2013-06-17, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
"Rasist" r ett hatord. Det r en hrskarteknik anvnd av en viss typ av mnniskor fr att stta hgerfolk p plats.

Fr vrigt r det intressant att notera hela den debatt som bedrivs i vstvrlden idag.

Den kan beskrivas s hr: alla sger att det finns ett rasproblem. Alla sger att detta rasproblem lses nr tredje vrlden vller in i VARJE vitt land och BARA i vita lnder.

Vidare s sger alla att lsningen p rasproblemet r fr VARJE vitt land och BARA fr vita lnder att assimilera, dvs att gifta sig, med dessa icke-vita.

Men om man sger att det fanns ett rasproblem och att detta rasproblem bara kunde lsas om hundratals miljoner icke-svarta frdes in i VARJE svart land och BARA till svarta lnder?

Hur lnge skulle det d ta fr ngon att fatta att jag inte talade om ett rasproblem. Skulle jag d tala om den slutliga lsningen p ett SVART problem? Och hur lnge skulle det ta fr varje vettig svart man att mrka detta, och vilken vansinnig svart man skulle inte opponera sig mot detta?

Men om jag nmner denna uppenbara sanning om det pgende folkmordsprogrammet mot mitt folk, de vita folken, d r liberaler och konservativa verens om att jag r en ddsknarkarrasist.

De sger att de r antirasister. Men de r antivita.

Antirasit r bara ett annat ord fr antivit.

Haha, nej "antivit" r ett hatord. "Rasist" r en vetenskaplig term med en ytterst klar definition. Rasist kan jmfras med ord som "moderat", "socialdemokrat" "anarkist" eller "liberalist". Ett ord som beskriver en stndpunkt och som ven sprkligt utger sig fr att gra just detta (dvs ras-ist).

Rasism har nu med hger att gra??? OK..

JA? vi har det bra hr, dom har det dligt dr, s lt dem komma hit..

Du kr det vanliga argumentet s lt mig krossa det direkt: NEJ jag har 0 problem med att svarta eller gula blandas ut heller. Jag ser inte ras alls. Det r bara mnniskor som till fljd utav evolution blivit olika anpassade fr den sol de levt under. Frsvinner vi till fljd utav att vi blandar oss innebr detta att vi frsvinner p samma stt som vi skapades. S r du emot att vi frsvinner borde du egentligen ha ett problem med skapandet av den vita rasen i frsta brjan.

Ja de svarta som inte vill ligga med vita slipper, de som vill fr, vad r problemet? Det r ju situationen hr, du har valmjlighet, vad r det som r s illa med mer n en pizza att vlja p? Personligen gillar jag valmjlighet.

Nej terigen verkar dina svenskkunskaper brista. Antirasist r ett skllsord enligt den sprkliga definitionen. Ett kodord skulle innebra att antirasister skulle anse sig sjlv vara antivita, det gr dom inte. Enligt det svenska sprket r det drav inte ett kodord. Tillbaka till SFI!

Dremot r antivit ett kodord fr att man sjlv r rasist. Fast motbevisa mig, hitta mig en enda person som inte lgger vikt p ras som anvnder termen.
2013-06-17, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vad menar du?

Lta naturen ha sin gng? Det handlar inte om det. Nr djur blir utrotade handlar det (ofta) om mnskliga handlingar. Tigrar skjuts fr att de hotar tamboskap, de mals ned till kinesisk medicin de ddas fr sina plsar. De misshandlas i cirkusindustrin.

De dr fr att mnniskor aktivt ddar dem. Andra mnniskor arbetar aktivt fr att detta inte ska ske. Varfr anser du att den frsta gruppen mnniskor ska f utrota ostrt med argumentet att "att naturen ha sin gng"?

Urskta OT, men jag gillar tigrar.

Mnniskan r en del av naturen. Mnniskan r ven den dominanta arten p planeten, dominanta arter tenderar att utrota andra arter.

George Carlin uttrycker det s mycket bttre n mig:
http://www.youtube.com/watch?v=7W33HRc1A6c

"Saving the planet is just another arogant attempt by humans to controll their environment"
2013-06-17, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brigadgeneralen
Hehe indeed, frstr inte varfr de inte frstod vad du ville f fram. Men jag tror inte att dom har lg IQ, det r ofta emotionella anledningar som fr folk att bli rasister snarare n bristande intellekt.

