2013-07-15, 22:54
Medlem
Har sett filmen nu, jag förstår faktiskt inte problemet.

En som jag upplever det, extremt hotfull man säger att han ska spränga gatan, han blir uppmanad 3 gånger att lägga sig ner, gör det inte och står upp medan hunden attackerar.
Det enda olyckliga är att den kvinnliga polisen verkar varit ensam på plats, en kollega vid sin sida och detta hade skötts med snyggare.

Men jag tycker att det är ok hanterat under omständigheterna.
Citera
2013-07-15, 22:57
Medlem
Hon får under utredning fortsatt förtroende som fullvärdig medlem i Sveriges största brottssyndikat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17137684.ab
Citera
2013-07-15, 22:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
visste inte att vi fick lägga till teoretiska inslag. isåfall hade det vart bäst om det var 15 snutar.

i övrigt står jag fast vid att om GM skulle gripas av en ensam polis så hade en stor man vart bättre än en brud på 160 cm utrustad med dödliga vapen.

Okej. Du lever i villfarelsen att en stor stark polis på 1.90 och 95 pannor går in själv och griper en fyllerist med några grepp och kastar han på marken vid motstånd. Jag ska förklara för dig. Polisen fungerar så här: Enligt polistaktik måste en ensam polis vänta in förstärkning om en ska gripas och gärningsmannen är en person. Nu hade polis-kvinnan en tjänstehund med sig så hon gjorde gripandet med hunden. Det är inte särskilt teoretiskt är du själv 2.00 meter och väger 110 kg så kan du inte gripa en ensam gärningsman som är 1.67 och väger 57 kilo. Fundera på vad jag menar och förstå sedan (förhoppningsvis) att polisens strategier inte är high-tech utan bygger på i förväg valda strategier.
Senast redigerad av Hegamon 2013-07-15 kl. 23:05.
Citera
2013-07-15, 22:58
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious_
Han är påtänd, har misshandlat folk, slagit näven igenom en ruta, uttalat ett bombhot och vägrar lägga sig ner på beordran. Känns legitimt för en ensam polis att släppa hunden och använda batong.
13 gånger kanske är i överkant dock.

Oavsett hur tomt bombhotet är så har han ändå uttalat sig på det viset och får ta konsekvenserna.

du har nog inte sett videoklippet... polisen är allt annat än professionell under hela ingripandet! hon är hotfull, hon skriker, hon är uppjagad, hon går väldigt hårt fram mm. vill du verkligen träffa på denna polis? vill du att en polis skjuter dej för att din banan i din hand skulle kunna ha varit en pistol?

nu tror jag att polisen i fråga har sökt sig till polis yrket för att kunna utföra legitimt våld även om man inte kan utesluta att hon är labil och agerade som hon gjorde för att hon blev rädd eller uppjagad men i vilket fall så är hon ej en lämplig polis!

till alla er som tycker att mannen i videon är korkad och får skylla sig själv har i viss mån rätt men att ni pga av det tycker att våldsbejakande poliser är okej förefaller ytterst märkligt i min värld.
Senast redigerad av hashish-boy 2013-07-15 kl. 23:01.
Citera
2013-07-15, 23:00
Medlem
April55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torero
Här är den för närvarande huvudmisstänkta.
http://1.bp.blogspot.com/-0PYNj4hwsI..._polishund.jpg

Sannolikhet gränsande till visshet genom överväldigande beröringspunkter gällande psyke, utseende, ålder, hund m.m.

Ja den som NI har lagt ut som misstänkt ja !!!
Men hur vore det att ta reda på FAKTA och KÄLLKRITIK !
Jag har skrivit det förut och skriver det igen...............
Denna kvinna JOBBAR INTE UTE PÅ GATAN !
Hon utbildar sig till annat nere i södra Sverige !
Så hur sjutton kan det vara hon ?????
Hunden på bilden ÄR en HANE, kvinnan på videon har en TIK ( syns tydligt)
Hur förklarar du det ?????
Ni hänvisar till en oskydligt anklagad kvinna som inte ens jobbar i Stockholm längre
Citera
2013-07-15, 23:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikarhamilton
Den här psykopatsnuten som figurerar i klippet, om hon inte blir avskedad så vet jag inte hur jag kommer reagera.

Tveksam till att hon kommer avskedas. Tycker det är konstigt att ingen kan namnge personen bakom "psykopatsnuten". Kanske beror det på att det är väldigt svårt identifiera en person bakifrån. Det finns ungefär 40 polishundförare i Stockholm. 80% är män, det ger 8 kvinnor. Hälften är mörkhåriga, 4 kvinnor kvar.

Jag hävdar inte att polisen gjort fel. Jag är också skeptisk till personliga vendettor gentemot enskilda poliser på internet. Jag vet inte varför du är så benägen att vilja sätta åt den här 44 åriga påstådda hundföraren. Bryr mig inte utan hoppas tråden fortsätter och vi får klarhet vad som hänt innan. Samt jag undrar närmare varför detta hände mera specifikt.
Citera
2013-07-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audax
Du menar att du genom filmen kan "se" vad personerna tänker? Du är inte lite lustig du. Så poliskvinnan är inte en tankeläsare men du är det, fin retorik.

Filmen+rapporten ger för hand att poliskvinnan måste ha varit tankeläsare för att komma fram till sin rapport. Ifall du inte upptäckt det så hörs kommunikationen mellan poliskvinnan+LC på filmen.

