2016-03-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, om dom trott NB hade dom inte genomsökt Martorp, Nu gjorde dom inte det och fann Lisa.

EDIT. Dom söker igenom sina segment för segment, oavsett. Det är tacksamt.
2016-03-25, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
EDIT. Dom söker igenom sina segment för segment, oavsett. Det är tacksamt.
Ja, det är bra att de hittade Lisa. Men du sa, felaktigt, att NB ljög MPS rakt upp i ansiktet. Han kan mycket väl ha trott att militären hade sökt igenom Martorp och iom det ljög han inte avsiktligt. Han kan ha sagt det för att MPS inte skulle hitta något som militären hade missat, men det var inte en avsiktlig lögn.
2016-03-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vidhåller du att NB ljög MPS rakt upp i ansiktet, när han hade fått veta att militären var vid Martorp och mycket väl kan ha antagit att de sökte? Var det en medveten lögn? Var det när BS berättade det för polisen som misstankar fattades? Därefter fortsatte sökandet efter bevis framgångsrikt, det gick som på räls, utan att någon ens stannade till och funderade på att Lisa kan ha begått självmord.

Fakta är att NB påstod att Martorp var genomsökt (vilket det inte var).
2016-03-25, 23:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Fakta är att NB påstod att Martorp var genomsökt (vilket det inte var).
Det är sant, men inte det vi diskuterade. NB ljög inte MPS rakt i ansiktet.
2016-03-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag förstår att din strategi är att inte svara på mina frågor utan att ladda på ett magasin med huvudlösa frågor.

Men jag skulle faktiskt vilja ha reda på frågorna:
1. om militärhelikopter kan göra avstickare och
2. om dokumentation/utvärdering/bedömning av insatsen under veckan efter försvinnandet finns på papper och
3. på vilken nivå som godkännandet av insatsen görs i efterhand.

Får jag allra ödmjukast be dig om att svara?

1. Jag kan inte tänka mig att en helikopterpilot kan göra en avstickare hur som helst. Det måste nog till en flygorder på det. Som mycket annan militär verksamhet kan sådant beviljas efter begäran från den som uppfattar behovet.
2. Om det finns papper på det du begär vet jag inte men antar att något finns ja. Och debriefing används bland annat när man upplevt något hemskt. Men även annars. Nu var det som deltagarna i söket varit med om hemskt med vilken måttstock som helst.
3. På första bästa nivå som har befogenhet. Högre nivåer orienteras bara. Sedan är det bara hypotetiskt att det skett i efterhand.

Det var så gott jag kunde. Kan jag nu få svar på några av mina frågor?
1) Hur går förvanskning av bevis till ute på svenska förband föreställer du dig. Organisation för detta och utbildning samt varför en sådan kompetens upprätthålls?
2) Kan du ge exempel på yrkesgrupper som du skulle lita på. Skulle du lita på låt oss säga en lärare som förälder till brottsoffret? Kanske med biologiutbildade kolleger i söket. Skulle det vara rättssäkert?
2016-03-25, 23:50
Medlem
Citat:

Det besvarades i inlägget.
2016-03-26, 00:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det besvarades i inlägget.
TR:
Citat:
Att det varit Nerijus Belivicius som talat med [BS] är klarlagt genom hans
egna uppgifter. Nerijus Belivicius har också bekräftat att han sagt att det varit
militärer på Martorp, ett påstående som inte var osant då det både av [CB:s] uppgifter och [BS:s] utsaga framgår att det synts militärer på
Martorp dagen innan.
2016-03-26, 00:14
Medlem
Citat:
"Orienterades"? Det låter oroväckande. Menar du verkligen det?
I en toppstyrd organisation som Försvaret låter detta osannolikt.
Kan alltså anställda göra vad som helst och "stödja civilsamhället" när de vill? Det här blir märkligare och märkligare.

