Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Fortfarande ska åklagaren motbevisa NB:s eventuella förklaring i Högsta Domstolen. Du avvisar alternativteorin helt utan argument. Jag är missnöjd med att en oskyldig döms för mord, jag försvarar ingen mördare.
Efter två fällande domar har åklagaren nog bevisat vad han behöver bevisa.
Han behöver inte motbevisa en senkommen förklaring från vederbörande som är i
avsaknad av något konkret som stödjer den. Bara en fälld gärningsmans ringa ord räcker
helt enkelt inte till om än aldrig så påstridiga.
Nåt i den här stilen skulle du alltså kunna tänka dig:
NB vid en tredje rättegång: Jo, jag skämdes så förskräckligt så jag har inte velat berätta
sanningen förrän nu. Det var så att jag hade ärende in i ladan och kom så att kliva iväg
mot ladans tillbyggnad och därinne råkade jag påträffa en flicka som hängde död med
ett blått balsnöre om halsen. Jag har i och för sig aldrig känt av några nekrofila böjelser
förut men nu kom plötsligt såna över mig och det blev mig helt omöjligt att låta bli
att göra somligt med den avlidna stackars flickan. Jag gick efter min silvertejp och
drog tre meter sån runt hennes huvud. Sen gjorde jag så att hon nästan blev helt naken.
Därefter stod jag och glodde ett tag på den döda och sen tyckte jag det var bäst att
ta ner kroppen och flytta den till en byggbod jag känner väl till sedan tidigare.
Så ligger det till. Detta är vad jag gjort mig skyldig till. Men inte till att ha mördat flickan.
Rätten: Ja, låter lite långsökt med den historien får man väl lov att tycka.
Vad säger herr åklagaren om det här? Kan han motbevisa Nerijus förklaring?
Åklagaren: Det är ju helt osannolikt. LH var en omvittnat levnadsglad flicka och hade
inte visat några tendenser till att vara deprimerad och gå i några självmordstankar.
Dessutom talar alla faktiska omständigheter för något helt annat som utspelat sig
och det har tidigare domstolar också ansett och därför dömt Nerijus för mord.
Rätten: Jo, men nu säger ju NB att det är så här det låg till och då får vi väl tro på honom.
Varför skulle han ljuga om nåt sånt? Kan inte hans förklaring om än det dröjt med den
motbevisas så får vi nog döma honom för något betydligt mindre än mord.
Åklagaren: Så det sunda förnuftet och sannolikhetsfaktorn ska plötsligt åsidosättas?
Rätten: Ja, vi får allt göra så. NB har nu förklarat sig och vi är nöjda här.
Och vips är NB snart en fri man igen.
Det var en annan i tråden som sa nånting om att du söker utvägar för Nerijus så att
han ska slippa billigt undan och det är inte utan att jag är benägen att instämma.
Först var det att NB agerade lejd uppstädare åt en finnig yngling med en rik knös till släkting
på bygden. Det var också griftefridsbrott då det snackades om.
När sedan åtalet kom och levererade en berättelse om en hängd Lisa så fick den teorin
överges och så kom då storyn som gäller nu. Griftefridsbrottet kvarstår som det mesta
NB är skyldig till, men det fick raskt ändras om med resten. Den finnige skickades ut
med knösen i släptåg och in kom istället en hårresande historia som inte direkt utmärks
av någon trovärdighet den heller. Allra minst finns där några fakta som bär upp den.