2023-02-24, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Klart Semis r en fis i rymden idag, men vi talar om 2 r i detta scenario.
Vad den klarar eller inte s tror jag p att den kan kra 500 miles med full last, annars hade deras pstende varit kriminellt, r det inte s det funkar?
Givetvis byggs ju laddstationer ut precis som de vanliga superchargers baserat p behov, inget nytt dr.

Bra att du inte frskte skitsnacka Megapacksen.

Visst, man mste inte investera i ngot bilbolag*. Skulle inte rekommendera det alls, om det nu kommer vara skit i 2 r.

S, lite fler anledningar fr att investera i Tesla, generellt, i detta scenario, inte ndvndigtvis idag, kan dyka upp bttre tillfllen om du r en sdan.

1. Som sagt, dom r det enda bilbolaget* som rimligtvis kan verleva en 2 rs period av skit, sist detta hnde, 2008-2009 s gick alla i KK utom Tesla och Ford, och som det ser ut nu, s kommer Ford ocks g i KK, eventuellt att du kan investera i deras El-del, nr dom splittar fretaget.
Inser att jag r lite fr USA-fokuserad, ingen aning om vad VW gjorde d. Vet att Volvo inte gick i KK, dock blev dom uppkpta nn gng..

2. Tesla har ju deras side business, vad r dom andra bolagens side business och r dom lika skra mot en lng recession?

3. Om alla andra gr i KK, eller mste bailas ut, s kommer ju alla investerare investera i den som inte behver hjlp, det kan g lite mindre bra n 30% per r, men, det r lngt ifrn 0%.

4. Tesla inte bara kan, men kommer bygga betydligt billigare bilar n dom gr idag och d bygger dom redan bland de billigaste just nu.

S, ja, man kan ju undvika det hela om man knner fr det, ingen tvingar ngon till ngot.

*Tesla r inte bara ett, som kommer visas detta r.
Tesla har inte presenterat ngra officiella siffror p vad Tesla Semi vger utan last, en av de viktigaste sakerna kerier kollar p i lastbilsbranschen r hur mycket gods man kan frakta, d frarna r en av de dyrare posterna i kalkylen innebr varje ton extra man kan dra med ett fordon en stor vinst. Det r ju inte lika attraktivt att kpa en Tesla Semi om det krvs tv fr att frakta samma vikt gods som en dieselmotsvarighet hade klarat.

Tror inte konkurrenterna kommer g i konkurs, men tuffare tider kommer det bli. Precis som att Tesla inte kommer g i konkurs, men om kursen gr ner till 30 dollar r det i princip nd en lika stor katastrof ekonomiskt fr aktiegarna som en konkurs hade varit...

Teslas vrdering bygger p aggressiv tillvxt, vinsterna ska vxa, alla punkter du nmner verkar mer handla om att behlla inkomster verhuvudtaget? Det r inte vad aktiekursen bygger p och gr det s r dagens kurs alldeles fr hg.
Citera
2023-02-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tesla har inte presenterat ngra officiella siffror p vad Tesla Semi vger utan last, en av de viktigaste sakerna kerier kollar p i lastbilsbranschen r hur mycket gods man kan frakta, d frarna r en av de dyrare posterna i kalkylen innebr varje ton extra man kan dra med ett fordon en stor vinst. Det r ju inte lika attraktivt att kpa en Tesla Semi om det krvs tv fr att frakta samma vikt gods som en dieselmotsvarighet hade klarat.

Tror inte konkurrenterna kommer g i konkurs, men tuffare tider kommer det bli. Precis som att Tesla inte kommer g i konkurs, men om kursen gr ner till 30 dollar r det i princip nd en lika stor katastrof ekonomiskt fr aktiegarna som en konkurs hade varit...

Teslas vrdering bygger p aggressiv tillvxt, vinsterna ska vxa, alla punkter du nmner verkar mer handla om att behlla inkomster verhuvudtaget? Det r inte vad aktiekursen bygger p och gr det s r dagens kurs alldeles fr hg.
Jag trodde att drivmedlet var det dyra?
Nr jag var inom transport var vra chauffrers kostnad inte i nrheten av kostnaden fr drivmedlet.i det perspektivet kan ekvationen skrivas om och Tesla Semi kan kosta p sig att vara lite tyngre. I gengld fr kerierna goodwill frn kunderna samt lga driftskostnader.
Men det r klart, om man tnker att allt ska vara som det alltid har varit finns det ju aldrig utrymme fr frndring.
Citera
2023-02-24, 14:04
Medlem
Hall, har sett rtt mkt negativa tweets och artiklar om Tesla frn diverse knnare p sistone, knns som det r mer n vanligt i mitt flde.

Ni som har bttre koll, vad har ni fr feedback p nedanstende lnkar/citat? (finns massa fler om allt mjligt teslarelaterat) Har lst p lite och vad jag kan se ser det inte jttebra ut just nu, och alla prissnkningar knns som ett resultat av det?

"$TSLA sales in China last week were -15% WoW vs the entire Chinese BEV market rising by 17%. "

The $TSLA demand train is coming to a halt. 12.5k cars needed per week just to stay flat.
18.6k per week to grow 30% and stay on track for 1.8 million cars in 2023. Think it's (not) going to happen - I say not even close.

