2014-11-10, 14:17
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
Det har du rtt i men har svrt att se a B-klassen kommer slja i ngra stora mngder. Nissan Leaf som r den vanligaste(?) elbilen och som funnits ett tag har ju bttre rckvidd n B-klassen. Men om den nu skulle slja som smr i solsken s r det ju bra fr Tesla ocks men man mrker verkligen vilken skillnad det r p Tesla jmfrt med vriga elbilar.

Sedan s har Daimler Group sllt sitt innehav i Tesla fr ngra veckor sedan: http://online.wsj.com/articles/daiml...ion-1413926628

Sjlvklart s kommer Tesla i en vldigt lng tid framver ligga lngt framfr resterande fordonstillverkare. Teslas nuvarande batteriteknik r 4ggr bttre n de batterierna som Nissan anvnder, och detta r innan Tesla ftt upp sin nya Gigafactory dr dem i samarbete med Panasonic skall gra nnu bttre och billigare batterier och elmotorer.

Alla andra rena elbilar p marknaden just nu r ett skmt jmfrt med Tesla. Leksaksbilar.
Citera
2014-11-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Sjlvklart s kommer Tesla i en vldigt lng tid framver ligga lngt framfr resterande fordonstillverkare. Teslas nuvarande batteriteknik r 4ggr bttre n de batterierna som Nissan anvnder, och detta r innan Tesla ftt upp sin nya Gigafactory dr dem i samarbete med Panasonic skall gra nnu bttre och billigare batterier och elmotorer.

Alla andra rena elbilar p marknaden just nu r ett skmt jmfrt med Tesla. Leksaksbilar.

Det kommer ju bli s att Tesla kommer behva g ner i spec och vriga upp i spec fr att om tre r st med likvrdiga produkter. Hitintills s finns det bara en enda elbil p marknaden och det r Tesla Model S, alla andra r konverterade bensinmodeller. En och en halv om man rknar I3. Den som hvdar att Leaf r en ren utvecklad elbil br lyfta p motorhuven och fundera ver varfr i hela friden det sitter en motor dr och varfr det r fullt av batterier i bagaget.

Citat:
Mercedes B-klass electric drive kommer ju inte bli ngon konkurrent direkt. Dels helt olika prisklasser s klart men den har 137km rckvidd vilket vid verklig krning kanske blir 110km eller mindre. Och sedan s sger de s hr om laddtiden: " Just two hours at a common public charging station can juice up its lithium-ion battery enough to go up to 60 miles." 2 timmar p en supercharger och du har 2 fullladdade Teslor. De vriga biltillverkarna r ljusr ifrn Tesla, eller i alla fall de elbilar de har slppt. Sedan de kanske hller p och utvecklar bttre konkurenter men just nu ser det bra ut!

137km enligt EPA, det motsvarar siffror som gr att n p riktigt utan att vara extrem. NEDC gr inte att n hur du n gr i princip. Leaf har EPA 117km s B class gr 17% lngre. Den skall tydligen gr att fylla nda upp ocks med minskade marginaler fr en temporr rckvidd av 16mil.

Hur aktien gr har vad jag frstr inte s stor inverkan av produkten utan mer hypen och nyheter.
Senast redigerad av topproll 2014-11-11 kl. 10:04.
Citera
2014-11-11, 16:35
Medlem
PilotHockeys avatar
Knns som en fin eftermiddag. I skrivandes stund r TSLA +3,21% ($7,76)
Citera
2014-11-11, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Knns som en fin eftermiddag. I skrivandes stund r TSLA +3,21% ($7,76)
Ja verkligen trevligt, men kan inte hitta ngon frklaring till varfr den sticker s mycket?
Citera
2014-11-11, 17:27
Bannlyst
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...sla-motors-inc

Hur mycket mer tror ni att den har potential att ka med?
Citera
2014-11-11, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penkamamma

P lng sikt, ett par tusen procent om allt gr helt perfekt. Eller -100% om allt skiter sej.
Citera
2014-11-12, 09:42
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ja verkligen trevligt, men kan inte hitta ngon frklaring till varfr den sticker s mycket?

