Citat:
De presenterar marginaler i sina kvartalrapporter men du mste strippa ut BYD electronics vilket inte har ngot att gra med bilbusinessen. Ngot Tesla fanboys helst inte gr av uppenbara anledningar. Lite lngre ner p denna sida ser du BYDs marginaler plottade kvartal per kvartal. Q1 var 21% GM kontra 19 fr Tesla och 18% i Q2 fr Tesla. https://cnevpost.com/2023/07/14/byd-...s-h1-earnings/
Jag tror att framtiden involverar betydligt frre bilar n idag, vldigt gammeldags tnk imo att alla ska ha en egen bil. De bilarna som sljs kommer nog vara en blandning av Hybrider (Endast plug-in) och rena elbilar. Pongen jag hade var att Tesla nu, ven innan andra ftt strre volym i BEV frsljningen har halkat ner till "gammel tillverkarnas" marginaler", detta pvisar ju tesen om att elbilsbranschen likt bilbranschen r en oerhrt kapitalintensiv business dr konkurrensen driver ner marginalerna. Bolag som tillverkar hllbara alternativ till kollektivtrafiken fr nog vldigt mycket vind i seglen. Dr har ju tesla mjligheter men de verkar mer satsa p konsumentfrsljning
(edit! sg nu att BYD brjat srredovisa marginaler fr bildelen av verksamheten i Q1 s nu behver man inte rkna bakt heller . ) Gross margin var 20.7% i Q1 kontra teslas 19.3%. Deras Q2 slpps 14 Aug.
Jag tror att framtiden involverar betydligt frre bilar n idag, vldigt gammeldags tnk imo att alla ska ha en egen bil. De bilarna som sljs kommer nog vara en blandning av Hybrider (Endast plug-in) och rena elbilar. Pongen jag hade var att Tesla nu, ven innan andra ftt strre volym i BEV frsljningen har halkat ner till "gammel tillverkarnas" marginaler", detta pvisar ju tesen om att elbilsbranschen likt bilbranschen r en oerhrt kapitalintensiv business dr konkurrensen driver ner marginalerna. Bolag som tillverkar hllbara alternativ till kollektivtrafiken fr nog vldigt mycket vind i seglen. Dr har ju tesla mjligheter men de verkar mer satsa p konsumentfrsljning
(edit! sg nu att BYD brjat srredovisa marginaler fr bildelen av verksamheten i Q1 s nu behver man inte rkna bakt heller . ) Gross margin var 20.7% i Q1 kontra teslas 19.3%. Deras Q2 slpps 14 Aug.
Fr att jmfra p riktigt mste de dock bryta ut BEV. Dvs som Ford har gjort, drav jag hellre jmfr med Ford n BYD ven om BYD sklart har strre chanser p sikt och betydligt mindre bagage. Sen tycker vi olika men jag r helt vertygad om att hybrider r temporrt och man i framtiden kommer se tillbaks p hybrider lite som hur skrivmaskiner med suddfunktion var en parantes i vergngen till datorer, eller att kompakta digitalkameror var en parantes i vergngen frn filmrulle till smartphone.
Srskilt p lng sikt nr man brjat f ner BEV kostnaderna och bygga ut laddntverken p riktigt (tnk Teslas gen3-plattform) d kommer hybridbilar omjligt st sig d det r en oerhrt komplex produkt i jmfrelse. Srskilt laddntverken r av stor vikt. Men ser du hur strmlinjeformat Tesla fullkomligt pumpar ut superchargerstationer inser man att bensinmotorer vldigt snart kommer vara totalt meningslst.
Sa du konkurrent till kollektivtrafik btw? Det stavas Tesla FSD. Srskilt i kombination med bilar av typen vans - i Asien r ju stora vans en av de vanligaste taxifordonen och det funkar lite som en kombination av buss och taxi, eller som flerpassagerar-frdtjnst i Sverige.