Terrible, and trending down (1-quarter trendline). A collapse of 11.3% from 3 months ago, despite ~30% combined price cuts since.
You'll see the same in Europe.
It's over.
Citera
2023-02-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Hall, har sett rtt mkt negativa tweets och artiklar om Tesla frn diverse knnare p sistone, knns som det r mer n vanligt i mitt flde.

Ni som har bttre koll, vad har ni fr feedback p nedanstende lnkar/citat? (finns massa fler om allt mjligt teslarelaterat) Har lst p lite och vad jag kan se ser det inte jttebra ut just nu, och alla prissnkningar knns som ett resultat av det?

"$TSLA sales in China last week were -15% WoW vs the entire Chinese BEV market rising by 17%. "

The $TSLA demand train is coming to a halt. 12.5k cars needed per week just to stay flat.
18.6k per week to grow 30% and stay on track for 1.8 million cars in 2023. Think it's (not) going to happen - I say not even close.

Terrible, and trending down (1-quarter trendline). A collapse of 11.3% from 3 months ago, despite ~30% combined price cuts since.
It's over.
Jag har en lnk frn Morgan Stanley.
https://www.tipranks.com/news/articl...n-stanley-says
Citera
2023-02-25, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag har en lnk frn Morgan Stanley.
https://www.tipranks.com/news/articl...n-stanley-says

Right. Har lst om investors day sklart, men ingen som r s bullish. Kul. Har inga aktier sjlv, mest nyfiken. r mer en techynrd s mrkte bara att det var s mkt neggo-chatter som inte hr till vanligheterna bland techies, som ju oftare n inte r Elon-fanboys
Citera
2023-02-25, 15:15
Medlem
Citat:
Right. Har lst om investors day sklart, men ingen som r s bullish. Kul. Har inga aktier sjlv, mest nyfiken. r mer en techynrd s mrkte bara att det var s mkt neggo-chatter som inte hr till vanligheterna bland techies, som ju oftare n inte r Elon-fanboys
Finns alltid tyckare och nu nr Tesla rusat s mycket kommer alla fram.
Jag hller med om att Tesla rusat osedvanligt mycket. Jag tycker dock att det r rttvist, men vi ser nog ett litet tapp nu.
Investerardagen r till fr att Musk ska kunna vertyga investerare sina planer och gr han det s kan rallyt mycket vl fortstta.
Citera
2023-02-25, 16:40
Medlem
Hller aktiekursen sig kvar hruppe lr Elon dumpa mer fr att finansiera twitter. Jag gillar iofs att han drjnar swampen drborta, men skulle inte vilja vara aktiegare i tesla med hotet om nya stora slj konstant hngande ver huvudet.
Citera
2023-02-25, 19:19
Avstngd
Hittade en youtubefilm som berttar att Tesla Shanghai producerar en Tesla otroliga vart 30 sekund och Teslas problem r att de inte kan f ut bilarna frn fabriksomrdet. - Det saknas lastbilar och fartyg och logistik. Nu r de uppe i 1 050 000 bilar/r frn en enda fabrik - Tesla Texas skall producera 250 000 bilar och konstant ka produktionen. Fr detta tar de ver kineser till USA. - Mycket imponerande. I r kommer Tesla att f igng fler fabriker bla Berlin och sedan mste ju bara kursen stiga.

https://www.youtube.com/watch?v=vx6qjsEozlk
Citera
2023-02-25, 19:24
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Hller aktiekursen sig kvar hruppe lr Elon dumpa mer fr att finansiera twitter. Jag gillar iofs att han drjnar swampen drborta, men skulle inte vilja vara aktiegare i tesla med hotet om nya stora slj konstant hngande ver huvudet.

Musks privata Twitter kommer att bli gigantisk. Det kommer att bli "the everything app" dr du kan handla, (se upp Amazon) skicka pengar, swisha, lgga ut youtubefilmer, Instagram osv i en enda app. Detta kommer skerligen att implementeras med Starlink, Pengarna frn Twitter kommer han sedan att pumpa in i Tesla, batterier, Boring etc. Fr vrigt har han anstllt sin hund Floki som CEO fr Twitter.

Innan han avskedade tidigare Twitterchefen s frgade han "Vad har du stadkommit denna vecka" Gubben kunde inte svara och fick sparken.
Citera
2023-02-26, 10:31
Medlem
Citat:

It's over.

Det r vad som kallas i branchen fr "noise".
Citera
2023-02-27, 16:18
Medlem
Vad tros ang investor day p Onsdag? HW4 + en unveil av ngn billigare version av M3 verkar troligt
Citera
2023-02-28, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vad tros ang investor day p Onsdag? HW4 + en unveil av ngn billigare version av M3 verkar troligt

Ja, ngon facelift av M3 vet vi ju r pg, HW4 ocks, s det r ju inget nytt.

Tror det kommer handla mycket om Master Plan part 3 och jag hoppas det avsljas ngot om deras nsta platform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in