JAg hller inte med. Lgintelligenta mnniskor drar sig till simplistiska frklaringar. Jehovas vittnen r ett exempel, ett annat r nationalister och rasister.

"Ideologies get rid of the messiness and impose a simpler solution. So, it may not be surprising that people with less cognitive capacity will be attracted to simplifying ideologies"
-Dr. Brian Nosek, University of Virginia
2013-06-17, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brigadgeneralen
1 Du har rtt i det, men de skillnader som nd uppsttt r, om man r rasist, tmligen stora nd. De frsta hajarna och dagens hajar r hajar, men nd oerhrt olika p detaljniv.

2 Ja det mste du ha. Stephen Jay Gould var det som sa det i en intervju jag hrde, men jag har inte klla p den i nulget, tills jag hittar kllan kan du bortse frn det jag har sagt d jag i nulget inte har ngra som helst konkreta data att presentera fr dig.

3. Det finns inget som indikerar att homosapiens i sin nuvarande form kommer att frbli helt ofrndrad om man bara tittar p den transgraduella evolutionen av oss och alla primater hittills.

4. Jag sger inte emot dig hr, du har rtt att tycka precis vad du vill, det r du fri att gra i mitt tycke. Men vi r djur, vi fds och vi dr som alla andra, vi r de smartaste just nu s vitt vi vet, ett helt unikt djur helt klart, men fortfarande ett djur.

Jag vill inte att vita ska d ut fr vrigt, eller ngon annan ras heller fr den delen. Eller snleoparder.

2: Steven Jay Gould har en hemsida dr han typ lgger upp allt han sagt.. Typ stevenjaygould.com eller ngot sdant.. Du kan nog hitta det dr...
2013-06-17, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carlp
Definition av folkmord

(a) Dda medlemmar av gruppen. Inte vad jag vet.

(b) Frorsaka allvarlig kroppslig eller mental skada p medlemmar av gruppen. Alla antivita uttalanden? feminism?

(c) Avsiktligt skapa sdana levnadsfrhllanden fr gruppen som frmodas stadkomma dess fysiska utrotning i sin helhet eller i delar.
Integration?

(d) Infra tgrder som frhindrar fdslar inom gruppen. Propagandan med vit tjej och svart man?

(e) Tvngsvis verfra barn frn gruppen till en annan grupp. Ghettona?

Ps.Rationalisterna du glmde mitt frra svar?

JAg har redan bemtt detta 25 gnger i trden.

A: Nej, denna pgr ju uppenbarligen inte.

B: Ja detta syftar p situationer som koncentrationslger etc, Mengele, inte p att Aftonhoran skriver ngot illa om vita, vilket jag i vrigt aldrig sett dem gra.

C: Jag ringde personligen hgsta domstol och bad om att f tala med en expert p omrdet om just denna punkt, detta var svaret: Nej, detta syftar p situationer i likhet med the trail of tears. C r inte jmfrbart med invandringssituationen.

D: Syftar p att bokstavligen talat ta bort valet att para sig med den egna gruppen eller i huvudtaget. HAr du valet att ligga med svenskar stmmer inte denna punkt in.

E: Ja d r det ett folkmord p invandrare som pgr menar du?
2013-06-17, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Uppfrandet av stder i sig mtte inget motstnd. Tvrtom. Att sedan olika stadsstater krigade mot varandra har inte med saken att gra. De krigade inte fr att de var EMOT stderna, det begriper du vl?

2) Enormt motstnd? Det var en handfull ledande romantiker (varav flera frfattare) som diskuterade mot den, och det var ocks allt. Sger du ngot annat s fram med klla.

3) Invandringskritiska partier vxer fr varje r. Sger det dig ngot?

4) Vi kan via historia studera vilka strategier som har varit bra eller dliga fr samhllena. Att blanda olika folkslag innanfr samma grnser r en sker vg mot blodbad och konflikter.

5) Men afrikanerna hade rtt att dra grnser som stngde oss ute? Indianerna ocks? Mrkligt att icke-vita tydligen har rttigheter som inte vi vita har, enligt dig.

