2016-03-28, 12:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns ett foto via en av hennes väninnor där Lisa lattjar iklädd hennes fars tröja samt nån camouflagefärgad hatt som ser ut som nåt från överskottsbolaget.
Denna bild har nu skapat en alternativ farsot på fb - en ny fluga vars bett ger oklar blick likt dansande dervischer i trans...

Källa/länk på att hatten är från överskottsbolaget eller dylikt försäljningsställe?
2016-03-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Du vet ingenting om den militären, som var inblandad i Lisa fallet från den 7 juni till 12 juni därför allting är sekretessbelagt.
Det finns ingenting i förundersökningen vad de utfört den tiden jag nämner.

Inte ens i TR eller HR fick försvarsadvokaten Inger Rönnbeck någon respons när hon frågasatte militärens närvaro i Blomberg/Martorp. Alla teg i salen som muren, tom åklagaren. I HR ropade SH att ljug inte till försvarsadvokaten Inger Rönnbeck, som ifrågasatte militärens agerande att vara ett steg före polisen. Det är strängt förbjudet att yttra sig i domstolen om man inte har fått lov till det, så efter detta rop var det lunch och efter lunchen var SH avvisat från rättsalen. Inte ville han nog själv heller vara kvar och riskera att störa förhandlingarna. Bara mamman och dottern var kvar.

Så det här militärnes närvaro verkade vara en het potatis, sas tabu i båda rättegångarna.
2016-03-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Vad vet du själv om militärens inblandning då?
Observera att jag skrev "vet", inte att du ska gissa.
"Det finns ingenting i förundersökningen vad de utfört" skriver du om militären.
Hmm, LETAT efter LH kanske?

Jag lägger en liten gissning i alla fall

Om nu pappan ingår i SOG (jag vet inte) så vet dom inte säkert om det är riktat mot förbandet, eller inte, chansa finns inte på kartan.
Där av militärens snabba närvaro.
Om dom tillhör SOG antar jag att dom har långtgående befogenheter
att fatta snabba beslut, dom ligger under insatsledningen som svarar
direkt under ÖB.

Det kan va en förklaring, förutom den rent mänskliga att dom är kompisar/arbetskamrater.

Militärfordon användes så sent som på torsdagen så att det va
sanktionerat råder ingen tvekan om.
2016-03-28, 13:47
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Nämnde den forna diskussion om stress som triggerfaktor och det finns en fortsatt reflektion i det hela.

Grundfaktorer :
Verklighetsflykt (dagdrömma, fantisera) och få utlopp via sexualitet - infantilt beteende för att hantera stressrelaterade situationer och ångest som fortsätter i vuxen ålder som copingstrategi dvs ett sätt att ta tillbaka makt och skapa kontroll.

Aktuella faktorer i miljön:
Stressen i den direkta nutiden kulminerar (jobbet) och stressfaktorer finns även i framtiden (brodern flyttar) och mitt i detta är morsan på ingående.

Trigger:
Jag har tittat tillbaka för att se om det finns en trigger eftersom det inte är mycket som behöver vara själva katapultknappen (gräl ses ofta vara den utlösande faktorn) och mord sker då under irritation eller ilska. Flertal av de som mördar har bråkat med en partner eller förälder innan när det handlar om mord med sexuellt motiv.
Kombinationen med att manuset redan finns i hjärnan gör att fantasin iscensätts snabbt när det väl är dags (överfall, okänt offer).
Erinrar mig i skrivande stund att KA som överföll Ida hade bråkat med sin far och var irriterad då han tog sin promenad och sen sa sig få en "impuls" - dvs slumpen gör urvalet i kombination med en marginell tidsram som gör det möjligt på offentlig plats dagtid/kväll.
NB känns som en kombination - han har fantiserat, han har tänkt iscensätta och han testar med Adriana. Han verkar darra på manchetten i mötet med A vilket kan vara en kombination av iver och att vara oslipad. Planen höll inte hela vägen då hon visade på mobilen istället för kartan i bilen.

Däremot börjar jag undra om han verkligen tänkte göra en framstöt direkt dagen efter.

