2014-04-15, 15:37
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Jo fast i Frankrike har man haft exakt samma debatt som ni har här (bor där delvis). Att tidigt fysiskt utvecklade spelare premieras i Ungdomslandslagen. När man snacka om att man behövde ha en kvot för att få fram fler Valbueuena/Ribery typer beskyldes man för rasism.....

Dessutom tycker jag det är lite mycket doom & gloom över talangutvecklingen i Sverige den här tråden. Det är klart att spetsegenskaper måste premieraras när du scoutar på bredbasis (distriktslag basis). Jag har träffat Distrikslagstränare och Zonlägertränare från flera distrikt i Swe. Det är ju inte de liksom de mest välutbildade och meriterade tränare. Utan oftast en ung pojklagstränare med ambitioner eller någon vars Pappa är verksam i förbundet/distriktet.....

Ställer du för stora krav på scoutingen är det lätt att det går snett. De får inte gå någon utförlig scoutingkurs eller något utan får en mall med lite intrustruktioner om vad de ska kolla efter. Det Anteri och ni beskriver skulle betyda ett mycket större risktagande från Distrikten & ställe större krav på den enskilda zontränarens bedömningsförmåga (speciellt när vi pratar om att se potential).

DEt blir lätt att det blir fel då och att alla tror sig hittat den nya Pirlo i den där lite udda killen med lång lugg och så där lagom skön bohemisk stil.

Det är ett problem i sig med för okunniga och för outbildade tränare på så höga platser inom förbund.
Och det är lite det som avspeglas när man letar efter spetsegenskaper. Det är jävligt enkelt att se en väldigt snabb eller väldigt fysisk spelare. Eller för den delen en spelare som är extremt bra en-mot-en. det krävs lite mer för att se spelare med en gedigen grundteknik och bra speluppfattning. Men det handlar inte om att se någon med någon magisk inneboende potential som inte har hunnit ges uttryck. Det handlar mer om att ändra perspektiven av vad och vilka egenskaper man tittar efter. Och framförallt ändra hur man tränar fram dessa egenskaper.

När du skriver om risktagning för distrikten blir det lite fel. Distrikten har inte särskilt stora risker med sina få-dagars-läger. Det är en uppmuntran och en del i utbildningen för unga spelare. Distrikten ska inte se det som en direkt förberedelse till distrikts-tävlingen.

Det handlar inte om att leta speciella spelare, eller kufar till personligheter. Bara ändra lite på hur man ser på dessa frågor. Men det är bra med diskussion. Och det kan nog vara bra att vara lite orättvist hård ibland för att få till en förändring, även om såklart ingen jävel bryr sig om vad vi sitter och skriver här.
Citera
2014-04-15, 15:42
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Jo fast i Frankrike har man haft exakt samma debatt som ni har här (bor där delvis). Att tidigt fysiskt utvecklade spelare premieras i Ungdomslandslagen. När man snacka om att man behövde ha en kvot för att få fram fler Valbueuena/Ribery typer beskyldes man för rasism.....

Dessutom tycker jag det är lite mycket doom & gloom över talangutvecklingen i Sverige den här tråden. Det är klart att spetsegenskaper måste premieraras när du scoutar på bredbasis (distriktslag basis). Jag har träffat Distrikslagstränare och Zonlägertränare från flera distrikt i Swe. Det är ju inte de liksom de mest välutbildade och meriterade tränare. Utan oftast en ung pojklagstränare med ambitioner eller någon vars Pappa är verksam i förbundet/distriktet.....

Ställer du för stora krav på scoutingen är det lätt att det går snett. De får inte gå någon utförlig scoutingkurs eller något utan får en mall med lite intrustruktioner om vad de ska kolla efter. Det Anteri och ni beskriver skulle betyda ett mycket större risktagande från Distrikten & ställe större krav på den enskilda zontränarens bedömningsförmåga (speciellt när vi pratar om att se potential).

