2016-03-28, 03:30
Medlem
Anders en vän till kamreren på Blomberg framförde till Lena som driver cafeet, att han var övertygad att han hade mött Lisa på moped i full fart på vägen söderut från Blomberg den kvällen Lisa försvann.
Han framförde de uppgifterna den 8 juni.
Om de uppgifterna är korrekta kan det inte ha varit Nerjius som placerat kroppen i skåpet på Martorp och jackan och hjälmen på rishögen, utan de har kommit dit på annat sätt.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-28 kl. 03:32.
2016-03-28, 03:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Nu menade jag allmänt och åsyftade inte just detta fall.

Menar du verkligen att en anklagad får skylla sig själv om han inte byter ut en dålig advokat och ta ett straff fastän han är oskyldig medan den riktige gärningsmannen går fri???? (åsyftar inte NB nu)

Har aldrig påstått att det var viktiga detaljer, utan bara oklarheter som jag skulle vilja ha svar på. Har inte heller sagt att det fanns nån enstaka detalj i detta fall. Utan det var bara ett argument mot att man skulle se på helheten. (liten tuva stjälper ofta stort lass)

Jag har inga synpunkter på andra fall .
Här diskuteras mordet på Lisa Holm , det är detta som den här tråden handlar om .
Eller så är det så att lasset (bevisningen) är så tung(t) så att tuvan trycks ihop .
Domstolarna är nog vana nog att kunna bedöma vad som är viktigt eller inte i de flesta fallen .
Att det ändå blir felaktigheter ibland är väl inget som någon av oss kan göra nåt åt .
2016-03-28, 03:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Fantasin som tidigare tjänat som en tankeflykt från den grå vardagen börjar undan för undan materialiseras. Dröm och verklighet flyter ihop. Brottsplatsen är riggad. Rovdjuret gör entré, Jekyll blir Hyde. När akten är utförd kilar han snabbt hem. Dr Jekyll gör entré och ringer plikttroget mamsen.
Nämnde den forna diskussion om stress som triggerfaktor och det finns en fortsatt reflektion i det hela.

Grundfaktorer :
Verklighetsflykt (dagdrömma, fantisera) och få utlopp via sexualitet - infantilt beteende för att hantera stressrelaterade situationer och ångest som fortsätter i vuxen ålder som copingstrategi dvs ett sätt att ta tillbaka makt och skapa kontroll.

Aktuella faktorer i miljön:
Stressen i den direkta nutiden kulminerar (jobbet) och stressfaktorer finns även i framtiden (brodern flyttar) och mitt i detta är morsan på ingående.

Trigger:
Jag har tittat tillbaka för att se om det finns en trigger eftersom det inte är mycket som behöver vara själva katapultknappen (gräl ses ofta vara den utlösande faktorn) och mord sker då under irritation eller ilska. Flertal av de som mördar har bråkat med en partner eller förälder innan när det handlar om mord med sexuellt motiv.
Kombinationen med att manuset redan finns i hjärnan gör att fantasin iscensätts snabbt när det väl är dags (överfall, okänt offer).
Erinrar mig i skrivande stund att KA som överföll Ida hade bråkat med sin far och var irriterad då han tog sin promenad och sen sa sig få en "impuls" - dvs slumpen gör urvalet i kombination med en marginell tidsram som gör det möjligt på offentlig plats dagtid/kväll.
NB känns som en kombination - han har fantiserat, han har tänkt iscensätta och han testar med Adriana. Han verkar darra på manchetten i mötet med A vilket kan vara en kombination av iver och att vara oslipad. Planen höll inte hela vägen då hon visade på mobilen istället för kartan i bilen.

Däremot börjar jag undra om han verkligen tänkte göra en framstöt direkt dagen efter.

Hela scenariet låg således i luften som en tickande bomb - men att han kan ha triggas på söndag. Han är nämligen irriterad redan när han åker ut och han verkar lova runt rejält som brodern uppger, dvs säger ja och amen till det mesta och är fjäskande/inställsam - han försöker väl leva upp till rollen som den perfekte, lojale hantverkaren (hålla skenet uppe/fasaden utåt) vilket är en konstant stressfaktor i sig:
Citat:
Min bror han slickar svensken för mycket. Han gör allt direkt och lovar mycket.
.. samt att han verkar ha dålig impulskontroll:
Citat:
Om vi gör något som inte går som det skall så blir han väldigt irriterad.

