2022-05-13, 01:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vi behver inte vnta jttelnge innan det visar sig exakt hur stort stolpskott man r nr man anvnder TeslaQ som nyhetsklla. Skall bli kul att pminna dem. FSD r ju i princip redan lst.

Nu nr man har varit borta frn Teslabubblan i tv mnader p grund av ett krig i Europa och sticker in huvudet igen s pminns man om FSD. Ja visst ja, det som alla i bubblan pratar om som snart kommer..
Citera
2022-05-13, 09:28
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Deras huvudman fr AI (karpathy) r p en mnader lng paus? Ifrn Tesla. Folk i industrin sger att han har haft intervjuer p andra stllen.

Ge mig ett enda exempel p "folk i industrin" som sger det, tack. Helt nytt fr mig, och jag lyssnar p folk i industrin ganska mnga timmar i veckan.
Citera
2022-05-13, 09:34
Medlem
wwrs avatar
Detta r varfr Teslas vinst kommer frn fabriken i Shanghai.

Musk kritiseras fr att bedriva slavarbete i fabriken i Shanghai. Detta r vart vr vrld r p vg om ollikgarker som Musk fr ta ver.
Citat:
Elon Musk praises Chinese workers for burning the 3am oil heres what that really looks like

Teslas massive Shanghai Giga-factory pushes its workers to the limit to meet production targets amid an ongoing pandemic lockdown

How do you become the richest man in the world? In Elon Musks case, part of it involves making workers in China put in hours that would be unacceptable according to labor norms elsewhere.

On Tuesday, the Tesla boss praised Chinese factory workers for pulling extreme hours while taking a shot at American workers. There is just a lot of super talented hardworking people in China who strongly believe in manufacturing, the billionaire said. They wont just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they wont even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.

In April, Tesla restricted its Shanghai workers from leaving the factory under a so-called closed-loop system originally developed by Chinese authorities to contain Beijing Olympics participants. While locked inside, the workers were reportedly made to work 12-hour shifts, six days in a row, and to sleep on factory floors.

Labor rights and safety violations have been reported at Teslas Shanghai factory since it opened in 2018, with some workers making as little as $1,500 a month in what an investigation by local journalists called the Giga-sweatshop.

Even in the United States, Musk is well known for his disregard for labor norms and work-life balance: the tech billionaire infamously declared nobody ever changed the world on 40 hours a week. He has bragged about making Teslas US employees work 100-hour weeks, while claiming to have worked 120-hour weeks himself. In March, Musk called an all-hands meeting for his other company, SpaceX, at 1am.

These practices are on par with Chinas extreme work culture, nicknamed 996, in which workers are expected to work from 9am to 9pm, six days a week. The practice has been the source of protests in recent years and has been characterized as a form of modern slavery.

Employees in China are often asked to sign a strivers pledge which waives their right to overtime pay and paid time off.

The 2019 Netflix documentary American Factory described the conflicts that arose after a Chinese billionaire, Cao Dewang, opened a factory in an abandoned General Motors plant in Ohio. American workers are not efficient, and output is low, Cao complained at one point in the film. I cant manage them.

The not-at-all subtle threat is that these Chinese workers are a threat to you white American workers. If you dont meet that standard, then your jobs are on the line.

S i Musks fabrik i Shanghai antingen sover man p golvet i fabriken eller sitter inlst hemma och skriker p ntterna:

https://youtu.be/RBJj_UwkSyc

Tesla fll 6 dollar igr, nu tillbaka p augusti mnads niver frra ret.
Senast redigerad av wwr 2022-05-13 kl. 09:37.
Citera
2022-05-13, 09:53
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ge mig ett enda exempel p "folk i industrin" som sger det, tack. Helt nytt fr mig, och jag lyssnar p folk i industrin ganska mnga timmar i veckan.
Job230ge r full av skit. Han r en hjrndd FUD-spridare
Citera
2022-05-13, 10:14
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Job230ge r full av skit. Han r en hjrndd FUD-spridare

No need to state the obvious.
Citera
2022-05-13, 10:50
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Verkar som att botten r inne och vi skall traggla oss upp till tminstone 860. Kan bli kraftiga rrelser t bgge hll. Ny lgre botten senare i sommar och ett rally som fr bjrnarna att fylla byxorna med lika mycket dynga som de fyller diverse forum med.
Citera
2022-05-13, 14:51
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Verkar som att botten r inne och vi skall traggla oss upp till tminstone 860. Kan bli kraftiga rrelser t bgge hll. Ny lgre botten senare i sommar och ett rally som fr bjrnarna att fylla byxorna med lika mycket dynga som de fyller diverse forum med.

Imponerande. Efter sol kommer regn, efter dag blir det natt. Osv.

Den tillflliga uppgngen kanske beror p att Elon trots allt kanske inte har rd med Twitter. (Pinsamt)
Citera
2022-05-13, 18:16
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Haha s fort det gr lite upp en enda dag (det r redan ner nu btw) s tar du ut vinsten. Tesla r ner 40% sedan toppen; ingen utmrkt investering direkt. Vi ses vid 550$ innan rskiftet.

