Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Fr vrigt. Att motsttningar uppstr mellan olika etniska grupper r inget jag bestrider. Men det krvs allt som oftast ven andra faktorer - ssom en regim beredd att utnyttja och elda p dessa motsttningar - fr att det ska leda till ovan katastrofala konsekvenser.
Att skapa ett mngetniskt samhlle R katastrofalt. Det r en katastrofal konsekvens av att inte lra sig av historien och samtidens konstanta etniska stridigheter. Det finns ingen mngetnisk plats p jorden, och har eller aldrig funnits, dr etnisk segregering och intressekonflikter inte existerar. Ska vi lra oss ngot alls av historien s br det vl rimligen vara att de flesta individer inom varje folkslag VILL leva sina liv bland sina egna. Och varfr inte? Livet bland de egna har frdelar som livet bland frmlingar ALDRIG kan tvla mot.
Ja, 1900-talet har sett en del rensningar i ideologins tecken, men HELA historien, och samtiden, r full av etniska krig och nidingsdd. Det r en viss skillnad i frekvens. En enorm skillnad, skulle jag vilja sga.
Ideologier av olika slag existerar utan vldsamheter eller segregering av samhllet p de flesta platser p jorden.
Men INGA mngetniska lnder existerar utan polarisering, utanfrskap, intressekonflikter, "vi-och-dem", och risk fr otcka konflikter. Inte ens Singapore, som lagstiftar MOT fri rrlighet fr att undvika etnisk enklavisering, lyckas helt.
Jag anar att du r lite ursktande nd, Tinuviel, fr det mngetniska samhllets problem och baksidor. Du sger att en regim "utnyttjar" motsttningarna och p s stt lggs skulden fr de sista fatala stegen mot vld mellan etniska grupper inte p det mngetniska samhllet sjlv, eller speciellt aggressiva etniska grupper, utan p regimen.
Som om det mngetniska samhllet aldrig kan brisera i vld utan en regim som fr samhllet den sista lilla vgen mot vldet.
Kanske misstolkar jag dig. Kanske ser ven du att det mngetniska samhllet alltid uppvisar dessa fasansfulla risker och motsttningar om INTE varje minoritet i stort sett ges sjlvstyre, som exempelvis kantoner och liknande. Och inte ens det r en garant mot snderfall i etniska strider och inbrdeskrig p etniska grunder.
Och ven om det KRVS en regim fr att lta allt frfalla till vld s r ND skapandet av det mngetniska samhllet katastrofalt och i alla lgen en dlig id. Varfr? Jo, drfr att ingen av oss kan sia om framtiden, ingen av oss kan sga att det inte KOMMER en regim en dag som "eldar p motsttningarna" och lter oss alla uppleva frfrliga tider igen.
Nr det ENDA som behvs fr att undvika detta r att INTE skapa mngetniska lnder. Jorden R mngetnisk, vi har ALLA folkslag inom ett par timmars rckhll. Och det r svrt nog, eftersom krig mellan folkslag i olika lnder fortfarande rasar.
Att blanda dem innanfr samma grnser kan bara en galning anse vara en bra id. Och du r ingen galning, Tinuviel. Du vet detta.