2016-03-25, 16:33
Medlem
Jag ber om ursäkt om min fråga kan vara löjlig! Det var länge sen som jag läste den tråden.
Jag undrar om när är den sista dagen som försvarsadvokatens överklagan "måste" lämnas till HD?
2016-03-25, 16:42
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
18.00 är viktigt därför Nerijus skall ha sagt till Aivaras och Irina om de blir frågade skall de säga att han kom till bostaden innan 18.00 inte senare.
Genom det här vittnet som är Arnes fru bevisar det att Nerijus fanns i bostaden 18.00 och kom inte dit senare.
Efter 18.00 fanns han i bostaden men eftersom det är nära anhöriga kan han inte få alibi genom dem, utan det är genom förhören av förhörsledarna som skall klargöra om han var i bostaden eller inte.
Eftersom det görs förhör av tre personer om samma ämne blir det ett mycket tillförlitligt bevis att han fanns i bostaden, när inte förhörsledarna kunnat komma med något annat.
När Gustav kom från Årnäs vid 19.00 tiden och körde förbi bostaden där Nerijus satt på trappen och han häsade på honom, om Gustav skulle ha sagt i förhör att Nerijus satt på trappen hade han fått alibi därigenom, men Gustav sade i förhör vad han minns såg han åt annat håll, och att han skulle ha hälsat Nerijus på trappen, ansåg han var av gammal vana han lyfte upp handen.

Läser du inte vad man skriver, man måste tydligen upprepa sig. När Arnes fru såg Nerijus runt 18:00 så betyder det att hon såg han där i några minuter. Han kan ha stuckit där ifrån minuterna efteråt och Aivaras kan inte intyga att Nerijus var hemma klockan 18:00. Och Irinas har ändrat sin historia upprepade gånger, allt för att försöka skydda sin man. I dom inledande förhören så sa hon att Nerijus inte var hemma klockan 18:00. I vissa förhör så sa hon att han kom lite här och var för att hämta verktyg. Väldigt oseriöst vittne, det tyckte även TR och HR som skrev att han saknade alibi. Klockan 19:00 däremot kan Nerijus ha kommit tillbaka, så det stämmer in åtminstone på att Gustav såg Nerijus. Men då hade Nerijus redan hunnit överfalla Lisa holm, och kommit tillbaka hem. Det skulle han ha hunnit på dom ca 45minuterna. Så Nerijus har inget giltigt alibi mellan ca 18:00-19:00.
2016-03-25, 17:02
Medlem
15e april
2016-03-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Dagispersonal och undersköterskor är säkert välkomna i MP på sin lediga tid. Det fina med militärer är att förutom på sin lediga tid kan de också delta i sök på arbetstid eftersom det ingår i verksamheten att stödja civilsamhället.

En annan fin sak är att de är vana att snabbt anpassa sig efter situationens krav utan att behöva invänta instruktioner. Det kallas att ta initiativ.

Men jag har förtått att du ser militärens medverkan som något av ondo. Jag föreslår att du vänder dig till Skövde garnison och begär ut allt som handlar om söket vid Blomberg.

Det vore intressant att veta till nästa tejp och runkmord vilka yrken offrets föräldrar kan tillåtas ha för att inte nopomils MR-reflexer skall utlösas.
Vi har alla förstått att militär är uteslutet. Är det ok om pappan är kantor? Mamman kostekonom? Pappan agronom. Mamman jägmästare? Vilka yrken är garantier för att mgm inte blir utsatt för en komplott?

Jag har ännu inte fått klart för mig hur försvarets DNA-fejkningsförband är organiserat och utrustat. Du visste på ett tidigt stadium att eftersom försvaret var inblandat så kunde man förvänta sig att det DNA man funnit så klart var planterat. Bara en sån sak som labassistenterna: Har de vita rockar eller rockar i kamouflagemönster? Har de labbet i ett släp eller i ett tält? Hur stort är förbandet? Grupp, tropp eller pluton? Det kanske inte finns ett sånt förband. Alla i försvarets specialförband svingar pipetter med samma finess som stridskniven. Hur tänker du om detta?