GJ är återigen på honom för att få fönsterblecket ditsatt. NB:
Citat:
det var ju kanske två veckor innan min gripande och då hann jag under denna veckan så att säga det var väldigt eh, stressig vecka jag hade väldigt mycket jobb och sen kom han ytterligare en gång och bad mig och då var det lördag och då svarade kanske kan komma idag och få ordning på min fönsterbleck och då jag tror att det regnade lite eller jag minns inte och då svarade idag jag kommer inte men i morrn, verkligen jag kommer och då åkte jag dit
Han uppger att han "låtsades" vilja göra jobbet inför GJ:
Citat:
Var det någonting att du inte ville åka dit eller?
Hm då låtsades jag, jag var inte sugen och åka dit men min hustru sa ju att nu får du åka du
vet det har du lovat.
IB tjatar rejält på honom att utföra det han lovat:
Citat:
sedan säger jag att du, du lovade ordna med det här fönsterbläcket, det är som skydd mot regn, och du lovat och göra det, när tänker du och göra det, du bara säger jag ska göra, jag ska göra, men då ( ohörbart ) och det var klockan fyra när jag krävde det av honom och göra, då sa jag till honom, gå och gör det
AB säger att han var irriterad då han var hem emellan:
Citat:
Nej han sade inte att han träffat någon men han sade att han var missnöjd med arbetet. Han
var irriterad eller missnöjd.
NB bekräftar detta då han säger det krånglar:
Citat:
Okej, han säger även att du är missnöjd eller irriterad när du kommer hem.
Ja det stämmer, jag sa till min fru att jag var missnöjd med att den här då detaljen inte
passade, att jag måste göra om den.
Summa summarum har han "lovat runt men håller tunt", försöker upprätthålla sin image som den bäste arbetaren, han är överhopad av jobb och stressad (pådriven av AJ för att det ska vara klart innan resan). Han vill inte alls åka men Irina tjatar på honom och AB säger att han är irriterad då plåten krånglar.
Det här tror jag inte är en lyckad kombination och kan vara en utlösande faktor i sammanhanget: Han är irriterad (troligen rent förbannad invärtes på tjatet och att det krånglar) och vid ladan då han hämtar verktygen och hinnan mellan "världarna" blir för tunn: Han fattar det ödesdigra beslutet.
Tillbaka till inledningen:
Verklighetsflykt (dagdrömma, fantisera) och få utlopp via sexualitet - infantilt beteende för att hantera stressrelaterade situationer och ångest som fortsätter i vuxen ålder som copingstrategi dvs ett sätt att ta tillbaka makt och skapa kontroll.
Kombinationen med att manuset redan finns i hjärnan gör att fantasin iscensätts snabbt när det väl är dags (överfall, okänt offer).
Senast redigerad av develi 2016-03-28 kl. 03:38.
2016-03-28, 03:40
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Skitsnack , håll dig till sanningen .
Det är inte betydelselöst något av det du tar upp .
Han minns inte säger han , inte att han inte observerade kläderna .
Och gick han inte runt rishögen och tittade så kan du inte hävda att han inte
har sett hjälmen och jackan på baksidan av högen .

En sak som slog mig i detta meningslösa resonemang om vad eller hur allt har gått till.

Om någon här i tråden får till uppgift att gömma en jacka och en hjälm i en risbunke för att dessa ska undvika upptäckt av ett sökuppbåd i mening om att slippa ett livstidsstraff så finns det väl ingen utav dessa som lägger jackan och hjälmen överst på högen, eller? Tja, kanske någon men inte många.
2016-03-28, 03:45
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Anders en vän till kamreren på Blomberg framförde till Lena som driver cafeet, att han var övertygad att han hade mött Lisa på moped i full fart på vägen söderut från Blomberg den kvällen Lisa försvann.
Om de uppgifterna är korrekta kan det inte ha varit Nerjius som placerat kroppen i skåpet på Martorp och jackan och hjälmen på rishögen, utan de har kommit dit på annat sätt.