6) Svenska folket har inte alla fakta p bordet - just drfr att dina kra politiker inte vill ta fram fakta om vad kalaset kostar oss. Varfr r just DENNA kostnad hljd i dunkel, tror du? rligt talat.

7) r en doktorand en mer moralisk mnniska? Skulle inte tro det. Alla diktaturers toppskikt har utgjorts av den mest bildade eliten. S det faller lite p sin egen orimlighet.

8) Men om det r naturlig sammanblandning du r fr s borde du verkligen vara emot den massinvandring som sker nu, fr den r inte p ngot stt naturlig, utan ytterst politisk.

9) Men om nu vrlden hller p att enas - varfr har vi FLER nationer idag n fr 50 r sedan? Massor av folkslag kmpar fr att f sin egen nation. Det verkar lika viktigt nu som det alltid har varit. Det pgr etniska rensningar och etniskt betingade inbrdeskrig p mnga platser i detta nu.

10) Inte mycket pengar? Har du ngra siffor? Klla? Eller gissar du bara? I vilket fall som helst s vill vi som betalar kalaset kanske VETA vad det kostar, eller hur? Och alla andra kostnader finns att tillg... utom just kostnaden fr invandring. r det inte mrkligt? Alla politiker i sjuklvern skulle ju vinna p att redogra kostnaderna om de nu r s sm, eftersom detta skulle platta till SD... och de vriga partierna r ju emot SD. Journalisterna r emot SD - tror du inte att de skulle basunera ut fakta om bara fakta talade FR deras sak och inte MOT den?

11) Det sger oss en sak. Det sger oss att tusentals svenska kvinnor skulle slippa bli vldtagna varje r, tiotusentals skulle slippa att misshandlas och rnas. De som har ddats av svartskallar skulle ha varit i livet. Svenskar. Grannar. Brder. Systrar. Pappor. Mammor. Vnner.

Jag anser inte att svenska liv ska offras fr NGOT alls frutom i strid fr vr egen verlevnad. r mnniskoliv s lite vrt fr dig att du skiter i att svenskar skadas och ddas.... och allt detta fr ngot som kanske ska intrffa om 1000 r?

Sg mig - skulle du offra dig sjlv, din mor eller din far?

1) Klla p detta? Fr s vitt jag vet talar du nu om en tid innan skriftliga kllor, beroende lite p din definition av stder. ALLA frndringar mter motstnd. I USA finns det ett stort motstnd mot ALLMN SJUKVRD. Menar, ngot som r s uppenbart positivt borde inte f motstnd alls, men till och med en sdan sak.

2) Japp, inte alls av arbetare i textilbranschen etc.. (sarkasm):
http://en.wikipedia.org/wiki/Luddite
Det var starkare motstnd till industriella revolutionen n det r till invandringen idag..

3: Jo, att folk faktiskt fortfarande kan vara efterblivna och att bildningen inte ntt alla mnniskor n..

4: Ja, nr det inte sker naturligt, vilket det gr nu. Det r en skillnad p att gra det genom krig och tvng och att gra vad som r folkets vilja, dvs majoritetens vilja. Det kallas som sagt demokrati..

5: Om du hade lst vad jag sagt s har jag faktiskt sagt att nationalismen en gng i tiden fyllde ett positivt syfte, och gr det n idag p outvecklade platser i vrlden. S fort nationalismen splittrar mer n den enar r den inte positiv lngre, vilket r fallet i vstvrlden.

6: nsketnkande frn din sida. Du frnekar sanningen, att de flesta helt enkelt inte hller med dig.
JAg vet vad det kostar, ALLA jag knner vet vad det kostar, vi vet ven att det leder till kad brottslighet, och nd, r vi alla positiva till mngkulturen. Du har ftt det runt bakfoten. Gemene svensk har koll p situationen, man bara ser inte p det som du gr. Utg frn detta: Vet du sjlv vet frmodligen de flesta frutsatt att du inte r speciellt utbildad i omrdet. I vrigt tog man ju fram faktan hr om dagen:
http://www.dn.se/Pages/Article.aspx?...epslanguage=sv

7: Nej en doktor i ett mne har stora kunskaper om sitt mne och blir drav kvalificerad att ta opartiska beslut fr samhllets bsta baserat p vetenskap. Den delen av befolkningen som ges rstrtt (dvs de som kan visa att de har kunskapen som krvs) kan sedan rsta bort de mindre moraliska personerna.