Jag förstår att din strategi är att inte svara på mina frågor utan att ladda på ett magasin med huvudlösa frågor.

Men jag skulle faktiskt vilja ha reda på frågorna:
1. om militärhelikopter kan göra avstickare och
2. om dokumentation/utvärdering/bedömning av insatsen under veckan efter försvinnandet finns på papper och
3. på vilken nivå som godkännandet av insatsen görs i efterhand.

Får jag allra ödmjukast be dig om att svara?
Senast redigerad av nopomil 2016-03-25 kl. 19:21.
2016-03-25, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
develi försökte förklara för dig varför det blev en skrämmande upplevelse som
lär dröja sig kvar i medvetandet mycket länge men du förstod inte nånting av det
och det är väl inte att vänta heller av person utan inlevelseförmåga, empati och hjärta.

Det blev en skrämmande upplevelse efter att det framkom vad som hänt en
tonårstjej på söndagen den 7 juni bara en bit därifrån hon själv varit med om händelsen
med mannen som bad henne komma till sin bil.
Då förstod hon vad hon själv kunnat drabbas av. Vid den insikten står man inte oberörd
direkt. Då skakas man om rejält.
Hon anade oråd vid sitt möte på lördagskvällen. Tillräckligt för att skyndsamt
avlägsna sig.

Det här kan bara komma från en sån som dig. Utslag av paranoia som vanligt.

Den frågan kvarstår inte som du ställer, den har inte ens uppstått så den finns inte.

Vederbörande har skyddat sig själv, det är allt. Hon anade som sagt oråd och drog sin väg.
Du läser in annat och det är bara sjukt och illvilligt.

Det resonemanget kallas en efterhandskonstruktion. Åtminstone i vanliga rättsfall. Men det här fallet liknar inget vanligt rättsfall.
2016-03-25, 18:42
Medlem
Citat:
Självklart kan han inte som högste chef undandra sig ansvar. Det var inte det jag skrev. Befattningshavare på lägre nivå tog initiativ i linje med att stödja civilsamhället. Det räckte med att högste chefen orienterades vid lämpligt tillfälle.
Med ansvar avser du då motsvarande "responsible" eller "accountable"?
Accountable betyder att någon gjort något minst klandervärt? Vadå?

"Orienterades"? Det låter oroväckande. Menar du verkligen det?
I en toppstyrd organisation som Försvaret låter detta osannolikt.
Kan alltså anställda göra vad som helst och "stödja civilsamhället" när de vill? Det här blir märkligare och märkligare.
2016-03-25, 18:51
Medlem
Citat:
Jag gissar att den begränsade kontingent som kom på söndagskvällen gjorde det som kompisar till pappan. Någon eller några (pappan eller kompis samt polis) begärde förstärkning och fick det beviljat eftersom det var ett behjärtansvärt ändamål inom ramen för försvarets uppdrag och kompetens. Order måste inte alltid finnas före insats. Svenska soldater går inte och spettar i marken med sina bajonetter och undrar vad göra bara för att chefen uteblivit. Det finns något som heter initiativ. Tror du på allvar att personalen på platsen behövde böna och be på sina bara knän för att få ut förstärkning?

Men Garnisonchefen är alltid i tjänst så det yttersta ansvaret för sådana här insatser ligger där.

Vem/vilka begärde förstärkning? Inte polis i alla fall för det står inte i fupen. Men hänvisa gärna till sidor där man kan se om det var polis som var de som begärde militär förstärkning - om det är så att det uttryckts onödigt kryptiskt så att jag har missat det.
Senast redigerad av nopomil 2016-03-25 kl. 19:22.
2016-03-25, 19:04
Medlem
Citat:
1) Inte vad som helst. Det får inte skada civilsamhället, inte göra något som kan utgöra illojal konkurrans och inte misshushålla med resurser.

