Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-27, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det fungerade således i 20 år? Vad hände sedan då? En uppriktig fråga alltså.

England hände:

http://webskeptic.wikidot.com/money-...scripts-part-8 (snabbaste länken jag kunde hitta, finns nog bättre källor då denna tar sin från en youtube video, kallad money masters, och den i sin tur från böcker osv.)

Citat:
In 1720 every colonial Royal Governor was instructed to curtail the issue of colonial money. This was largely unsuccessful. In 1742 the British Resumption Act required that taxes and other debts be paid in gold. This caused a depression in the colonies - property was seized on foreclosure by the rich for one-tenth its value.

Benjamin Franklin was a big supporter ofthe colonies printing their own money. In 1757, Franklin was sent to London to fight for colonial paper money. He ended up staying for the next 18 years - nearly until the start of the American Revolution. During this period, ignoring Parliament, more American colonies began to issue their own money.

Called Colonial Scrip, the endeavor was successful, with notable exceptions. It provided a reliable medium of exchange, and it also helped to provide a feeling of unity between the colonies. Remember, most Colonial Scrip was just paper money - debt-free money - printed in the public interest and not really backed by gold or silver coin. In other words, it was a fiat currency.

Officials of the Bank of England asked Franklin how he would account for the new-found prosperity of the colonies. Without hesitation he replied:

"That is simple. In the colonies we issue our own money. It is called Colonial Scrip. We issue it in proper proportion to the demands of trade and tndustry to make the products pass easily from the producers to the consumers…

In this manner, creating for ourselves our own paper money, we control its purchasing power, and we have no interest to pay to no one."

This was just common sense to Franklin, but you can imagine the impact it had at the Bank of England. America had learned the secret of money, and that genie had to be returned to its bottle as soon as possible.

Jag antar i massasshutes så var det lyckat fram till 1720. Som du ser i länken tidigare så experimenterade många stater med sina egna pengar eftersom det inte fanns guld i USA på den tiden.
Senast redigerad av Xipsor 2013-07-27 kl. 00:31.
Citera
2013-07-27, 18:03
Medlem
Kanske fel tråd men jag försöker här då jag tyckte det var lite relevant. Det visar sig alltså att några få banker har lyckats tagit kontroll över några av de största företagen i världen och rakar in 40% av den globala vinsten i vissa fall, om jag förstått det rätt (engelska är inte mitt modersmål). Det är precis detta som händer i min mening när man låter folk välja fritt vilken bank de vill ha OCH kombinerar det med FRB. När alla, inklusive storföretag måste låna av dessa människor som kan trycka ut hur mycket krediter som helst så är det bara en tidsfråga innan de äger allt och alla.

Ett nytt system måste skapas för att förhindra banker från att ta över på detta sättet - men hur??

Citat:
Bankers Own the World
And are ultimately destroying it

By Chris Martenson

PeakProsperity

July 26, 2013

In every era, there are certain people and institutions that are held in the highest public regard as they embody the prevailing values of society. Not that long ago, Albert Einstein was a major public figure and was widely revered. Can you name a scientist that commands a similar presence today?

Today, some of the most celebrated individuals and institutions are ensconced within the financial industry; in banks, hedge funds, and private equity firms. Which is odd because none of these firms or individuals actuallymake anything, which society might point to as additive to our living standards. Instead, these financial magicians harvest value from the rest of society that has to work hard to produce real things of real value.

While the work they do is quite sophisticated and takes a lot of skill, very few of these firms direct capital to new efforts, new products, and new innovations. Instead they either trade in the secondary markets for equities, bonds, derivatives, and the like, which perform the ‘service’ of moving paper from one location to another while generating ‘profits.’ Or, in the case of banks, they create money out of thin air and lend it out – at interest of course.

Quote:
Banking was conceived in iniquity and was born in sin. The bankers own the earth. Take it away from them, but leave them the power to create money, and with the flick of the pen they will create enough deposits to buy it back again. However, take away from them the power to create money, and all the great fortunes like mine will disappear, and they ought to disappear, for this would be a happier and better world to live in. But, if you wish to remain the slaves of bankers and pay the cost of your own slavery, let them continue to create money.

~ Josiah Stamp – Bank of England Chairman, 1920s
Because these institutions and individuals accumulate vast sums of money for their less-than-back-breaking efforts, they are well respected if not idolized by most. Many of the most successful paper-accumulators are household names. They get invited to the best parties, are lured by major networks to appear on their shows, speak at the biggest conferences, and their views and words find an easy path to the ears of millions.

But this is more than just an idle set of observations for the curious. It’s actually a critically important phenomenon to be aware of. For the current configuration of financially powerful entities has, at the tail end of a decades-long debt-based money experiment, achieved an astonishing concentration of power, money, and influence.

We raise this topic because our work centers on changing the conversation towards the things that really matter while there is still time to engineer a better outcome, and that requires illuminating the status quo and having a conversation about whether it needs to be modified. Unfortunately, those at the center of the status quo are not at all interested in having any such conversation, because all of their accumulated power depends on maintaining things as they are.

Money is power.

And history has shown that power is never ceded spontaneously or willingly.

The Network That Runs the World

A couple of years ago, I came across a study that has stuck with me ever since and I want to share it with you. It’s really important if we want to understand the likelihood of a graceful transition for our current society into a future of prosperity.

