2013-06-16, 22:41
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Men ven etniskt homogena samhllen r i hgsta grad kapabla till massmord, utrensningar samt polarisering av det egna samhllet. Faktum r att detta upprepats gng p gng genom historien.

Kan du ge en handfull exempel p massmord och utrensningar som riktats mot den egna etniska gruppen?

De enda jag kan komma p r hugenotterna - de franska kalvinisterna. Men andra sidan skedde dessa rensningar under en extrem tidpunkt i den kristna historien, d Roms kyrka genomgick stor frndringar pga. protestantismen.

Rensningar som r frikopplade frn etnicitet r mycket ovanliga historiskt.

Ja, ven etniskt homogena samhllen r kapabla - men det sker sllan, speciellt om man jmfr med etniskt betingade rensningar, som faktiskt frekommer konstant genom hela historien, och s ven i detta nu.
Senast redigerad av Cimmerian 2013-06-16 kl. 22:46.
2013-06-17, 09:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Kan du ge en handfull exempel p massmord och utrensningar som riktats mot den egna etniska gruppen?

Ja, det finns mnga exempel. Jag har redan nmnt de Rda khmererna som urskillningslst mrdade upp mot en fjrdedel av den egna befolkningen. ven kulturrevolutionen i Kina anser jag kan rknas som exempel d vldet inte riktades mot specifika folkgrupper, utan snarare motiverades av maktstrvan och ideologi. I Argentina under Vidalregimen frsvann mrdades/frsvann tiotusentals mnniskor p ngra fr r. S ocks i Indonesien i mitten av 60-talet, nr Sukarnoregimen beslt att rensa landet frn kommunister med en halv miljon dda som fljd. I Irak och Uganda (under Idi Amin) riktades vldet svl mot minoritetsgrupper som den egna etniska gruppen.

Fr vrigt. Att motsttningar uppstr mellan olika etniska grupper r inget jag bestrider. Men det krvs allt som oftast ven andra faktorer - ssom en regim beredd att utnyttja och elda p dessa motsttningar - fr att det ska leda till ovan katastrofala konsekvenser.
2013-06-17, 10:42
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:

Fr vrigt. Att motsttningar uppstr mellan olika etniska grupper r inget jag bestrider. Men det krvs allt som oftast ven andra faktorer - ssom en regim beredd att utnyttja och elda p dessa motsttningar - fr att det ska leda till ovan katastrofala konsekvenser.

Jag vill inte egentligen ge mig in i er goda diskussion. Cimmerian r en utmrkt debattr och tinuviel, kan jag trots stora meningsskillnader tycka ven s om.(en av f).

Ville bara flika in att det enda som krvs fr mngkulturella motsttningar r att man frsker upprtthlla samma lagar och demokrati inom omrdet. Dom hr problemen ser vi i sverige varje dag och det enda som gr att vi idag inte str mitt i en total konflikt r att regimen tittar t andra hllet, men i lngden r det tillvgagngsttet naturligtvis helt ohllbart. Det frstr alla.

En annan sak, som man ocks ser vid mngkultur och i synnerhet s destruktiv mngkultur som sverige importerat att vid alla kriser och vid resursbrist, s tiofaldigas problemen.

Sverige har frvandlats till en krutdurk. Om man tycker det r illa nu, vnta och se vad som hnder nr dom sociala systemen brjar kollapsa, eller hela europa brjar destabilisera i konflikter.
2013-06-17, 11:01
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Att skapa ett mngetniskt samhlle R katastrofalt. Det r en katastrofal konsekvens av att inte lra sig av historien och samtidens konstanta etniska stridigheter. Det finns ingen mngetnisk plats p jorden, och har eller aldrig funnits, dr etnisk segregering och intressekonflikter inte existerar. Ska vi lra oss ngot alls av historien s br det vl rimligen vara att de flesta individer inom varje folkslag VILL leva sina liv bland sina egna. Och varfr inte? Livet bland de egna har frdelar som livet bland frmlingar ALDRIG kan tvla mot.

Ja, 1900-talet har sett en del rensningar i ideologins tecken, men HELA historien, och samtiden, r full av etniska krig och nidingsdd. Det r en viss skillnad i frekvens. En enorm skillnad, skulle jag vilja sga.

Ideologier av olika slag existerar utan vldsamheter eller segregering av samhllet p de flesta platser p jorden.

