Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-27, 21:24
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ett PEG-tal p 2,67 r ju knappast undervrderat.

Och som Mackan sger bygger det p prognoser, som innefattar ordentlig tillvxt i detta fallet..

Inget r perfekt fr att kunna avgra dagens vrde baserat p siffror som vi kan frvnta oss.
Hade kursen legat kvar dr vi r idag s hade bde P/E och PEG sjunkit vldigt snabbt.
Bjrnarna har tyckt att marknaden haft fel i flera r nu, men det kanske r dags fr dem att brja fundera p vad de har missat. Ingen kommer gra det jobbet t er.
Citera
2021-12-28, 09:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
P/E r en otroligt klumpig indikator fr att f fram rtt vrdering p ett tillvxtfretag. Anvnd PEG-talet istllet.
PEG skall ligga under 1,0 fr att bolaget skall anses undervrderat, Tesla ligger p 2,67.
Citera
2021-12-28, 09:14
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
PEG skall ligga under 1,0 fr att bolaget skall anses undervrderat, Tesla ligger p 2,67.

D tycker jag du skall invnta att det ligger under 1,0.

P.S. Apples PEG ligger p 3.85
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2021-12-28 kl. 09:37.
Citera
2021-12-28, 11:01
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Teslas rrelsemarginal ligger p 14.6%
https://www.teknikensvarld.se/nyhete...rekordvinster/

Volkswagens rrelsemarginal ligger p runt 5% nu men hoppas p att ka den till 7-8% inom ngra r. Deras vta drm p 7-8% r hlften av vad Tesla tjnar idag.
https://www.di.se/bil/vw-gruppen-ska...investeringar/

BMWs rrelsemarginal ligger p 10.5%
https://borsvarlden.com/artiklar/bmw...ojda-prognoser

Daimlers rrelsemarginal ligger p 8.9%
https://borsvarlden.com/artiklar/dai...edje-kvartalet

Alla konkurrenter ligger efter Tesla i lnsamhet och gapet bara vxer och vxer. Tesla har en klar vg till att n 20% rrelsemarginal inom ngra r
https://twitter.com/garyblack00/stat...846353925?s=20

Konkurrenternas vinst kommer frn deras fossilbilar. Hur kommer det se ut kommande r nr elbilar tar ver mer och mer? Att investera i Tesla r att investera i framtiden. Det r en no-brainer. Inget har varit s uppenbart.
ingen av bjrnarna som tnker kommentera detta? sanningen kanske svider fr mycket s bttre att bara blunda
Citera
2021-12-28, 11:15
Medlem
Citat:
Inget r perfekt fr att kunna avgra dagens vrde baserat p siffror som vi kan frvnta oss.
Hade kursen legat kvar dr vi r idag s hade bde P/E och PEG sjunkit vldigt snabbt.
Bjrnarna har tyckt att marknaden haft fel i flera r nu, men det kanske r dags fr dem att brja fundera p vad de har missat. Ingen kommer gra det jobbet t er.
Pongen r att PEG talet du hnvisar till tyder ocks p att det r vervrderat, trots genersa tillvxtprognoser. PEG talet r allts ocks hgt, precis som PE talet..

Citat:
Ursprungligen postat av ostress
ingen av bjrnarna som tnker kommentera detta? sanningen kanske svider fr mycket s bttre att bara blunda
Har vi vl gjort? Svaret heter vrdering, Tesla vrderas redan som alla de andra, trots att dom gr en brkdel av vinsten, och det finns en hel del frgetecken kring lftena i framtiden och hur dom faktiskt tjnar pengar idag fr att generera de fina marginalerna (slja en ofrdig produkt kallad Full Self Driving fr 10 000 dollar varav en stor del r ren vinst r sklart positivt fr vinstmarginalen p kort sikt, vad hnder om det aldrig lyckas?). Tillverka elbilar r inte svrt, vad fr ngon tro att de andra inte ska klara det? En frbrnningsmotor r snarare mer raketvetenskap n en elmotor
Citera
2021-12-28, 11:24
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Pongen r att PEG talet du hnvisar till tyder ocks p att det r vervrderat, trots genersa tillvxtprognoser. PEG talet r allts ocks hgt, precis som PE talet..

Har vi vl gjort? Svaret heter vrdering, Tesla vrderas redan som alla de andra, trots att dom gr en brkdel av vinsten, och det finns en hel del frgetecken kring lftena i framtiden och hur dom faktiskt tjnar pengar idag fr att generera de fina marginalerna (slja en ofrdig produkt kallad Full Self Driving fr 10 000 dollar varav en stor del r ren vinst r sklart positivt fr vinstmarginalen p kort sikt, vad hnder om det aldrig lyckas?). Tillverka elbilar r inte svrt, vad fr ngon tro att de andra inte ska klara det? En frbrnningsmotor r snarare mer raketvetenskap n en elmotor

Medan du frsker gra en pong s lgger jag bara fram pusselbitar som du kan anvnda (eller inte) fr att frst varfr din bedmning r och alltid har varit felaktig. Jag delar med mig av bttre vetande. Var s god.
Citera
2021-12-28, 11:28
Medlem
ostresss avatar
Citat:

mnga av er frnekar att tesla gr fina vinster. kanske inte du specifikt men raskens och sonnenwende r tv namn jag kommer p rent spontant. finns fler som frnekar det.
Citera
2021-12-28, 11:31
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Jag skulle sga att Apple r vervrderade ja, men jmfrt med Tesla r det ingenting...