Unlike prior studies seeking to quantify the degree of concentration of wealth and influence, this study simply pored through all of the available public data to build an empirical map of the network of power. Its findings are quite startling and deserve a bit of pondering:

Revealed – the capitalist network that runs the world

Oct 2011

AS PROTESTS against financial power sweep the world this week, science may have confirmed the protesters’ worst fears. An analysis of the relationships between 43,000 transnational corporations (TNCs) has identified a relatively small group of companies, mainly banks, withdisproportionate power over the global economy.

(…)

Previous studies have found that a few TNCs own large chunks of the world’s economy, but they included only a limited number of companies and omitted indirect ownerships, so could not say how this affected the global economy – whether it made it more or less stable, for instance.

The Zurich team can. From Orbis 2007, a database listing 37 million companies and investors worldwide, they pulled out all 43,060 TNCs and the share ownerships linking them. Then they constructed a model of which companies controlled others through shareholding networks, coupled with each company’s operating revenues, to map the structure of economic power.

The work, to be published in PLoS One, revealed a core of 1318 companies with interlocking ownerships (see image). Each of the 1318 had ties to two or more other companies, and on average they were connected to 20.

What’s more, although they represented 20 per cent of global operating revenues, the 1318 appeared to collectively own through their shares the majority of the world’s large blue chip and manufacturing firms – the “real” economy - representing a further 60 per cent of global revenues.

When the team further untangled the web of ownership, it found much of it tracked back to a “super-entity” of 147 even more tightly knit companies - all of their ownership was held by other members of the super-entity - that controlled 40 per cent of the total wealth in the network. ”In effect, less than 1 per cent of the companies were able to control 40 per cent of the entire network,” says Glattfelder. Most were financial institutions. The top 20 included Barclays Bank, JPMorgan Chase & Co, and The Goldman Sachs Group.

Just 147 companies control over 40% of the wealth of the entire network of companies. It should be pointed out that such a network does not have any borders and operates on a global basis, meaning that regional analyses –such as how Germany compares with the U.S. – might be less relevant than typically portrayed.

After all, if decisions being made by a tightly knit group of companies are being made to benefit a network that has no borders, then actions by the German or U.S. governments are only a part of the story. And perhaps a minor one, compared to those made the entities that actually control the real wealth of each nation.

It wasn’t that many decades ago that a list of the top companies with the most wealth and influence would have been dominated by companies that produced real, tangible products – that is, those that created wealth by adding value to goods by transforming resources into products. Companies like GE, GM, IBM, Exxon, and other industrial giants would have been the wealthiest, because, well, they create actual wealth.

Today the top fifty companies in the ‘super-entity’ list of 147 from the above study is concerning. Out of the fifty, 17 are banks, 31 are an assortment of investment, insurance, and financial services companies, and only 2 are non-financial companies (Walmart and China Petrochemical)

Citera
2013-07-27, 18:54
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Sparande är visst ett problem om det som sparas är en ändlig betalningskälla, i form av guld eller guldbaserad valuta. Det leder till mindre betalningsmedel i cirkulation. Guld är ändligt, om allt läggs på hög i sparande, så finns inget mer att tillgå att används i dagliga transaktioner. Däri ligger problemet.
Nej, det är inget problem. Sparande är som sagt viktigt och grundläggande av flera olika anledningar: för att möjliggöra investeringar, som säkerhet för oförutsedda utgifter osv.

Det är osannolikt att alla samtidigt skulle sluta konsumera, i verkligheten behöver dom flesta äta, tanka bilen och lite såna grejer... Om vi ponerar att flödet av guld stoppade så använder människor andra betalningsmedel, exempelvis silver.

Det är anmärkningsvärt att så många nationalister sitter och oroar sig över att folk ska sluta vara konsumtionshysteriska.
Citat:
Och ränta är visst ett problem, eftersom det leder till att de som äger mest, suger ut de som äger minst i längden. Återigen, se länkarna i första inlägget. Detta beror på ren matematik, ränta är en form av exponentialfunktionen. Låt oss betrakta ett nollsummespel med två deltagare, person A och person B. Person A börjar med 45% av alla tillgångarna i spelet. Person B börjar med 55% av alla tillgångarna i spelet. Person A lånar av vilken som helst anledning 5% av persons B tillgångar, och struntar i att betala tillbaka lånat utan betalar istället enbart ränta på 5% årligen till person B. Efter 100 år kommer person A besitta 20% av tillgångarna i spelet medans person B besitter 80%. Efter 170 år kommer person A besitta 3% av tillgångarna medans person B besitter 97% av tillgångarna.
Ränta är bara kostnaden för ett lån. Det finns utlånare som inte begär ränta, men jag antar att det ändå tillkommer någon slags annan kostnad. Räntan kan också ses som priset för uppskjuten konsumtion. Om jag lånar ut mina pengar till dig så kan inte jag konsumera dom under tiden vi överenskommit att du får låna pengarna. Som jag skrev till Aulus så krävs inte heller att penningmängden ökar om man använder räntor.

