2013-09-05, 20:58
Medlem
Alla sparade lösenord försvann efter en BSoD. Kan man återställa det på något sätt?
Citera
2013-09-07, 00:10
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Alla sparade lösenord försvann efter en BSoD. Kan man återställa det på något sätt?
Det kan bli knivigt..... jag antar du du inte har en backup av något slag (?)...
Dina lösenord hanteras i två filer i profilen: key3.db och signons.sqlite
Det troliga problemet för dig är att någon av dessa filer skadats då din dator lade av. Och då är det nog hopplöst.....men vi försöker....

Det finns en chans att din profil skadats på något sätt och dessa filer trots allt är intakta.
Du kan testa med att skapa en ny profil, och sedan kopiera ovanstående filer från den gamla profilen till den nya.
Då gör du så här:
1. Tryck på Alt-tangenten, i huvudmenyn välj "Hjälp", sedan "Felsökningsinformation", klicka sedan på knappen "Öppna mapp" -----> du kommer in i din nuvarande profil (mappen heter något med 8 bokstäver och siffror blandat.default)
2. I denna profil leta upp filerna key3.db och signons.sqlite och kopiera dessa till ett säkert ställe på din hårddisk (så har du en backup...).
3. Skapa nu en profil (som är ren från allt):
Stäng FF, öppna "Kör...", och skriv: firefox.exe -p , skapa ny profil, öppna sedan FF med denna.
4. Gå till din gamla profil, kopiera filerna key3.db och signons.sqlite och klista in dem i din nya profil du nyss skapade.
Funkade det?
Om inte, testa detta tillägg https://addons.mozilla.org/sv-SE/fir...rc=userprofile och försök omindexera signons.sqlite filen - det är troligen sista chansen.

I framtiden:
1. ta för fan en backup av din profil då och då (se steg 1 ovan, och kopiera denna mapp till säkert ställe)
2. eller ännu bättre: strunta i FF:s lösenordshanterare, och välj en "molnlösning", jag själv använder en gratistjänst som heter LastPass https://lastpass.com/ som är kanon tycker jag.
Citera
2013-09-07, 00:19
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Hej kamrater. Jag behöver hjälp med en sak som jag tror beror på Firefox därför ställer jag frågan här. Problemet jag har kommer när jag är inne på Svt Play och bläddrar i de olika flikarna "Rekommenderat", "Senaste program" etc.

Jag använder väldigt sällan musen och brukar scrolla med hjälp av piltangenterna och/eller pgdn.

När jag väljer te.x senaste program så markeras rutan med en blå rektangel och om jag försöker scrolla ner så byter markeringen flik till Senaste program. För att bli av med rektangeln och för att kunna scrolla ner med piltangenterna måste jag klicka på en tom "spot" för att bli av med markeringen. När jag vill byta sida händer samma sak som jag ovan beskrev, alltså att rutan senaste program blir markerad.

Jag har inte det här problemet på någon annan sida eller med de andra webläsarna jag provat. Jag hade en liten tes om att det kunde varit flash som spökade men det verkar inte som det. Är det någon annan som upplever samma problem med Firefox eller är det SvtPlay som fuckar upp det för mig?

Jag har win 8 och FF 23.0.1

Tack!
Jag kunde inte reproducera ditt problem, så jag har inget universalsvar.
Men för att undanröja alla tvivel på gröna män invaderat din dator: testa att skapa en ny profil (jag vet, mitt standardsvar..), hur du gör ser du i min förra postning här.
Det bör funka, nu har du en uppgift att felsöka vilket tillägg som stökade till det, eller så är du nöjd ändå

Ps. vad är det för fel på att använda "musen"
Citera
2013-09-07, 01:23
Medlem
Citat:
Hej kamrater. Jag behöver hjälp med en sak som jag tror beror på Firefox därför ställer jag frågan här. Problemet jag har kommer när jag är inne på Svt Play och bläddrar i de olika flikarna "Rekommenderat", "Senaste program" etc.

Jag använder väldigt sällan musen och brukar scrolla med hjälp av piltangenterna och/eller pgdn.

När jag väljer te.x senaste program så markeras rutan med en blå rektangel och om jag försöker scrolla ner så byter markeringen flik till Senaste program. För att bli av med rektangeln och för att kunna scrolla ner med piltangenterna måste jag klicka på en tom "spot" för att bli av med markeringen. När jag vill byta sida händer samma sak som jag ovan beskrev, alltså att rutan senaste program blir markerad.

Jag har inte det här problemet på någon annan sida eller med de andra webläsarna jag provat. Jag hade en liten tes om att det kunde varit flash som spökade men det verkar inte som det. Är det någon annan som upplever samma problem med Firefox eller är det SvtPlay som fuckar upp det för mig?

Jag har win 8 och FF 23.0.1

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Men för att undanröja alla tvivel på gröna män invaderat din dator: testa att skapa en ny profil (jag vet, mitt standardsvar..), hur du gör ser du i min förra postning här.
Det bör funka, nu har du en uppgift att felsöka vilket tillägg som stökade till det, eller så är du nöjd ändå

Vad konstigt. Det är likadant för mig på win7, har dock aldrig stört mig på det då jag alltid scrollar med touchpaden. Däremot var det grymt när de hade visa fler på sidan istället för under, vilket gjorde att man slapp scrolla mellan varje ny laddning med 8 thumnails.
Citera
2013-09-09, 01:06
Medlem
Citat:

Nu har vi undanröjt alla tvivel på gröna män. En ny profil skapades (Det låter som en klassisk "dra ut kabeln", "starta om datorn"- svar som förr gavs av it-supporters) men det hjälpte föga.

