2024-01-17, 16:28
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Absolut, jag frstr dig, en frdubbling vart 10nde r r ju vad man frvntar sig p brsen.
S allt jag investerar i mste jag ju tro kommer ha en bttre return n de.

Om vi tar tesla som helhet:

Lt oss sga att dagens vrde r 700B och att det inte kommer vara ngra utdelningar (bara fr att hlla det simpelt)

om jag tror,
40% sannolikhet att aktien r vrd 700B om 10 r. (samma)
30% att aktien r vrd 1400B om 10r (dubbling)
10% att aktien r vrd 2800B om 10 r (200%)
5% att aktien r vrd 7000B om 10 r (1000%)
15% att aktien r vrd 350B om 10 r (minus 50%)

min gissning skulle ju d vara att market cappen om 10 r r:
700*0.4 + 1400*0.3 + 2800*0.1 + 7000*0.05 + 350*0.15 = 1382B
Allt ver 1.4T r ett kp.

Personligen, eftersom Tesla r s volatil aktie s skulle jag krva att den var mer 1.4T i mina berkningar fr att jag vill f mer betalt fr den volatiliteten. Men allt snt kan man ju pussla med hur man sjlv knner.

DVS jag skulle kpa MCdonalds aktier "lttare" n en Tesla aktie eftersom MCdonalds har ett lgre beta vrde

P.S:
Jag tror tyvrr det r hgre sannolikhet att Tesla r mindre vrt om 10 r n 15%. Men vill inte vara fr pessimistic i forumet. Och om det r ngonting som alla mste hlla med om s r det att Musk har en fantastik frmga att pusha upp aktie priset. Det r ocks varfr jag inte, och aldrig har, shortart Tesla. jag tycker det r en fr stor risk det med.

Om du tror att aktien r vrd mindre om 10 r s tror du ju inte p procentsatserna i din sannolikhetsbedmning. Skall du ha fel s var tminstone konsekvent.

Vart tycker du att Cern Basher har fundamentalt fel i sin analys?

https://youtu.be/NMlD489ROH8?si=EEYlyuUEvWkUQgAo
Citera
2024-01-17, 16:38
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Jim Fan @ NVIDIA
Senior Research Scientist & Lead of AI Agents.
Creating foundation models for Agents, Robotics, Gaming.
@Stanford Ph.D.
@OpenAI's first intern.

"I appreciate this so much. Optimus has the best Humanoid hardware Ive seen. The smoothness and speed of the motions are stunning. We can both be excited about the progress (hardware) and stay grounded on the challenges: ChatGPT moment of Robot Foundation Model is not here yet.

Thanks
@elonmusk
for the honesty! We are on the right track, and will get there together as the research community advances."

https://x.com/DrJimFan/status/1747003603578212516?s=20
Citera
2024-01-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hur lng tid tror du det kommer drja innan en person kan ka i en rattls bil full utan krkort frn attt den str i ett trngt garage i en frort i sundsvall till svrmors stuga efter slingrande 10 km grusvg i snmodd? 2 r 5r 10r 20r 30r? -utan att man behver lgga sig i. Lagligt allts..

Jag siktar p 30r.
Om inte Tesla gr ifrn vision only konceptet s kommer det nog aldrig ske.
Detta d vi i EU har lagar om redundanta system i autonoma system
Citera
2024-01-17, 18:24
Medlem
Citat:
Absolut, jag frstr dig, en frdubbling vart 10nde r r ju vad man frvntar sig p brsen.
S allt jag investerar i mste jag ju tro kommer ha en bttre return n de.

Om vi tar tesla som helhet:

Lt oss sga att dagens vrde r 700B och att det inte kommer vara ngra utdelningar (bara fr att hlla det simpelt)

om jag tror,
40% sannolikhet att aktien r vrd 700B om 10 r. (samma)
30% att aktien r vrd 1400B om 10r (dubbling)
10% att aktien r vrd 2800B om 10 r (200%)
5% att aktien r vrd 7000B om 10 r (1000%)
15% att aktien r vrd 350B om 10 r (minus 50%)

min gissning skulle ju d vara att market cappen om 10 r r:
700*0.4 + 1400*0.3 + 2800*0.1 + 7000*0.05 + 350*0.15 = 1382B
Allt ver 1.4T r ett kp.

Personligen, eftersom Tesla r s volatil aktie s skulle jag krva att den var mer 1.4T i mina berkningar fr att jag vill f mer betalt fr den volatiliteten. Men allt snt kan man ju pussla med hur man sjlv knner.