Lägg ned det här marxistsnacket om utsugare och onda företagare, det har ingenting med en sund ekonomi att göra.
Citat:
Känns mönstret igen från verkligheten? Är det inte så att några judiska bankfamiljer i princip äger hela västvärlden, och att befolkningarna, staterna och företagen är belånade, och enbart blir mer och mer belånade. Det är på grund av räntesystemet, och det är just precis därför Hitler ville bryta räntesystemet, och det är därför judarna har slagit ned mot alla regimer som försökt slita sig loss ifrån sitt räntebaserade ekonomiska system och fortsätter så att göra.
Det här är något helt annat. Ett fullständigt förkastligt pyramidspel byggt på värdelösa papperssedlar och elektroniska låtsaspengar. I ett sunt ekonomiskt system skulle inte människor tvingas på statsskulder och vara hänvisade till judiska bedragar- och ockerbanker. Då skulle dom flesta välja att använda pengar knutet till något slags värde och vara kunder hos banker som inte handhar låtsaspengar. Detta borde vara det första som införs i en nationalistisk ekonomi. Även Ghadaffi försökte bryta sig loss från usurokratin och införa en afrikansk gulddinar.
Citat:
Du behöver inte vara orolig, jag har inga ambitioner om att bryta mig in hos dig för att stjäla ditt guld. Mina ambitioner handlar om att kunna erbjuda ett ekonomiskt system som inte har framtagits utav judar, och bevisligen så kom Hitler m.fl. ganska långt, och av det drar jag slutsatsen att vi har mycket att lära av just de ekonomiska systemen, och desto mindre att lära utav system framtagna av judar som placerar all makt i handen på judarna.
Nej, jag vet att du är en redlig person, åtminstone av det jag läst av dig på FB. Men jag anser att svenskarna ska leva som fria män och kvinnor i sitt eget land och med självbestämmande över sin egendom.
Citat:
Ursprungligen postat av Aulus
Intressanta synpunkter. Ifall man inte tillför någonting utan endast kapar åt sig nog stor del av ett nollsummespel för att betala tillbaka mer än insatsen så är ju frågan vilken bankens roll blir. Banken bör, enligt min förståelse för resonemanget, ständigt ackumulera en större del av vår begränsade valuta.
En bank är ett företag vars affärsidé främst är att förvara pengar mot en kostnad och ifall pengarnas ägare så tillåter låna ut dessa mot en avgift, denna avgift eller ränta bör tillfalla både banken och ägaren. Alla pengar hos en bank är inte bankens tillgångar. Som alla företag gör banken, om den går bra, en viss vinst (annars konkurs). Dessa pengar används till verksamheten, personal- och ägarlöner, utveckla teknik, investera i nya lokaler osv. Jag ser det inte som sannolikt att en eller några banker i en sund ekonomi skulle kunna sitta och trycka på världens alla pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av Aulus
I det fall man bidrar till att ekonomin växer organiskt genom ökande produktion av varor till exempel, hur hanterar man detta? Kan man tänka sig att export bedrivs med silver som betalningsmedel, och att detta sedan värderas och förs in i ekonomin? Ifall man tillför betalningsmedel bör inflation bli resultatet.
Svenska företag bör naturligtvis få bli så framgångsrika som dom har möjlighet att bli. Enligt mig bör människor få använda dom betalningsmedel dom bedömer vara mest fördelaktiga. Huruvida det skulle bli inflation i ditt scenario är en mycket bra fråga som jag nog får studera djupare. Silver är också en ändlig vara och jag antar att marknaden relativt snabbt skulle anpassa sig och nå ett nytt equilibrium. Det man alltid kan ha i åtanke är att ingenting i den mänskliga tillvaron är helt hundra. Även med ett annat ekonomiskt system så skulle mänskligheten stöta på problem och svårigheter. Inte heller Tredje Riket var någon perfekt osårbar utopi.
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-07-27 kl. 19:16. Anledning: Stavfel
Citera
2013-07-27, 19:25
Medlem
Citat:
Nu var det förvisso du som drog igång femtielva facepalm-smileys och invektiv, men visst, jag är inte sämre än att jag kan be om ursäkt för min del.
Om staten trycker upp papperspengar utan reellt värde så kommer dessa pengar över tid att bli mindre värda hela tiden. Om människor samtidigt tillåts använda andra betalningsmedel som guld och silver så kommer folk till slut att helt överge dom statliga papperspengarna. Detta skedde bland annat under det amerikanska inbördeskriget. Papperspengarna drabbades hela tiden av inflation medan guldet behöll sin köpkraft. Jänkarna lämnade guldmyntfoten vid olika tillfällen för att kunna trycka upp papperspengar som finansiering av krigen. Problemet var bara att ingen ville använda dom pengarna sen och man återgick till guldmyntfoten.

Amerikanerna hade från början inget guld, utan fick istället experimentera med papperspengar för att få det att gå runt.

Citat:
The English officials asked how it was the Colonies managed to collect enough taxes to build poor houses, and how they were able to handle the great burden of caring for the poor. Franklin's reply was most revealing: "We have no poor houses in the Colonies, and if we had, we would have no one to put in them, as in the Colonies there is not a single unemployed man, no poor and no vagabonds." Think long and hard about this. In the American colonies before the American Revolution, there was "not a single unemployed man, no poor and no vagabonds". -- no one on Welfare, no one on Social Security, no homeless, no income tax, no alphabet agencies, No IRS, BATF, FBI, DEA, CIA, HEW, OSHA, SBA, and on and on and on to provide for the "general welfare" of our villages, towns, cities and states. How did Benjamin Franklin explain this to the British officials of his day?
How would he explain it to today's lawyers, judges, politicians and other government officials? "It is because, in the Colonies, we issue our own paper money. We call it Colonial Script, and we issue only enough to move all goods freely from the producers to the Consumers; and as we create our money, we control the purchasing power of money, and have no interest to pay."