Söker du idogt vidare så lär du hitta någon som har iakttagit Lisa i en spårvagn på Öckerö tre veckor senare och då är det med andra ord någon annan som sitter i plåtskåpet. Den du.
2016-03-28, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är självklart i området. Övriga delar har främst insatser från hemvärnet förutom att helikopter rekvireras av polis då de begär hjälp vid eftersök. Jag kan meddela att jag är insatt i katastrofplaner och det är ett minutiöst organiserat regelverk som resp. enhet arbetar utifrån - vilket har med kvalitetssäkring att göra. Samverkan, övningar, föreläsningar, utbildning på lokal och regional nivå samt utvärderingar och fortlöpande revideringar.
Här inne diskuteras som om saker sker hipp som happ i stora händelser, lite mystiskt och märkligt. Bevare mig väl.
Har visserligen ingen erfarenhet från katastrofplaner men har deltagit i hundratals brottsutredningar genom åren. Letat efter både levande och döda över hela Sverige.

Det som har bidragit till att en del tycker detta fall är mystiskt tror jag är att hennes far var militär. Att han var detta kan också ha bidragit till att NB sitter inlåst.

Det blev en särskild händelse på måndagen. Det befarades att det hade något med hennes fars jobb att göra. Så förmodligen har NB hamnat i FRA:s söknät och de hade god koll på var han hade varit. Detta är obekräftade källor men det låter inte helt galet med tanke på vad som kom ut innan locket var på.
2016-03-28, 03:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Har DU några uppgifter som kan bekräfta att detta stämmer ?
Om så var fallet så skulle väl denna Anders ha hörts vid rättegången ?
Var han ens hörd i utredningen om detta som han påstår ?
Först sa han väl att det var kl 17,30 han hade sett henne .
Sen när Lena påpekade att då hade inte Lisa slutat ännu så ändrade han sig till kl 18,30 .
Inte mycket till vittne att hänga i julgranen som inte vet vilken tid han har "sett" Lisa ens .
2016-03-28, 03:53
Medlem
Det påstås att Lisa på något sätt togs från parkeringsplatsen där mopeden var parkerad och till ladan där hon skall ha blivit mördad genom hängning och sedan skall kroppen vara körd till Martorp sannolikt med bil.
Det märkliga är att det finns inga bevis på vilket sätt hon tagits från parkeringen till ladan, utan endast ett påstående, det finns inte heller bevis att hon funnits i ladan utan endast påstående, det finns inte heller bevis att hon transporterats till Byssjan i Martorp utan endast påstående.
När det gäller ett mord som är mycket allvarligt med långt fängelsestraff borde kravet vara att det finns bevis på så väsentliga saker som jag nämnt, och inte endast påstå en massa saker.
2016-03-28, 04:04
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Det påstås att Lisa på något sätt togs från parkeringsplatsen där mopeden var parkerad och till ladan där hon skall ha blivit mördad genom hängning och sedan skall kroppen vara körd till Martorp sannolikt med bil.
Det märkliga är att det finns inga bevis på vilket sätt hon tagits från parkeringen till ladan, utan endast ett påstående, det finns inte heller bevis att hon funnits i ladan utan endast påstående, det finns inte heller bevis att hon transporterats till Byssjan i Martorp utan endast påstående.
När det gäller ett mord som är mycket allvarligt med långt fängelsestraff borde kravet vara att det finns bevis på så väsentliga saker som jag nämnt, och inte endast påstå en massa saker.

Nu skojar du va? Läggdags?

Bara för att du inte har fått en video på hela händelseförloppet sekund för sekund så måste du acceptera att expertisen i TR och HR har antagit ett händelseförlopp som är det mest troliga och grundat sina domar utifrån detta.

