2021-09-25, 18:45
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Mini S med stoploss ("knockpunkt") kring 1400.
Hgre finansieringspunk ger mindre hv och mindre potentiell avkastning, men bra att lmna lite utrymme fr fortsatta kurskningar. Tesla Giga Berlin, Tesla Giga Austin, Tesla Model Y kommer till EU (i mycket strre volymer), osv.

Ja, den var vervrderad redan d. Men nu r det vervrdering extremus delux.
Se spoilern i denna kommentar (lnk) fr lite perspektiv p vervrderingen.

Tack fr tipset!
Tnkte inte trada med Tesla-cert, men kan vara vrdefullt fr andra aktier/innehav.
Brukar annars anvnda ett par tjnster fr nyhetsbevakning kring vissa aktier/fretag.

Spnnande!
Jag har kortat aktien med hvstng en gng eller tv men d ter avgifterna upp stora delar av vinsten ven om kursen gtt ner.
Men kar du din korta position vid en fallande trend eller kar du bara insatsen och kortar vidare ven vid kursuppgng?

Tycks vara s att Tesla expanderar FSD beta nu och ca 200k kpare i USA fr tillgng om dom r bra frare.

Det r rejlt spnnande nu kommande mnader! 😁
Citera
2021-09-25, 18:46
Medlem
Citat:
1. Tesla r den nst mest gda utlndska aktien p Avanza (nst mest konton med innehavet). Hur mnga vet ens varfr de kpte Tesla-aktien? Elbilstillverkaren Nio r den femte mest gda aktien, elladdningsbolaget Zaptec r #6. Nr CTEK, leverantr av bilbatteriladdare, brjade brshandlas igr ndde kursen +150% under de frsta handelsminuterna. +150% p tre jvla minuter. Det r allmn hysteri kring elbilar, folk kper dessa p trend och genom att flja massan. Fr att "elektrifiering r inne". Nr kurserna svnger s kommer det g fort. I brjan av 2021 frsvann 30% av Teslas BV p ungefr ett kvartal, trots att fretaget fortsatte g frn klarhet till klarhet.

2. Spenderade 30+ minuter p att lsa Reddit trd dr folk ber om rdgivning kring vilken elbil de ska vlja. Long story short, kommer ka min kort i Tesla under nsta vecka till 1-2% av portfljen. Kommer fortstta ka successivt och om kursen gr upp, med en hard limit p 7% av portfljen.

3. P alla hll och kanter finns det lttillgngliga och starka resonemang att Teslas aktie r vervrderad. Aktiegarna vljer att vara "willfully ignorant". Det kommer ej best.

Fr man frga varfr tror du vrdet kommer att sjunka istllet fr att fortstta ka? Vad r det som r vervrderat jag frstr inte s mycket av brsen som kanske framgr av frgan..
Ska sgas att jag gr i tankar att handla ett par Tesla aktier sjlv. Fr bara knslan av att den bara kommer ticka p, ser inte varfr den skulle stanna men det verkar du gra.
Citera
2021-09-25, 18:54
Medlem
Humeruss avatar
Herbert Diess twittrade gllande Tesla och den kande konkurrensen p marknaden framver.

Efficiency is key for the transformation of our industry/Germany. Tesla develops in shorter processes, works closer with the best in the industry and takes more risk, Diess, a known admirer of the electric car pioneer led by Elon Musk, said.

Ganska spnnande nd att Diess r s ppen med att prata om konkurrenter och d framfrallt ofta nmner Tesla.

https://twitter.com/Herbert_Diess/st...92942787137539
Senast redigerad av Humerus 2021-09-25 kl. 18:58.
Citera
2021-09-25, 21:40
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Spnnande!
Jag har kortat aktien med hvstng en gng eller tv men d ter avgifterna upp stora delar av vinsten ven om kursen gtt ner.
Men kar du din korta position vid en fallande trend eller kar du bara insatsen och kortar vidare ven vid kursuppgng?

