2015-04-21, 09:41
Medlem
Pickmylussys avatar
PMa frälsaren anteri17 om detta fall!

Tycker själv att egen beslutsamhet är viktigast... Så säg åt han att träna mkt på egen hand sen ta sig vidare... :P
Citera
2015-04-21, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
PMa frälsaren anteri17 om detta fall!

Tycker själv att egen beslutsamhet är viktigast... Så säg åt han att träna mkt på egen hand sen ta sig vidare... :P

Jag anser också att han ska få välja själv men en faktor tror jag för att han inte vill byta lag nu är för att han har massa kompisar i laget och vill inte lämna dom...
Citera
2015-04-21, 09:47
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Hejsan!

Det är så att jag har en lillebror i 13 års åldern och jag anser att han har talangen för att bli proffs i framtiden (inte världsklass). Han spelar regelbundet i sitt lag. Han spelar i ett lag vars A-lag spelar i Division 5. Jag har länge ansett att det är dags för honom att byta lag till en av de bästa lagen i staden (IFK Göteborg, BK Häcken osv...). Men han säger alltid att det är tidigt att tänka på det nu men det tycker inte jag, därför frågar jag er på flashback vad ni tycker om detta? Är jag för på och ska jag låta honom själv få välja när han ska byta lag eller är det dags?

Mvh

Att spela i ett bättre lag i en tidig ålder behöver inte betyda per automatik att man blir bättre. Speciellt i en sån skör ålder som 13 år, där man nyss kommit ut på 11-manna. Om han trivs i sin närvaro och får spela regelbundet så borde han spela kvar något år till. Det är betydligt viktigare än att spela i ett elitanpassat lag.
Citera
2015-04-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Att spela i ett bättre lag i en tidig ålder behöver inte betyda per automatik att man blir bättre. Speciellt i en sån skör ålder som 13 år, där man nyss kommit ut på 11-manna. Om han trivs i sin närvaro och får spela regelbundet så borde han spela kvar något år till. Det är betydligt viktigare än att spela i ett elitanpassat lag.

Så du anser att han bör stanna i laget tills nästa år och sen röra på sig? Han säger att han trivs osv, men jag tycker inte laget satsar så mycket, de verkar bara spela för skojs skull. Jag menar de roterar jävligt mycket och låter de som är mindre bra få spela för att de ska få vara nöjda och inte för deras talang.
Citera
2015-04-21, 10:03
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony421
Så du anser att han bör stanna i laget tills nästa år och sen röra på sig? Han säger att han trivs osv, men jag tycker inte laget satsar så mycket, de verkar bara spela för skojs skull. Jag menar de roterar jävligt mycket och låter de som är mindre bra få spela för att de ska få vara nöjda och inte för deras talang.
Vilket ju är helt rätt. Att man är en "talang" i 13-årsåldern säger inte ett skit om hur bra man kommer bli när man växer upp. Det är precis lika stor chans att dom som är mindre bra i det laget blir allsvenska spelare som att "stjärnorna" blir det.

Jag är helt inne på samma spår som dom andra, det absolut viktigaste är att han har kul. Byter han till nån större klubb och får bättre träning men trivs sämre så kommer han att sluta spela. Och det är definitivt inte bra för hans karriär.
Citera
2015-04-21, 10:07
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Tipsa IFK:s scouter om han och se vad dom säger?
Citera
2015-04-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Vilket ju är helt rätt. Att man är en "talang" i 13-årsåldern säger inte ett skit om hur bra man kommer bli när man växer upp. Det är precis lika stor chans att dom som är mindre bra i det laget blir allsvenska spelare som att "stjärnorna" blir det.

Jag är helt inne på samma spår som dom andra, det absolut viktigaste är att han har kul. Byter han till nån större klubb och får bättre träning men trivs sämre så kommer han att sluta spela. Och det är definitivt inte bra för hans karriär.

Du har en poäng här, det lutar mer åt att han får spela kvar, men när anser du att det är dags för honom att byta klubb?

Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Tipsa IFK:s scouter om han och se vad dom säger?

Det låter som en bra idé.
Citera
2015-04-21, 11:56
Medlem
L-illuminatos avatar
Det här låter ju ganska befängt hela utgångspunkten är felaktig.

Bröderna Gustaffsson spela i Fässberg (eller hur det stavas) tills det blev aktuellt med seniorkontrakt i Häcken. Finns ingen anledning att byta tidigt.

Om din lillebror (alternativt du om du nu försöker fejka din ålder) är såpass bra som du är.
Så borde han i första hand få spela och träna extra med kullen ovanför honom.
Han är P13 vilket innebär 02'a låt han spela med 01 eller 00laget och se hur det går för honom där.

Viktigt är också vad det finns för tränare i respektive lag.

Viktiga Frågor är istället:
Har din Division5 förening lag i samtliga kullar upp till P18?
Hurdanna är ledarna i de kullarna (hur seriösa är träningarna)?
Hur breda är kullarna ovanför din Bror 01'orna och 00'orna finns det plats att behöva låna in spelare på bänken i de matcherna?
Anses din bror var bland de bästa i laget av andra än du (främst tränaren)?

