Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-12, 23:32
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om jag fr gissa blir han s oerhrt enerverad av den frbluffande anti-intelligensen som resulterar i att folk agerar groteskt ckligt att han inte kan titta bort. Knner igen situationen och d har jag inte en tiondel p Elons asperbeger-skala.

Kombinationen av:
1 Folk anklagar andra (hr Elon) fr att vara dliga mnniskor, samtidigt som det r de sjlva som uppvisar en sjukt vidrig och narcissistisk mnniskosyn. Sen har de satt en trend-flagga eller dylikt vid namnet som p ngot vis ska indikera att de r goda nr de driver dessa vidrigheter.
2 Motiveringarna r s anti-intelligenta att det helt uppenbart inte har ngot alls att gra med IQ, det vill sga det r ingen kronisk begrnsning - de r bara totalt frvirrade av ngot. Elon Musk blir Adolf Hitler liksom. P riktigt. Hela ansatsen r s djupt frsjunken i narcissism och frustration att attackerna blir s lngt ifrn en trivial sanning de bara kan komma.

Just punkt 2 r vad som gr det svrt. Miljoner mnniskor sitter och skriker "BlHurg 2+4 = 928! Det r fakta! S du kan g och d med ditt forskande om att 2 + 4 = 6 ditt vidriga fascist-ckel! Tur att dina barn hatar dig!"

Om man d r en viss typ av person r det vldigt, vldigt, vldigt svrt att inte fortstta frska mana till lugn och leta efter vgar att frklara att 2 + 4 = 6.

Spot on
Citera
2022-12-13, 02:17
Medlem
raskenss avatar
Tesla ner 167 USD. Mysig berg och dalbana men hej vad det gr nedfr nu. Var det drfr Musk blev utbuad p ett event?

https://youtu.be/BdBga225HBk

Kanske bst han hller sig till frlsningsmltena med sina Musketrer hdanefter.
Senast redigerad av raskens 2022-12-13 kl. 02:21.
Citera
2022-12-13, 05:44
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vad tycker du r ett rimligt PE-tal fr ett fretag som vxer med 40-50% om ret och har den strsta vertikala integrationen bland biltillverkare? Vilket vrde stter du p FSD, egen batteritillverkning, minskade produktionskostnader genom gigacasting, implementering av 4680-celler osv? Rknar du in ngot vrde alls frn AI-delen dr Tesla r vrdsledande? Frutom rena vinstsiffror s har alla dessa saker ett vrde. Vid nsta rsredovisning faller PE-talet ner till runt 35 enligt Wall Streets egna prognoser. Tnker du att t.ex Alphabet, Netflix och Amazon kommer vxa sina intkter mer n Tesla de kommande ren?

Du mste ha i tanke att deras marknad r dyra bilar och den marknaden r mycket begrnsad vilket stter ett tak p hur mycket de kan vxa. Hur mycket de vxt historiskt r inte intressant frgan r hur mycket de kommer vxa framver relativt vad som r inprisat i aktien. De kan mycket vl vxa ngra r till men detta kommer inte leda till att du tjnar ngra pengar i Tesla drfr att det redan r inprisat. De behver vxa extremt lnge fr att investerarna ska kunna rkna hem detta. Nu ser vi dessutom prissnkningar frn Tesla fr att kunna mta konkurrensen men detta kommer ta p deras marginaler vilket riskerar att snka hela investeringstesen.