Men oavsett vad s r Apple mycket mer n Tesla troligtvis ngonsin kommer bli, dom har stora marknadsandelar, sljer sina produkter med extrema vinstmarginaler och fick faktiskt ut revolutionerande saker p marknaden. Tesla har inget av det.

Citera
2021-12-28, 11:56
Medlem
Powrs avatar
Citat:

David, svlj stoltheten nu och kp lite Tesla aktier. Du har fortfarande inte missat tget
Citera
2021-12-28, 12:04
Medlem
Citat:
Medan du frsker gra en pong s lgger jag bara fram pusselbitar som du kan anvnda (eller inte) fr att frst varfr din bedmning r och alltid har varit felaktig. Jag delar med mig av bttre vetande. Var s god.
Hade du sagt att Tesla kommer g upp fr dr r hundratusentals retailkunder som kommer slnga in sina pengar p aktier i fretaget pga fomo och reddit-trdar hade jag accepterat det till fullo, ven om det inte r ngot jag vill investera mina pengar baserat p. Men du verkar frska motivera vrderingen, tom kalla dom undervrderade, genom att hnvisa till peg-tal som sedan visar sig vara p vervrderade niver, det fr jag inte g ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av ostress
mnga av er frnekar att tesla gr fina vinster. kanske inte du specifikt men raskens och sonnenwende r tv namn jag kommer p rent spontant. finns fler som frnekar det.
Kan inte minnas att dom frnekat vinsterna, men i frhllande till vrderingen r vinsterna inte direkt imponerande. Allt handlar om vrderingen.. Men jag ifrgastter ocks lite hur mycket av rrelsemarginalen som faktiskt r hllbar i lngden, frsljning av en icke existerande FSD-mjukvara, hg prissttning i frhllande till konkurrenterna som brjar spotta ut bilar p marknaden samt frsljningen av milj-credits r knappast saker som r hllbara.

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
David, svlj stoltheten nu och kp lite Tesla aktier. Du har fortfarande inte missat tget
Jag har faktiskt brjat fundera p att blanka igen, det r vl ocks ett sorts garskap
Citera
2021-12-28, 12:19
Medlem
ostresss avatar
Citat:

Kan inte minnas att dom frnekat vinsterna, men i frhllande till vrderingen r vinsterna inte direkt imponerande. Allt handlar om vrderingen.. Men jag ifrgastter ocks lite hur mycket av rrelsemarginalen som faktiskt r hllbar i lngden, frsljning av en icke existerande FSD-mjukvara, hg prissttning i frhllande till konkurrenterna som brjar spotta ut bilar p marknaden samt frsljningen av milj-credits r knappast saker som r hllbara.
va gullig du r som frsvarar dina bjrnbrder. fsd r fr vrigt en liten del av vinsten idag men det visste du inte, du gissar dig fram bara. lite som att kasta skit p vggen och se vad som fastnar.
Citera
2021-12-28, 12:26
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Hade du sagt att Tesla kommer g upp fr dr r hundratusentals retailkunder som kommer slnga in sina pengar p aktier i fretaget pga fomo och reddit-trdar hade jag accepterat det till fullo, ven om det inte r ngot jag vill investera mina pengar baserat p. Men du verkar frska motivera vrderingen, tom kalla dom undervrderade, genom att hnvisa till peg-tal som sedan visar sig vara p vervrderade niver, det fr jag inte g ihop.

Jag har inte frskt ngonting. PEG r en bttre indikator n P/E oavsett vad det visar. Jag r inte den som kallade Apple och Tesla vervrderade innan de gjorde 90 respektive 250%. S jag skulle vilja sga att din frsvarsstllning och stolthet kostat dig vldigt mycket pengar. Jag pminns om unga mn p gymmet som gr in och lgger p mycket mer vikter n vad de kan trna med effektivt och resultaten uteblir. S jag sger att man fr lmna egot vid drren innan man gr in och inte ltsas vara bttre n man r, s fr man bde mer resultat och hjlp av de som tycker om att se folk lyckas. Men om man vgrar inse sina begrnsningar s kommer man inte s lngt och fr ingen hjlp. Frgan r helt enkelt, vill du ha rtt eller vill du bli framgngsrik. Det r inte nybrjare du pratar med i denna trden nmligen, men du r inte ens tillrckligt vis fr att frst det.
Senast redigerad av BsteHrMongolid 2021-12-28 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in