Citat:
Arresteringspunkt är fortfarande ett, av dig, påhittat begrepp. Gripandeskälen kan du läsa på om i Rättegångsbalkens 24 Kap. 1-3 §§ samt 7 § för polisers rätt att gripa. För att vara övertydlig så att du förstår så griper poliser, åklagare anhåller (samt häktningsframställan) och rätten häktar.

Så om personen i filmen är misstänkt för ett brott så som misshandel och skadegörelse och det föreligger kollusions-, recidiv- eller flyktfara alternativt att personen är oidentifierad så får denne gripas. Du har ingen aning om vilka förutsättningar som förelåg så sluta ljuga och fabulera.

Arresteringspunkt är ett vidare begrepp än gripandeskäl tex. omfattar det även vissa omhändertaganden. Därför är arresteringspunkten det intressanta avseende just frihetsberövandet och våldsanvändningen.

Givetvis framgår det av rapporten och filmen att sådan information inte förelåg. Tex. använde sig poliskvinnan av personens fyllesnack i sin kommunikation med LC. Detta strök hon sedan ur rapporten eftersom det inte på långa vägar räcker för den aktuella våldsanvändningen och försökte sedan föra in saker som hon inte visste vid tillfället för våldsanvändningen och frihetsberövandet.

Sluta nu att fabulera.

Citat:
Jag har ingen aning om vad de utgår ifrån eller vad hennes "stödpatrull" förstår eller inte förstår. Jag bara konstaterar att du till största del inte har en aning om vad du pratar om när det gäller den juridiska biten.

Du verkar inte ha någon koll på sådant alls, men jag uppfattar ditt bajsbabbel som att du medger att det är fel.

Citat:
Jag har inte sagt något om vad åklagaren har uttalat sig om. Jag har inte ens en aning om vad denne sagt. Det jag vet är att det inledningsvis från åklagarens sida uppgavs att polisen i filmen "kan misstänkas" vilket är en väldigt låg misstankegrad. Eller var det något annat du försökte anspela på kanske?

Du förstår att du inte tillför någonting i tråden när du bara sitter och hittar på saker om sådant du inte vet ett skvatt om?

Läs noggrant:
http://bloggar.expressen.se/svenerikalhem/
I övrigt tycker jag att du ska sluta fabulera och fjanta runt. Eftersom du inte vet något om personen i fråga så kan det ju vara som så att du blir negativt överraskad.

"Ett exempel på en nu pågående intressant förundersökning, där en granskning av slutresultatet känns angelägen, gäller den videofilm som visar hur en polis upprepade gånger slår en person med batong på Kungsgatan i Stockholm. Där beslutade åklagare ex officio (utan anmälan) inleda förundersökning. Beslutet var naturligtvis självklart. Men slutresultatet blir väldigt intressant att ta del av hur det än blir." http://bloggar.expressen.se/svenerikalhem/

Bara så att du fattar hur komprometterande det material som presenterats är.
Citera
2013-07-15, 23:32
Medlem
Vi är inte ensamma om att tycka..

http://www.dn.se/nyheter/sverige/alh...kvar-i-tjanst/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17137684.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17124799.ab
Citera
2013-07-16, 00:18
Medlem
Rikarhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Tveksam till att hon kommer avskedas. Tycker det är konstigt att ingen kan namnge personen bakom "psykopatsnuten". Kanske beror det på att det är väldigt svårt identifiera en person bakifrån. Det finns ungefär 40 polishundförare i Stockholm. 80% är män, det ger 8 kvinnor. Hälften är mörkhåriga, 4 kvinnor kvar.

Jag hävdar inte att polisen gjort fel. Jag är också skeptisk till personliga vendettor gentemot enskilda poliser på internet. Jag vet inte varför du är så benägen att vilja sätta åt den här 44 åriga påstådda hundföraren. Bryr mig inte utan hoppas tråden fortsätter och vi får klarhet vad som hänt innan. Samt jag undrar närmare varför detta hände mera specifikt.

oavsett vad tror så är mina känslor ej personliga, för alla stockholmares skull ska hon tas ur tjänst.
Citera
2013-07-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZnO2
Och ännu en dum artikel på Avpixlat om händelsen ...

http://avpixlat.info/2013/07/15/sarn...h-mot-polisen/

Och läsarpöbeln applåderar den kvinnliga polisen....
Citera
2013-07-16, 00:28
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Och läsarpöbeln applåderar den kvinnliga polisen....

En del gör det. Men det har aldrig under Avpixlats historia skrivits så många negativa kommentarer om en Avpixlat-artikel. Även från många av de vanligtvis positiva inställda supportrarna.

Vansinnig polis bankar på sluddrande fyllo går inte hem särskilt bra någonstans.
Senast redigerad av Månsan 2013-07-16 kl. 00:30.
Citera
2013-07-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
En del gör det. Men det har aldrig under Avpixlats historia skrivits så många negativa kommentarer om en Avpixlat-artikel. Även från många av de vanligtvis positiva inställda supportrarna.

De vill göra killen till invandrare också. Avpixlat är tydligen inte familjära med norrländska dialekter.

Citat:
Att mannen som omhändertas vid ett hastigt påseende förefaller ha utländsk bakgrund bidrar sannolikt starkt till det redaktionella ryggmärgsbeslutet om var man skall placera sina sympatier, även om man inte här, som i fallet med polisen Reva-arbete eller polisinsatserna undre upploppen i Husby m.fl invandrartäta förorter, riktar direkta anklagelser om rasism mot den ingripande polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in