DEt blir lätt att det blir fel då och att alla tror sig hittat den nya Pirlo i den där lite udda killen med lång lugg och så där lagom skön bohemisk stil.
Okej, bra inlägg! Har hört det där om stora spelare i Frankrike också! Förbundskaptenerna träffar ju spelarna för sällan för att de skall kunna få en riktig bild, jag tränade 3 gånger innan de var uttagning till distriktslaget, nu så ska tränaren åka och kolla på matcher/träningar för alla lag...
Citera
2014-04-15, 16:10
Medlem
motvalls avatar
Citat:

Jag skulle vilja säga att detta beror på vilket distrikt. Är det något av de stora så blir det självklart just ”spetsegenskaper” som gäller. Där finns stora klubbar/akademier som sköter den egentliga skolningen och massor med bra spelare som det är svårt att bedöma. Är det däremot ett mindre distrikt med många ”småklubbar” så anser jag det olyckligt om inte mer tekniska spelare gynnas före de fysiska.

Det jag framförallt vänder mig emot är suboptimeringen, synen att vinna matcher är viktigare än att utveckla rätt typer av spelare. Nu talar vi främst om de yngre, de under 13 eller så, men också de upp till 16-17 i viss mån. För det är i de tidiga åren som teknik och bollkontroll grundläggs, baskunskaper som sedan är nödvändiga för att kunna utvecklas till en bra fotbollspelare.

Att jämföra med andra länder som Frankrike är berikande till en viss nivå, men låt oss hålla oss till ämnet och det land vi bor i, utveckling och karriärval för svenska fotbollsspelare.
Citera
2014-04-15, 16:19
Medlem
L-illuminatos avatar
Anteri & Captain.Johansson kan gå in på namn och sånt men det blir för stor risk för outning. då för min egen del.... Men kan nämna en person som ändå har en offentlig podd(?) i PM till er....

Anteri17
Av dom 15-16 du tar ut till truppen ska 6 skickas till Halmstad (Sannarp). Det är där det blir knivigt. Sedan finns det ett annat talangutvecklingsmässigt argument för att leta efter spets.

Pirlo är inget bra exempel (då han har för stora brister speciellt Inter/Milan Pirlo)

Så spelartypen som Anteri17 syftar på är David Silva (bra på allt utan någon svaghet).
Kontra hmm ett år yngre Daniel Larsson (BK Arslet produkten)

Säg att Silva ligger på liksom 6 av 20 på alt som 15åring och kanske har en 7'a på första touch, spelfördelning, och riktningsförändring.

Medan Daniel Larsson ligger på 2-3 på nästan alla kvaliteer men har en 10'a på explosivitet 10'a på toppfart och 10 på driv med boll.

Att höja spets egenskaperna till sig 16-17 som han ligger på idag där (BIabiany, Aubemenyang och Sterling ligger på 19-20). Sedan höja resten till 11 är så mycket lättare rent träningsmässigt. Än Viktigare så kräver det så mycket mindre av ungdomstränarna på Hissningen i form av träning och vässning.

Att då liksom ta en David Silva som lyckas höja sina samtliga kvaliteer till 14-15 är en oerhörd prestation då det är väldigt svårt att just nå de sista marginalerna. Det kräver väldigt mycket av både spelaren och akademin......
Senast redigerad av L-illuminato 2014-04-15 kl. 16:37.
Citera
2014-04-15, 16:23
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Det jag framförallt vänder mig emot är suboptimeringen, synen att vinna matcher är viktigare än att utveckla rätt typer av spelare. Nu talar vi främst om de yngre, de under 13 eller så, men också de upp till 16-17 i viss mån. För det är i de tidiga åren som teknik och bollkontroll grundläggs, baskunskaper som sedan är nödvändiga för att kunna utvecklas till en bra fotbollspelare.

.

Jo det här är ju en stor tumör i Sthlm fotbollen som bromsar utvecklingen otroligt. För mycket prestige och vikt i att vinna obetydliga ungdoms-matcher. Bajen är ju skräckexempel som har skadat svensk fotboll mer än vad de har tillfört den under min livstid....