Hela scenariet låg således i luften som en tickande bomb - men att han kan ha triggas på söndag. Han är nämligen irriterad redan när han åker ut och han verkar lova runt rejält som brodern uppger, dvs säger ja och amen till det mesta och är fjäskande/inställsam - han försöker väl leva upp till rollen som den perfekte, lojale hantverkaren (hålla skenet uppe/fasaden utåt) vilket är en konstant stressfaktor i sig:

.. samt att han verkar ha dålig impulskontroll:

GJ är återigen på honom för att få fönsterblecket ditsatt. NB:
Han uppger att han "låtsades" vilja göra jobbet inför GJ:

IB tjatar rejält på honom att utföra det han lovat:

AB säger att han var irriterad då han var hem emellan:

NB bekräftar detta då han säger det krånglar:

Summa summarum har han "lovat runt men håller tunt", försöker upprätthålla sin image som den bäste arbetaren, han är överhopad av jobb och stressad (pådriven av AJ för att det ska vara klart innan resan). Han vill inte alls åka men Irina tjatar på honom och AB säger att han är irriterad då plåten krånglar.
Det här tror jag inte är en lyckad kombination och kan vara en utlösande faktor i sammanhanget: Han är irriterad (troligen rent förbannad invärtes på tjatet och att det krånglar) och vid ladan då han hämtar verktygen och hinnan mellan "världarna" blir för tunn: Han fattar det ödesdigra beslutet.
Tillbaka till inledningen:
Verklighetsflykt (dagdrömma, fantisera) och få utlopp via sexualitet - infantilt beteende för att hantera stressrelaterade situationer och ångest som fortsätter i vuxen ålder som copingstrategi dvs ett sätt att ta tillbaka makt och skapa kontroll.
Kombinationen med att manuset redan finns i hjärnan gör att fantasin iscensätts snabbt när det väl är dags (överfall, okänt offer).

Summa summarum excellent tänkt devi.

Jag är inte heller helt övertygad om att det fanns någon direkt plan för övergreppet och mordet på Lisa. Det var nog stundens ingivelse och triggar saknades inte. Rent generellt förhåller det sig så att en person av den här karaktären som aldrig sätter gränser, en person som sväljer och sväljer utan att säga emot, må uppfattas av omgivningen som trevlig och tjänstvillig. Men ett beteende, som aldrig säger emot annat än till de allra närmaste som hustrun och brodern som uppenbarligen fått sina fiskar varma mellan varven, är av en dubbelnatur. Enligt brodern uppträder han också lismande i förhållande till arbetsgivaren. Min gissning är att han uppträder även underdånigt typ lismande mot modern som han gör mot arbetsgivaren och andra auktoriteter. Beteendet är som också någon påpekat grundlagt i unga år.

Du har ringat in de högst sannolika triggrar till utagerandet. En person som ständigt anpassar sig och konsekvent sväljer och sväljer åtaganden som inte alltid svarar mot de egna behoven, blir naturligtvis till en tryckkokare utan säkerhetsventil om han inte pyser ut det inre trycket. Hans inre värld förefaller befolkad av krav från omgivningen. Du har plockat fram ur FP flera mycket belysande exempel på hans missnöje.

Jag är helt med dig om att hans beteende med tankeflykt och fantasivärld utgör en copingstrategi för att hantera sin ångest genom kontroll och sexuella utagerande som till sist blev honom övermäktigt.

Jag ska avsluta med ett lite provokativt långskott den här gången. Jag vill påstå att det i hans reaktiva psykotiska utagerande inte var Lisa utan modern han avrättade i symbolisk bemärkele. Inte för att han tänkte så utan för att han gjorde så.
Senast redigerad av arkmike 2016-03-28 kl. 13:50.
2016-03-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vad yrar du om? Om den är officiell eller inte spelar ingen roll? Uppenbarligen var militären vädelösa när de irrade runt i några dagar. Så till den milda grad att folk i dagisväst fick tillkallas så de iaf kunde irra runt så att Lisa hittades till slut.