Colonial Script hette pengarna , och användes först i olika stater för att sedan tvångsersättas med guld, men då kolappsade ekonomin.

Citat:
"The Colonies would gladly have borne the little tax on tea and other matters, had it not been that England took away from the Colonies their money, which created unemployment and dis-satisfaction." -

http://www.kamron.com/Liberty/colonial_script.htm

Citat:
In 1652 Massachusetts allowed a mint for gold coinage, but the coins quickly found their way back to England, hardly circulating in the colonies. Guarding its monetary prerogative, the Crown called the mint treason, and it was closed.
From 1675 to 1739 several privately owned land banks were formed, issuing paper money backed by land. But the colonists shunned this privately issued money, considering that currency should be a function of government, as it was in England until 1694.

Även på Carnegie island har man försökt med egna pengar, med fantastiska resultat!

Från att ha varit en fattig ö som knappt kunde bygga en kvarn eller ens anlägga vägar blev man en av världens rikaste platser, idag tror jag varje familj har 2bilar och 1 båt plus avbetalt hus. Bara säsångsbaserad arbetslöshet och största sektorn är bankverksamhet. Tyvärr tar det 10år att bli medborgare på ön.

Citat:
In 1816 its sea walls were crumbling, its roads were muddy and only 4 1/2 feet wide. Guernsey's debt was 19,000 pounds. The island's annual income was 3,000 pounds of which 2,400 had to be used to pay interest on its debt. Not surprisingly, people were leaving Guernsey and there was little employment. Then the government created and loaned new, interest-free state notes worth 6,000 pounds. Some 4,000 pounds were used to start the repairs of the sea walls. In 1820, another 4,500 pounds was issued, again interest-free. In 1821, another 10,000; 1824, 5,000; 1826, 20,000. By 1837, 50,000 pounds had been issued interest free for the primary use of projects like sea walls, roads, the marketplace, churches, and colleges. This sum more than doubled the island's money supply during this thirteen year period, but there was no inflation. In the year 1914, as the British restricted the expansion of their money supply due to World War I, the people of Guernsey commenced to issue another 142,000 pounds over the next four years and never looked back. By 1958, over 542,000 pounds had been issued, all without inflation. [Web of Debt, p. 100]

http://www.garynorth.com/public/6945.cfm

Notera att man inte behövde guld eller silver för att starta byggprojekt. Man tryckte helt enkelt upp egna pengar som man sedan spenderade ut i samhället via infrastruktur.

Återigen ser jag inte felet med detta förfarande alls, utan ser snarare något vi bör kopiera.

Texten är tagen från boken Web of debt.

Kopierar in detta också:

Citat:
Kung Henry I började använda Tally Sticks år 1100, och systemet fortsatte att användas i hela 726 år innan de brändes på bål av privata bankirer.

När Kung Henry I besteg tronen upptäckte han att korstågen hade suget ut det mesta guldet och silvret som kunde användas som pengar. Han befann sig i en situation

där han antingen lånade stora summor pengar, eller skapde ett eget system av pengar.

Precis som president Lincoln använde Greenbacks , som inte var lånade och var ränte fria, skapade Kung Henry I Tally sticks en fiat valuta som inte backades av något guld

och var ränte fria.

SKillnaden är stor de båda valutorna emellan, Greenbacks användes enbart för att köpa krigsmaterial och förstördes efter kriget, medan tally sticks fortsatte att användas

för att financiera jordbruk, kyrkbyggen och handel som hjälpte folket bli rikare.

Tally sticks spenderades in i ekonomin som soldat löner, till bönder för deras mat, till smedjor för deras arbete osv.

Det fanns ett antal fördelar med Tally sticks.

1) De kunde användas som pengar men var räntefria

2)De var i princip omöjliga att falskmynta. Varje tally stick var unik och för att vara laglig behövde din halva mätas med kungens halva.

3)De behövde inte guld eller silver till backning, utan backades av handelsvaror som inte ens fanns vid utgivningstiden. Det kunde vara framtida handelsvaror, något tillverkat

eller t.o.m guld eller silver som personen hoppas skaffa sig.

4)De var i princip inflations säkra. De kunde inte produceras i oändliga mängder. Antalet tally sticks begränsades till den förväntade produktionen av folket. Sedan när

tally sticks användes för att betala skatt fanns de ej i systemet något mer och nya behövde tillverkas/ ges ut. Det kunde bara bli en ökning utav tally sticks

om det var en motsvarande ökning av förväntad produktion, och eftersom varje person var ansvarig för värdet av hans tally stick så fanns det lite vilja att inflera dess

värde.

5)Kungen gjorde tally sticks värdefulla genom att man betalade skatt med dessa, dessutom använde kungarna tally sticks själva.

Mängen tally sticks översteg vida mängen guld och silver i omlopp, och levde i slutet av sin tillsammans med guld silver och pappers pengar i omlopp.

Ännu ett bevis på räntefria skuldfria pengar som SPENDERAS in i samhället för samhällets nytta.
Senast redigerad av Xipsor 2013-07-27 kl. 19:27.
Citera
2013-07-27, 19:35
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xipsor
...
Tog inte européerna med sig guld till Nordamerika?