DVS jag skulle kpa MCdonalds aktier "lttare" n en Tesla aktie eftersom MCdonalds har ett lgre beta vrde

P.S:
Jag tror tyvrr det r hgre sannolikhet att Tesla r mindre vrt om 10 r n 15%. Men vill inte vara fr pessimistic i forumet. Och om det r ngonting som alla mste hlla med om s r det att Musk har en fantastik frmga att pusha upp aktie priset. Det r ocks varfr jag inte, och aldrig har, shortart Tesla. jag tycker det r en fr stor risk det med.

Om jag utgick frn samma tankestt som du men ndrar procenterna lite fr att mer stmma p vad jag tror s r allts tesla ett kp fr mig med ditt resonemang. Det rcker bara att snka chansen p "detsamma" och "lgre" s blir det ett kp.

Sen mste jag undra varfr du ser volatilitet som ett negativt, antingen kper du och hller och det spelar 0 roll eller s spelar du p det och frsker kpa p dips och kan tjna extra i lngden.

Givetvis mste ju mina investerade pengar kunna vara lste i 10 r i detta exempel.
Citera
2024-01-17, 19:01
Avstngd
Teslas satsningar p Optimus har pgtt lite i skymundan i 10 r minst. Musk frutspr 10 robotar per mnniska r 2060. P och utanfr jorden. Optimus neurochip r 20 r fre konkurrenterna och den r sjlvlrande genom observation. Vad en robot kan - kan alla andra robotar lra sig p en nanosekund. Marknaden fr detta r 5 trillioner dollar. Teslas utveckling gr i rasande fart, de byggde hjrnan frst och sedan roboten. De kommer att vara 10 000 gnger smartare n en mnniska.

Jag har sett kalkyler att roboten kar aktien till 245 000 dollar. (2035 tror jag det var) Biltillverkningen r mest fr att f in stlar till att skapa Optimus och lta ingenjrerna att trna p FSD/AI som de verfr till Optimus.

Samtidigt sitter det mnniskoapor inom politiken och pstr att vi behver arbetskraftsinvandring nr 50% av alla jobb kommer att frsvinna inom 8-10 r. - "Tack fr att ni valde Sverige".

Lite om Optimus
https://www.youtube.com/watch?v=pDP68ukOBxE
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-01-17 kl. 19:04.
Citera
2024-01-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Om jag utgick frn samma tankestt som du men ndrar procenterna lite fr att mer stmma p vad jag tror s r allts tesla ett kp fr mig med ditt resonemang. Det rcker bara att snka chansen p "detsamma" och "lgre" s blir det ett kp.

Sen mste jag undra varfr du ser volatilitet som ett negativt, antingen kper du och hller och det spelar 0 roll eller s spelar du p det och frsker kpa p dips och kan tjna extra i lngden.

Givetvis mste ju mina investerade pengar kunna vara lste i 10 r i detta exempel.

Precis, om du fr de till till mer n dubbla om 10 r s r det ett kp!

Precis, ang volatiliteten s har de med att gra ifall ifall shit hits the fan, jag mste slja av whatever anledning, det r ju sklart inte min frhoppning men man vet ju aldrig vad som hnder.
Citera
2024-01-17, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om du tror att aktien r vrd mindre om 10 r s tror du ju inte p procentsatserna i din sannolikhetsbedmning. Skall du ha fel s var tminstone konsekvent.

Vart tycker du att Cern Basher har fundamentalt fel i sin analys?

https://youtu.be/NMlD489ROH8?si=EEYlyuUEvWkUQgAo

Jag kollade inte p hela klippet, men jag kan ganska snabbt bertta vad som r fel p de. Han tror att Tesla ska vara vrt 34T dollar om 6 r.

Om du tror det stmmer s tror jag inte du frstr hur mycket det r.

Det r samma som sammanlagda GDP av hela EU tv gnger om. Och d har du nd ver fr att kpa hela apple.

Om du tror att Tesla r vrt det om 6r d r du den dummaste mnniskan i vrlden
Citera
2024-01-17, 19:30
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag kollade inte p hela klippet, men jag kan ganska snabbt bertta vad som r fel p de. Han tror att Tesla ska vara vrt 34T dollar om 6 r.

Om du tror det stmmer s tror jag inte du frstr hur mycket det r.

Det r samma som sammanlagda GDP av hela EU tv gnger om. Och d har du nd ver fr att kpa hela apple.

