2023-06-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vilken mttstock ska man utg ifrn tycker du? Teslas AI r ju extremt komplex och vldigt lngt utvecklad. Sg en AI produkt som r mer komplex n Teslas och vilka premisser gr den mer ledande n Teslas.

Ifall Elon som r extremt insatt i branschen sjlv sger att Tesla r ledande inom AI s fr man nstan ta han p orden fr vem av oss vanliga ddliga som inte arbetar inom branschen och varit delaktig i att utveckla komplex AI har mer rtt n Elon?

Finns det profiler inom andra bolags AI projekt som sger att deras AI r mer komplex eller mer utvecklad n Teslas? Hade Carmack sagt att Teslas AI r bortblst av meta eller ngon ledande profil hos googles AI avdelning s hade det ju varit en sak men mig veterligen har jag inte sett ngot sdant.

Svrt att diskutera detta utan att hamna helt off topic men jag knner att premissen att bedma hur komplex FSD r genom att frga personen vars fretags vrdering bygger p produkten kan anses vara ganska jvigt. Fretag som Alphabet och dylikt arbetar ju mycket med Ai som inte r konsumentinriktat och de tjnar inte ngot p att haussa de r efter r och sga att de r mest komplext i vrlden.

Jag sger inte att tesla r dligt placerade inom Ai men alla mtvrden frutom Elon sger s pekar p att tesla inte r ledande och de lgger inte heller speciellt mycket resurser p Ai jmfrt med big tech.
Citera
2023-06-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vilken mttstock ska man utg ifrn tycker du? Teslas AI r ju extremt komplex och vldigt lngt utvecklad. Sg en AI produkt som r mer komplex n Teslas och vilka premisser gr den mer ledande n Teslas.

Ifall Elon som r extremt insatt i branschen sjlv sger att Tesla r ledande inom AI s fr man nstan ta han p orden fr vem av oss vanliga ddliga som inte arbetar inom branschen och varit delaktig i att utveckla komplex AI har mer rtt n Elon?

Finns det profiler inom andra bolags AI projekt som sger att deras AI r mer komplex eller mer utvecklad n Teslas? Hade Carmack sagt att Teslas AI r bortblst av meta eller ngon ledande profil hos googles AI avdelning s hade det ju varit en sak men mig veterligen har jag inte sett ngot sdant.
Jag har inte sett ngot frn Tesla som skulle tyda p vrdsledande AI, inte frn ngon annan heller fr den delen d AI fortfarande i min mening r input random data -> output statistiskt sannolik data.

Men att ens anvnda det som argument att Elon sger att dom r ledande inom AI drfr mste det vara s r ju bara skrattretande, det r snarare s att om Elon sger ngot s r det sannolikt att det inte stmmer. Och Elon r en vanlig ddlig.

Ska man utvrdera hur bra ngons AI r behver man oberoende kllor, att "profiler" inom det bolaget sger ngot r noll vrt. Det r snarare ett varningstecken fr att dom ljuger.
Citera
2023-06-15, 11:29
Medlem
Av ren vlvilja s kan jag pminna om hur de gick frra gngen Teslas RSI gick ver 90 (Ie jtte verkpt) efter Hertz affren.

Det tenderar att kunna bli "ganska" trngt ut ur drren nr personerna som kpt i en uppgng p 60% utan conviction brjar ifrgastta varfr aktien gr ner. Sger inte per se att tesla mste ner men de har hnt varenda gng vi sett sn hr eufori. puss och kram

Hade sjlv inte frvntat mig denna hausse ver 250$ s ligger snett s ta mitt tips med en nypa salt

mvh
Senast redigerad av job230ge 2023-06-15 kl. 11:38.
Citera
2023-06-15, 21:56
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Av ren vlvilja s kan jag pminna om hur de gick frra gngen Teslas RSI gick ver 90 (Ie jtte verkpt) efter Hertz affren.

Det tenderar att kunna bli "ganska" trngt ut ur drren nr personerna som kpt i en uppgng p 60% utan conviction brjar ifrgastta varfr aktien gr ner. Sger inte per se att tesla mste ner men de har hnt varenda gng vi sett sn hr eufori. puss och kram

Hade sjlv inte frvntat mig denna hausse ver 250$ s ligger snett s ta mitt tips med en nypa salt

mvh

Eufori? Det r fortfarande lngt kvar till att ens n upp till den vriga marknadens tillbakagng sedan botten. Tesla r snarare oerhrt UNDERkpt i jmfrelse. TSLA r fortfarande p knna efter Twitterhistorien, och det r lngt kvar innan man kan snacka om verkpt.
Citera
2023-06-16, 11:25
Medlem
Citat:

mvh

Hmmm.Lste just att det r lite grus i maskineriet ang etabl av Kina-fabriken. Funderar p att stlla mig p sidan en stund faktiskt.
Citera
2023-06-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Eufori? Det r fortfarande lngt kvar till att ens n upp till den vriga marknadens tillbakagng sedan botten. Tesla r snarare oerhrt UNDERkpt i jmfrelse. TSLA r fortfarande p knna efter Twitterhistorien, och det r lngt kvar innan man kan snacka om verkpt.
TSLA r upp 107% i r. Vilket index jmfr du med egentligen?
Att den r verkpt inser nog de flesta.
Citera
2023-06-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten

Tesla str hgre nu n vid twitter affren. Det som utvecklats dligt r framtidsutsikterna, vet inte om du missat det men Tesla har sedan denna punkt brjat rea ut bilarna och erbjuder diverse frmner om man accepterar leverans. Tesla sljer inte heller alla bilar de tillverkar lngre och jag skulle kunna tro att marknaden snart brjar ifrgastta mlet p 20 miljoner bilar till 25% marginal nr de inte ens kan n dessa niver nu.

Sett till fwd p/e och framtidsutsikter r tesla dyrare nu n nr den stod vid 400$, verkligheten kommer ikapp frr eller senare. Sedan undrar jag ver din definition till oerhrt underkpt
Citera
2023-06-23, 06:28
Medlem
Fr tusende gngen: Teslas bilar r inte prissatta utifrn marginalkostnad fr produktion. Du missfrstr fundamental fretagsekonomi.
Citera
2023-06-23, 09:04
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Tesla str hgre nu n vid twitter affren. Det som utvecklats dligt r framtidsutsikterna, vet inte om du missat det men Tesla har sedan denna punkt brjat rea ut bilarna och erbjuder diverse frmner om man accepterar leverans. Tesla sljer inte heller alla bilar de tillverkar lngre och jag skulle kunna tro att marknaden snart brjar ifrgastta mlet p 20 miljoner bilar till 25% marginal nr de inte ens kan n dessa niver nu.

Sett till fwd p/e och framtidsutsikter r tesla dyrare nu n nr den stod vid 400$, verkligheten kommer ikapp frr eller senare. Sedan undrar jag ver din definition till oerhrt underkpt
Fortstt g kort 🤣
Citera
2023-06-23, 16:35
Medlem
alla bilmrken har elbilar
nd kar tesla ven 2023 p brsen
hur, varfr?
Citera
2023-06-23, 21:07
Medlem
raskenss avatar
Semi fortstter vara en flopp. Samtliga terkallas.

Samtidigt pumpar Scania och Volvo tiotu sentals elektiska lastbilar sen flera r.

https://www.dagensps.se/motor/elbil/...ar-aterkallas/
Citera
2023-06-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nils9
alla bilmrken har elbilar
nd kar tesla ven 2023 p brsen
hur, varfr?
Bttre vrdeerbjudande n konkurrenterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera