2021-09-13, 14:03
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jo, jag fattar det. Men det ndrar fortfarande inte att det tagit 12 r. ven om dom expanderar till San Francisco, som tydligen r p gng, s ser jag inte hur dom ska bli lnsamma. Dom bara brnner pengar. Det vrsta r att ven nr dom lyckats mappa en stor stad, s r jobbet inte klart. Vgar ndras hela tiden, ska dom hlla p mappa upp varje stad s kommer intkterna aldrig tcka upp fr utgifterna.
Bara s alla vet, jag r ingen Waymo-hatare, jag blev faktiskt imponerad ver hur bra den krde i sin sandlda, jag ser bara inte hur dom ska bli lnsamma och skala upp.

Kan det vara s att du r vldigt selektiv med vilken info du accepterar och hur du tolkar det fr att kunna behlla din vertygelse?
Sg att Waymo r ett av flera fretag med fungerande FSD lvl 4. Varfr skulle de inte vara lnsamma?

Edit: Vilken andel av din aktieportflj r Tesla @illumina?
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-13 kl. 14:21.
Citera
2021-09-13, 14:09
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Kan det vara s att du r vldigt selektiv med vilken info du accepterar och hur du tolkar det fr att kunna behlla din vertygelse?
Sg att Waymo r ett av flera fretag med fungerande FSD lvl 4. Varfr skulle de inte vara lnsamma?

Jag tycker bjrnarna r vldigt selektiva med infon, dom vgrar acceptera ngot positivt om Tesla.
Jag ser mig nd ganska objektiv, jag tror absolut inte p allt Elon sger.

Lidar har kommit ner i pris, det r sant, jag syftar mer p alla ingenjrer som mste kra runt och sedan mappa upp alla stder, det kostar skjortan! Mycket mer n vad en taxi-chauffr kostar.

Fr att folk ska anvnda Waymo, eller ngon annan sjlvkrande taxi s mste priset vara MYCKET lgre n en vanlig taxi. Jag ser inte hur dom ska kunna tjna pengar d.
Citera
2021-09-13, 14:10
Medlem
Citat:
Du frklarar fortfarande inte hur Waymo ska bli lnsam. Det var det jag ville diskutera frmst. Jag vet redan hur ni bjrnar knner fr FSD.
Jag vet inte riktigt varfr jag ska frklara det? Jag r sjlv skeptisk till det p mnga plan oavsett om det r Tesla eller Waymo. Att erstta lgavlnade frare med svindyr teknologi fr ett relativt ltt jobb knns som en dlig ekvation i mina gon. Det byrkratiska runt ansvaret knns ocks som en mindre mardrm att lsa, troligtvis lttare att faktiskt f en bil att kra sjlv n att lsa ansvarsfrgan vid en olycka.

Sen r inte framfra fordonet det enda som en taxichauffr gr. Tvtta bilen, stda den invndigt, hjlpa till med bagage, guida kunderna osv r ocks en del av jobbet.

Jag tror mer p avancerade frarstdsystem som kan avlasta lttare delar av krningen n full sjlvkrning, mycket lttare att uppn med. Vill man ka skerheten p vgarna r detta fullt tillrckligt, i stderna dr minst olyckor sker, dr det r svrast att f en bil kra sjlv r allts incitamentet minst ur ett skerhetsperspeltiv att utveckla produkten.

Frgan r hur lnge Teslas kurs kan ha FSD inprisat innan bubblan sprcks. Nr kommer gruppstmningen med missnjda kunder som tillsammans betalt miljarder fr en produkt som kanske aldrig kommer?
Citera
2021-09-13, 14:49
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag vet inte riktigt varfr jag ska frklara det? Jag r sjlv skeptisk till det p mnga plan oavsett om det r Tesla eller Waymo. Att erstta lgavlnade frare med svindyr teknologi fr ett relativt ltt jobb knns som en dlig ekvation i mina gon. Det byrkratiska runt ansvaret knns ocks som en mindre mardrm att lsa, troligtvis lttare att faktiskt f en bil att kra sjlv n att lsa ansvarsfrgan vid en olycka.