Deras bransch r skrp s PE-talet mste ner till typ 5 eller 10. Bilbranschen karakteriseras av lga marginaler och cyklisk intjning. De kan inte producera fler bilar genom att trycka "f5" och sen skicka bilarna till kunderna via tv antenner s Tesla r inte Alphabet. Den enda frgan r om PE-talet ska ner fr att aktien kraschar eller fr att tillvxten fortgr s lnge att vinsten kommer i kapp. Detta gr inte att veta men man fr inga bra odds p att satsa p fortsatt tillvxt drfr att uppsidan r begrnsad men nedsidan ner till en normal vrdering r gigantisk. Vrdet p en massa spekulativa tillgngar som inte producerar kassaflden r givetvis mycket begrnsad och producerar inte ngot direkt std till vrderingen.
Senast redigerad av KJosef 2022-12-13 kl. 05:50.
Citera
2022-12-13, 08:28
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du mste ha i tanke att deras marknad r dyra bilar och den marknaden r mycket begrnsad vilket stter ett tak p hur mycket de kan vxa. Hur mycket de vxt historiskt r inte intressant frgan r hur mycket de kommer vxa framver relativt vad som r inprisat i aktien. De kan mycket vl vxa ngra r till men detta kommer inte leda till att du tjnar ngra pengar i Tesla drfr att det redan r inprisat. De behver vxa extremt lnge fr att investerarna ska kunna rkna hem detta. Nu ser vi dessutom prissnkningar frn Tesla fr att kunna mta konkurrensen men detta kommer ta p deras marginaler vilket riskerar att snka hela investeringstesen.

Deras bransch r skrp s PE-talet mste ner till typ 5 eller 10. Bilbranschen karakteriseras av lga marginaler och cyklisk intjning. De kan inte producera fler bilar genom att trycka "f5" och sen skicka bilarna till kunderna via tv antenner s Tesla r inte Alphabet. Den enda frgan r om PE-talet ska ner fr att aktien kraschar eller fr att tillvxten fortgr s lnge att vinsten kommer i kapp. Detta gr inte att veta men man fr inga bra odds p att satsa p fortsatt tillvxt drfr att uppsidan r begrnsad men nedsidan ner till en normal vrdering r gigantisk. Vrdet p en massa spekulativa tillgngar som inte producerar kassaflden r givetvis mycket begrnsad och producerar inte ngot direkt std till vrderingen.

Jag frgade SDI d han tminstone verkade intellektuellt uppriktig. Vet inte vad din deal r men s lnge ngon r shite p att frst bde produktion och marknad s r intresset lgt frn min sida att diskutera.
Citera
2022-12-13, 08:43
Medlem
Citat:
Jag frgade SDI d han tminstone verkade intellektuellt uppriktig. Vet inte vad din deal r men s lnge ngon r shite p att frst bde produktion och marknad s r intresset lgt frn min sida att diskutera.

Kan inte du som verkar frst allt frklara fr oss lyxbils-marknadens storlek och framtidsutsikter
Citera
2022-12-13, 09:07
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Vad sger man. Haters pstr att Tesla fortfarande r i en bubbla, jag sger att haters i sig sjlvt r en bubbla, lttpverkade av propaganda p social media. De r mest en liten klick som gr mycket vsen, men som tror de har hela vrlden med sig nr vnstermedia matar in sina attacker.

https://twitter.com/cb_doge/status/1...iXY37UKpg&s=19

https://twitter.com/thevivafrei/stat...TEqh2FCAA&s=19

https://twitter.com/realDailyWire/st...NrFNNLsfg&s=19

Emmet Peppers som var p plats berttar exakt hur det var i en intervju med Dave Lee

https://youtu.be/OzrmbPA53ho
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2022-12-13 kl. 09:55.
Citera
2022-12-13, 09:14
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Kan inte du som verkar frst allt frklara fr oss lyxbils-marknadens storlek och framtidsutsikter

Hur mnga gnger man n frsker frklara fr dig att hur mycket det n kostar att producera en elbil s kostar det mycket mindre fr Tesla att gra det, och att intkterna fr mjukvara vxer. Vad du har svrast att frst r att jag inte r intresserad av vad du tror du har att lra mig. Du r lite som den ettriga lilla hunden som bara bjbbar p andra sidan staketet nr man gr frbi p promenad, men man hejjar bara p garen.
Citera
2022-12-13, 09:24
Medlem
Vad r nsta support, $130-150? Blir kanske lite sidled drifrn.

Elon Musk inte vrldens rikaste lngre.
Senast redigerad av Arkina 2022-12-13 kl. 09:27.
Citera
2022-12-13, 10:52
Medlem
Det nya narrativet r tydligen att Elons specialitet r att kpa upp fretag och frstra dem. Jag undrar om inte detta slr liknelserna till Hitler vad gller kognitiv dissonans.