8: Det r naturligt, vi har ftt kade mjligheter att frflytta oss till fljd utav teknologisk utveckling (tex flygplanb fanns inte fr 100 r sedan). Eftersom vi KAN frflytta oss, s gr vi det, detta r naturligt. ven politik r naturligt. Det r sttet att leva gemensamt i stora grupper som vxt fram just genom utveckling och utbildning.

9: Fr att i den outvecklade delen av vrlden dr denna process sker till strre delen har nationalism fortfarande en positiv roll. Den enar. Det samma gller religion. En gng i tiden s enade religion mnniskor, och utvecklade vr empati frn den direkta familjen till sina trosbrder. Nationalismen gjorde samma sak, man gick frn brder i tro till landsbrder. Nu brjar den utvecklade delen av vrlden ta nsta steg i utvecklingen, vi har unioner, gemensam ekonomi, gemensamt mode, gemensam forskning, etc.

10: http://www.dn.se/Pages/Article.aspx?...epslanguage=sv
klla. Men som sagt. 4000 miljarder r inte speciellt mycket i nationell budget. DVS vad vi la p ett elavtal fr ett ftal r sedan. Invandringen ligger inte i nrheten av dessa summor. Ett ftal miljarder r ingenting i nationell budget. Motsvarande ngra kronor fr en individ.

Jag tycker man skall vara ppen med kostnaden, om det visade sig att det kostande enorma pengar och sg halverade min ln, skulle jag fortfarande vara OK med det. JAg har det bra i mitt liv, och behver inte mer n vad jag har just nu..

I vrigt visar ju de siffror du pstr att de inte finns (dvs de som DN med ytterst god timing publicerade) att invandring tjnar oss pengar, inte tvrt om.. Sen finns det ju sidor som fria tider som pstr att DN ljuger etc, men vljer att tro p DN framfr rasistiskt vinklade organisationer.

Vi behver i vrigt inte ta upp invandringen, dvs de andra partierna. Alla partier r verens om att den skall fortg utom SD. Det r 90% mot 10%. Inte s mycket att diskutera. Oavsett vad SD vill s vill 90% motsatsen..

11) Ja det kanske det sger, men som tidigare sagt kan detta rra sig om (enligt polisen r detta fallet) ett ftal personer som gr mnga brott. Skulle man ta bort invandringen till fljd utav detta straffar man till 99% personer som r lika negativa till vldtkt som dig. Kanske mer negativa till och med.

JAg har blivit rnad av Svenskar 2 gnger (av 3 sammanlagda rn). Hur skulle detta hindrats av minskad invandring?

En vn till min fader blev mrdad av en Somalier, mitt p stan nr hon hmtade sin cykel. Han r nd inte kritisk till invandring. Du mste frst att argument om kriminalitet r helt meningslsa fr de flesta personer i Sverige nr det kommer till invandring. Fr det frsta frblir 90% oberrda och mnga av de som blir det har vett nog att inte skylla det p en hel grupp..

Du ska tala mnniskoliv? Vad sgs om de mnniskor vars liv blir bttre av att komma hit d? JAg har gjort det klart att jag inte ser ras i huvudtaget. Jag kan ven lgga fram nu att jag r utilitarist. DVS, det valet som leder till strst lycka fr strst mjliga antal mnniskor r det rtta i min mening. De ftal svenskar som rkar illa ut fr att en lngt strre grupp ska f ett bttre liv r i min mening en uppoffring som r vrd att gra.

Om du kan offra en mnniska fr att rdda 10000, skulle inte du gra det?