Sen r inte framfra fordonet det enda som en taxichauffr gr. Tvtta bilen, stda den invndigt, hjlpa till med bagage, guida kunderna osv r ocks en del av jobbet.

Jag tror mer p avancerade frarstdsystem som kan avlasta lttare delar av krningen n full sjlvkrning, mycket lttare att uppn med. Vill man ka skerheten p vgarna r detta fullt tillrckligt, i stderna dr minst olyckor sker, dr det r svrast att f en bil kra sjlv r allts incitamentet minst ur ett skerhetsperspeltiv att utveckla produkten.

Frgan r hur lnge Teslas kurs kan ha FSD inprisat innan bubblan sprcks. Nr kommer gruppstmningen med missnjda kunder som tillsammans betalt miljarder fr en produkt som kanske aldrig kommer?
Jag r ocks skeptisk till robottaxi, men jag tror Tesla kan tjna bra pengar nr FSDn slpps till allmnheten. Det r vl dr det skiljer sig mest frn Waymo. Tesla frlorar inga pengar eftersom kunderna betalar fr kalaset.
r kunderna missnjda s kan dom inte stmma Tesla som du verkar tro. Det str tydligt nr man kper fsd att den inte r frdig. Jag har fljt betan sedan frsta versionen kom ut och frbttringarna r vldigt tydliga! S smningom nr dom nog level3. Uppdateringarna gr mycket snabbare nu nr dom tagit bort radar och det kommer g nnu snabbare nr Dojo aktiveras.
Citera
2021-09-13, 15:12
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Jag r ocks skeptisk till robottaxi, men jag tror Tesla kan tjna bra pengar nr FSDn slpps till allmnheten. Det r vl dr det skiljer sig mest frn Waymo. Tesla frlorar inga pengar eftersom kunderna betalar fr kalaset.
r kunderna missnjda s kan dom inte stmma Tesla som du verkar tro. Det str tydligt nr man kper fsd att den inte r frdig. Jag har fljt betan sedan frsta versionen kom ut och frbttringarna r vldigt tydliga! S smningom nr dom nog level3. Uppdateringarna gr mycket snabbare nu nr dom tagit bort radar och det kommer g nnu snabbare nr Dojo aktiveras.

Det r kul att alla i denna trd tror sig leva i kejsarens nya klder. Oavsett om man r Bear eller Bull r vertygelsen stor
Jag r ocks vertygade om att om ngon har rtt approach till FSD r det Tesla.
Sen vittnar ju TSLA brsvrde om att majoriteten belnar Teslas approach och tror p dem.
Mycket r sklart Musk, bygger man raketer som teranvndningsbara s finns det ingen limit fr vad man kan lyckas med.
Ser s jvla mycket fram emot kommande rs utveckling ven om jag mister mitt bet i TSLA s ska det bli spnnande!
Citera
2021-09-13, 15:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Om man tittar p utvecklingen senaste ret p fsd s r det som att se en krskoleelev ta krkort. Vi r nog vid uppkrning inom ett par lektioner kanske 10.1 eller 10.2.
Sen ska man ha ngot rs erfarenhet innan man r en bra frare.
Dr slutar en mnniskas inlrning. AI har inte den begrnsningen utan kommer bli lngt bttre n mnniskor med exponentiell inlrningskurva.

Du kan ocks se p denna och jmfra med t.ex 8.2 https://youtu.be/xbw2ZB0Lbk8

Kanske det mest uppenbara tekniksprnget sedan smarttelefonen.
Kp inte tesla om ni inte gillar dom men ta chansen att tjna pengar p detta p ngot stt. nskar er all lycka!
Det rcker inte att vara 99,5 % klar, det r den sista biten som blir den svra. Med miljoner bilar i trafik s blir antalet olyckor och tillbud fr hgt fr att vara acceptabelt.
Tesla r knappast ensam om problematiken.
Citera
2021-09-13, 15:19
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det rcker inte att vara 99,5 % klar, det r den sista biten som blir den svra. Med miljoner bilar i trafik s blir antalet olyckor och tillbud fr hgt fr att vara acceptabelt.
Tesla r knappast ensam om problematiken.

