Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-16, 17:15
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Men detta var ju ett jtte bra svar!
Ass dom senaste inlggen du har svarat p har gett en mycket bttre bild av varfr du r bullish till Tesla.

Du har frklarat ish vad du tror energidelen kommer vara vrd i framtiden, och vad du tror r det som kommer ge aktien den strsta kningen, AI delen.

Och att du tror, eller tminstone litar p andra kllor som tror, att FSD kommer vara igng i slutet av 2024.
Om jag var ganska sker p att FSD skulle sljas i slutet av 2024, s tror jag att jag ocks skulle vara Bullish till Tesla.

S vi kommer aldrig behva diskutera vad vi tycker om Elon eller whatever, utan anledning att vi har olika sikter till TSLA r att vi har olika sikter om nr FSD r "klart".

Fr jag frga en till frga? Om Hotz imorgon skulle sga att han tror att FSD r klart om 5 r, skulle du slja dina aktier d? Eller kanske bara hlla kvar dom och inte kpa mer? (Om vi utgr frn att aktiepriset inte ndras drastiskt sklart)

Jag tror inte FSD kommer generera s mycket mer intkter i slutet av detta ret bara fr att den r fullt kapabel att kra bttre n en mnniska. Men tesla r tydligen vldigt skra p att FSD kommer vara dr d de var p vg att g all in och tillverka lgpris-modellen utan ratt.

Nej ven om FSD inte blir klart i nrtid s finns det vrden i Dojo och Teslas AI. Jag kommer fortstta kpa aktier i Tesla de kommande ren fr den avkastningen som min trading ger, s lnge inte ngot fundamentalt frndras. Mina pengar kommer alltid ligga dr kompetensen finns.
Citera
2024-01-16, 18:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tror inte FSD kommer generera s mycket mer intkter i slutet av detta ret bara fr att den r fullt kapabel att kra bttre n en mnniska. Men tesla r tydligen vldigt skra p att FSD kommer vara dr d de var p vg att g all in och tillverka lgpris-modellen utan ratt.

Nej ven om FSD inte blir klart i nrtid s finns det vrden i Dojo och Teslas AI. Jag kommer fortstta kpa aktier i Tesla de kommande ren fr den avkastningen som min trading ger, s lnge inte ngot fundamentalt frndras. Mina pengar kommer alltid ligga dr kompetensen finns.

Hur lng tid tror du det kommer drja innan en person kan ka i en rattls bil full utan krkort frn attt den str i ett trngt garage i en frort i sundsvall till svrmors stuga efter slingrande 10 km grusvg i snmodd? 2 r 5r 10r 20r 30r? -utan att man behver lgga sig i. Lagligt allts..

Jag siktar p 30r.
Citera
2024-01-16, 22:04
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur lng tid tror du det kommer drja innan en person kan ka i en rattls bil full utan krkort frn attt den str i ett trngt garage i en frort i sundsvall till svrmors stuga efter slingrande 10 km grusvg i snmodd? 2 r 5r 10r 20r 30r? -utan att man behver lgga sig i. Lagligt allts..

Jag siktar p 30r.

Det r dock ganska irrelevant. Det viktiga r terigen de vanligaste 80%, din referens br m.a.o vara att ka frn en frort in till stadskrnan i hyfsat normalt vder. vergngen till robotaxi kommer inte brja nr du kan gra 100% av resor med den, precis som vergngen till elbilar inte brjar nr du kan ka fram och tillbaka till re med slpvagn i motvind p en laddning. ven om det sklart finns mnniskor som hller kvar i sin Volvo tills att det funkar, s r dylika baktstrvare i minoritet.
Citera
2024-01-16, 22:50
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Det r dock ganska irrelevant. Det viktiga r terigen de vanligaste 80%, din referens br m.a.o vara att ka frn en frort in till stadskrnan i hyfsat normalt vder. vergngen till robotaxi kommer inte brja nr du kan gra 100% av resor med den, precis som vergngen till elbilar inte brjar nr du kan ka fram och tillbaka till re med slpvagn i motvind p en laddning. ven om det sklart finns mnniskor som hller kvar i sin Volvo tills att det funkar, s r dylika baktstrvare i minoritet.

S du sger att en bensinvolvo med en vaken frare r bst att hlla fast vid eftersom det finns en stor risk att en batteri Tesla nd inte kommer att orka fram till re frn Stockholm och dessutom inte hittar adressen i 20% av fallen.
Citera
2024-01-17, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Frska nyheter (8Jan)

Musks Drug Use Concerns Tesla, SpaceX Leaders, WSJ Says

https://www.bloomberg.com/news/video...ders-wsj-video

(Ketamine is a dissociative anesthetic that has some
hallucinogenic effects. It distorts perceptions of sight
and sound and makes the user feel disconnected
and not in control
.)