Men INGA mngetniska lnder existerar utan polarisering, utanfrskap, intressekonflikter, "vi-och-dem", och risk fr otcka konflikter. Inte ens Singapore, som lagstiftar MOT fri rrlighet fr att undvika etnisk enklavisering, lyckas helt.

Jag anar att du r lite ursktande nd, Tinuviel, fr det mngetniska samhllets problem och baksidor. Du sger att en regim "utnyttjar" motsttningarna och p s stt lggs skulden fr de sista fatala stegen mot vld mellan etniska grupper inte p det mngetniska samhllet sjlv, eller speciellt aggressiva etniska grupper, utan p regimen.

Som om det mngetniska samhllet aldrig kan brisera i vld utan en regim som fr samhllet den sista lilla vgen mot vldet.

Kanske misstolkar jag dig. Kanske ser ven du att det mngetniska samhllet alltid uppvisar dessa fasansfulla risker och motsttningar om INTE varje minoritet i stort sett ges sjlvstyre, som exempelvis kantoner och liknande. Och inte ens det r en garant mot snderfall i etniska strider och inbrdeskrig p etniska grunder.

Och ven om det KRVS en regim fr att lta allt frfalla till vld s r ND skapandet av det mngetniska samhllet katastrofalt och i alla lgen en dlig id. Varfr? Jo, drfr att ingen av oss kan sia om framtiden, ingen av oss kan sga att det inte KOMMER en regim en dag som "eldar p motsttningarna" och lter oss alla uppleva frfrliga tider igen.

Nr det ENDA som behvs fr att undvika detta r att INTE skapa mngetniska lnder. Jorden R mngetnisk, vi har ALLA folkslag inom ett par timmars rckhll. Och det r svrt nog, eftersom krig mellan folkslag i olika lnder fortfarande rasar.

Att blanda dem innanfr samma grnser kan bara en galning anse vara en bra id. Och du r ingen galning, Tinuviel. Du vet detta.
Senast redigerad av Cimmerian 2013-06-17 kl. 11:03.
2013-06-17, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R3kyl
Stat&media tvingar p ALLA och BARA Vita massinvandring och integration av icke-vita det, lter som evolution eller agenda?

Bilden bakom den offentliga scenen r alltid LITET annorlunda. Fljer man den rda trden till kaninhlet kan man f mer insyn n de magra och patetiska mortter som serveras oss. De strsta och saftigaste mortterna finnes dr den rosa kaninen gmmer dem.

Man r lika "rasapatisk" som Mona Sahlin r "tobleroneapatisk".

Alla kan sga allting, men ord r vind. Handlingar r den avgrande domstolen.

Och att framstlla antivitt folkmord som ngon slags "evolution".. ja, lter litet antivitt kan man sga?

Och med "tvingar" menar du d "folkval"?? Fr det r ju det som r sanningen. Det r du som inte klarar av att vara den politiska minoriteten i ett samhlle.

Om du har ngon som helst kunskap om evolution var ju hans argument ganska bra. Den vita mannen har bara funnits ett kort tag och kommer bara finnas ett kort tag till fljd utav just evolution. Det du sger r att vi ska stoppa evolutionen? Med andra ord stoppa vr egen utveckling? Varfr skulle vi inte stoppat redan nr vi var Homo erectus? Har du problem med rasmordet (ja, enligt din definition av ordet) p homo erectus?

Rasapatisk? Friska personer lgger ingen vikt p ras..
2013-06-17, 12:50
Bannlyst
Citat:
Att skapa ett mngetniskt samhlle R katastrofalt. Det r en katastrofal konsekvens av att inte lra sig av historien och samtidens konstanta etniska stridigheter. Det finns ingen mngetnisk plats p jorden, och har eller aldrig funnits, dr etnisk segregering och intressekonflikter inte existerar. Ska vi lra oss ngot alls av historien s br det vl rimligen vara att de flesta individer inom varje folkslag VILL leva sina liv bland sina egna. Och varfr inte? Livet bland de egna har frdelar som livet bland frmlingar ALDRIG kan tvla mot.

Ja, 1900-talet har sett en del rensningar i ideologins tecken, men HELA historien, och samtiden, r full av etniska krig och nidingsdd. Det r en viss skillnad i frekvens. En enorm skillnad, skulle jag vilja sga.

Ideologier av olika slag existerar utan vldsamheter eller segregering av samhllet p de flesta platser p jorden.