Tycks vara s att Tesla expanderar FSD beta nu och ca 200k kpare i USA fr tillgng om dom r bra frare.

Det r rejlt spnnande nu kommande mnader! 😁

Vilka avgifter tnker du p? I mitt fall r det spread + rnta (lite ver 7% per r) i form kande finansieringspunkt som ter EK i mini S. Det finns vl inga andra avgifter?

Kommer nog ka om aktiekursen kar, d det r menat som lngsiktig position tills kursen nr rimliga niver. Jag anser att Tesla r och kommer att frbi en trendsttare i bilvrlden. Med det sagt, aktiens vrdering r orimlig.

Ta Cisco eller Ericsson som exempel. Ciscos aktiekurs gick ver 77 USD under 2000 fr att senare falla till 10-15 USD (minus 85% eller dr omkring). Aktien har nnu inte terhmtat sig men Cisco frblir en ledare och trendsttare i sin marknad. Samma sak mer Ericsson. Ericsson (tillsammans med ett ftal andra) r en vrldsledare inom mobila ntverk. Aktien toppade ver 750 SEK per aktie och kostar idag runt 100 SEK. P 30 min borde jag hitta 50+ andra exempel. Jag tror starkt att Teslas aktie r ett blivande exempel.
Citera
2021-09-25, 21:47
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Fr man frga varfr tror du vrdet kommer att sjunka istllet fr att fortstta ka? Vad r det som r vervrderat jag frstr inte s mycket av brsen som kanske framgr av frgan..
Ska sgas att jag gr i tankar att handla ett par Tesla aktier sjlv. Fr bara knslan av att den bara kommer ticka p, ser inte varfr den skulle stanna men det verkar du gra.

Vad baserar du den knslan p?
Teslaaktiens vrdering r helt orimlig. Se spoilern i detta meddelande fr mer info:
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Kursen kanske kar p positiva nyheter (ssom lansering av Giga Berlin), men det tar inte ifrn faktumet att vrderingen r bortom all logik.
Citera
2021-09-25, 22:31
Medlem
Citat:
Vad baserar du den knslan p?
Teslaaktiens vrdering r helt orimlig. Se spoilern i detta meddelande fr mer info:
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

Kursen kanske kar p positiva nyheter (ssom lansering av Giga Berlin), men det tar inte ifrn faktumet att vrderingen r bortom all logik.

Baserar det p knsla drfr jag skrev att jag fr en knsla att den kommer ticka p. Jag har ingen insyn, eller kan sp Teslas framtid. Men jag tror p fretaget och dess framtid.
Vad r vervrdering egentligen? Att styckpris av aktie vrderas sjukt mkt hgre n de allra flesta aktier antar jag du menar? Men vad gr det jag frstr inte din instllning till hga vrderingar. Anser du att det MSTE komma ett stopp fr uppgng eller vad? Jag frstr inte begreppet vervrdering. Finns inte ett tak fr vad som r ver tycker jag, en aktie som Tesla r unik den ska inte jmfras med andra. Tesla spelar i en egen division.

r den hgt vrderad r det vl fr att mnga tror p Tesla och att fretaget levererar innovativa uppfinningar och goda sljresultat blandat med en fretagsledare som Elon Musk som sannerligen r karismatisk och av hgsta trailblaser rang.
Det finns vl inga ramar fr uppgng. Fallhjden m vara strre n fr en lgt vrderad aktie MEN en hgt vrderad aktie r inte mer eminent att falla n risken fr fall av en aktie med lgre vrdering, eller?