Det r inte omjligt att vi fr en liknande situation som 2018/2019 om denna sociala cirkus skulle eskalera ett tag till. Dvs allt blir fundamentalt felvrderat och det som verlever irattionaliten under de mrka ren short squeezar till himlen.

Fr egen del kan jag sga att jag ser 0 anledning att beta mot Musk, och att det finns absolut 0 anledning att beta mot ngra av de nuvarande initiativen Tesla/SpaceX/Twitter. Utvecklingen indikerar rent av n s lnge - massiv social kognitiv dissonans till trots - att han kan gra Twitter lnsamt.
Citera
2022-12-13, 11:01
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det nya narrativet r tydligen att Elons specialitet r att kpa upp fretag och frstra dem. Jag undrar om inte detta slr liknelserna till Hitler vad gller kognitiv dissonans.

Det r inte omjligt att vi fr en liknande situation som 2018/2019 om denna sociala cirkus skulle eskalera ett tag till. Dvs allt blir fundamentalt felvrderat och det som verlever irattionaliten under de mrka ren short squeezar till himlen.

Fr egen del kan jag sga att jag ser 0 anledning att beta mot Musk, och att det finns absolut 0 anledning att beta mot ngra av de nuvarande initiativen Tesla/SpaceX/Twitter. Utvecklingen indikerar rent av n s lnge - massiv social kognitiv dissonans till trots - att han kan gra Twitter lnsamt.

Men varfr skulle inte Tesla kunna ha samma PE-tal som Chipotle liksom? Helt rimligt!
Citera
2022-12-13, 11:27
Medlem
Citat:
Men varfr skulle inte Tesla kunna ha samma PE-tal som Chipotle liksom? Helt rimligt!

Varfr skulle inte Tesla kunna ha samma PE-Tal som Alphabet? dvs PE 18.

Tesla har allt att bevisa nr de kommer till Ai osv nd prisas guld och grna skogar in. Tesla har aldrig gtt igenom ngon som helst nedgng i konjunkturen med volymproduktion och nd str du och sger "vArfR kaN dE iNTe hA pE XXX nr de vxeR meD 40-50% peR r". Uppenbarligen brjar marknaden prisa in de faktum att marknaden fr bilar i 700k+ prisklassen inte direkt vxer i en lgkonjunktur.

Att Tesla-fljarnas nya jmfrelse senaste veckan r Chipotle r ocks ganska roligt. Varfr ska man frska rttfrdiga vrderingen genom att jmfra med ngot annat som uppenbarligen r dyrt. Opportunity cost osv.

Exempelvis kan du kolla frsljningssiffrorna i Kina de rapporterar veckovis, de kom nya imorse. 30% under frvntan. Med din naivitet s missar man allt viktigt relaterat till tesla. Kommande reduceringar i produktionen i Kina exempelvis? De skriker inte direkt 50% tillvxt, ngot som WS har brjat inse
Senast redigerad av job230ge 2022-12-13 kl. 11:38.
Citera
2022-12-13, 11:48
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Hur mnga gnger man n frsker frklara fr dig att hur mycket det n kostar att producera en elbil s kostar det mycket mindre fr Tesla att gra det, och att intkterna fr mjukvara vxer.

Marginal per producerad bil r inte intressant om man stadigt frlorar marknadsandelar p en begrnsad marknad.
Om jag tar fram en produktionslina som producerar propellerkepsar med marknadsledande marginal, innebr inte det automatiskt att jag blir miljardr.

Citat:
Vad du har svrast att frst r att jag inte r intresserad av vad du tror du har att lra mig. Du r lite som den ettriga lilla hunden som bara bjbbar p andra sidan staketet nr man gr frbi p promenad, men man hejjar bara p garen.

Alla vet att din expertis har gjort att du frlorat stora summor p TSLA senaste ret.

Hur man blir miljonr?
Brja som miljardr och flj sedan BsteHrMongolids rd.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in