Mycket diskussion om militärens inblandning beskrivs i
Förordning (2002:375) om Försvarsmaktens stöd till civil verksamhet:
Citat:
4 § Försvarsmakten får på begäran lämna stöd till Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Kustbevakningen, Tullverket, andra statliga myndigheter samt kommuner och landsting. Förordning (2014:1222).
FM får alltså, efter begäran från polisen, ställa upp med sina resurser för att lämna stöd. Det står inte i FUP när denna begäran lämnades, men jag har svårt att tro att sådan begäran lämnades in och hann hörsammas första natten. Första gången militär nämns i FUP är på kvällen 8 juni, sid 21:
Citat:
22:24 Militär loggning på karta över vilka områden som är sökta överlämnad till LKP genom
Fokusgruppen.
Så de militärer som sökte första natten var sannolikt pappans kollegor som sökte på privat initiativ. Dessa får inte använda arbetsgivarens resurser utan tillåtelse. Om de hade fältuniform är inte mycket att orda om, men fordon eller helikopter är uteslutet. Jag hittar dock inget i FUP som säger att militär utrustning användes första natten, även om militärhelikopter nämns i tråden. Så jag ser inget problem med militärens inblandning i söket, inte heller med att enstaka militär personal deltog både som FM:s och MPS:s personal.