Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Jag förstår att din strategi är att inte svara på mina frågor utan att ladda på ett magasin med huvudlösa frågor.
Men jag skulle faktiskt vilja ha reda på frågorna:
1. om militärhelikopter kan göra avstickare och
2. om dokumentation/utvärdering/bedömning av insatsen under veckan efter försvinnandet finns på papper och
3. på vilken nivå som godkännandet av insatsen görs i efterhand.
Får jag allra ödmjukast be dig om att svara?
1. Jag kan inte tänka mig att en helikopter
pilot kan göra en avstickare hur som helst. Det måste nog till en flygorder på det. Som mycket annan militär verksamhet kan sådant beviljas efter begäran från den som uppfattar behovet.
2. Om det finns papper på det du begär vet jag inte men antar att något finns ja. Och debriefing används bland annat när man upplevt något hemskt. Men även annars. Nu var det som deltagarna i söket varit med om hemskt med vilken måttstock som helst.
3. På första bästa nivå som har befogenhet. Högre nivåer orienteras bara. Sedan är det bara hypotetiskt att det skett i efterhand.
Det var så gott jag kunde. Kan jag nu få svar på några av mina frågor?
1) Hur går förvanskning av bevis till ute på svenska förband föreställer du dig. Organisation för detta och utbildning samt varför en sådan kompetens upprätthålls?
2) Kan du ge exempel på yrkesgrupper som du skulle lita på. Skulle du lita på låt oss säga en lärare som förälder till brottsoffret? Kanske med biologiutbildade kolleger i söket. Skulle det vara rättssäkert?