För min del får du gärna använda papperspengar. Poängen är att människor ska få driva sina företag och bedriva handel och konsumtion på det sätt och med dom medel dom bedömer vara optimalt för deras förehavanden. Sannolikt skulle oerhört få svenskar då vara intresserade av att bli rövknullade av politiker, centralbanker, judiska ockrare och annat samhällsödeläggande och ekonomi- och välståndsförintande jävelskap.
Citera
2013-07-27, 19:37
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Sparande är visst ett problem om det som sparas är en ändlig betalningskälla, i form av guld eller guldbaserad valuta. Det leder till mindre betalningsmedel i cirkulation. Guld är ändligt, om allt läggs på hög i sparande, så finns inget mer att tillgå att används i dagliga transaktioner. Däri ligger problemet.

Som ett tillägg till -Wastelands- svar så är det viktigt att påpeka att även om någon av någon outgrundlig anledning bestämmer sig för att försöka lägga allt guld på hög så kommer ackumuleringstakten att bromsas upp kraftigt eftersom att priser och löner kommer att följa den minskande cirkulerande penningmängden. Man kan alltid sitta och rita upp orealistiska teoretiska scenarion för att försöka vederlägga vilken idé som helst, men i detta fall så går knappt ens det.

Citat:
Och ränta är visst ett problem, eftersom det leder till att de som äger mest, suger ut de som äger minst i längden. Återigen, se länkarna i första inlägget. Detta beror på ren matematik, ränta är en form av exponentialfunktionen. Låt oss betrakta ett nollsummespel med två deltagare, person A och person B. Person A börjar med 45% av alla tillgångarna i spelet. Person B börjar med 55% av alla tillgångarna i spelet. Person A lånar av vilken som helst anledning 5% av persons B tillgångar, och struntar i att betala tillbaka lånat utan betalar istället enbart ränta på 5% årligen till person B. Efter 100 år kommer person A besitta 20% av tillgångarna i spelet medans person B besitter 80%. Efter 170 år kommer person A besitta 3% av tillgångarna medans person B besitter 97% av tillgångarna. Känns mönstret igen från verkligheten? Är det inte så att några judiska bankfamiljer i princip äger hela västvärlden, och att befolkningarna, staterna och företagen är belånade, och enbart blir mer och mer belånade. Det är på grund av räntesystemet, och det är just precis därför Hitler ville bryta räntesystemet, och det är därför judarna har slagit ned mot alla regimer som försökt slita sig loss ifrån sitt räntebaserade ekonomiska system och fortsätter så att göra.

Du har inte ens förstått att pengar cirkulerar i en ekonomi, alla lån går att lösa eftersom att bankernas vinst och deras anställdas löner återvänder till ekonomin och hamnar hos produktiva låntagare. Jag orkar inte gå igenom det här igen och hänvisar därför till följande eminenta artikel: http://www.mises.se/2013/01/31/racke...na-till-ranta/

Att staten sedan har skapat artificiellt låga räntor och håller bankerna om ryggen genom olika privilegier, t ex att bara låta dem låna till lägsta riksbanksräntan, göra deras produkter - räntan på lånen - avdragsgiltiga och införa insättningsgarantier som delvis befriar både banker och kunder ifrån ansvar, är en annan femma. Detta leder till hög utlåning, ett oansvarigt beteende ifrån bankerna och höga vinster eftersom att de har dessa tidigare nämnda privilegier. Att skulderna idag förefaller att öka exponentiellt beror mycket på att stater driver kontinuerliga budgetunderskott och därigenom tvingas låna mer och mer, något som förefaller vara en ofrånkomlig konsekvens av att de envisas med att upprätthålla sina välfärdsstater. Det finns ingenting fritt med dagens ekonomi.

Citat:
Du behöver inte vara orolig, jag har inga ambitioner om att bryta mig in hos dig för att stjäla ditt guld. Mina ambitioner handlar om att kunna erbjuda ett ekonomiskt system som inte har framtagits utav judar, och bevisligen så kom Hitler m.fl. ganska långt, och av det drar jag slutsatsen att vi har mycket att lära av just de ekonomiska systemen, och desto mindre att lära utav system framtagna av judar som placerar all makt i handen på judarna.

Ett system med statlig inblandning i ekonomin är det mest "judiska" som finns och judar verkar vara mycket överrepresenterade på världens centralbanker. Ingen skatt = alla pengar till folket. SvPs kampanj "Pengarna till folket" var rent av bedräglig, "Pengarna till staten" hade varit en bättre formulering.

Att du anser att fria nordiska män inte är kapabla till att sköta sin egen ekonomi utan inblandning från pappa staten är ett hån mot det folk du påstår dig representera.
Senast redigerad av Nord88 2013-07-27 kl. 19:40.
Citera
2013-07-27, 19:46
Medlem
Citat:
Tog inte européerna med sig guld till Nordamerika?

För min del får du gärna använda papperspengar. Poängen är att människor ska få driva sina företag och bedriva handel och konsumtion på det sätt och med dom medel dom bedömer vara optimalt för deras förehavanden. Sannolikt skulle oerhört få svenskar då vara intresserade av att bli rövknullade av politiker, centralbanker, judiska ockrare och annat samhällsödeläggande och ekonomi- och välståndsförintande jävelskap.

De tog med sig guld ja, men guldet skulle ju sedan flöda till England, vilket gjorde Amerika guldfattigt. Guldrushen hade ännu inte hänt. Men man lyckades bygga lyckade ekonomier ändå genom Colonial Script som staterna gav ut.