Och om det inte framgick tydligt, jag ger fr nrvarande inga aktier i Tesla. Gr i tankar att handla dock. Och jag ser inga skl att undvika det. Tesla r varken Microsoft, Ericsson eller annat, man ska inte jmfra pplen och pron. Tror p fortsatt tickande upp upp upp nd till Mars
Citera
2021-09-25, 22:39
Medlem
Citat:
Baserar det p knsla drfr jag skrev att jag fr en knsla att den kommer ticka p. Jag har ingen insyn, eller kan sp Teslas framtid. Men jag tror p fretaget och dess framtid.
Vad r vervrdering egentligen? Att styckpris av aktie vrderas sjukt mkt hgre n de allra flesta aktier antar jag du menar? Men vad gr det jag frstr inte din instllning till hga vrderingar. Anser du att det MSTE komma ett stopp fr uppgng eller vad? Jag frstr inte begreppet vervrdering. Finns inte ett tak fr vad som r ver tycker jag, en aktie som Tesla r unik den ska inte jmfras med andra. Tesla spelar i en egen division.

r den hgt vrderad r det vl fr att mnga tror p Tesla och att fretaget levererar innovativa uppfinningar och goda sljresultat blandat med en fretagsledare som Elon Musk som sannerligen r karismatisk och av hgsta trailblaser rang.
Det finns vl inga ramar fr uppgng. Fallhjden m vara strre n fr en lgt vrderad aktie MEN en hgt vrderad aktie r inte mer eminent att falla n risken fr fall av en aktie med lgre vrdering, eller?

Och om det inte framgick tydligt, jag ger fr nrvarande inga aktier i Tesla. Gr i tankar att handla dock. Och jag ser inga skl att undvika det. Tesla r varken Microsoft, Ericsson eller annat, man ska inte jmfra pplen och pron. Tror p fortsatt tickande upp upp upp nd till Mars
Han syftar sklart p brsvrdet, det samlade vrdet av alla aktierna.

Sjlvklart lper en hgt vrderad aktie strre risk att falla ordentligt n en lgt vrderad aktie. Skulle tex Telia falla 90% av ngon anledning men bibehlla sina utdelningar p ca 2 kr om ret blir det orimligt lgt vrderat. Skulle Tesla falla 90% r den bara mer rimligt vrderad i frhllande till sina resultat.

Problemet med Teslas vrdering r att den redan prisat in allt som presenterats frn fretaget, robottaxi, fsd, Tesla Semi, miljontals slda bilar varje r, detta r redan inprisat s var finns uppsidan? Ser bara en massa nedsida om Tesla misslyckas p ngon punkt.
Citera
2021-09-25, 22:42
Medlem
MahaNakhons avatar
Teslas FSD, laddntverk, energilagring, batteriteknologi, robotaxi, m.fl. anser jag vara inga bestende konkurrensfrdelar.

Att Tesla har eller kommer ha ledande batteriteknologi r den absolut svagaste och minst genomtnkta argumenten. Man ska inte underskatta hur svrt det r att konkurrera om komponenttillverkning med fretag som Samsung. Fretag som har en lng historia av att verleva och vara framgngsrika inom de mest brutala och konkurrensutsatta nischerna, ssom DRAM, LCD/OLED, CPU foundry, m.fl.

Lite perspektiv p saken:
Tesla has a total of 3304 patents globally. (30 Jun 2021)
At present, LG Chem has 22,016 battery patents, the largest in the world (7 Oct 2020)
LG Chem har allts 7x mer batterirelaterade patent n Teslas hela patentbibliotek (inom alla omrden).

I Sverige snackas det mycket om att Northvolt r strst, bst och vackrast inom batteritillverkning. Sanningen r att bde LG och Samsung har mnga gnger strre batteritillverkningskapacitet och investeringar n vad Northvolt hoppas p att ha. Och siffrorna som LG och Samsung investerar i batteritillverkning, herregud... Ngra exempel:
- LG Chem to Invest $8.7 Billion in Boost to Battery Business (July 2021)
- LG Chem Commits $4.5 Billion To Expand EV Battery Production In U.S. (Mar 2021)
- LG Chem to invest $5.3B in battery materials by 2025 (Jun 2021)
- EIB buys stake in LG Chems 1.5 billion li-ion batteries project in Poland (Mar 2020)
- osv.

