2023-10-18, 23:19
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Blev en miss p typ allt frutom energy storage. En sak som verraskade rejlt r att Tesla Energy marginaler nu r uppe i 24.4%. Jag tjatar mycket om detta men det r verkligen en sleeping giant!
24.4% med en fabrik som fortfarande rampar upp och en till fabrik p g i Kina. Undra vad den fabriken uppnr i marginaler

Cybertruck delivery event 30 november r spnnande ocks.

24,4% r mycket p en s smskalig produktion. Tror inte det var rena fantasier med ver 40% vinstmarginal s smningom. Fr se om analytiker brjar fatta vilka intkter som vntar nr Tesla fr upp fler fabriker.
Citera
2023-10-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det som r smtt oroande (och som ni bjrnar vl jublar ver) r att Tesla verkar sakta ner ramp i Texas/Berlin fr Model Y. Gissningsvis r de extremt noga med kostnaderna och hller inte maximalt med bensin ver fabrikerna pga macrolget. Och samtidigt som konkurrenter kaosar totalt. Men nd, trkigt.

Produktionen i Texas har tom avtagit istllet fr att rampa. Detta mste dock frndras med tanke p att consensus r en ganska rejl kning i leveranser fr 2024.

Marginalerna detta kvartal var inge vidare, under branschstandard fr gamla trkiga legacy tillverkare i OP-margin och GM nu.

Blir spnnande att hra p conf call hur de tnker med pricing. Flera cuts fr att stimulera demand kan imo bli katastrofalt fr nsta r, men never bet against elon osv osv. Fr ren transparans hoppas jag p en helt absurd pump p conf call med Ai CT Dojo FSD osv s jag kan korta imorgon. Tycker siffrorna var bedrvliga om jag ska va rlig, de gjorde mer vinst nr de levererade 200k bilar per kvartal fr 2 r sedan
Citera
2023-10-18, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Skratta medan du kan och hll hrt i dina short positioner medan vi jobbar oss upp mot $300 igen.

Nu kr vi! Hyper growth. Sakta men skert mot 300$
Citera
2023-10-19, 11:16
Medlem
Citat:
Det som r smtt oroande (och som ni bjrnar vl jublar ver) r att Tesla verkar sakta ner ramp i Texas/Berlin fr Model Y. Gissningsvis r de extremt noga med kostnaderna och hller inte maximalt med bensin ver fabrikerna pga macrolget. Och samtidigt som konkurrenter kaosar totalt. Men nd, trkigt.
r vl ingen verraskning? Har man problem att slja sina bilar och snker priserna regelbundet fr att hja efterfrgan r det knappast lge att ka produktionen.

Dessvrre r det inte ngot som hjlper Tesla aktiens vrdering att konkurrenterna kaosar totalt, ven om jag inte riktigt frstr hur du menar att dom kaosar totalt?
Citera
2023-10-19, 11:32
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
r vl ingen verraskning? Har man problem att slja sina bilar och snker priserna regelbundet fr att hja efterfrgan r det knappast lge att ka produktionen.

Dessvrre r det inte ngot som hjlper Tesla aktiens vrdering att konkurrenterna kaosar totalt, ven om jag inte riktigt frstr hur du menar att dom kaosar totalt?

Kolla p situationen med UAW i USA. Dessa gamla drakbolag har dessutom helt extrema skulder jfr Tesla. Ford har ftt stnga ner produktion, GM har skjutit EV planer p framtiden. Detta r, i jmfrelse med att Tesla minskar expansionstakten ngot, att kaosa totalt.

Och inte bara i USA, ven VW har ftt bromsa ner produktionen.

M.a.o r lget kortsiktigt vrre n befarat, men lngsiktigt har ju snarare Tesla styrkt sin position jmfrt med branschen. Dock hller jag med mnga Tesla-kritiker att det finns andra stt fr Tesla att mrda sin konkurrens n att bara snka priserna hela tiden. Det r ett vldigt kostsamt stt nr det fortfarande finns alldeles fr mnga oinsatta konsumenter som gr och kper smre bilar hos "mer vlknda" tillverkar.
Citera
2023-10-19, 14:30
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:

Hur risigt n Tesla skulle ligga till s nskar konkurrenterna att de hade Teslas problem. Bilfrsljningen r ner och Tesla vxer. Att hlla uppe produktionen r mycket viktigare s lnge de kan slja varje bil med vinst. D kan de fnga upp marknaden snabbt nr FED snker rntan och folk har rd att ta billn igen, vilket kar Teslas frsprng nnu mer. Det tar tid att rampa upp produktion om man som konkurrenterna valt att avveckla, det kommer st dem dyrt ven om de till skilnad frn Tesla inte har ngot val i nulget. Kommer 2024 bli ret d vi ser en rad tillverkare g i konkurs? Fr vi ytterligare en bailout? Intressanta tider.
Citera
2023-10-19, 14:47
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Kolla p situationen med UAW i USA. Dessa gamla drakbolag har dessutom helt extrema skulder jfr Tesla. Ford har ftt stnga ner produktion, GM har skjutit EV planer p framtiden. Detta r, i jmfrelse med att Tesla minskar expansionstakten ngot, att kaosa totalt.