Om han vid 16års ålder börjar fasas in i Seniorlaget då kan vi prata om att titta vidare då det optimala då är att kanske gå till en förening med något seriösare senior verksamhet:

I Gbg skulle det kunna vara
Qviding, Utsiktens BK, ÖIS eller Torslanda...
Citera
2015-04-21, 19:44
Medlem
motvalls avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2015-04-21, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato

Bröderna Gustaffsson spela i Fässberg (eller hur det stavas) tills det blev aktuellt med seniorkontrakt i Häcken. Finns ingen anledning att byta tidigt.

Om din lillebror (alternativt du om du nu försöker fejka din ålder) är såpass bra som du är.
Han är P13 vilket innebär 02'a låt han spela med 01 eller 00laget och se hur det går för honom där.

Hur breda är kullarna ovanför din Bror 01'orna och 00'orna finns det plats att behöva låna in spelare på bänken i de matcherna?

Om han vid 16års ålder börjar fasas in i Seniorlaget då kan vi prata om att titta vidare då det optimala då är att kanske gå till en förening med något seriösare senior verksamhet:

Glöm inte bort Lärje Angered och Gunnilse IS. Det är kanske Göteborgs allra största talangfabriker med mycket duktiga tränare, och bredda kontakter - bland annat med Chelsea, Aston Villa och Hamburg.
Citera
2015-04-21, 20:53
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato

Det här är jag också inne på men man ska också klargöra att bara för att du spelar i en mindre klubb betyder inte det att det laget är duktigt och utvecklande för spelarna. T.ex. min storebror spelade i samma förening som mig men några årskullar uppåt, hans lag var bäst i vårt distrikt medan mitt var bland de sämsta, så vilken förening säger inte ett skit och det är samma för min lillebror, hans lag är bland de bästa i vårt distrikt och de andra lagen i föreningen är inte alls i närheten av att vara på samma nivå.
Vi har även bättre tränare än de andra lagen i distriktet.

Spelar du i ett "toppat" lag som samlar alla bra spelare i distriktet så är det lättare att man blir selekterad bort eller att man inte får så mycket speltid vilket är det viktigaste när man är ung. Vilken division laget ligger i spelar inte så stor roll då han kommer få göra debut tidigt i en lägre division och träna med A-lagsspelare tidigare vilket kan vara en bra erfarenhet innan man går antingen direkt till ett superettan/allsvenskt lag eller till deras ungdomsverksamhet. Vi skickar upp dem som kommit längst i utvecklingen vilket hittils av vad vi har sett varit väldigt gynnande, men att se hur bra en spelare ska bli redan unga åldrar är ju givetvis svårt, många av dem som kommit långt i utvecklingen fysiskt kan ju se bra ut trots att de har träben. Vilket säkert är en av faktorerna varför vi har många träben i Sverige, de som inte är fysiskt utvecklade i tidig ålder selekteras bort i förmån för fysiska monster då de kan se bättre ut trots träben. Ser tyvärr ut så i vårt distriktslag bara fysiska monsters med dålig speluppfattning och träben.
Citera
2015-04-22, 10:00
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Det här är jag också inne på men man ska också klargöra att bara för att du spelar i en mindre klubb betyder inte det att det laget är duktigt och utvecklande för spelarna. T.ex. min storebror spelade i samma förening som mig men några årskullar uppåt, hans lag var bäst i vårt distrikt medan mitt var bland de sämsta, så vilken förening säger inte ett skit och det är samma för min lillebror, hans lag är bland de bästa i vårt distrikt och de andra lagen i föreningen är inte alls i närheten av att vara på samma nivå.
Vi har även bättre tränare än de andra lagen i distriktet.

Spelar du i ett "toppat" lag

Ja men det är lite det som är poängen är det bara Tony421 ("lillebrors") lag/kull som är bra i hela föreningen och det är en massa glapp säg att det finns ett dassigt p14 gäng med sämre tränare och sämre teknik än p13 laget, P15laget är nedlagt och P16 laget är riktigt bra där även de bästa P15spelarna spelar från det nedlagda P15laget. Då är det som P13 kille ganska hopplöst. Därför är det viktigt att det finns lag eller tillstymelsen till lag med iaf hyfsade spelare och tränare rakt igenom i föreningen. Så att 02'a kan spela med 00'or eller 01'or hyfsat regelbundet.

Hela den här fysiska monsters träben vs tekniker diskussionen känns färgad. Finns spelare i Sverige med fötter och speluppfattning som en ung Xavi eller Pirlo. Men som saknar fysiken för att behärska ett bolltempo och närkampsspel på seniornivå.

Brwa Nouri
Liridon "Doni" Makooli

Där har du två exempel båda från Stockholmsfotbollen både kunde mäta sig mot spelare från Ajax, Anderlecht, Arsenal och andra akademier när de var 15-16. Iaf när det kom till teknik och speluppfattning. De fick även chansen i distriktlag och pojklandslag samt seniorlag men det gick inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in