Om du tror att Tesla r vrt det om 6r d r du den dummaste mnniskan i vrlden

Vilka av hans antaganden eller siffror r det som inte stmmer om t.ex Optimus blir en frdig produkt?
Han tror ingenting egentligen, han har gjort en analys med mjliga scenarion baserade p erknda analytikers siffror och stller fram alternativ som r mer eller mindre optimistiska. Jag tror inte du har sett ngot av klippet och tvivlar p att du ens frstr vad han sger.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-01-17 kl. 19:53.
Citera
2024-01-17, 19:53
Medlem
Citat:
Vilka av hans antaganden eller siffror r det som inte stmmer om t.ex Optimus blir en frdig produkt?

Som jag skrev antagandet att TSLA ska ha ett marketcap p 34T dollar 2030
Citera
2024-01-17, 19:56
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Som jag skrev antagandet att TSLA ska ha ett marketcap p 34T dollar 2030

Det r inte att plocka isr hans analys, d det inte r ngot han pstr. Han kan inte r fr vad siffrorna sger om Teslas verksamhet framskrider som planerat. Du saknar bara frestllningsfrmga att justera det fr hur marknaden ser ut om t.ex Optimus blir en anvndbar produkt.

Du kan tminstone kommentera vad som r fel p hans estimat om vrdet p autobidder.
Citera
2024-01-17, 20:07
Medlem
Citat:
Det r inte att plocka isr hans analys, d det inte r ngot han pstr. Han kan inte r fr vad siffrorna sger om Teslas verksamhet framskrider som planerat. Du saknar bara frestllningsfrmga att justera det fr hur marknaden ser ut om t.ex Optimus blir en anvndbar produkt.

Du kan tminstone kommentera vad som r fel p hans estimat om vrdet p autobidder.

Jag har kommenterat hans fel. Du verkar inte frst gur mycket 34T$ r.

Lt oss sga, ret r 2030. Tesla t vrt 34T d MSTE Tesla vara ett moget fretag, och drfr ett lgre PE tal. Sg 10. Inte mycket mer growth som r mjligt nr man r nstan lika mycket vrd som hela sp500.

S dom gr en vint p 3.4T per r. Varje mnniska i hela vrlden, alla barn, ALLA. Betalr 900$ per r till Tesla. Och Tesla har en vinstmarginal p 50%.

Frstr du hur mycket 34T r nu?

Lt oss sga att du och jag gjorde ett bet. Om Tesla var vrda 34T 2030. Vi satsar 1 million var.

Eftersom jag r en klok person, s vill ju jag hedga detta, jag behver kpa 10 TSLA aktier fr att gra den helgen.

Frstr du hur orimligt det r!

Ingenting den mannen ngonsin sger kan du ta p allvar. Om det visar sig att jag har samma musiksmak som honom, s kommer jag byta musiksmak, fr uppenbarligen s mste han ha fel
Citera
2024-01-17, 20:11
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag har kommenterat hans fel. Du verkar inte frst gur mycket 34T$ r.

Lt oss sga, ret r 2030. Tesla t vrt 34T d MSTE Tesla vara ett moget fretag, och drfr ett lgre PE tal. Sg 10. Inte mycket mer growth som r mjligt nr man r nstan lika mycket vrd som hela sp500.

S dom gr en vint p 3.4T per r. Varje mnniska i hela vrlden, alla barn, ALLA. Betalr 900$ per r till Tesla. Och Tesla har en vinstmarginal p 50%.

Frstr du hur mycket 34T r nu?

Lt oss sga att du och jag gjorde ett bet. Om Tesla var vrda 34T 2030. Vi satsar 1 million var.

Eftersom jag r en klok person, s vill ju jag hedga detta, jag behver kpa 10 TSLA aktier fr att gra den helgen.

Frstr du hur orimligt det r!

Ingenting den mannen ngonsin sger kan du ta p allvar. Om det visar sig att jag har samma musiksmak som honom, s kommer jag byta musiksmak, fr uppenbarligen s mste han ha fel

r det ett korrekt antagande att du ser dig sjlv som mer kompetent analytiker n honom?
Jag vet att du inte kollat p videon och bara gjort en vild gissning baserat endast p vad du ser i videons thumbnail. Hade du lyssnat p videon eller gjort lite research om Cern Basher s hade du sluppit gra bort dig fullstndigt.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2024-01-17 kl. 20:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in