Men INGA mngetniska lnder existerar utan polarisering, utanfrskap, intressekonflikter, "vi-och-dem", och risk fr otcka konflikter. Inte ens Singapore, som lagstiftar MOT fri rrlighet fr att undvika etnisk enklavisering, lyckas helt.

Jag anar att du r lite ursktande nd, Tinuviel, fr det mngetniska samhllets problem och baksidor. Du sger att en regim "utnyttjar" motsttningarna och p s stt lggs skulden fr de sista fatala stegen mot vld mellan etniska grupper inte p det mngetniska samhllet sjlv, eller speciellt aggressiva etniska grupper, utan p regimen.

Som om det mngetniska samhllet aldrig kan brisera i vld utan en regim som fr samhllet den sista lilla vgen mot vldet.

Kanske misstolkar jag dig. Kanske ser ven du att det mngetniska samhllet alltid uppvisar dessa fasansfulla risker och motsttningar om INTE varje minoritet i stort sett ges sjlvstyre, som exempelvis kantoner och liknande. Och inte ens det r en garant mot snderfall i etniska strider och inbrdeskrig p etniska grunder.

Och ven om det KRVS en regim fr att lta allt frfalla till vld s r ND skapandet av det mngetniska samhllet katastrofalt och i alla lgen en dlig id. Varfr? Jo, drfr att ingen av oss kan sia om framtiden, ingen av oss kan sga att det inte KOMMER en regim en dag som "eldar p motsttningarna" och lter oss alla uppleva frfrliga tider igen.

Nr det ENDA som behvs fr att undvika detta r att INTE skapa mngetniska lnder. Jorden R mngetnisk, vi har ALLA folkslag inom ett par timmars rckhll. Och det r svrt nog, eftersom krig mellan folkslag i olika lnder fortfarande rasar.

Att blanda dem innanfr samma grnser kan bara en galning anse vara en bra id. Och du r ingen galning, Tinuviel. Du vet detta.
'

Lra av historien? Det som hnder nu har aldrig hnt tidigare! Det som sker nu r inte samma sak som nr man med vld frskte skapa enade riken etc. Det vi ser nu r att mnniskor till fljd utav kad utbildning lgger mindre vikt p etnicitet och landgrnser.

Du talar om problem som med strsta sannolikhet r tillflliga, vergngsperioder prglas alltid av problem. Du vet, om man tittar p historien vilket du sjlv freslog..
2013-06-17, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sechs
Vad fan vill du d? Varfr tjtar du ndlst i denna trd?

Jag svarar p de svar jag fr. JAg har gng p gng svarat p trdens frgestllning: Nej antivit r inte ett kodord enligt vad ordet "kodord" betyder p svenska..
2013-06-17, 13:44
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
'

1) Lra av historien? Det som hnder nu har aldrig hnt tidigare!

2) Det som sker nu r inte samma sak som nr man med vld frskte skapa enade riken etc.

3) Det vi ser nu r att mnniskor till fljd utav kad utbildning lgger mindre vikt p etnicitet och landgrnser.

4) Du talar om problem som med strsta sannolikhet r tillflliga, vergngsperioder prglas alltid av problem. Du vet, om man tittar p historien vilket du sjlv freslog..

1) Jo, blandetniska samhllen ser vi genom hela historien, och vi ser ocks samma problem, om och om igen.

2) Du r historiels. Studera Wienkongressen, vilket r ett icke-vldsamt frsk att rita om Europas karta fr att frhindra en ny Napoleon, och dr man slog ihop vissa lnder, drog grnser genom vissa folkslags traditionella omrden, etc.

Det slutade i ett rhundrade (1800-talet) med flera krig, flera revolutioner, extrem nationalism till fljd av att man ignorerat folkslagens omrden och vilja till sjlvbestmmande, samt - som vi vet nu - tv vrldskrig.

Och vad r "vld"? r vld alltid fysiskt? Eller kan vld vara att bestmma ver andra utan att de fr chansen att ta del av alla information om fr- och nackdelar, samt chansen att sedan rsta om saken?

3) Var ser du detta? Ser du minskad eller kad segregation i Europa och Sverige? Ser du kat eller minskat std till invandringskritiska partier? Och VEM ignorerar landsgrnser, menar du? Har jordens lnder brjat radera sina grnser? Ge exempel, tack. Det som frsegr i liberalers hjrnor r INTE samma sak som verklighete, neh?

