 2023-01-24 kl. 10:49.
Citera
2023-01-24, 10:56
Avstngd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nej, var fr du det ifrn? Jag pongterar det faktum att Tesla kan slja dubbelt s mnga bilar 2023 jmfrt med 2022 utan att vinsten vxer, eftersom vinstmarginalen har gtt ner ordentligt.

Katastrof fr fretaget? Nej. Men inte bra fr att hlla en hg vrdering vid liv.
Rimligen mste de vxa i antal slda bilar fr att ens komma i nrheten av sin brskurs, ven om den sjunkit 75%. Mste vara detta som ligger bakom prissnkningen, att Musk lnge talat om en recession som han tror r illa, men just under recessioner s vxer sig framtidens fretag extra starka. man kan utnyttja recessionen.

I vrigt har jag alltid tnkt att deras nuvarande bilflotta som fr anses vara i premiumsegmentet aldrig kan slja mer n 1-3 miljoner bilar globalt, det finns inte fler kpare som har s mycket pengar. S kanske har Tesla nu ntt sitt maxtak med dagens bilpriser, och fr att komma vidare mste de ha fler billiga modeller. Eller snka priset.

Vill minnas att Musk ngon gng frra ret p youtube berttade om hur viktigt det exakta priset p en bil r fr att n stor frsljning, och bara en prisjustering uppt p 10% som de hade ett tag pga kande kostnader minskar omsttningen exponentiellt mot prishjningen, dvs mycket allvarligt att ha fr hgt pris.
Citera
2023-01-24, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Rimligen mste de vxa i antal slda bilar fr att ens komma i nrheten av sin brskurs, ven om den sjunkit 75%. Mste vara detta som ligger bakom prissnkningen, att Musk lnge talat om en recession som han tror r illa, men just under recessioner s vxer sig framtidens fretag extra starka. man kan utnyttja recessionen.

I vrigt har jag alltid tnkt att deras nuvarande bilflotta som fr anses vara i premiumsegmentet aldrig kan slja mer n 1-3 miljoner bilar globalt, det finns inte fler kpare som har s mycket pengar. S kanske har Tesla nu ntt sitt maxtak med dagens bilpriser, och fr att komma vidare mste de ha fler billiga modeller. Eller snka priset.

Vill minnas att Musk ngon gng frra ret p youtube berttade om hur viktigt det exakta priset p en bil r fr att n stor frsljning, och bara en prisjustering uppt p 10% som de hade ett tag pga kande kostnader minskar omsttningen exponentiellt mot prishjningen, dvs mycket allvarligt att ha fr hgt pris.
Det r ungefr som matvaruhandeln. Lockpriser fngar in kunden och sedan efter ett tag hjs det igen.
Jag har redan lst att Tesla hjer tillbaka efter ett tag, men d r ju kunden redan i hamn.
Men det r intressant som du nmner hur stor betydelse priset har.
Sen tror jag ju att Teslas frsljning av bilar kan bli betydligt strre n 1-3m.
Citera
2023-01-24, 11:06
Medlem
Citat:
Har du fler exempel p vart du tror Munro har gjort fel? Annars tror jag att han ligger i l bakom ditt vindskydd av tokiga uttalanden.

Vidare fr du grna lnka till studier som forskarna lutar sig mot om de nu dragit slutsatsen att FLIR skulle vara ett smre alternativ n Radar och LIDAR.

definiera smre? FLIR mter ju inte avstnd s om ngot br de ses som ett komplement. Du kan ju kolla p olika aktrer och vilka sensorer de anvnder. och d menar jag bolag som faktiskt fr kra frarlst d deras system r tillrckligt bra (inte tesla).
Citera
2023-01-24, 11:10
Avstngd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Det r ungefr som matvaruhandeln. Lockpriser fngar in kunden och sedan efter ett tag hjs det igen.
Jag har redan lst att Tesla hjer tillbaka efter ett tag, men d r ju kunden redan i hamn.
Men det r intressant som du nmner hur stor betydelse priset har.
Sen tror jag ju att Teslas frsljning av bilar kan bli betydligt strre n 1-3m.
Med dagens prisklass tror jag inte Tesla kan slja mer. ven i rika Sverige r 450k fr dyrt fr skert 80-90% av alla bilkpare. Bara i Norge och Schweiz i hela vrlden som tesla kan slja till gemene man.
Citera
2023-01-24, 11:14
Medlem
Citat:
Med dagens prisklass tror jag inte Tesla kan slja mer. ven i rika Sverige r 450k fr dyrt fr skert 80-90% av alla bilkpare. Bara i Norge och Schweiz i hela vrlden som tesla kan slja till gemene man.
De flesta bilarna r ju faktiskt inte cashade utan finansierade. En svennebanan som jag leasar ltt en Tesla fr 6-700k.
Citera
2023-01-24, 11:16
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
definiera smre? FLIR mter ju inte avstnd s om ngot br de ses som ett komplement. Du kan ju kolla p olika aktrer och vilka sensorer de anvnder. och d menar jag bolag som faktiskt fr kra frarlst d deras system r tillrckligt bra (inte tesla).