Kan ge dig en liten hint, teslas Q2 kommer vara snuskigt dlig

Jag hade skert bara tur.
Citera
2022-05-13, 18:26
Medlem
wwrs avatar
Nr man lser Guardians artikel som jmfr arbetsfrhllandena under Musk med modernt slaveri s skall man komma ihg en viktig pussselbit i den moderna globaliseringen: Massinvandring och verbefolkning leder inte bara till motsttningar mellan folkgrupper. Den leder ven till att folkmngden kar s snabbt att resurser kan f svrt att rcka till och fretagsledarna kan vlja och vraka bland arbetarna. Musks lner i Shanghai r ibland s lgt nere som p $1500/ mnad och Shanghai r ingen utprglat billig stad. Index fr levnadsomkostnader hr r 144 (Stockholm 166)

Orsakerna att Musk och Tesla drar hem strsta delen av sin vinst i Kina r att Kina motsvarar det samhlle som Musk och andra internationella fretagsledare frsker bygga, med minimal kontroll av demokratiska myndigheter och fackfreningar. Musk stller sig p de kinesiska myndigheternas sida och kan bedriva rovdrift av arbetskraften.

Kina har lnge lidit av verbefolkning efter det att Mao fastslog "Mnga mnniskor - stor kraft". Man har frskt f kningen under kontroll, men en stor folkmngd gr att Musk kan hantera arbetskraften som en naturresurs som skall exploateras p ett optimerat stt. Det r en orsak att den globala agendan medvetet glmmer bort verbefolkningen. Musks Twitter frn januari visar p detta:
Citat:
We should be much more worried about population collapse
https://twitter.com/elonmusk/status/...6RXKXAPF4_it-A

Citat:
On Tuesday, the Tesla boss praised Chinese factory workers for pulling extreme hours while taking a shot at American workers. There is just a lot of super talented hardworking people in China who strongly believe in manufacturing, the billionaire said. They wont just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they wont even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.

In April, Tesla restricted its Shanghai workers from leaving the factory under a so-called closed-loop system originally developed by Chinese authorities to contain Beijing Olympics participants. While locked inside, the workers were reportedly made to work 12-hour shifts, six days in a row, and to sleep on factory floors.

Labor rights and safety violations have been reported at Teslas Shanghai factory since it opened in 2018, with some workers making as little as $1,500 a month in what an investigation by local journalists called the Giga-sweatshop.

Even in the United States, Musk is well known for his disregard for labor norms and work-life balance: the tech billionaire infamously declared nobody ever changed the world on 40 hours a week. He has bragged about making Teslas US employees work 100-hour weeks, while claiming to have worked 120-hour weeks himself. In March, Musk called an all-hands meeting for his other company, SpaceX, at 1am.

These practices are on par with Chinas extreme work culture, nicknamed 996, in which workers are expected to work from 9am to 9pm, six days a week. The practice has been the source of protests in recent years and has been characterized as a form of modern slavery.

Employees in China are often asked to sign a strivers pledge which waives their right to overtime pay and paid time off.
(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)

TSLA fljde med nasdaq upp lite idag till 775, motsvarande ungefr septembers niv, frra ret.
Citera
2022-05-13, 20:02
Medlem
Citat:
Jag hade skert bara tur.

Som jag tydligt skrev i frrgr s trodde jag ocks p en kortsiktig studs.

Och att vara ner 35% sedan rsskiftet r vl ingen mega bedrift direkt
Citera
2022-05-13, 20:28
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Som jag tydligt skrev i frrgr s trodde jag ocks p en kortsiktig studs.

Och att vara ner 35% sedan rsskiftet r vl ingen mega bedrift direkt
Frsk inte slingra dig undan. Fattar du nu att din twitterlnk bara var FUD?
Citera
2022-05-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Frsk inte slingra dig undan. Fattar du nu att din twitterlnk bara var FUD?

Du r fan helt otrolig. Jag har sett hela intervjun., och frstr du inte hur musk frsker backtracka p sina lovord om FSD s r det uppenbart att du (med tesla profilbakgrund) inte r ngot annat n en fanboy trollbunden av musks fina lften.

Musk fr frgan om ddsoffer ifrn utvecklingen av FSD/AP och svarar i stil med vi har alltid sagt att man mste vara vaksam vid anvndning av FSD/AP i samma mn som Apple i sina lnga terms of service skriver att du tillter att de anvnder dina bilder till vad som helst. Ingen lser det. Folk kollar p intervjuer med musk dr han KLART OCH TYDLIGT lovat att En Tesla inte bara redan nu (2016) r skrare n genomsnittsmnniskan utan att man om ett r kommer kunna sova i bilen nr den kr coast to coast i USA?

Besvara det istllet fr att pst att jag frsker slingra mig, bara fr att twitterklippet tagit korta snuttar av intervjuerna r det ju fortfarande saker Elon sagt och lovat, det r inte deepfake cgi direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in