Jag skulle inte offra mig sjlv fr ngon. Jag fokuserar strre delen av mitt liv p att gynna mig sjlv. Jag berrs inte av invandringen negativt, tycker inte fact om att vara ensam svensk i mitt omrde, och om 18 r har jag pengar nog att bryta mig loss frn samhllet s gott det gr och bara leva precis som jag vill i fred frn idioter i ett samhlle med mina vnner. Det hade gllt dig med om du inte lagt tiden p att gnlla om saker du inte kan ndra p.
2013-06-17, 14:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Att skapa ett mngetniskt samhlle R katastrofalt. Det r en katastrofal konsekvens av att inte lra sig av historien och samtidens konstanta etniska stridigheter. Det finns ingen mngetnisk plats p jorden, och har eller aldrig funnits, dr etnisk segregering och intressekonflikter inte existerar. Ska vi lra oss ngot alls av historien s br det vl rimligen vara att de flesta individer inom varje folkslag VILL leva sina liv bland sina egna. Och varfr inte? Livet bland de egna har frdelar som livet bland frmlingar ALDRIG kan tvla mot.

Det vi lr av historien r att det ALLTID uppsttt konflikter. Du har sjlv beskrivit gravar efter massmord lngt fre vr tiderkning. Hade dessa konflikter sin grund i etnicitet? Knappast. Sannolikt handlade det om folkgrupper inom samma etniska sfr som slogs om resurser. S har det fortlpt. Vi har ALLTID hittat urskter. I religioner. I ideologier. I skilda etniciteter. Vi slss om resurser, om heliga platser ibland nrmast av misstag. Vi har aldrig varit fr f fr att skapa ett vi och dem.

Jag r om mjligt n mer pessimistisk i detta men jag KAN inte se den rddning du ser i den homogena staten.

Citat:
Ja, 1900-talet har sett en del rensningar i ideologins tecken, men HELA historien, och samtiden, r full av etniska krig och nidingsdd. Det r en viss skillnad i frekvens. En enorm skillnad, skulle jag vilja sga.

Nej, skulle jag vilja sga.

Jag gav dig en rad exempel dr sammanlagt miljontals mnniskor ftt stta livet i politiskt motiverade massmord och utrensningar (och d berrde jag inte ens krig mellan stater - dr det s gott som ALLTID handlat om resurser). Dessa utgr inte undantag, de har ocks prglat vr samtid.

HELA historien r dessutom INTE full av etniska krig och nidingsdd. Stora delar av historien har mnskligheten inte frdats lngre n vad benen kunde bra vilket innebr att de flesta konflikter under tiotusentals r gt rum inom nromrdet med folk inom samma etniska sfr.

Citat:
Ideologier av olika slag existerar utan vldsamheter eller segregering av samhllet p de flesta platser p jorden.

Men INGA mngetniska lnder existerar utan polarisering, utanfrskap, intressekonflikter, "vi-och-dem", och risk fr otcka konflikter. Inte ens Singapore, som lagstiftar MOT fri rrlighet fr att undvika etnisk enklavisering, lyckas helt.
Ideologier har samtliga frn till frtryck och vld mot den egna befolkningen inom sig. De har visat detta i praktiken gng p gng genom historien. Inget samhlle, oavsett ideologi eller sammansttning av befolkning r fritt frn segregation.

Dr invandringen har varit stor och den egna gruppen utsatt tenderar folk att sluta sig samman efter etnicitet. Det r uppenbart. Ett genuint mnskligt beteende. Kan inte motverkas, men mjligen hanteras.

Citat:
Jag anar att du r lite ursktande nd, Tinuviel, fr det mngetniska samhllets problem och baksidor. Du sger att en regim "utnyttjar" motsttningarna och p s stt lggs skulden fr de sista fatala stegen mot vld mellan etniska grupper inte p det mngetniska samhllet sjlv, eller speciellt aggressiva etniska grupper, utan p regimen.

Som om det mngetniska samhllet aldrig kan brisera i vld utan en regim som fr samhllet den sista lilla vgen mot vldet.

Det var inte en urskt. Det var en observation. Menar du att det r fel i sak? Att det INTE frekommer allt som oftast att regimer utnyttjat motsttningar mellan folkgrupper i egna syften?

Naturligtvis kan det uppst nd, jag frnekade aldrig det.

Citat:
Kanske misstolkar jag dig. Kanske ser ven du att det mngetniska samhllet alltid uppvisar dessa fasansfulla risker och motsttningar om INTE varje minoritet i stort sett ges sjlvstyre, som exempelvis kantoner och liknande. Och inte ens det r en garant mot snderfall i etniska strider och inbrdeskrig p etniska grunder.