Ett svar på varför det behöver kontrolleras av staten:

Citat:
3) Why should we give the government even more power?
Because our money system belongs to society as a whole. It is too important to trust to unrepresentative and unaccountable private hands, preoccupied with private gain, with little regard for the detrimental consequences of their actions on the country, and outside our system of checks and balances. Just look what they have done!

Det är helt enkelt för viktigt för att lämna i privata händer. Bättre om staten ser till att maximal ekonomisk nytta kan göras.

Här finns också en FAQ på vanliga frågor kring statliga pengar:

http://www.monetary.org/intro-to-monetary-reform/faqs
Citera
2013-07-27, 20:21
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
De tog med sig guld ja, men guldet skulle ju sedan flöda till England, vilket gjorde Amerika guldfattigt. Guldrushen hade ännu inte hänt. Men man lyckades bygga lyckade ekonomier ändå genom Colonial Script som staterna gav ut.
Fanns det skatter? Vilken kontroll eller inblandning hade dessa "stater" på människors egendomar? Hela USA:s historia har handlat om en kamp mot staten och för rätten till liv, frihet och jakten på lycka. USA är nog inget bra exempel överhuvudtaget om man förespråkar nationalsocialism eller fascism.
Citat:
Ett svar på varför det behöver kontrolleras av staten:

Det är helt enkelt för viktigt för att lämna i privata händer. Bättre om staten ser till att maximal ekonomisk nytta kan göras.

Här finns också en FAQ på vanliga frågor kring statliga pengar:

http://www.monetary.org/intro-to-monetary-reform/faqs
Alla dessa länkar du postar kritiserar dagens ekonomiska system. Där är vi som sagt överens. Däremot missar man ju helt att dagens system är allt annat än privat. Det är stater som genom centralbanker och skatter möjliggjort detta bisarra och vidriga människofientliga system. Det är en global planekonomi bestående av en elit av politiker och bankirer med diverse allierade storföretag och det militärindustriella komplexet. Det är ofta samma personer som sitter i regeringar som sitter i styrelserna för olika banker och företag. Ta Hank Paulson, Wall Street-horan med titlar som amerikansk finansminister och VD för Goldman Sachs på CV:et. Eller Erik Åsbrink, finansminister, ordförande i Riksbanksfullmäktige och rådgivare för Goldman Sachs. Goldman Sachs ingår i Rothschild-koncernen.

Staten kan inte göra någon ekonomisk nytta överhuvudtaget. Det är folket som skapar, uppfinner, producerar, köper, säljer, bygger osv. Det enda en stat kan göra är att lägga beslag på resultaten av detta. Sen kan staten omfördela, vilket är nåt helt annat.

Jag anser att Sverige bör ha ett starkt militärt försvar som skyddar våra gränser. Men varför ska svenskarnas pengar och egendomar kontrolleras av politiker? Har nationalister gått och blivit demokrater helt plötsligt?
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-07-27 kl. 20:31.
Citera
2013-07-27, 20:42
Medlem
Citat:
Fanns det skatter? Vilken kontroll eller inblandning hade dessa "stater" på människors egendomar? Hela USA:s historia har handlat om en kamp mot staten och för rätten till liv, frihet och jakten på lycka. USA är nog inget bra exempel överhuvudtaget om man förespråkar nationalsocialism eller fascism.

Är själv osäker på om revolutionen hade hänt ännu under den tid vi talar om. Jag tror att de helt enkelt fortfarande var kolonier eller de tretton staterna under brittiskt styre, så ja det fanns skatter av olika slag som England klämde ut.

Citat:
Alla dessa länkar du postar kritiserar dagens ekonomiska system. Där är vi som sagt överens. Däremot missar man ju helt att dagens system är allt annat än privat.
Det är stater som genom centralbanker och skatter möjliggjort detta bisarra och vidriga människofientliga system. Det är en global planekonomi bestående av en elit av politiker och bankirer med diverse allierade storföretag och det militärindustriella komplexet.

På vilket sätt är det allt annat än privat? Är inte de flesta centralbanker privat ägda "chartrar" där staten bara har representation?
Ägt av familjen Rothschild dessutom? Läste att Rotschild fick centralbanks chartern både för Irak och Afghanistan efter krigen.

Citat:
Det är ofta samma personer som sitter i regeringar som sitter i styrelserna för olika banker och företag. Ta Hank Paulson, Wall Street-horan med titlar som amerikansk finansminister och VD för Goldman Sachs på CV:et. Eller Erik Åsbrink, finansminister, ordförande i Riksbanksfullmäktige och rådgivare för Goldman Sachs. Goldman Sachs ingår i Rothschild-koncernen.

Citat:
Jag anser att Sverige bör ha ett starkt militärt försvar som skyddar våra gränser. Men varför ska svenskarnas pengar och egendomar kontrolleras av politiker? Har nationalister gått och blivit demokrater helt plötsligt?

Hmm, är det inte väldigt nationalistiskt att vilja just nationalisera? Och sedan tror jag knappast att statligt utgivna pengar och demokrati går ihop. Hursomhellst, de gånger staten gett ut pengar har det gått bra och man har lyckats undvika både inflation, deflation , penningbrist och skuldsättning.

Vi vill helt enkelt två olika saker. Du vill att det ska vara fritt fram att handla med vad man vill. Medans jag tycker man ska nationalisera penningskapandet så att pengarna jobbar för folket. Precis som Hitler sade att man skulle göra.