Egentligen ska man helt och hållet skita i resultatet och att gå långt i turneringar. Samma sak med att träna hörnvarianter och att ställa Offside det är ren och skär idioti att ha ett ihop spelat juniorlag med tanke på att när du ska ta steget upp så gör du det som individ och inte som en del av ett fungerande j-lag....
Citera
2014-04-15, 17:23
Medlem
I och med att distriktet bytte hur förbundskapten skall hitta spelare för distriktet så har jag själv sett en liten trend om att det största laget(men kanske inte det bästa i den årskullen) fått mer platser för spelarna i distriktlaget, förbundskaptenens jobb är numera att åka runt och själv hitta spelarna, kolla på deras matcher/träningar alternativt hålla i en egen träning. Visst mitt distrikt är kanske inte det största men vi har ändå väldigt många lag ska vilket gör att de större klubbarna prioriteras och de mindre blir puttade åt sidan. För en mindre klubb så kommer förbundskaptenen dit och håller i en träning/ser en match, du måste ju vara otroligt bra fysiskt eller göra något exceptionellt för att han skall se just dig, det finns ju massa andra spelare att välja mellan och jag tvivlar att förbundskaptenen kollar så värst många träningar/matcher för de lite mindre lagen...

När jag själv var med i distriktlaget så kom tränaren från en av de större klubbarna, man kände sig ju inge förbi sedd när han kunde namnen på i princip alla som var där och de fick ju givetvis spela mer på sin riktiga position medan jag blev puttad till en kant som jag aldrig lirat förut!

En av anledningarna var ju att vi bytte lag för lillebror var ju att han behövde ett bättre lag så han kunde utvecklas bättre i och den andra att han faktiskt skulle få en ärlig chans att visa upp sig för tränaren, det stod mellan denna klubb och den största i distriktet men den största klubben var sämre och lika gammal som honom så det blev en klubb där många spelare är äldre, sneglade enbart till den större klubben för att jag vet hur de tar ut spelare för distriktlaget. Ska bli kul i sommar om de faktiskt tar in rätt spelare och inte bara monsters, den som lever får se!

Sen tycker jag det är tråkigt hur fotbollen ser ut i Sverige, det är väldigt mycket lyfta långt, gärna utsparkar till en stor stark forward från att de är liten tills det inte fungerar längre, detta stjälper spelet och spelarna blir enbart sämre, den stora forwarden får göra massa mål och de kanske vinner kortsiktigt men långsiktigt så blir alla sämre på en sådan taktik. Det värsta är när man ser tränare som skriker att de skall göra så, skriker på domaren osv. bedrövligt, inte direkt ett gott föredöme om du skäller på domaren när du tränar ett p10 lag!
Citera
2014-04-20, 03:03
Medlem
få en bra fotbollskondition

Ja hej,
behöver få en bra kondition så man orkar 90 min i ganska högt tempo. Division 3,
Just nu har jag en rejält dålig kondis och behöver på någon månad komma i match form. Hur gör jag?
ni som har bra erfarenheter snälla langa tips.
Tränar 4-5 gånger i veckan me laget och själv lika mycket.
Anledningen varför jag inte har kondition är att en skada i vintras gjorde att jag missa försäsongen.
Ni som kan skriv hur lång tid ni tror de tar för komma matchform och hur man ev gör.

//tack
Citera
2014-04-20, 03:21
Medlem
SexSexSexs avatar
fotbollsintresserade är oftast inte så smarta utanför de politiskt korrekta ramarna såjag tror inte du följer här tipset

jag utgår från att du kan allt som behövs om sj'lva träningsmomenten såå.. förutom det

skulle jag äta tio gram omega tre om dagen ( högkoncentrerat av hög kvalite) , käka mycket blåbär ( bevisat innehåll av ämne som ökar blodcirkulationen i de små blodkärlen) nyponpulver, bevisat bra för lederna, och terapeutiska doser av alla essentiella vitaminer...

skulle jag bara ha pengar till en sak skulle jag gå på omega tre,,,obs, det är det större doserna som ger tydlig skillnad,,,ett gram eller tre kommer aldrig att märkas av

förutom superfoods och protein i så stora mängder jag bara orkade ( köp kaseinat, som är mer lättupaget, eller äggbprotein,, dyrare och mycket bättre än kaseinat
Senast redigerad av SexSexSex 2014-04-20 kl. 03:27.
Citera
2014-04-20, 03:24
Medlem
Maymons avatar
Intensiv intervall är mitt bästa tips.
Citera
2014-04-20, 10:05
Medlem
Bagheeeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Intensiv intervall är mitt bästa tips.