Det blir märkligt när man framhärdar i sin tro på kadaverdisciplin och order i alla lägen. Detta är något man försöker undvika snarare. Istället har man instruktioner och befogenhet. "Om situation A är för handen vidtar du åtgärd B." Skulle nu situation A inträffa skulle överordnad bli både förvånad och förbannad om han fick frågan om man verkligen skall vidta åtgärd B. Klart man ska. Sedan orienterar man om att en A-situation inträffat som hanterats med en B-åtgärd. Hur fan skulle det se ut om allt måste upp på toppen och vända. (Gäller inte verkanseld i fredstid dock.) Sedan finns det situationer som bara nästan är A-situationer. Dessa hanteras med en åtgärd som bara liknar B. Därefter orienteras överordnad. Vid svårare överväganden tillfrågas överordnad. Det är av denna anledning det finns utbildade militärer med professionellt kunnande.
2016-03-26, 00:17
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Du skrev precis i ett tidigare inlägg "Att nerijus kan ha trott...etc" hur kan du få det automatiskt till att han inte ljög MPS rakt upp i ansiktet, ett standard fel av dig får jag anta. Är bara Nerijus själv som vet ifall han ljög om det. Hur skulle du kunna veta det?
2016-03-26, 00:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Du skrev precis i ett tidigare inlägg "Att nerijus kan ha trott...etc" hur kan du få det automatiskt till att han inte ljög MPS rakt upp i ansiktet, ett standard fel av dig får jag anta. Är bara Nerijus själv som vet ifall han ljög om det. Hur skulle du kunna veta det?
Det är fel att påstå att NB ljög MPS rakt upp i ansiktet, vilket också TR tyckte. Men TR fortsatte:
Citat:
Exakt vad som sas av Nerijus Belivicius har inte gått att utröna. Det ska också
beaktas att det finns utrymme för missuppfattningar då vare sig Nerijus Belivicius
eller [BS] har engelska som modersmål. [BS] har inte heller varit helt
säker på hur orden föll. Denne har dock varit säker på att Nerijus Belivicius
yttranden haft innebörden att det var slöseri med tiden då Martorp redan letats
igenom. Detta talar givetvis för att Nerijus Belivicius inte velat att vidare sökning
skedde på Martorp. Även beteendet att iaktta [BS] med kollegor talar för att
Nerijus Belivicius var orolig för hur sökandet på Martorp skulle utfalla. Detta ger
ett visst stöd för åklagarens talan.
Det stöder också min åsikt att NB inte ville att Martorp skulle genomsökas, men det är fel att påstå att NB ljög medvetet för MPS.
2016-03-26, 00:24
Medlem
Citat:
Men Garnisonchefen är alltid i tjänst så det yttersta ansvaret för sådana här insatser ligger där.

Vem/vilka begärde förstärkning? Inte polis i alla fall för det står inte i fupen. Men hänvisa gärna till sidor där man kan se om det var polis som var de som begärde militär förstärkning - om det är så att det uttryckts onödigt kryptiskt så att jag har missat det.

Menar du ansvar som "responsability" eller "accountability". Det sistnämnda antyder att någon gjort något som är minst klandervärt. Vadå?

I början var det väl klassat som ett "särskilt händelse" eller nåt. (Osäker på benämningen.) Det medför väl att mer polisiära resurser kan allokeras antar jag. Resurserna är likafullt ändliga. Men vem som helst begriper väl att varje extra par ögon att se med är en fördel. Kan du sträcka dig så långt? Då talar väl mycket för att det var pappan som ringde jobbarkompisarna. Det borde aldrig skett enligt dig? Ett Helena Andersson-fall till hade varit jättesmaskens?
2016-03-26, 00:31
Medlem
Citat:
Det är bara det att det inte var någon lögn. "Militären i civila kläder" ägnade sig dessutom åt social smutskastning och hans ord kanske ska sättas i det sammanhanget.
Med andra ord: varför valde "militären i civila kläder" bort att berätta att de varit där kvällen innan så det som han påstod att NB berättat, var sant? Denna påhittade berättelse ledde alltså till att NB plockas till förhör på ett sätt som om han greps. "Skyldig". Med fotande som snabbt, även i svensk press, avmaskades.

Helt enkelt för att de visste själva bättre än både Nerijus eller nopomil var de faktiskt sökt. Tror du på fullt allvar att "vi var de enda som framryckte i militära fordon" betyder att BS faktiskt försäger sig. Martorpsbacken är alltså slänten från där hörlurarna påträffades ner till rishögen eller? Nu blir jag osäker: vem introducerade den geografiska angivelsen Martorpsbacken? Kan du hjälpa mig med det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in