Det finns experiement runt om i världen där man trycker sina egna pengar privat. Kommer ihåg ett exempel jag såg på TV där några skolbarn skapade sin egen peng och använde dessa till att bygga upp sin skola. De övertygade alla affärer i staden att ta emot pengen , sedan betalade man skolbyggarna med dessa pengar. Gick hur bra som helst. Tror det rörde sig om runt en miljon kronor man tryckte upp.

Vad hindrar just dig från att skapa dina egna privata pengar idag i Sverige? finns det lagar mot det eller förtryck? Annars skulle det kunna vara ett intressant FB projekt att göra FB pengar eller nått med kanske Hitler som motiv.
Citera
2013-07-27, 21:09
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
På vilket sätt är det allt annat än privat? Är inte de flesta centralbanker privat ägda "chartrar" där staten bara har representation?
Ägt av familjen Rothschild dessutom? Läste att Rotschild fick centralbanks chartern både för Irak och Afghanistan efter krigen.
När vi talar om dagens ekonomiska system så är distinktionen privat-offentligt lika död som höger-vänster-skalan. Stater och storbanker har skapat en global planekonomi. Det viktiga här är dock att detta system är möjligt endast genom statens våldsmonopol. Genom detta har judesvin och andra opportunister stuckit in sina snablar. Om inte staten tvingade oss att leva i detta system så hade Rothschild et consortes inte haft ett skit att säga till om eftersom folk hade startat och valt andra företag och banker.
Citat:
Hmm, är det inte väldigt nationalistiskt att vilja just nationalisera? Och sedan tror jag knappast att statligt utgivna pengar och demokrati går ihop. Hursomhellst, de gånger staten gett ut pengar har det gått bra och man har lyckats undvika både inflation, deflation , penningbrist och skuldsättning.
Det beror väl helt på vad "nationalisera" innebär. Staten ger ju ut pengar idag vilket är anledningen till att det ser så jävla äckligt och depraverat ut som det gör. Staten orsakar ständigt alla dessa saker du räknar upp. Man lånar och trycker och skapar inflation, devalverar och har sig i en enda sinnesrubbad helvetesdans med människors liv.
Citat:
Vi vill helt enkelt två olika saker. Du vill att det ska vara fritt fram att handla med vad man vill. Medans jag tycker man ska nationalisera penningskapandet så att pengarna jobbar för folket. Precis som Hitler sade att man skulle göra.
Ja, men om Hitler sade det så måste det ju vara ett oantastligt uttalande som går att programmera in i ett perfekt datoriserat matematiskt system som löser alla mänsklighetens problem från skoskav till bakfylla. För övrigt hade även Adolf samröre och affärer med sionister och judebanker när det gynnade hans sak.
Citat:
Det finns experiement runt om i världen där man trycker sina egna pengar privat. Kommer ihåg ett exempel jag såg på TV där några skolbarn skapade sin egen peng och använde dessa till att bygga upp sin skola. De övertygade alla affärer i staden att ta emot pengen , sedan betalade man skolbyggarna med dessa pengar. Gick hur bra som helst. Tror det rörde sig om runt en miljon kronor man tryckte upp.
Vuxna människor gav alltså dessa barn bidrag och gåvor av välvilja. Eller menar du att dessa "pengar" fortfarande är i omlopp?
Citat:
Vad hindrar just dig från att skapa dina egna privata pengar idag i Sverige? finns det lagar mot det eller förtryck?
Jag är inte helt säker när det gäller den frågan men risken är förmodligen rätt hög att man åtalas för förfalskning, bedrägeri, skattebrott och annan ekonomisk brottslighet och svarta börs-kriminalitet.
Citat:
Annars skulle det kunna vara ett intressant FB projekt att göra FB pengar eller nått med kanske Hitler som motiv.
Dom hade jag lätt använt!
Senast redigerad av -Wasteland- 2013-07-27 kl. 21:25.
Citera
2013-07-28, 12:05
Medlem
Vindhlers avatar
Här är en recension av Kerry Boltons nya bok "The Banking Swindle": http://realcurrencies.wordpress.com/...nking-swindle/

Citat:
...
It starts with a short introduction of Modern History, rewritten to show how the bankers managed to conquer Europe via Holland and Britain. This serves as an excellent primer for those looking for a heads up on these fundamental issues in their reeducation.

He describes how the current financial system came to be and what problems it brings.

But where the book really takes off is his vivid description of the public discourse of the thirties in reaction to the Great Depression. It transpires that very concrete opposition to the financial system itself was universal throughout the industrialized nations. Social Credit activists were active throughout the west. The dominions saw major Social Credit movements. But also other financial systems were both promoted and, what is more, even implemented.

New Zealand, for instance, implemented financial policies that were very similar to those of Hitler’s Germany. A large scale social housing project financed with State Credit solved 75% of unemployment during the Great Depression. This iconic project has disappeared in a memory hole. Canada also printed its own Government money from the mid thirties up to the early seventies. Here is an eye-opening account of the Canadian economy with Government money.

The level of public involvement in these discussions seem to have been huge. They were talking banking and monetary reform in pubs and on street corners, all over the West.

In Britain itself there were the ‘Green Shirts for Social Credit’, started by John Hargrave, who had met C.H. Douglas in 1923. The Green Shirts kicked off in 1930 and 1932 Hargrave realized that nothing could be done through Parliament and that a fully devoted agitation was necessary. Bolton:
“Hargrave advocated a militant campaign that would break the media blackout. The Green Shirts took to the streets on marches, behind drums and banners, held street corner meetings, and sold newspapers on the street, delivering the Social Credit message in a cogent manner. Facing the violent opposition of the Left, they were noted for their discipline in the face of provocation. They were also noted for throwing green painted bricks through the windows of banks and using the consequent court cases to publicize their views.”