2) Det är du som vänder på begreppen. Det finns en tid att lyda order och en annan att ta initiativ. Man ställer inte upp soldater i granna uniformer på led och låter dem marschera mot varandra längre utom på "historical reenactments".

3) Det är ju det som är så "tryggt" med en agronom. Han kan inte beställa ut en DNA-fejkningspluton. Jag uppfattade att det var där skon klämde. Edit: Något så oskyldigt som en lärare är så klart också uteslutet. Det vimlar av biologilärare i deras led.

4) På nopomils ryggradsreflex tidigare om att detta skulle vara en av försvarets välkända talanger så ja. Du kanske kan berätta om hur det går till när försvarets personal fejkar DNA-bevis. Lite om organisationen och utbildningen för detta.

5) Militären steg åt sidan då söket var över. Eller kan du se något annat. Under pågående sök var det militärer i civila kläder som kunde beslå Nerijus med en lögn och omedelbart rapportera försöket till vildeledning.

Det är bara det att det inte var någon lögn. "Militären i civila kläder" ägnade sig dessutom åt social smutskastning och hans ord kanske ska sättas i det sammanhanget.
Med andra ord: varför valde "militären i civila kläder" bort att berätta att de varit där kvällen innan så det som han påstod att NB berättat, var sant? Denna påhittade berättelse ledde alltså till att NB plockas till förhör på ett sätt som om han greps. "Skyldig". Med fotande som snabbt, även i svensk press, avmaskades.
Senast redigerad av nopomil 2016-03-25 kl. 19:24.
2016-03-25, 19:16
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är bara det att det inte var någon lögn. "Militären i civila kläder" ägnade sig dessutom åt social smutskastning och hans ord kanske ska sättas i det sammanhanget.
Med andra ord: varför valde "militären i civila kläder" bort att berätta att de varit där kvällen innan så det som han påstod att NB berättat, var alltså sant. Denna påhittade berättelse ledde alltså till att NB plockas till förhör på ett sätt som om han greps. Med fotande som snabbt, även i svensk press, avmaskades.
Styr militären pressen också?

Du har fortfarande inte svarat på x-perts fråga om hur militärens utbildning inom dna-plantering ser ut.

Brukar militären ha små planteringskitt med sig ut på sina uppdrag? Alltså att ha nära till hands ifall de skulle behövas alltså...
2016-03-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Styr militären pressen också?

Du har fortfarande inte svarat på x-perts fråga om hur militärens utbildning inom dna-plantering ser ut.

Brukar militären ha små planteringskitt med sig ut på sina uppdrag? Alltså att ha nära till hands ifall de skulle behövas alltså...

Jag har givit svaret i alternativtråden.

För övrigt behövs det en vitbok där polisens utredning granskas och däri ingår även militärens inblandning.
2016-03-25, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Med andra ord: varför valde "militären i civila kläder" bort att berätta att de varit där kvällen innan så det som han påstod att NB berättat, var alltså sant. Denna påhittade berättelse ledde alltså till att NB plockas till förhör på ett sätt som om han greps. Med fotande som snabbt, även i svensk press, avmaskades.

Dom hade inte letat på Martorp på torsdagen. Dom hade fått sig tilldelat sökområdet Martorpsskogen. Och därför genomsökt det partiet.

Så MP var dom som talade sanning. NB ljög dom rakt upp i ansiktet.

Svårare än så var det inte.
2016-03-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom hade inte letat på Martorp på torsdagen. Dom hade fått sig tilldelat sökområdet Martorpsskogen. Och därför genomsökt det partiet.

Så MP var dom som talade sanning. NB ljög dom rakt upp i ansiktet.

Svårare än så var det inte.

Det var inte så som vittnet BS beskrev det.

Vem menar du med att militären tilldelades detta område att söka i under torsdag kväll och natt?

(Du borde upphöra med att omskriva verkligheten genom att skriva"MP" - om du läser ovanstående så var det en "militär i civila kläder".)
Senast redigerad av nopomil 2016-03-25 kl. 19:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in