Mnga positiva tester som t.ex. Euro NCAP som de ftt hgsta betyg i de senaste dagarna. Sedan har de slagit igenom p riktigt i tidningar och hos nyhetsbyrer i USA.

Citat:
Ursprungligen postat av penkamamma

Jag tror p ngonstans runt 285 dollar tills vi ser den dippa igen. Vid 285 vntar jag en vecka p att den brjar falla. Efter de sljer jag oavsett om den faller eller inte fr de lr gra det frr eller senare.

Fr ngon mnad sedan var den uppe p 280 dollar o dippade ner till 230 dollar. Skulle tippa p att den gr i stort sett samma sak igen. Mjligt att den gr upp till 290.

P ett lngre tidsspann p 2 r framver tror jag den har potential att g upp till 400 dollar beroende p hur Model X lyckas och drefter Model 3. Lyckas man f ner Model 3 till under 300.000kr som r det nuvarande utgngspriset s tror jag aktien har potential att vxa ver 400 dollar med tanke p att andra bilbolag inte r intresserade att flja utvecklingen s fort och drfr kommer Tesla gra de bsta elbilarna om tre r ocks.
Senast redigerad av PilotHockey 2014-11-12 kl. 10:19.
Citera
2014-11-12, 22:11
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Det finns 15 andra bilmodeller som r rena elbilar , varav alla drar mindre strm n tesla och iallafall 10 av dom r rejlt mycket billigare, Att tesla lever kvar r ett under med en sn skojjare som styr det.

Tesla har samma kvalit som en kina moped.
Citera
2014-11-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Det finns 15 andra bilmodeller som r rena elbilar , varav alla drar mindre strm n tesla och iallafall 10 av dom r rejlt mycket billigare, Att tesla lever kvar r ett under med en sn skojjare som styr det.

Har du krt en Tesla ngon gng? Den jag krde var iallafall tyst, bekvm och snabb som ett jvla as. Men du kan grna f specificera vad i Teslan som var samma kvalit som en en Kina moped.

Sedan s r ju inte de andra elbilarna i samma "klass". Teslan kostar runt 100k$ med en rckvidd p ca 45mil och kan nrmast jmfras med Mercedes S-klass och BMW 5/7 serie. Medan de vriga elbilarna kostar runt 30-40k$ har en rckvidd p 8-15mil och kan jmfras med billigare bensinbilar.

Men som sagt fr du grna specificera vad det r du inte gillar med Teslan s diskussionen blir lite mer nyanserad
Citera
2014-11-13, 10:46
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar

Troll?

Antingen det eller s r du fullkomligt rubbad och har ingen aning vad du snackar om.

Det finns ingen annan ren elbil som r bttre eller ens i nrheten av vad Tesla Model S r. Klart fan de andra bilarna r billigare nr det r skitbilar som inte nr success fr att de inte kommer lngt verhuvudtaget. Antingen fr man ha en elbil som kommer lngt eller en hybrid som kommer kort p eldrivning men hjer rckvidden med fossila brnslen. Att ha en bil som du bara kan kra 100km med tror jag ytterst ytterst f i Sverige r intresserade av att ha.

Jag ger sjlv en Tesla Model S sedan i Juli i r. Bst bil jag ngonsin haft. Har krt BMW och Volvo frut. Du har ingen aning vad du pratar om. Kinakvalite...yeah right....
Citera
2014-11-26, 11:35
Medlem
Har bokat in en provkrning nu. Ganska ont om tider men lyckades f en. http://www.teslamotors.com/sv_SE/eve...-gothia-towers
Citera
2014-11-26, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Har bokat in en provkrning nu. Ganska ont om tider men lyckades f en. http://www.teslamotors.com/sv_SE/eve...-gothia-towers

Bra info! Jag kper p mig mer aktier infr detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in