Citat:
Ursprungligen postat av
GregorOchBatman
Är väldigt ny på styrketräningsfronten så jag vet i te riktigt vad volym är i detta sammanhang.
Jag har väldigt dålig balans och har därför svårare för att köra med fria vikter, sen kör är jag väldigt dålig på marklyft om jag inte kör med kettlebell men det finns inte särskilt tunga vikter på mitt gym, hade därför tänkt att träna upp mig lite innan jag börjar med fria vikter
Förövrigt siktar jag på att se lite bättre ut och bli en blandning mellan explosiv och uthållig (hybrid muskelfibrer ska då tränas)
Tack för stödet!
Jag kör 3x3 för lite uppvärmning på de muskelgrupper som ska tränas sen kör jag 3x7 när jag går in på självaste träningen. Vikt och längd kommer upp imorgon!
Volymen är helt enkelt den totala mängden träning under ett pass. Det säger inget om kvalitén eller intensiteten dock, och en mindre volym kan ge både mer och vara jobbigare än en hög volym.
Kvalitet före kvantitet gäller iaf.
Har du dålig balans och stabilitet i kroppen är det just det som du har mest fördel av att träna. Fria vikter har fördelar för just det. Men det är inte bråttom, utan du kan börja med det är det känns rätt.
jag anser att man med fördel kan bland både maskiner och fria vikter.
Vill du bli explosiv så är tunga marklyft, frivändningar,stöt, ryck, knäböj, bänkpress osv med få reps förbannat bra, och vill du bli muskulärt uthållig så är det typ samma sak fast upp mot 20+ reps.
Helt vanlig 3x10 träning är enligt mig ett bra mellanting.
1. Godiset kan vara till fördel för prestationen på gymmet, men är en väldigt näringsfattig källa till fett och kolhydrater. Byt ut om du kan.
2. Om du vill så varför inte. Det är rätt gott och inte hutlöst dyr källa till protein men onödig om din kost är bra för övrigt.
Du får helt enkelt räkna ihop dina makros( fett, protein, kolhydrat) och se om det behövs.
Kör som fan i helvete!