För att göra det lite mer pedagogiskt kommer här två bilder som illustrerar problemet.

Första bilden när man kommer in på svtplay.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=68626&size=full
Andra bilden efter att jag tryckt på knappen "Visa fler" och scrollar med piltangenterna och den blå rektangeln kommer fram.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=68627&size=full

Jag gillar inte att använda "musen" eftersom jag hellre använder snabbkommandon i den mån det går då det både är skönare och går snabbare. Därför är jag upprörd över det här med Svtplay, jag har som sagt tidigare inte haft problem med det. Jag kanske får vända mig till dersa support istället.

Ps. Varför citattecken runt ordet mus?

Tack
Citera
2013-09-09, 02:27
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Nu har vi undanröjt alla tvivel på gröna män. En ny profil skapades (Det låter som en klassisk "dra ut kabeln", "starta om datorn"- svar som förr gavs av it-supporters) men det hjälpte föga.

För att göra det lite mer pedagogiskt kommer här två bilder som illustrerar problemet.

Första bilden när man kommer in på svtplay.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=68626&size=full
Andra bilden efter att jag tryckt på knappen "Visa fler" och scrollar med piltangenterna och den blå rektangeln kommer fram.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=68627&size=full

Jag gillar inte att använda "musen" eftersom jag hellre använder snabbkommandon i den mån det går då det både är skönare och går snabbare. Därför är jag upprörd över det här med Svtplay, jag har som sagt tidigare inte haft problem med det. Jag kanske får vända mig till dersa support istället.

Ps. Varför citattecken runt ordet mus?

Tack
Det är inget problem, ser likadant ut i min Firefox och i min Chrome.
Du kan pusta ut.
Citera
2013-09-09, 12:17
Medlem
wastedandlazys avatar
Som jag förstår det anser firefox att java deployment toolkit är vulnerable fast man har senaste uppdateringen.
Det leder till att man ibland får klicka på "missing plugin, activate"

När jag ska tanka bankid på swedbank hinner jag inte trycka på det, GAAAHHHHH
för man hinner se det i en halv sekund och sen kommer man till annan sida.

Man ska tillåta denna plugin för varje hemsida, finns det annat sätt att göra det på?
Citera
2013-09-09, 14:40
Medlem
Citat:
Det är inget problem, ser likadant ut i min Firefox och i min Chrome.
Du kan pusta ut.

Okej. Konstigt. Jag vet att det inte alltid har varit så, därför undrar jag nu om man kan göra så att skiten inte markeras med hjälp av något script eller liknande?

Tack
Citera
2013-09-09, 14:40
Medlem
Shuyins avatar
Hur kommer det sig att jag ej kan öppna PDF-länkar i Firefox? Går bra i t.ex. IE. Något som hänt plötsligt, har Googlat en del på problemet men hittar ingen bra lösning.
Citera
2013-09-10, 00:20
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Okej. Konstigt. Jag vet att det inte alltid har varit så, därför undrar jag nu om man kan göra så att skiten inte markeras med hjälp av något script eller liknande?

Tack
Eftersom detta tveklöst verkar upplevas som ett problem med snudd på djupt traumatiska konsekvenser för dig har jag förbarmat mig och har glädjen att kunna presentera en lösning bara för dig (och eventuellt andra som också lider i det tysta därute).
Hmmm... ska jag vara ärlig?
Okej. Jag upptäckte själv att det som igår inte var ett problem jag var medveten om att jag idag skulle börja känna av - var sant. Det är sjukt störande med den där ljusblåa rektangel nu när man är medveten om det! Djuuupt störande!

En sk. userstyle ligger och väntar på dig för installation http://userstyles.org/styles/92810/svtplay-se
Om du inte har tillägget Stylish, måste du installera detta först https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/stylish/

Så där ja, nu kan vi fortsätta med våra liv
Citera
2013-09-10, 12:28
Medlem
Skönt att den blåa rektangeln är borta. Tack. Mindre skönt dock att den fortfarande hoppar mellan de olika "flikarna" tror du att du kan ordna det också så skall jag vara evigt tacksam!
Citera
2013-09-10, 14:16
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Skönt att den blåa rektangeln är borta. Tack. Mindre skönt dock att den fortfarande hoppar mellan de olika "flikarna" tror du att du kan ordna det också så skall jag vara evigt tacksam!
Vilka "flikar"? Gissar att du menar att vald minibild markeras med en ljusblå ram? Jag behöll den, för det är väl lättare att se vad du markerar då?
Om du vill ha bort även den så gör så här:
Välj Tillägg (Ctrl + Shift + A), välj Userstyles-fliken, klicka på Redigera-knappen
Ändra till det fetstilta på denna rad:

.playButton-Tab , .playGridThumbnail {-moz-appearance:none !important; border:none !important; outline:none !important;}

Spara. Klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in