4) Men inte en enda gng i historien kan vi se ett mngetniskt samhlle som brjat polariseringsprocessen fr att sedan lmna konflikterna bakom sig. Segregationen frblir befst, eller s sprar det ut i etnisk resning, inbrdeskrig eller folkmord.

Du generaliser nr du talar om "vergngsprocesser". Samt nr du talar om "problem". Exakt vad menar du? Ge exempel frn historian och frklara hur du kopplar det till dagens invandringsproblem.

Och det r ju mrkligt samtidigt att du talar om problem, eftersom du tidigare slagit fast att dagens situation inte har HNT tidigare (vilket jag har visat var fel: Wienkongressen), och att man denna gng gr det utan vld - vilket jag antar att du hvdar att det som sker nu sker med folkets vlvilja?
2013-06-17, 14:14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Ville bara flika in att det enda som krvs fr mngkulturella motsttningar r att man frsker upprtthlla samma lagar och demokrati inom omrdet. Dom hr problemen ser vi i sverige varje dag och det enda som gr att vi idag inte str mitt i en total konflikt r att regimen tittar t andra hllet, men i lngden r det tillvgagngsttet naturligtvis helt ohllbart. Det frstr alla.

En annan sak, som man ocks ser vid mngkultur och i synnerhet s destruktiv mngkultur som sverige importerat att vid alla kriser och vid resursbrist, s tiofaldigas problemen.
Jag tror att de flesta som bor inom dessa omrden vill leva i ett samhlle dr deras bilar och dagis inte brinner och dr lag och rtt garanteras av en nrvarande stat. Jag tror de vill se sina barn utbilda sig, f bra betyg och skaffa ett jobb.

Frgan r om det spelar ngon roll.

Tyvrr tror jag att du har rtt. Vi har nu ett antal omrden som ter sig som nrmast frlorade. Dr ett ftal har tagit kontrollen och nrmast parallella samhllen uppsttt. Ta strid med dem och vldet eskalerar. Lgg till det stora grupper av mnniskor utan erfarenhet av att leva i samhllen som kontrolleras av andra n den egna klanen s blir situationen n mer svrlst. Obegripligt nog verkar det inte finnas ngra som helst ambitioner att frhindra att n fler av dessa omrden uppstr.

Citat:
Sverige har frvandlats till en krutdurk. Om man tycker det r illa nu, vnta och se vad som hnder nr dom sociala systemen brjar kollapsa, eller hela europa brjar destabilisera i konflikter.
Jo, det brukar sgas s i detta forum. Men de sociala systemen har kollapsat i flera lnder nu. Ungdomsarbetslsheten nrmar sig 50 procent i flera lnder. Folk bor hemma hos sina pensionerade frldrar/farfrldrar fr att pensionssystemen r de enda som hlls intakta. Sjukvrd r ingen garanti.

Men inte ser vi ngra etniska motsttningar (i strre grad) fr det. Nr alla drabbas lika och folk ser att svl de ekonomiska problemen som lsningarna har mnga frklaringar kanske inte dessa motsttningar har frutsttningar att uppst?
2013-06-17, 14:20
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Jo, det brukar sgas s i detta forum. Men de sociala systemen har kollapsat i flera lnder nu. Ungdomsarbetslsheten nrmar sig 50 procent i flera lnder. Folk bor hemma hos sina pensionerade frldrar/farfrldrar fr att pensionssystemen r de enda som hlls intakta. Sjukvrd r ingen garanti.

Men inte ser vi ngra etniska motsttningar (i strre grad) fr det. Nr alla drabbas lika och folk ser att svl de ekonomiska problemen som lsningarna har mnga frklaringar kanske inte dessa motsttningar har frutsttningar att uppst?

Nej, systemet har inte kollapsat. Kollapsat har det nr systemet r borta. Kaputt. I vissa fall - som Grekland, har det precis brjat, men vi r inte dr n.

Och vi ser Gyllene Gryning segla uppt.

Vad tror du hnder nr det HAR kollapsat?
2013-06-17, 14:29
Bannlyst
Citat:
1) Jo, blandetniska samhllen ser vi genom hela historien, och vi ser ocks samma problem, om och om igen.