Håller med, bästa sättet att träna upp konditionen är intervallöpning.
Citera
2014-04-21, 13:51
Medlem
1. Hur ofta ska spelaren träna? Antal timmer (ha i åtanke skolan, läxor osv.)
2. Vilka övningar ska spelaren föredra vid 5-10 års ålderns respektive 10-15+ års åldern?
3. Vilka egenskaper är mest viktiga att ha? Disciplin, självförtroende etc. (Max 5 egenskaper)
4. Top 5 akademier i Sverige?
5. Hur avgörande är akademin för att lyckas? (alla vet att det är avgörande men hur mycket påverkar det egentligen)
6. När bör spelaren flytta utomlands för att maximera chanserna till att bli fotbollsproffs? (Tänk inte på vad som är bra för svensk fotboll utan vad som är bäst för spelaren)

Vad tycker ni?
Senast redigerad av ball21 2014-04-21 kl. 13:59.
Citera
2014-04-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ball21
1. Hur ofta ska spelaren träna? Antal timmer (ha i åtanke skolan, läxor osv.)
2. Vilka övningar ska spelaren föredra vid 5-10 års ålderns respektive 10-15+ års åldern?
3. Vilka egenskaper är mest viktiga att ha? Disciplin, självförtroende etc. (Max 5 egenskaper)
4. Top 5 akademier i Sverige?
5. Hur avgörande är akademin för att lyckas? (alla vet att det är avgörande men hur mycket påverkar det egentligen)
6. När bör spelaren flytta utomlands för att maximera chanserna till att bli fotbollsproffs? (Tänk inte på vad som är bra för svensk fotboll utan vad som är bäst för spelaren)

Vad tycker ni?
1. Hur ofta, så ofta som möjligt, 3-4 träningar i veckan från att de är 9 år typ. 1,5 h varje träning.
2. 5-10 är det mest lek, mestadels passningsövningar som inte är så avancerade, fokus på att ha roligt och försöka få igång ett spel, uppmuntra finter men försök få igång alla i spelet då det är alltid någon som är helt överlägsen i den åldern så låt inte den personen ha bollen 80% när det är match som det ofta annars blir. 10-15+ om man tar från början 10-15 så är det fokus på spelet, utveckla spelbarheten, spebredden e.tc lär spelarna spela som ett lag, samma här uppmuntra spelarna att utmana i lägen och sedan leverera boll. Inte så mycket fys men lite bål-, knäträning osv. Inte någon ren konditionsträning förrän de är 15, utan konditionen skall komma från högintensiv träning. Chelsea är en bra övning men den är svår att förklara här skriftligt, men fokus på spelmoment, smålagsspel, 1-4 touch, antingen ett tillslag eller minst 4 för att få spelarna att utmana, variera tillslagen de får ta allt från 1 till fritt.
3. Svår att svara på, självförtroende och disciplin är ju otroligt viktig att ha, självförtroende är viktigt att ha för att våga ta för sig på plan, prata, utmana osv, disciplin för att hålla sig till spelet, fokusera på träningarna.
4. Ingen aning, BP har väl flest spelare i de 3 högsta divisionerna i Sverige, Hammarby tyckte jag hade en bra spelstruktur men jag vet inte hur de utvecklar sina talanger eller hur andra akademier gör. Bara för att laget som ungt är bra betyder ju inte att utvecklingen av dem är bra, skillnaden är att de flesta lagen inte gör samma eller inte har lika många spelare att välja mellan!
5. Ganska avgörande även om det också är svårt att svara på, det är mycket individuellt hur spelarna utvecklas, lillebror min vill spela fotboll jämt och vill bli bättre, han kommer troligtvis bli bättre än spelare som är bättre än honom nu men som bara spelar fotboll på träningarna. Akademierna har ju oftast bättre tränare än de "vanliga" lagen vilket bör göra att spelarna där får en bättre utveckling men det jag vill påpeka att hur bra spelaren ska bli sitter i skallen på dem också.
6. Beror på vilket lag, att spela i citys akademi bara för att ta ett exempel som ung kan vara bra men det är svårt att slå sig in i ett sådant lag alltså A-laget. Nog bäst att utvecklas i ett bra akademi i Sverigr och sen flytta till holländska ligan eller något dylikt som första steget när man istället är 17-20 istället för till ett topplag när man är ung, svårt att få kontinuitet i ett sådant lag då det oftast slutar med att man blir utlånad istället.
Blev lite luddigt men är trött och skriver från mobilen, nog någon som kan svara mycket bättre än mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in