Bolton analyzes the struggle for monetary reform in all major western nations, including Father Coughlin, who at his peak was followed by 40 million Americans, and Japan.

I must say that this comprehensive overview was actually eye opening for me. Such large scale agitation for- and implementation of real monetary reform on such a level, I never really realized what kind of trouble the Money Power faced back then.

It also shows that the system may not be quite so unassailable as it often looks. True, while today’s depression is probably not much less worse than 80 years ago, its consequences have been much milder. Millions of people actually starved or were close to starvation back then. However we may feel about the much dreaded well fare state, it has prevented that kind of mass suffering during this crunch. On the other hand: we can also be sure that this is a vital part of the Money Power’s calculations this time round. Because hunger is a powerful motivator and the usurers have learned to sedate us to the nastiest side effects of our hidden slavery.
...
Citera
2013-07-28, 12:28
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Som ett tillägg till -Wastelands- svar så är det viktigt att påpeka att även om någon av någon outgrundlig anledning bestämmer sig för att försöka lägga allt guld på hög så kommer ackumuleringstakten att bromsas upp kraftigt eftersom att priser och löner kommer att följa den minskande cirkulerande penningmängden. Man kan alltid sitta och rita upp orealistiska teoretiska scenarion för att försöka vederlägga vilken idé som helst, men i detta fall så går knappt ens det.

Varför det skulle vara en "outgrundlig" anledning att någon skulle försöka lägga allt guld på hög när sparande är en dygd har jag svårt att förstå. En guldbaserad valuta är döden, det lägger all makt i händerna på de som äger allt guld - judiska bankirer genom centralbanker osv.

Citat:
Du har inte ens förstått att pengar cirkulerar i en ekonomi, alla lån går att lösa eftersom att bankernas vinst och deras anställdas löner återvänder till ekonomin och hamnar hos produktiva låntagare. Jag orkar inte gå igenom det här igen och hänvisar därför till följande eminenta artikel: http://www.mises.se/2013/01/31/racke...na-till-ranta/

Alla lån går säkert att lösa, men om alla svenskar skulle lösa in sina bostadslån idag så skulle det innebära att sisådär 95% av befolkningen skulle vara helt egendomslösa då bankerna helt sonika skulle äga alla bostäder, då ungefär 97% av alla som bor i bostadsrätter eller hus/villa har ett bostadslån. Endast 3% ÄGER sitt boende, det är bankerna som äger de allra flesta egendomar i Sverige, och det är just på grund av räntan, eftersom den överför resurser till de som redan har mest resurser över tid - vi pratar här alltså om tidsskalor på ~100 år. För 500 år sedan så ägde de allra flesta sitt boende, men idag äger bankerna boendet, och hur detta skulle lösas av en guldbaserad valuta (som lägger resurser till de som äger allt guld) har jag väldigt svårt att se. Det skulle snarare konsolidera bankerna och bankernas ägares makt.

Citat:
Att staten sedan har skapat artificiellt låga räntor och håller bankerna om ryggen genom olika privilegier, t ex att bara låta dem låna till lägsta riksbanksräntan, göra deras produkter - räntan på lånen - avdragsgiltiga och införa insättningsgarantier som delvis befriar både banker och kunder ifrån ansvar, är en annan femma. Detta leder till hög utlåning, ett oansvarigt beteende ifrån bankerna och höga vinster eftersom att de har dessa tidigare nämnda privilegier. Att skulderna idag förefaller att öka exponentiellt beror mycket på att stater driver kontinuerliga budgetunderskott och därigenom tvingas låna mer och mer, något som förefaller vara en ofrånkomlig konsekvens av att de envisas med att upprätthålla sina välfärdsstater. Det finns ingenting fritt med dagens ekonomi.

Det är några av anledningarna, ja.

Citat:
Ett system med statlig inblandning i ekonomin är det mest "judiska" som finns och judar verkar vara mycket överrepresenterade på världens centralbanker. Ingen skatt = alla pengar till folket. SvPs kampanj "Pengarna till folket" var rent av bedräglig, "Pengarna till staten" hade varit en bättre formulering.

Det ekonomiska systemet är ingenting heligt. Dess enda funktion är att underlätta affärer i samhället, och det skall underordnas folket och andra viktigare gemensamma intressen såsom försvar, andlighet, långsiktigthet, osv. Om det ekonomiska systemet inte fungerar byter vi ut det, utan att bry oss om gnäll och gny ifrån dem som kontrollerar det. Vad vi måste sträva efter är ett samhälle som inte står eller faller på grund av vilket ekonomiskt system som används för att sköta dagliga transaktioner och affärer.

Citat:
Att du anser att fria nordiska män inte är kapabla till att sköta sin egen ekonomi utan inblandning från pappa staten är ett hån mot det folk du påstår dig representera.

Anarkokapitalistisk fundamentalism. Med samma ideologiska fundamentalistiska hållning kan man avvisa i princip alla statens uppgifter. Jag anser inte att ekonomi är någonting heligt, det är ungefär som ett avloppssystem. Det sköts bäst gemensamt, inte genom att "alla får välja sin egen avloppshantering".
Senast redigerad av Vindhler 2013-07-28 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in