Och ven om det KRVS en regim fr att lta allt frfalla till vld s r ND skapandet av det mngetniska samhllet katastrofalt och i alla lgen en dlig id. Varfr? Jo, drfr att ingen av oss kan sia om framtiden, ingen av oss kan sga att det inte KOMMER en regim en dag som "eldar p motsttningarna" och lter oss alla uppleva frfrliga tider igen.

Nr det ENDA som behvs fr att undvika detta r att INTE skapa mngetniska lnder. Jorden R mngetnisk, vi har ALLA folkslag inom ett par timmars rckhll. Och det r svrt nog, eftersom krig mellan folkslag i olika lnder fortfarande rasar.
Men, som visat r ett etniskt homogent samhlle INGEN garant fr att slippa frfrliga tider. Att lra sig att samexistera r ngot mnskligheten mste lra sig bemstra, eller g under.

Du har gnat ett inlgg t att argumentera emot det mngetniska samhllet och dess fullstndigt katastrofala fljder och s slutar med att konstatera att Jorden r mngetnisk. r den stor nog fr samexistens? Nr blir avstnden emellan oss tillrckligt stora?

rligt talat. VAD Cimmerian, r yttersta konsekvensen av ditt resonemang hr?
2013-06-17, 15:41
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna

Lgintelligenta mnniskor drar sig till simplistiska frklaringar.

Du menar som att dra slutsatsen av en EXTREMT generaliserande (simplistiska) rapport att vi tjnar p invandringen? Istllet fr att titta p varje enskild invandrargrupp?

r det ngot som en lgintelligent eller ideologisk blind mnniska skulle gra?

Ja, det tror jag bestmt.

Se bjlken i ditt eget ga innan du ppekar flisan i andras.
2013-06-17, 15:47
Bannlyst
Citat:
Du menar som att dra slutsatsen av en EXTREMT generaliserande (simplistiska) rapport att vi tjnar p invandringen? Istllet fr att titta p varje enskild invandrargrupp?

r det ngot som en lgintelligent eller ideologisk blind mnniska skulle gra?

Ja, det tror jag bestmt.

Se bjlken i ditt eget ga innan du ppekar flisan i andras.

Kanske r jag lgintelligent. Men bevisligen gller detta ven dig d du r nationalist/rasist/nazist (ja jag vet inte riktigt).

Jag har nmligen inget problem med att inte vara verdrivet intelligent, det gr OK fr mig i mitt liv s.. Ngot sger mig att du har svrare att erknna ditt mentala handikapp n jag mitt..
2013-06-17, 15:50
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Jag skulle inte offra mig sjlv fr ngon.

Jag finner dig monstrus och vmjelig, varvid jag njer mig med att svara p detta - och dessutom visar citatet vilken elitistisk egoist du r.

Nej, jag skulle inte offra en svensk fr att rdda 10000 frmlingar. Jag skulle inte offra mina dttrar fr att rdda miljarder mnniskor, inklusive svenskar.

Du har mage att begra av MIG att jag ska offra svenskar fr att rdda folk ur andra folkslag, att jag ska offra mig sjlv, mina dttrar, min fru och andra. Men DU vill inte offra dig.

Du begr av andra ngot du inte r villig att gra sjlv.

Hri ligger det monstrusa och vmjeliga.
2013-06-17, 15:52
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

1) Kanske r jag lgintelligent.

2) Men bevisligen gller detta ven dig d du r nationalist/rasist/nazist (ja jag vet inte riktigt).

3) Jag har nmligen inget problem med att inte vara verdrivet intelligent, det gr OK fr mig i mitt liv s.. Ngot sger mig att du har svrare att erknna ditt mentala handikapp n jag mitt..

1) Du bevisade det ganska vl p egen hand.

2) Jag har hittills inte haft fel. Allt jag sger stmmer.

3) Jag har inget sdant handikapp att erknna. Men all heder till dig att du inser och erknner hur det r stllt med dig.
2013-06-17, 15:53
Medlem
Citat:
S du r allts villig att ta livet av din egen mor fr att rdda 1000 personer. Det var vl hyfsat.... sinnessjukt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in