Northvolt planerar pbrja storskalig li-ion batteriproduktion ungefr samtidigt som Samsung planerar pbrja storskalig produktion av solid-state batterier. Vi har sett liknande scenario flera gnger innan:
Samsung gick ver till SSD nr mnga fretag storsatsade p HDD (Samsung slde sin HDD redan i 2011). HDD tillverkare har en tuff sits just nu, frgan r vilka kommer ens att verleva. Samsung brjade med OLED nr skrmtillverkare satsade fr fullt p LCD. Det blev ett blodbad bland skrmtillverkare med mnga ddsfall som resultat. DRAM, CPU foundry, mm. Listan kan gras lng.
Northvolt lr brsnoteras (allts sljas till unsuspecting suckers) innan fretaget brjar fullskalig produktion.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 23:07.
Citera
2021-09-25, 22:45
Medlem
MahaNakhons avatar
Och detta:
Samsung Group said on Tuesday it will invest a combined 240 trillion won ($206 billion) investment over the next three years in its core businesses.

Tesla spenderar mindre n 1,5 miljarder USD per r p R&D.
https://www.statista.com/statistics/...nses-of-tesla/
Citera
2021-09-25, 22:55
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
... en aktie som Tesla r unik den ska inte jmfras med andra. Tesla spelar i en egen division...

Ja, mnga verkar tycka s. Med tiden kommer det vara allt svrare att behlla denna uppfattning.

Nr jmfrande biltester brjar rekommendera andra bilmodeller ver Teslas.
Nr folk p diverse bilforum brjar rekommendera andra bilmodeller ver Teslas.
Nr Samsung SDI, LG Chem, CATL m.fl. brjar tillverka minst lika bra eller bttre batterier n Tesla.
Nr Argo AI, Mobileye, m.fl. har minst lika bra eller bttre sjlvkrande teknologi.
Osv.
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-25 kl. 23:04.
Citera
2021-09-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Han syftar sklart p brsvrdet, det samlade vrdet av alla aktierna.

Sjlvklart lper en hgt vrderad aktie strre risk att falla ordentligt n en lgt vrderad aktie. Skulle tex Telia falla 90% av ngon anledning men bibehlla sina utdelningar p ca 2 kr om ret blir det orimligt lgt vrderat. Skulle Tesla falla 90% r den bara mer rimligt vrderad i frhllande till sina resultat.

Problemet med Teslas vrdering r att den redan prisat in allt som presenterats frn fretaget, robottaxi, fsd, Tesla Semi, miljontals slda bilar varje r, detta r redan inprisat s var finns uppsidan? Ser bara en massa nedsida om Tesla misslyckas p ngon punkt.

Tesla kommer inte med nya framsteg framver d tror du? Som kommer att generera ytterligare intresse som leder till kad vrdering och vidare spinner karusellen..Men nu nr allt r "prisat" allts inbakat i det hga priset av Teslas aktie..och nu ska de inte kunna n nya hga hjder d?
Knns som Tesla kommer med mer i framtiden. De r ju s innovativa och spnnande det r drfr jag blir s sugen. Priset r vldigt saftigt dock..

Borde man istllet se mot en lgre vrderad Tesla konkurrent d om elbilar r vad jag tror p tycker du? Har nmligen funderat p Lucid Motors.
Citera
2021-09-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ja, mnga verkar tycka s. Med tiden kommer det vara allt svrare att behlla denna uppfattning.

Nr jmfrande biltester brjar rekommendera andra bilmodeller ver Teslas.
Nr folk p diverse bilforum brjar rekommendera andra bilmodeller ver Teslas.
Nr Samsung SDI, LG Chem, CATL m.fl. brjar tillverka minst lika bra eller bttre batterier n Tesla.
Nr Argo AI, Mobileye, m.fl. har minst lika bra eller bttre sjlvkrande teknologi.
Osv.

Mm ser din pong. Teslas frsprng kan eventuellt minska med tiden.
Har redan brjat se mig lite omkring efter lovande konkurrenter till Tesla faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in