Kan den bli bttre n mnniskor d?
Hur skra r vi i procent?
Citera
2021-09-13, 15:22
Medlem
Krsus Sorks avatar
Citat:
Som jag frsttt det s bryr sig inte Tesla om att anska om level 3 eller 4. Dom kommer pst att det r level2 tills den r frdig, d level2 inte ger ansvaret fr olyckor p Tesla.
Det fungerar skert till viss del att gra s, s lnge man hller sig till just frarstd. Nu r fltet nytt och ingen vet riktigt hur regleringarna kommer se ut, men jag ser ju en verhngande risk att bilar med ocertade autonoma system inte kommer tilltas p vgarna. Vilket vore dligt fr aktiekursen.

Vidare r jag klart tveksam till att ett lv5-system r en vidarutveckling p ett lv2-system. Du br nog bygga ett lv4/5-system frn grunden som just ett sdant.

Citat:
Nr Tesla kan bevisa att mjukvaran r skrare n mnniskor, genom att rkna p olyckor per mil, frst d kommer dom anska om hgre n level2.
Blir inte det svrt och missvisande eftersom bilen inte fr kra sjlv? Dessutom rcker det inte med att bilen kr bttre n den genomsnittliga fraren, bilen behver vara felfri.

Citat:
Jag tror inte robottaxi kommer komma p mnga r, jag tror dock att nr FSD slpps ur beta-stadiet s kommer mnga kunder vlja att prenumerera p tjnsten, vilket kommer ge stora intkter till Tesla, det r det jag bryr mig mest om eftersom jag frmst r en investerare och kollar p siffrorna, jag tror inte p allt Elon sger.
Tror ocks att det drjer. Frstr dock inte varfr man skulle prjsa 2000 kr/mnaden fr ett lv2-system? (i rlighetens namn ser jag inte varfr ngon skulle betala det fr ett lv5-system heller)
Citera
2021-09-13, 15:24
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Det r kul att alla i denna trd tror sig leva i kejsarens nya klder. Oavsett om man r Bear eller Bull r vertygelsen stor
Jag r ocks vertygade om att om ngon har rtt approach till FSD r det Tesla.
Sen vittnar ju TSLA brsvrde om att majoriteten belnar Teslas approach och tror p dem.
Mycket r sklart Musk, bygger man raketer som teranvndningsbara s finns det ingen limit fr vad man kan lyckas med.
Ser s jvla mycket fram emot kommande rs utveckling ven om jag mister mitt bet i TSLA s ska det bli spnnande!
Precis, Teslas approach r den enda skalbara lsningen. Riktigt spnnande att se framstegen och hur fort den blir bttre. Kollar man V8.2 till nu s r det en klar och tydlig frbttring. I denna fart nr dom nog level 3 redan nsta r
Citera
2021-09-13, 20:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kan den bli bttre n mnniskor d?
Hur skra r vi i procent?
Mjukvaran r inte enda problemet, sensorerna oavsett om det r kameror eller radar eller en kombination mste fungera prickfritt i alla vder.
Fr man ihop det eller hittar nnu en klla till information om omvrlden och annan trafik s kan den skert bli bttre n vissa frare.
Men att tro att vi har miljoner robottaxis om ett par r knns mest som fantasier.
Citera
2021-09-13, 20:21
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

Menar du Thiokol? De byggde teranvndbara raketer fr NASAs rymdprogram p 70, 80 och 90-talet, typ nr Elon var ett mobbningsoffer i Sydafrika. Men de gled senare in i Grumman tror jag.

Citera
2021-09-13, 20:29
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Menar du Thiokol? De byggde teranvndbara raketer fr NASAs rymdprogram p 70, 80 och 90-talet, typ nr Elon var ett mobbningsoffer i Sydafrika. Men de gled senare in i Grumman tror jag.

Men det va varken billigt eller skalbart pga lnga ledtider och bara delvis reusable.
Tv komponenter som alla bjrnar verkar ha missat helt. Men vi ska inte halka in p SpaceX fr d kommer diskussionen om att jorden r platt och vaccinet ett gift som ett brev p posten.
Kp SKF g till jobbet och invnta pension
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in