Bara för att du inte har sett att solen har gått upp i morgon så betyder det inte att den kommer att gå upp i norr eller var du nu tycker skulle gynna din agenda.
2016-03-28, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Har DU några uppgifter som kan bekräfta att detta stämmer ?
Om så var fallet så skulle väl denna Anders ha hörts vid rättegången ?
Var han ens hörd i utredningen om detta som han påstår ?
Först sa han väl att det var kl 17,30 han hade sett henne .
Sen när Lena påpekade att då hade inte Lisa slutat ännu så ändrade han sig till kl 18,30 .
Inte mycket till vittne att hänga i julgranen som inte vet vilken tid han har "sett" Lisa ens .
Nej sådana uppgifter har jag inte men om jag ser till andra uppgifter i fallet stämmer det in vad Anders påstått att han mötte Lisa på väg söderut från Blomberg.
När han uppgav tiden 17.30 och Lena sade att då jobbade tjejerna sade han att han skall kontrollera tidsuppgiften och han kom tillbaka och sade att tiden var 18.30.
Det som blir mysko är att mopeden fanns på grusplanen när SH kom dit, men där finns möjligheten att någon kört tillbaka den eller på annat sätt fört den till parkeringsplatsen.
Om mopeden hade varit borta från parkeringen hade inte Nerijus kunnat bli beskylld.
2016-03-28, 04:26
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Nej sådana uppgifter har jag inte men om jag ser till andra uppgifter i fallet stämmer det in vad Anders påstått att han mötte Lisa på väg söderut från Blomberg.
När han uppgav tiden 17.30 och Lena sade att då jobbade tjejerna sade han att han skall kontrollera tidsuppgiften och han kom tillbaka och sade att tiden var 18.30.
Det som blir mysko är att mopeden fanns på grusplanen när SH kom dit, men där finns möjligheten att någon kört tillbaka den eller på annat sätt fört den till parkeringsplatsen.
Om mopeden hade varit borta från parkeringen hade inte Nerijus kunnat bli beskylld.

Jo, inte bara för mord utan även för mopedstöld.
2016-03-28, 04:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det som har bidragit till att en del tycker detta fall är mystiskt tror jag är att hennes far var militär. Att han var detta kan också ha bidragit till att NB sitter inlåst.
Ja det är väl där den paranoida nerven slår till - att polis sen givetvis inte frångår ordinarie sökmetoder tycks däremot inte gå in.
Det finns inte minsta märkligt i hela händelsen - alla spekulationer är fullständigt vansinniga sen media påstod att han tillhörde SOG och inte var mekaniker.

Citat:
Det blev en särskild händelse på måndagen. Det befarades att det hade något med hennes fars jobb att göra.
Så förmodligen har NB hamnat i FRA:s söknät och de hade god koll på var han hade varit. Detta är obekräftade källor men det låter inte helt galet med tanke på vad som kom ut innan locket var på.
Jo - det låter faktiskt helt galet. Han sitter nämligen på sin trappa och röker och dess emellan far han runt med bilen som en skottspole för att få jobba igen. Man behöver således inte ha "nån god koll" på den här mannen... grips gör han inte förrän på fredag och hade de haft nån indikation på honom om det så vore via mobilen (som positionerat vid ladan) hade han åkt in direkt på förhör utan maskletarsvängen.

1. Särskild händelse är vad som alltid klassas vid större insatser och är inte minsta märkligt. Det har inte ett dugg med pappans jobb att göra och det var snarare media som uppförstorade det hela.
Det finns fullständigt regelverk om vem som är ledande och ger order och det är polis. Särskild händelse är en uppgradering för att frigöra resurser och inte ett dugg annat på samma sätt som vid en katastrof: stab-, förstärkning- samt katastrofläge.
Inom polisväsendet kallas det för "att gå upp i stab".

2. Det är ett mord på en ung tjej i Blomberg vi pratar om och inte en nationell händelse i klass med nån terrorattack eller minister som attackeras. Det är fullständigt ointressant för andra enheter. Pappan kartlades självklart utifrån sitt yrke men det är inte mer märkvärdigt än det sker vid andra händelser för att eliminera samband med försvinnande. Inledningsvis är det ett vanligt eftersök vars allvarsgrad uppgraderas till människorov och det vore fatalt att inte kontrollera alla områden kring personen.
På samma sätt som för alla folk med en frågeställning om det finns en hotbild.
Pappan är inte mer märkvärdig i sitt yrken än nån annan anställd i ett statligt verk - den enda skillnaden är att han är militär vilket ger vilda spekulationer i mystikens anda.

Det är helt sjukt att upphaussa det hela som det sker. Nog fan har han insikt i hur militärt nätverk fungerar, folks positioner osv. men för den skull ruckas inte ett regelverk och det sker en fullständig logg även om den inte läggs ut på flashback.
Om en granskning skulle ske så ska det givetvis kunna presenteras i detalj.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in