Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-26, 22:34
Medlem
planeraDs avatar
Mögel är väll inget jätte hot mot plantan här i sverige? Finns om jag inte minns fel vilda ruderalis i Ryssland på ungefär ungefär samma breddgrader som Sverige.
Citera
2010-10-26, 23:51
Medlem
vattenpipskamelens avatar
Vet att det finns ruderalis i polen också (föräldrar är därifrån) och ska ringa runt och fråga potens och liknande.
Riktigt jävla taggad inför våren hoppas ja bara inte glömmer bort mina planer tills dess
Citera
2010-10-27, 18:56
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Lägg ihop 1+1+1

Citat:
Ursprungligen postat av Radonic
Det enda problemet jag ser i svenska klimatet är att på hösten när alla frö ska spridas så har cannabis stor chans att mögla. Det ni kan göra är att använda en AF
+
Citat:
Ursprungligen postat av planeraD
Mögel är väll inget jätte hot mot plantan här i sverige? Finns om jag inte minns fel vilda ruderalis i Ryssland på ungefär ungefär samma breddgrader som Sverige.
+
Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_ruderalis
"Cannabis ruderalis is purported to go into budding based strictly on age and not on changes in length of daylight. This kind of flowering is also known as auto-flowering.[1].
Cannabis ruderalis has a lower THC content than either C. sativa or C. indica; thus, it has little use as a drug. However, C. indica drug strains are frequently cross-bred with C. ruderalis to produce plants combining a higher THC content with the hardiness and reduced height of ruderalis."

=
Slutsats:
Använd AF strains som är kända för att vara ganska härdiga, eventuellt med viss inkorsning av C. ruderalis.

Använd sedan sådd på hösten med mycket frön och selektera i några år för både härdighet och potens.

John
Citera
2010-10-27, 19:04
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenpipskamelen
jag gjorde så att ja köpte en 9w lågenergilampa och fyllde en pizzasalads "burk"? med jord och planterade ett frö där...började gro och efter 3-4 dagar började jag använda lampan.
3 veckor senare var den ca 10 cm och jag planterade den i den frusna jorden i en av krukorna på medborgarplatsen (stockholm). Den överlevde i en vecka innan den blev rensad/snodd
Mitt tips är att för-vegga hemma i någon vecka så att det har större chans att klara sig i början när det är kyligt.

Varför planterar du ut en liten planta i oktober?

Det är fröna som ska klara av att ligga i jorden under vintern och sedan gro och växa bra året efter.
Citera
2010-10-27, 19:12
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
En strain som klarar sig i sverige skulle behöva bli helt klar på 6-8 veckor och klara mögel. Ifall man lyckas få fram en strain som har dessa egenskaper så kommer nog spridningen bli enorm.

Där jag skulle börja sätta den är under kraftledningar. Jag skulle försöka få fram några tusen frön för att sedan gå ut några personer och sätta alla under en ny trimmad kraftledning. För att sedan utgå från kraftledningen nästa år och sätta fler och fler, även många platser runt om. Om detta experiment hade fungerat så hade jag börja röra mig mot staden, börja i utkanten för att sedan gå in i centrala delarna frö att så frön. Efter några år så kommer(om strainen klarar klimatet) hela kommunen vara fylld med cannabis och det kommer förmodligen aldrig att få bort ifall strainen har fått fotfäste. Detta skulle vara under en period på 5-6 år, inget man bara gör så dära...
En sak i taget!
Först skapas en ettrigt härdig Svensk strain, långt ut i naturen där få människor kan upptäcka och bekämpa strainen.

När strainen finns och funkar kan den spridas, men först då. Du vill väll inte misslyckas p g a att plantorna rensas bort av alla nyfikna stadsbor?

John
Citera
2010-10-27, 19:15
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Var det möjligt hade jag varit en utav de första att göra verklighet utav idén.

Nästa år blir det att inhandla flera kilo hampa att strö i de kommunala rabatterna. Det är nog egentligen de ända vi kan göra här i Sverige.

Jag tror inte heller du kommer lyckas om du sår i kommunala rabatter. Varför ska kommunalarbetarna få ränsa bort en massa cannabis?
Så långt ut i naturen, långt från de flesta människor.
Citera
2010-10-27, 19:21
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Rent teoretisk sett är det nu på hösten rätt tid att så fröna i marken utomhus som ni hoppas ska klara av vintern. Om ett par veckor är tjälen i marken, så så nu.

