Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
Summa summarum excellent tänkt devi.
Jag är inte heller helt övertygad om att det fanns någon direkt plan för övergreppet och mordet på Lisa. Det var nog stundens ingivelse och triggar saknades inte. Rent generellt förhåller det sig så att en person av den här karaktären som aldrig sätter gränser, en person som sväljer och sväljer utan att säga emot, må uppfattas av omgivningen som trevlig och tjänstvillig. Men ett beteende, som aldrig säger emot annat än till de allra närmaste som hustrun och brodern som uppenbarligen fått sina fiskar varma mellan varven, är av en dubbelnatur. Enligt brodern uppträder han också lismande i förhållande till arbetsgivaren. Min gissning är att han uppträder även underdånigt typ lismande mot modern som han gör mot arbetsgivaren och andra auktoriteter. Beteendet är som också någon påpekat grundlagt i unga år.
Du har ringat in de högst sannolika triggrar till utagerandet. En person som ständigt anpassar sig och konsekvent sväljer och sväljer åtaganden som inte alltid svarar mot de egna behoven, blir naturligtvis till en tryckkokare utan säkerhetsventil om han inte pyser ut det inre trycket. Hans inre värld förefaller befolkad av krav från omgivningen. Du har plockat fram ur FP flera mycket belysande exempel på hans missnöje.
Jag är helt med dig om att hans beteende med tankeflykt och fantasivärld utgör en copingstrategi för att hantera sin ångest genom kontroll och sexuella utagerande som till sist blev honom övermäktigt.
Jag ska avsluta med ett lite provokativt långskott den här gången. Jag vill påstå att det i hans reaktiva psykotiska utagerande inte var Lisa utan modern han avrättade i symbolisk bemärkelse. Inte för att han tänkte så utan för att han gjorde så.
Tryckkokare utan säkerhetsventil är en bra sammanfattning om den stress jag beskriver och som ses via FUP samt det AJ beskriver i HovR. Ihop med att det högst troligt finns en invand copingstrategi som grundlagts redan i barndomen som minskar stress (verklighetsflykt, fantasier, dagdrömmeri) så har detta fungerat tills det blir övermäktigt. Fantasierna har dubbel funktion - dels stressreducerande men är även ett manus som är sexuellt som mer och mer tar form: från rena fantasier till en önskan att sätta det i bruk - men fortfarande hålls begreppen/världarna isär (verklighet versus fantasivärld) och strategin fungerar. Via symbolspråk skulle man väl kunna säga att det lättar på trycket med jämna mellanrum men när säkerhetsventilen stängs och ångan kulminerar inne i tryckkokaren så tas steget ut i verkligheten och iscensätts. Frustration som inte kan elimineras. Det räcker inte längre till och har han inte nycklar (copingstrategier) dvs alternativa sätt att hantera stressen så går det överstyr och kulminerar.
Detta fenomen har studerats på mördare och är oerhört intressant att ta del av gällande just fantasier och deras berättelser. Det börjar i tidig ålder där då barnet flyr verkligheten på detta sätt vid antingen övergrepp (sexuellt, våld, psykiska trakasserier) men även då de blir negligerade av en vårdgivare, förskjutna, inte sedda/bekräftade eller att normal anknytning saknas helt. Det är givetvis fler faktorer i miljön som samverkar men just detta med uppväxten är intressant. Självklart finns det sk maskrosbarn som klarar det hela men oavsett så är det ett mönster som kan ses hos flertal av dessa förövare. Ilska, besvikelse, frustration och i värsta fall rent hat hanteras via skrämmande fantasier som sen kombineras med sexualitet (den andra ventilen). Utåtagerande kan det även ta formen av djurplågeri, att vilja skada ett mindre syskon och kan ses via lekar och teckningar. Fantasierna i sig handlar om att skada andra personer och i högre ålder blandas det in sexuella teman - ofta med att frihetsberöva (binda, låsa in, röva bort) eller kopplat till knivar. Det är lika intressant att ta del av föräldrars berättelser - de såg ofta flertal små röda varningsflaggor men insåg det inte förrän efteråt. Märkligt nog så har flertal av seriemördare fått flytta till sina mor- eller farföräldrar (Dahmer, Bundy, Kemper, Wuornos) - har dock inte kollat mer än att jag har det via minnet och reagerat spontant på att det är flera. Troligen slumpen men ändå märkligt och kanske riskabelt om det skett under icke optimala omständigheter. Menar inte att en flytt och annan uppväxtmiljö vore en fara i sig men uppfattas det som förskjutning/straff hos en redan skadad själ som snarare borde fått hjälp så kanske det blir en förstärkning?
Citat:
Jag är inte heller helt övertygad om att det fanns någon direkt plan för övergreppet och mordet på Lisa. Det var nog stundens ingivelse och triggar saknades inte.
Ja, det är intressant för det blir även en dubbel aspekt här: Dels finns manuset troligen sen lång tid tillbaka via fantasierna - dels fattas beslutet hastigt och mer impulsivt av att nåt sker (trigger) i en redan kaotisk värld (stressen är övermäktig).
Jag vill förtydliga att jag ser det som planlagt (en vilja att leva ut) och inte ett brott som sådant i ren affekt/impulshandling. Skillnaden ligger enbart i själva iscensättandet - startknappen.