Tänk på att väldigt många som deltog i söket tar väldigt illa vid sig nu och aldrig vill vara med på sök mer. Det borde väl vara precis alla utom en: Hon som gjorde det avgörande fyndet.
Jag skulle snarare säga att oavsett om man tilldelats ett sökområde med eller utan möjligheter till fynd så är ens insats värdefull.
Sedan tror jag att de som var på plats först i kraft av nära anknytning gjorde vad som kan bedömas i efterhand som det bästa utifrån vad man visste där och då.
Slutligen hoppas jag att ondskan aldrig skall drabba så nära dig att du tvinga demonstrera din överlägsna systematik.
2016-03-28, 14:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Inte ens i TR eller HR fick försvarsadvokaten Inger Rönnbeck någon respons när hon frågasatte militärens närvaro i Blomberg/Martorp. Alla teg i salen som muren, tom åklagaren. I HR ropade SH att ljug inte till försvarsadvokaten Inger Rönnbeck, som ifrågasatte militärens agerande att vara ett steg före polisen. Det är strängt förbjudet att yttra sig i domstolen om man inte har fått lov till det, så efter detta rop var det lunch och efter lunchen var SH avvisat från rättsalen. Inte ville han nog själv heller vara kvar och riskera att störa förhandlingarna. Bara mamman och dottern var kvar.
Så det här militärnes närvaro verkade vara en het potatis, sas tabu i båda rättegångarna.
Vad skulle de kontra med som sägs under hennes extremt märkliga plädering..Om jag inte missminner mig så yrade hon om att militären skrämde folk i bygden! Vad finns det för mening med att ens bry sig att gå i svarsmål om nåt så värdelöst som argument som inte ens rör brottsfallet?
Läs Xenias inlägg som är grunden för vad som redan skrivits som argumentation om att det inte är ett dugg märkvärdigt med militär inblandning i eftersök - speciellt inte när det är nästgårds till Skövde.
Pappan var inte avvisad överhuvudtaget - han fick en kommentar från lagman med orden att hon förstod att han var upprörd, att advokaten skulle fortsätta sin plädering på fm och förhoppningsvis skulle han kunna få svar på sina frågor under rättegången. Av nån anledning senare (dvs efter lunch) går han därifrån helt frivilligt och det är nog snarare mycket påfrestande att ens orka närvara under en rättegång och behöva höra på en advokat som ska dravla till fördel för den som dömts för mord på dottern.
2016-03-28, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Källa/länk på att hatten är från överskottsbolaget eller dylikt försäljningsställe?
Hahahaha - nej. Det är ett försök att beskriva den extremt fula hatten och inte en absolut sanning att den är inköpt på ÖB.
2016-03-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike

Jag är inte heller helt övertygad om att det fanns någon direkt plan för övergreppet och mordet på Lisa. Det var nog stundens ingivelse och triggar saknades inte. Rent generellt förhåller det sig så att en person av den här karaktären som aldrig sätter gränser, en person som sväljer och sväljer utan att säga emot, må uppfattas av omgivningen som trevlig och tjänstvillig. Men ett beteende, som aldrig säger emot annat än till de allra närmaste som hustrun och brodern som uppenbarligen fått sina fiskar varma mellan varven, är av en dubbelnatur. Enligt brodern uppträder han också lismande i förhållande till arbetsgivaren. Min gissning är att han uppträder även underdånigt typ lismande mot modern som han gör mot arbetsgivaren och andra auktoriteter. Beteendet är som också någon påpekat grundlagt i unga år.

Du har ringat in de högst sannolika triggrar till utagerandet. En person som ständigt anpassar sig och konsekvent sväljer och sväljer åtaganden som inte alltid svarar mot de egna behoven, blir naturligtvis till en tryckkokare utan säkerhetsventil om han inte pyser ut det inre trycket. Hans inre värld förefaller befolkad av krav från omgivningen. Du har plockat fram ur FP flera mycket belysande exempel på hans missnöje.

Jag är helt med dig om att hans beteende med tankeflykt och fantasivärld utgör en copingstrategi för att hantera sin ångest genom kontroll och sexuella utagerande som till sist blev honom övermäktigt.

Jag ska avsluta med ett lite provokativt långskott den här gången. Jag vill påstå att det i hans reaktiva psykotiska utagerande inte var Lisa utan modern han avrättade i symbolisk bemärkele. Inte för att han tänkte så utan för att han gjorde så.