Sår ni nu kan ni om ni har tur få frö från överlevar-plantor nästa år.
Citera
2010-10-27, 23:05
Medlem
vattenpipskamelens avatar
jag planterade mina frön i rabatten runt maj? vad i helsike fick du oktober ifrån?
Citera
2010-10-29, 10:20
Medlem
GenKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau
Jag blir arg av okunnigheten i den här tråden. Okunnighet gör inget, men att ge råd om något man inte förstår är inte bra.

Mycket som står i den här tråden är spekulationer.

Tycker du är lite väl hård. Dom som yttrar sig säger ju kanske/jag tycker/jag tror. Det betyder att vi pratar om just spekulationer.

Om jag får lite frön av min buske ska jag nog testa att plantera i närheten av min bostad (i något redan nu buskerat område)! Tänkte plantera så fort tempen håller sig på en stadig 15grader dagtid! Kanske vegga hemma först
Citera
2010-10-31, 08:54
Medlem
Mjaus avatar
Problemet är att informationen som yttras i tråden, kan skada ganska mycket.

Här kommer två fel.
1. Det krävs inte AF för att odla utomhus i Sverige.
2. Plantor blir inte till hermafroditer för att de odlas felaktigt, det är genetiskt.

Jag säger det inte för att vara elak, utan för vissa som skriver i denna tråd förvirrar sig själva och andra.
Citera
2010-10-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau
Problemet är att informationen som yttras i tråden, kan skada ganska mycket.

Här kommer två fel.
1. Det krävs inte AF för att odla utomhus i Sverige.
2. Plantor blir inte till hermafroditer för att de odlas felaktigt, det är genetiskt.

Jag säger det inte för att vara elak, utan för vissa som skriver i denna tråd förvirrar sig själva och andra.
1. Den strainen som växtvilt i sverige är Cannabis Sativa Ruderalis och den som sagt AF. Självklart så funkar vilken planta som helst som har en kortblomtid, men jag tror knappast att det skulle funka i ett vilt tillstånd. Om man vill ha en cannabis planta ute i de fria som är hyfsat potent så bör man skapa en AF strain som är frost tålig och mögelresistant.
Som sagt, finns massor med människor som drar upp några northern lights på sommaren, men de är oftast förveggade och de får mycket omsorg och näring.
2. Du har rätt men samtidigt fel. Vissa ostabila strain har en viss hermafrodism, det vet man och så är det. Men cannabis har även ett eget system för överlevnad. Det handlar om att ifall plantan inte får pollen under hela blomperioden så kommer den skapa manligt kön när den är slut för att kunna göra en sista pollinering och sedan släppa frön. Detta gäller även ifall en planta blir stressad mycket, då sätter den in sig i survivalmode. Detta är faktiskt fakta och det är inte något du kan påstå är humbugg.

Jag tycker du en aning förvirrar eftersom vi prata om att cannabis ska få växa fritt i norden, vilket inte är så lätt eftersom den nordiska strainen är utdöd i Sverige, Norge och Finland. Danmark har fortfarande den vild på vissa håll i landen och den har inte tagits bort eftersom den anses inte vara potent, alltså inget fara. Saken är den att om det just är en vild AF som växt vilt i Sverige så är det nog utav en anledning. Därför så bör man utgå från det vi vet har funkat i 2000 år innan oss, om inte mer.

PZ
Citera
2010-10-31, 21:21
Medlem
planeraDs avatar
Citat:
2. Du har rätt men samtidigt fel. Vissa ostabila strain har en viss hermafrodism, det vet man och så är det. Men cannabis har även ett eget system för överlevnad. Det handlar om att ifall plantan inte får pollen under hela blomperioden så kommer den skapa manligt kön när den är slut för att kunna göra en sista pollinering och sedan släppa frön. Detta gäller även ifall en planta blir stressad mycket, då sätter den in sig i survivalmode. Detta är faktiskt fakta och det är inte något du kan påstå är humbugg.
Menar du sk "bananer"? Har aldrig hört att dom ska uppstå cannabis sin semilla och att orsaken är därför. Mig veterligen krävs det någon form av stress, eventuell stress vid obefruktning ska inte vara tillräklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in