Hade forskarna verkligen arbetat med autonoma system s hade de antagligen gtt p Andrej Karpathys och George Hotz linje, att systemet mste vara Vision-based. Har man den uppfattningen s gr det ju inte att utesluta att FLIR r ett bttre alternativ d LIDAR inte ser skillnad p objekt och levande materia.

Kan du nmna vilka dessa forskare r som du lyssnar p? Frn erfarenhet s bygger deras expertis alltid p vad de ser i backspegeln efter att verkliga talanger drivit utvecklingen framt. Kanske drfr du verkar ligga lite efter i kunnandet om det du pratar om?
Citera
2023-01-24, 11:17
Avstngd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
De flesta bilarna r ju faktiskt inte cashade utan finansierade. En svennebanan som jag leasar ltt en Tesla fr 6-700k.
Du mste vara 22 r. Nej det gr du inte alls, med en rnta p 7% s kostar ett ln p 700k ca 5000 kr per mnad + lika mycket till i vrdefrlust = 10k i mnaden bara fr en bil. Bara 10-20% svenskar, mest ldre, som klarar det beloppet.

Troligen har du missat att en leasing innebr ett restvrde efter 24-36 mnader, s nr leasingen r slut fr du lgga ut 100-200.000 kr p en s dyr bil om du vill byta, beroende p vrdefrlusten p bilmrket.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-24 kl. 11:19.
Citera
2023-01-24, 11:35
Medlem
Gapfills avatar
Citat:
Du mste vara 22 r. Nej det gr du inte alls, med en rnta p 7% s kostar ett ln p 700k ca 5000 kr per mnad + lika mycket till i vrdefrlust = 10k i mnaden bara fr en bil. Bara 10-20% svenskar, mest ldre, som klarar det beloppet.

Troligen har du missat att en leasing innebr ett restvrde efter 24-36 mnader, s nr leasingen r slut fr du lgga ut 100-200.000 kr p en s dyr bil om du vill byta, beroende p vrdefrlusten p bilmrket.

Tror fler i den ringa ldern klarar av ett leasingavtal med den kostnaden d driftkostnaden blir mycket lgre, speciellt om man kan dra av fr resor i deklarationen. Din uppskattning att det bara skulle finnas marknad fr 3 miljoner bilar i det pris segmentet bygger p frldrade premisser. Bara antalet Uber-frare i vrlden ligger p 3,5 miljoner, och dr r ekonomin i att Leasa en Tesla svrslagen, speciellt med tanke p komforten bde fraren och kunderna fr.
Citera
2023-01-24, 11:38
Avstngd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tror fler i den ringa ldern klarar av ett leasingavtal med den kostnaden d driftkostnaden blir mycket lgre, speciellt om man kan dra av fr resor i deklarationen. Din uppskattning att det bara skulle finnas marknad fr 3 miljoner bilar i det pris segmentet bygger p frldrade premisser. Bara antalet Uber-frare i vrlden ligger p 3,5 miljoner, och dr r ekonomin i att Leasa en Tesla svrslagen, speciellt med tanke p komforten bde fraren och kunderna fr.
Jaha, och uber har funnits i hur mnga r och tesla har funnits i hur mnga r? Och nd har jag aldrig hrt talas om ngon koppling mellan dem. Tvrtom kr uber-frare grna med ganska billig bil, absolut sin egen privatbil.

Du kan g tillbaka till krypto nu.
Citera
2023-01-24, 11:44
Medlem
Citat:

Kolla p blocket hur mnga som frsker dumpa sina Teslor med leasingavtal s kan du sluta spekulera sen. Rnteskillnaden r enorm i en ekonomi dr genomsnittssvensken har det ganska tufft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in