Finns inget vrre fr ett ansedd bolag dr VD brjar bli irrationell p riktigt, och erknner att han tar droger fr att ta sig genom dagen.
Enligt min mening s har medietrollet Musk till slut kommit ikapp sitt karma och forna phejare (med stora pengar) brjar titta p hur att manipulera fram en organiserat blankningskampanj fr att tjna pengar p en VD som demonstrerar ett tydligt avbrott p hjrnkontoret.
Tro ska man gra i kyrkan ----Med adress till alla omutbara Tesla fanboys

Detta m va gamalt nu, orkar inte scrolla fram me videon p det dom pratar om finns att hitta, delar har tagits upp. Kolla p dom innan du dummar ner sig mer n vanligt.

Ser nu att detta inte tagits upp, lite besviken p herr mongo. Men det r 2017, SpaceX. Om du r intresserad av fakta s kolla upp det.

TLDR: Det r Elon som r Elon. Det var ocks runt hellskiten nr han spenderade hela dagar och ntter p fabriken fr Model 3, vilken kan gra vem som helst aningen trtt.
Senast redigerad av Klugge 2024-01-17 kl. 01:43.
Citera
2024-01-17, 01:52
Medlem
Citat:
Men detta var ju ett jtte bra svar!
Ass dom senaste inlggen du har svarat p har gett en mycket bttre bild av varfr du r bullish till Tesla.

Du har frklarat ish vad du tror energidelen kommer vara vrd i framtiden, och vad du tror r det som kommer ge aktien den strsta kningen, AI delen.

Och att du tror, eller tminstone litar p andra kllor som tror, att FSD kommer vara igng i slutet av 2024.
Om jag var ganska sker p att FSD skulle sljas i slutet av 2024, s tror jag att jag ocks skulle vara Bullish till Tesla.

S vi kommer aldrig behva diskutera vad vi tycker om Elon eller whatever, utan anledning att vi har olika sikter till TSLA r att vi har olika sikter om nr FSD r "klart".

Fr jag frga en till frga? Om Hotz imorgon skulle sga att han tror att FSD r klart om 5 r, skulle du slja dina aktier d? Eller kanske bara hlla kvar dom och inte kpa mer? (Om vi utgr frn att aktiepriset inte ndras drastiskt sklart)

Eftersom du verkar vara den vettigaste bjrnen hr fr jag frga dig, nr du tycker robotaxisis mste vara igng fr att du skulle tycka nuvarande vrdering vara lg?
Citera
2024-01-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Eftersom du verkar vara den vettigaste bjrnen hr fr jag frga dig, nr du tycker robotaxisis mste vara igng fr att du skulle tycka nuvarande vrdering vara lg?

Jag tycker Tesla har en grymt bra productionline och frtjnar en hgre multipel n legacy bilmrken. Sg typ 20.

S om vi tar market capet idag: 700B ish.
Drar av vad jag tycker biltillverkningen r vrd 200B ish 28% av dagens vrde. D har vi 500B kvar. 500B p brsen motsvarar 50B om ret i vinst.

S den riskjusterde avkastningen p FSD energi biten och AI mste vara mer r 50B om ret, inom en snar framtid. Energi generation r idag 4B, lt oss vara optimistiskta, och sga att den 4 dubblas p 2 r. 100% growth per r. Till 16B. D mste AI delen och FSD dra in 34B om ret inom ngra r.

S om robottaxi, Dojo, FSD kan dra in 24B om ret om 2 r d r fortfarande en indexfond en bttre investering.

Drimot, om dom har det om ett r, d r Tesla en bra investering. Enligt mig!

S vldigt lngt svar, men TLDR dom behver ha det ASAP och slja fr 30B inom ett r. Eller mer i framtiden som slr ett index.

Va det ett bra svar? Skriver p telefonen, sg till om ngot va otydligt!
Citera
2024-01-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Okej, igen s jag inte strawmanar dig.

Du tror de finns mkt vrde i FSD AI delen och allting, men framfrallt ser du vrde i Tesla pga av talangen som jobbar dr. Om dom sger att dom ska gra whatever, s kommer du antagligen vara positiv till det, eftersom du anser att Tesla har den bsta talangen.

Har jag fattat dig rtt?
Citera
2024-01-17, 11:00
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Okej, igen s jag inte strawmanar dig.

Du tror de finns mkt vrde i FSD AI delen och allting, men framfrallt ser du vrde i Tesla pga av talangen som jobbar dr. Om dom sger att dom ska gra whatever, s kommer du antagligen vara positiv till det, eftersom du anser att Tesla har den bsta talangen.

Har jag fattat dig rtt?