Intressanta tankegångar du och #develi har. Jag tror i likhet med er att uppväxten och moderns roll är centrala. Kanske till en betydligt högre grad än vad man kan förledas tro?
Senast redigerad av Remark 2016-03-28 kl. 14:44.
2016-03-28, 14:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike

Jag ska avsluta med ett lite provokativt långskott den här gången. Jag vill påstå att det i hans reaktiva psykotiska utagerande inte var Lisa utan modern han avrättade i symbolisk bemärkelse. Inte för att han tänkte så utan för att han gjorde så.
Tryckkokare utan säkerhetsventil är en bra sammanfattning om den stress jag beskriver och som ses via FUP samt det AJ beskriver i HovR. Ihop med att det högst troligt finns en invand copingstrategi som grundlagts redan i barndomen som minskar stress (verklighetsflykt, fantasier, dagdrömmeri) så har detta fungerat tills det blir övermäktigt. Fantasierna har dubbel funktion - dels stressreducerande men är även ett manus som är sexuellt som mer och mer tar form: från rena fantasier till en önskan att sätta det i bruk - men fortfarande hålls begreppen/världarna isär (verklighet versus fantasivärld) och strategin fungerar. Via symbolspråk skulle man väl kunna säga att det lättar på trycket med jämna mellanrum men när säkerhetsventilen stängs och ångan kulminerar inne i tryckkokaren så tas steget ut i verkligheten och iscensätts. Frustration som inte kan elimineras. Det räcker inte längre till och har han inte nycklar (copingstrategier) dvs alternativa sätt att hantera stressen så går det överstyr och kulminerar.

Detta fenomen har studerats på mördare och är oerhört intressant att ta del av gällande just fantasier och deras berättelser. Det börjar i tidig ålder där då barnet flyr verkligheten på detta sätt vid antingen övergrepp (sexuellt, våld, psykiska trakasserier) men även då de blir negligerade av en vårdgivare, förskjutna, inte sedda/bekräftade eller att normal anknytning saknas helt. Det är givetvis fler faktorer i miljön som samverkar men just detta med uppväxten är intressant. Självklart finns det sk maskrosbarn som klarar det hela men oavsett så är det ett mönster som kan ses hos flertal av dessa förövare. Ilska, besvikelse, frustration och i värsta fall rent hat hanteras via skrämmande fantasier som sen kombineras med sexualitet (den andra ventilen). Utåtagerande kan det även ta formen av djurplågeri, att vilja skada ett mindre syskon och kan ses via lekar och teckningar. Fantasierna i sig handlar om att skada andra personer och i högre ålder blandas det in sexuella teman - ofta med att frihetsberöva (binda, låsa in, röva bort) eller kopplat till knivar. Det är lika intressant att ta del av föräldrars berättelser - de såg ofta flertal små röda varningsflaggor men insåg det inte förrän efteråt. Märkligt nog så har flertal av seriemördare fått flytta till sina mor- eller farföräldrar (Dahmer, Bundy, Kemper, Wuornos) - har dock inte kollat mer än att jag har det via minnet och reagerat spontant på att det är flera. Troligen slumpen men ändå märkligt och kanske riskabelt om det skett under icke optimala omständigheter. Menar inte att en flytt och annan uppväxtmiljö vore en fara i sig men uppfattas det som förskjutning/straff hos en redan skadad själ som snarare borde fått hjälp så kanske det blir en förstärkning?
Citat:
Jag är inte heller helt övertygad om att det fanns någon direkt plan för övergreppet och mordet på Lisa. Det var nog stundens ingivelse och triggar saknades inte.
Ja, det är intressant för det blir även en dubbel aspekt här: Dels finns manuset troligen sen lång tid tillbaka via fantasierna - dels fattas beslutet hastigt och mer impulsivt av att nåt sker (trigger) i en redan kaotisk värld (stressen är övermäktig).
Jag vill förtydliga att jag ser det som planlagt (en vilja att leva ut) och inte ett brott som sådant i ren affekt/impulshandling. Skillnaden ligger enbart i själva iscensättandet - startknappen.
Senast redigerad av develi 2016-03-28 kl. 15:14.
2016-03-28, 15:08
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Intressanta tankegångar du och #develi har. Jag tror i likhet med er att uppväxten och moderns roll är centrala. Kanske till en betydligt högre grad än vad man kan förledas tro?

Absolut. Modern är säkert den största tröskeln för Nerijus att kliva över. Hitintills har hon som vilken primathona som helst undantagslöst försvarat sin avkomma.
2016-03-28, 15:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag kommer inte med några sagor, utan har mycket på fötterna innan jag uttalar mig.
Jag stöder mig på förundersökningen nästan helt, men ibland tillämpar jag uteslutningsmetoden.