2) Du r historiels. Studera Wienkongressen, vilket r ett icke-vldsamt frsk att rita om Europas karta fr att frhindra en ny Napoleon, och dr man slog ihop vissa lnder, drog grnser genom vissa folkslags traditionella omrden, etc.

Det slutade i ett rhundrade (1800-talet) med flera krig, flera revolutioner, extrem nationalism till fljd av att man ignorerat folkslagens omrden och vilja till sjlvbestmmande, samt - som vi vet nu - tv vrldskrig.

Och vad r "vld"? r vld alltid fysiskt? Eller kan vld vara att bestmma ver andra utan att de fr chansen att ta del av alla information om fr- och nackdelar, samt chansen att sedan rsta om saken?

3) Var ser du detta? Ser du minskad eller kad segregation i Europa och Sverige? Ser du kat eller minskat std till invandringskritiska partier? Och VEM ignorerar landsgrnser, menar du? Har jordens lnder brjat radera sina grnser? Ge exempel, tack. Det som frsegr i liberalers hjrnor r INTE samma sak som verklighete, neh?

4) Men inte en enda gng i historien kan vi se ett mngetniskt samhlle som brjat polariseringsprocessen fr att sedan lmna konflikterna bakom sig. Segregationen frblir befst, eller s sprar det ut i etnisk resning, inbrdeskrig eller folkmord.

Du generaliser nr du talar om "vergngsprocesser". Samt nr du talar om "problem". Exakt vad menar du? Ge exempel frn historian och frklara hur du kopplar det till dagens invandringsproblem.

Och det r ju mrkligt samtidigt att du talar om problem, eftersom du tidigare slagit fast att dagens situation inte har HNT tidigare (vilket jag har visat var fel: Wienkongressen), och att man denna gng gr det utan vld - vilket jag antar att du hvdar att det som sker nu sker med folkets vlvilja?

1) Skapade av fria val och utbildning? Nej exakt..

2) OK, d r jag vll nd fr denna utveckling d. I min mening, om man ser det i stort perspektiv, s har alla bestende samhllsfrndringar i slutndan haft positiv effekt.. Man kan inte gra en omelett utan att krossa ngra gg.. Dessutom, kan jag inte frndra ngot. Utom en sak, min egen situation. Och detta gr jag..

3: JAg gav exempel: EU, USA (unioner som i stort sett tagit bort grnserna mellan sig, gemensam ekonomi, gemensam kultur (tex rockmusik, klder etc) gemensamt sprk, globalt kommunikationssystem, etc.

Liberaler blir starkare och starkare, s det liberaler vill r nog en ganska trolig framtid till stor del. Det r troligtvis den starkast vxande politiska ideologin i nulge.

Jag ser en kad segregation, men som jag sagt r detta brjan p en ny global period i vr historia. Vi lever i en vergngstid. Dessa r alltid problemfyllda. Vi r kanske den sista generationen som inte fr uppleva att vr civilisation nr klass 1, en ytterst speciell och spnnande tid att leva i min mening..

4) Nej fr det har aldrig ngonsin skett en liknande process som den som sker nu. De samhllen som tidigare var etniskt blandade var det av tvng. Vi r det efter ett fritt val frn majoriteten av folket. Folket VILL ha denna frndring. Till majoritet d.

Ja brjan p industriella revolutionen r ett exempel. En vergngsperiod dr dessa framsteg mtte motstnd av tex ludditer. Det finns alltid konservativa grupper som r emot frndring. Terroristerna i saudi r tex ett hinder fr en global vrld, dom str sida vid sida med nationalisterna i denna frga.

Exakt. Vi fljer folkets vilja. Folket vill ha mngkultur och rstar fr detta.. Sjlv rstar jag inte alls.
2013-06-17, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ukranian-boy
Forskning eller jude trams har bevisat att det inte finns skillnader i hjrnan? Sk runt hr p FB s hittar massor av information om hur det ligger till.

haha, japp, frn typ avpixlat och liknande, jag talar om referensgranskade doktorsavhandlingar. Den stende teorin sger fljande:

"Heredity influences behavior in individuals, it does not affect the ability of a population to function in any social setting, all peoples "possess equal biological ability to assimilate any human culture" and "racist political doctrines find no foundation in scientific knowledge concerning modern or past human populations. (PA Statement on Biological Aspects of Race". American Journal of Physical Anthropology 101: 569570. 1996.)"

Denna r inte motbevisad av ngon studie av samma omfattning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in