I grova drag ja. Om Tesla har genomfrt det de sagt upprepade gnger s mste det tas i beaktning. Tidsaspekten fr separeras frn detta och frtjnar inte samma frtroende, men trots detta s r innovationstakten nd imponerande ven om den bedms med en tech-standard, och kan vertrffa mina frvntningar. Jag trodde t.ex inte att Optimus skulle vara s lngt framskriden som idag, och nu ser det ut som att en autonom humanoid robot kan bli en frdig produkt innan Robo-taxi. Optimus kommer nmligen tillmpas fr produktion i sitt frsta steg, men kommer inte bli en produkt fr privata konsumenter i frsta taget.

Jag uppskattar att du vill undvika strawmans.
Citera
2024-01-17, 11:46
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag tycker Tesla har en grymt bra productionline och frtjnar en hgre multipel n legacy bilmrken. Sg typ 20.

Drar av vad jag tycker biltillverkningen r vrd 200B ish 28% av dagens vrde. D har vi 500B kvar. 500B p brsen motsvarar 50B om ret i vinst.

S den riskjusterde avkastningen p FSD energi biten och AI mste vara mer r 50B om ret, inom en snar framtid. Energi generation r idag 4B, lt oss vara optimistiskta, och sga att den 4 dubblas p 2 r. 100% growth per r. Till 16B. D mste AI delen och FSD dra in 34B om ret inom ngra r.

S om robottaxi, Dojo, FSD kan dra in 24B om ret om 2 r d r fortfarande en indexfond en bttre investering.

S vldigt lngt svar, men TLDR dom behver ha det ASAP och slja fr 30B inom ett r. Eller mer i framtiden som slr ett index.

Oavsett om man hller med om estimaten i den hr analysen s tror jag den kan vidga vyerna en aning. Tycker du skall vara extra uppmrksam nr de brjar prata om autobidder.

https://youtu.be/NMlD489ROH8?si=AaWpheUNTX_5gXEx
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-01-17 kl. 11:52.
Citera
2024-01-17, 13:05
Medlem
Citat:

Det var klart och tydligt om n ett konstigt stt att se p det hela. Kanske r jag som tnker konstigt dock.

Dum frga men vad drar "ett index" in per r? Eller blir 10% av brsvrdet i vinst lika med 7% rlig kning (ala index?).

Hur som helst om vi tar att den mste dra in 10% av vrdet i vinst fr att vara en bra investering, gr det ocks bra om man drar in typ 100% av dagens vrde om 10 r?

Lite mer s jag tittar p det, inte dom exakta siffrorna, men du fattar.
Citera
2024-01-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Det var klart och tydligt om n ett konstigt stt att se p det hela. Kanske r jag som tnker konstigt dock.

Dum frga men vad drar "ett index" in per r? Eller blir 10% av brsvrdet i vinst lika med 7% rlig kning (ala index?).

Hur som helst om vi tar att den mste dra in 10% av vrdet i vinst fr att vara en bra investering, gr det ocks bra om man drar in typ 100% av dagens vrde om 10 r?

Lite mer s jag tittar p det, inte dom exakta siffrorna, men du fattar.

Absolut, jag frstr dig, en frdubbling vart 10nde r r ju vad man frvntar sig p brsen.
S allt jag investerar i mste jag ju tro kommer ha en bttre return n de.

Om vi tar tesla som helhet:

Lt oss sga att dagens vrde r 700B och att det inte kommer vara ngra utdelningar (bara fr att hlla det simpelt)

om jag tror,
40% sannolikhet att aktien r vrd 700B om 10 r. (samma)
30% att aktien r vrd 1400B om 10r (dubbling)
10% att aktien r vrd 2800B om 10 r (200%)
5% att aktien r vrd 7000B om 10 r (1000%)
15% att aktien r vrd 350B om 10 r (minus 50%)

min gissning skulle ju d vara att market cappen om 10 r r:
700*0.4 + 1400*0.3 + 2800*0.1 + 7000*0.05 + 350*0.15 = 1382B
Allt ver 1.4T r ett kp.

Personligen, eftersom Tesla r s volatil aktie s skulle jag krva att den var mer 1.4T i mina berkningar fr att jag vill f mer betalt fr den volatiliteten. Men allt snt kan man ju pussla med hur man sjlv knner.

DVS jag skulle kpa MCdonalds aktier "lttare" n en Tesla aktie eftersom MCdonalds har ett lgre beta vrde

P.S:
Jag tror tyvrr det r hgre sannolikhet att Tesla r mindre vrt om 10 r n 15%. Men vill inte vara fr pessimistic i forumet. Och om det r ngonting som alla mste hlla med om s r det att Musk har en fantastik frmga att pusha upp aktie priset. Det r ocks varfr jag inte, och aldrig har, shortart Tesla. jag tycker det r en fr stor risk det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in