Din uteslutningsmetod handlar bara om att du tror på allt Nerijus säger. Eftersom Nerijus säger att han var hemma så är det ju uteslutet att han kan ha begått brottet. Fru och bror försökte han manipulera till ett alibi.
2016-03-28, 15:51
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Tryckkokare utan säkerhetsventil är en bra sammanfattning om den stress jag beskriver och som ses via FUP samt det AJ beskriver i HovR. Ihop med att det högst troligt finns en invand copingstrategi som grundlagts redan i barndomen som minskar stress (verklighetsflykt, fantasier, dagdrömmeri) så har detta fungerat tills det blir övermäktigt. Fantasierna har dubbel funktion - dels stressreducerande men är även ett manus som är sexuellt som mer och mer tar form: från rena fantasier till en önskan att sätta det i bruk - men fortfarande hålls begreppen/världarna isär (verklighet versus fantasivärld) och strategin fungerar. Via symbolspråk skulle man väl kunna säga att det lättar på trycket med jämna mellanrum men när säkerhetsventilen stängs och ångan kulminerar inne i tryckkokaren så tas steget ut i verkligheten och iscensätts. Frustration som inte kan elimineras. Det räcker inte längre till och har han inte nycklar (copingstrategier) dvs alternativa sätt att hantera stressen så går det överstyr och kulminerar.

Detta fenomen har studerats på mördare och är oerhört intressant att ta del av gällande just fantasier och deras berättelser. Det börjar i tidig ålder där då barnet flyr verkligheten på detta sätt vid antingen övergrepp (sexuellt, våld, psykiska trakasserier) men även då de blir negligerade av en vårdgivare, förskjutna, inte sedda/bekräftade eller att normal anknytning saknas helt. Det är givetvis fler faktorer i miljön som samverkar men just detta med uppväxten är intressant. Självklart finns det sk maskrosbarn som klarar det hela men oavsett så är det ett mönster som kan ses hos flertal av dessa förövare. Ilska, besvikelse, frustration och i värsta fall rent hat hanteras via skrämmande fantasier som sen kombineras med sexualitet (den andra ventilen). Utåtagerande kan det även ta formen av djurplågeri, att vilja skada ett mindre syskon och kan ses via lekar och teckningar. Fantasierna i sig handlar om att skada andra personer och i högre ålder blandas det in sexuella teman - ofta med att frihetsberöva (binda, låsa in, röva bort) eller kopplat till knivar. Det är lika intressant att ta del av föräldrars berättelser - de såg ofta flertal små röda varningsflaggor men insåg det inte förrän efteråt. Märkligt nog så har flertal av seriemördare fått flytta till sina mor- eller farföräldrar (Dahmer, Bundy, Kemper, Wuornos) - har dock inte kollat mer än att jag har det via minnet och reagerat spontant på att det är flera. Troligen slumpen men ändå märkligt och kanske riskabelt om det skett under icke optimala omständigheter. Menar inte att en flytt och annan uppväxtmiljö vore en fara i sig men uppfattas det som förskjutning/straff hos en redan skadad själ som snarare borde fått hjälp så kanske det blir en förstärkning?

Ja, det är intressant för det blir även en dubbel aspekt här: Dels finns manuset troligen sen lång tid tillbaka via fantasierna - dels fattas beslutet hastigt och mer impulsivt av att nåt sker (trigger) i en redan kaotisk värld (stressen är övermäktig).
Jag vill förtydliga att jag ser det som planlagt (en vilja att leva ut) och inte ett brott som sådant i ren affekt/impulshandling. Skillnaden ligger enbart i själva iscensättandet - startknappen.

Vi har studerat litteraturen och vi ser ett mönster eller en samling kriterier som Nerljus uppfyller. Fantasierna utgör en stark grogrund för beteendet. Det är som du säger en hel del som är dubbelt. Det är inte utan att mina tankar snuddar vid schizofreni men det är det absolut inte.

Planlagt, affektstyrt eller både och.
Vi kan nog enas om att programmet var klappat och klart, hanen var spänd, en måltavla dök upp.... triggern var redan utlöst.
Senast redigerad av arkmike 2016-03-28 kl. 15:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in