M.a.o r lget kortsiktigt vrre n befarat, men lngsiktigt har ju snarare Tesla styrkt sin position jmfrt med branschen. Dock hller jag med mnga Tesla-kritiker att det finns andra stt fr Tesla att mrda sin konkurrens n att bara snka priserna hela tiden. Det r ett vldigt kostsamt stt nr det fortfarande finns alldeles fr mnga oinsatta konsumenter som gr och kper smre bilar hos "mer vlknda" tillverkar.

Det finns faktiskt alldeles fr mnga muppar som satt sig p tvren fr att de har vanfrestllningen att allt milj/klimat-vnligt som finns mste vara dligt.
Citera
2023-10-19, 15:00
Medlem
wwrs avatar
Musk: "We dug our own grave with Cybertruck."

https://twitter.com/InsideEVs/status...TEDM-s4bg&s=19

Citat:
Tesla (TSLA) releases Q3 2023 results: missed on both revenue and earnings
https://electrek.co/2023/10/18/tesla...-and-earnings/

Och mnraketen bara frsenas mnad efter mnad. Sjlvkrningen var ett skmt.

Musk kan packa ihop nu.
Citera
2023-10-19, 15:41
Medlem
Citat:
Hur risigt n Tesla skulle ligga till s nskar konkurrenterna att de hade Teslas problem. Bilfrsljningen r ner och Tesla vxer. Att hlla uppe produktionen r mycket viktigare s lnge de kan slja varje bil med vinst. D kan de fnga upp marknaden snabbt nr FED snker rntan och folk har rd att ta billn igen, vilket kar Teslas frsprng nnu mer. Det tar tid att rampa upp produktion om man som konkurrenterna valt att avveckla, det kommer st dem dyrt ven om de till skilnad frn Tesla inte har ngot val i nulget. Kommer 2024 bli ret d vi ser en rad tillverkare g i konkurs? Fr vi ytterligare en bailout? Intressanta tider.

Du tror p riktigt att Ford/GM/VW/Toyota osv hade VALT att halvera marginalerna fr att ka leveranserna med 25%? Snittproducenten slde ju mer bilar i r n frra ret och samtidigt hjde priserna.

Du r helt galet delusional sorry. De r uppenbart att Tesla har andra problem n makro d ingen annan har problemen tesla har fast de har samma rntesituation. Om ngot s har ju dessa tillverkare stora skulder s de borde straffas mer men de klarar sig nd bttre n tesla.,.
Citera
2023-10-19, 15:45
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du tror p riktigt att Ford/GM/VW/Toyota osv hade VALT att halvera marginalerna fr att ka leveranserna med 25%? Snittproducenten slde ju mer bilar i r n frra ret och samtidigt hjde priserna.

Du r helt galet delusional sorry. De r uppenbart att Tesla har andra problem n makro d ingen annan har problemen tesla har fast de har samma rntesituation. Om ngot s har ju dessa tillverkare stora skulder s de borde straffas mer men de klarar sig nd bttre n tesla.,.

Om du frstod hur lite jag bryr mig om vad som rr sig i ditt huvud kanske du skulle kunna hejda dig frn att skriva? Sjlvklart fr du det och det r lite roande, men samtidigt knner jag att jag blir dum i huvudet om jag rkar lsa det.
Citera
2023-10-19, 16:49
Medlem
Citat:

Citat:
Era resonemang hade varit rimliga om Tesla vrderades som sina konkurrenter, men det gr dom inte.

Medans andra ligger p PE tal kring 4-10 s r Tesla p 62.

Det som borde varit uppenbart vid de hr laget r att det inte r en frdel att slja mnga bilar om man gr det p bekostnad av vinstmarginalen. Det r trots allt vinsten som spelar roll i slutndan fr aktiegare, inte antal slda bilar.

BMW gr strre vinst n Tesla och har hgre vinstmarginal, gav 8,6% utdelning i r och gr kpa fr ett PE tal p 5,65. r vl tmligen sjlvklart att fallhjden p Teslas aktie r groteskt mycket strre n tex BMWs aktie?
Citera
2023-10-19, 16:58
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Era resonemang hade varit rimliga om Tesla vrderades som sina konkurrenter, men det gr dom inte.

Medans andra ligger p PE tal kring 4-10 s r Tesla p 62.

Det som borde varit uppenbart vid de hr laget r att det inte r en frdel att slja mnga bilar om man gr det p bekostnad av vinstmarginalen. Det r trots allt vinsten som spelar roll i slutndan fr aktiegare, inte antal slda bilar.

BMW gr strre vinst n Tesla och har hgre vinstmarginal, gav 8,6% utdelning i r och gr kpa fr ett PE tal p 5,65. r vl tmligen sjlvklart att fallhjden p Teslas aktie r groteskt mycket strre n tex BMWs aktie?

Jag pratade bara om biltillverkningen. Att g igenom allt som utgr Teslas vrde hade varit tidskrvande och ondigt fr argumentationens skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in