2016-03-28, 04:50
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Nej sådana uppgifter har jag inte men om jag ser till andra uppgifter i fallet stämmer det in vad Anders påstått att han mötte Lisa på väg söderut från Blomberg.
När han uppgav tiden 17.30 och Lena sade att då jobbade tjejerna sade han att han skall kontrollera tidsuppgiften och han kom tillbaka och sade att tiden var 18.30.
Det som blir mysko är att mopeden fanns på grusplanen när SH kom dit, men där finns möjligheten att någon kört tillbaka den eller på annat sätt fört den till parkeringsplatsen.
Om mopeden hade varit borta från parkeringen hade inte Nerijus kunnat bli beskylld.

Inte ett skit mysko eftersom mopeden aldrig har lämnat parkeringsplatsen .
När Anders "såg" Lisa åka söderut var hon förmodligen redan död .
Mördad av den snälle och vänlige Nerijus som i din värld aldrig gjort en fluga förnär .
Han är så in i helvete skyldig man kan bli , det är den verkliga sanningen .
2016-03-28, 05:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Var "har det kommit fram" att Lisa har tagit foto på sig själv en selfi (vem f-n tar man foto på om inte sig själv i en selfie, lär dig stava din sopa)?
Det finns ett foto via en av hennes väninnor där Lisa lattjar iklädd hennes fars tröja samt nån camouflagefärgad hatt som ser ut som nåt från överskottsbolaget.
Denna bild har nu skapat en alternativ farsot på fb - en ny fluga vars bett ger oklar blick likt dansande dervischer i trans...
2016-03-28, 09:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Mycket diskussion om militärens inblandning beskrivs i Förordning (2002:375) om Försvarsmaktens stöd till civil verksamhet:
Citat:
4 § Försvarsmakten får på begäran lämna stöd till Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Kustbevakningen, Tullverket, andra statliga myndigheter samt kommuner och landsting. Förordning (2014:1222).
FM får alltså, efter begäran från polisen, ställa upp med sina resurser för att lämna stöd. Det står inte i FUP när denna begäran lämnades, men jag har svårt att tro att sådan begäran lämnades in och hann hörsammas första natten. Första gången militär nämns i FUP är på kvällen 8 juni, sid 21:
Citat:
22:24 Militär loggning på karta över vilka områden som är sökta överlämnad till LKP genom
Fokusgruppen.
Så de militärer som sökte första natten var sannolikt pappans kollegor som sökte på privat initiativ. Dessa får inte använda arbetsgivarens resurser utan tillåtelse. Om de hade fältuniform är inte mycket att orda om, men fordon eller helikopter är uteslutet. Jag hittar dock inget i FUP som säger att militär utrustning användes första natten, även om militärhelikopter nämns i tråden. Så jag ser inget problem med militärens inblandning i söket, inte heller med att enstaka militär personal deltog både som FM:s och MPS:s personal.
2016-03-28, 11:17
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mycket diskussion om militärens inblandning beskrivs i Förordning (2002:375) om Försvarsmaktens stöd till civil verksamhet:

FM får alltså, efter begäran från polisen, ställa upp med sina resurser för att lämna stöd. Det står inte i FUP när denna begäran lämnades, men jag har svårt att tro att sådan begäran lämnades in och hann hörsammas första natten. Första gången militär nämns i FUP är på kvällen 8 juni, sid 21:

Så de militärer som sökte första natten var sannolikt pappans kollegor som sökte på privat initiativ. Dessa får inte använda arbetsgivarens resurser utan tillåtelse. Om de hade fältuniform är inte mycket att orda om, men fordon eller helikopter är uteslutet. Jag hittar dock inget i FUP som säger att militär utrustning användes första natten, även om militärhelikopter nämns i tråden. Så jag ser inget problem med militärens inblandning i söket, inte heller med att enstaka militär personal deltog både som FM:s och MPS:s personal.
Tack för den värdefulla informationen. Kanske folk kan sluta att fantisera om och kritisera att militären hjälpte till då.
2016-03-28, 11:41
Moderator
blomvattnares avatar
Observera att det alltså finns en tråd där man kan diskutera alternativa teorier.

/Mod
2016-03-28, 11:48
Medlem
Citat:
Du vet ingenting om den militären, som var inblandad i Lisa fallet från den 7 juni till 12 juni därför allting är sekretessbelagt.
Det finns ingenting i förundersökningen vad de utfört den tiden jag nämner.
2016-03-28, 12:23
Medlem
Citat:
Du fortsätter med "DNA bevisar bara griftefridsbrott", trots att jag har förtydligat med "DNA bevisar inte mer än griftefridsbrott". Åklagaren har bevisbörda och den tilltalade förklaringsbörda. Kan inte åklagaren motbevisa förklaringen ska den tilltalade inte dömas för mer brott än vad som framgår av förklaringen. Hittills har vi inte hört någon förklaring, och det går inte att bedöma trovärdigheten i en sådan förrän den eventuellt kommer.
DNA kan inte ses som bevis, utan det måste sättas in i ett sammanhang, därför DNA bevisar endast att den personens DNA fanns på ett visst ställe, men inte att personen varit där.
Man måste alltid ta hänsyn till att DNA kan planteras.
Påträffas fingeravtryck då kan det påstås att personen varit där, därför det går inte att plantera sådant.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-28 kl. 12:27.
2016-03-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Självklart är det så. Men ingenting undanhålls NB och hans advokater.
NB och hans advokater vet ingenting vad militären sysslat med, därför sekretessen gäller dem också.
2016-03-28, 12:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Du vet ingenting om den militären, som var inblandad i Lisa fallet från den 7 juni till 12 juni därför allting är sekretessbelagt.
Det finns ingenting i förundersökningen vad de utfört den tiden jag nämner.
Vad vet du själv om militärens inblandning då?
Observera att jag skrev "vet", inte att du ska gissa.
"Det finns ingenting i förundersökningen vad de utfört" skriver du om militären.
Hmm, LETAT efter LH kanske?
2016-03-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Vad vet du själv om militärens inblandning då?
Observera att jag skrev "vet", inte att du ska gissa.
"Det finns ingenting i förundersökningen vad de utfört" skriver du om militären.
Hmm, LETAT efter LH kanske?
Jag vet inte vad militären sysslat med, men genom uteslutningsmetoden kan man misstänka, men bevis finns inte.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-28 kl. 12:40.
2016-03-28, 12:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
DNA kan inte ses som bevis, utan det måste sättas in i ett sammanhang, därför DNA bevisar endast att den personens DNA fanns på ett visst ställe, men inte att personen varit där.
Man måste alltid ta hänsyn till att DNA kan planteras.
Påträffas fingeravtryck då kan det påstås att personen varit där, därför det går inte att plantera sådant.

Man kan ju hugga av ett finger och sedan plantera fingeravtrycket. Personen blir ju också lätt att hitta, inte alla saknar ett finger.

Kanske liite mer otroligt än dina sagor men inte mycket.
2016-03-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Man kan ju hugga av ett finger och sedan plantera fingeravtrycket. Personen blir ju också lätt att hitta, inte alla saknar ett finger.
Kanske liite mer otroligt än dina sagor men inte mycket.
Jag kommer inte med några sagor, utan har mycket på fötterna innan jag uttalar mig.
Jag stöder mig på förundersökningen nästan helt, men ibland tillämpar jag uteslutningsmetoden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in