2016-04-10, 12:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det var visst omöjligt att fokusera sig när en viss B.Sahl och kompaniet var på hugget. De gjorde redan en provokativ åkning framför NB:s hem efter lunchen, de letade runt om kring NB:s hem och hälsade på NB, som BS säjer i TR. B.Sahl och kompaniet var ihärdigt fokuserade på NB, utan tvekan. Det fick vi höra i TR.
Det här ska alltså ha skett på fredagen. Det har jag missat helt, men sen har jag inte lyssnat på ljudupptagningen heller. Står det nåt i fup om det? (Vilken var länge sen jag läste. Märker att jag har börjat glömma en del saker.)
2016-04-10, 12:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det var visst omöjligt att fokusera sig när en viss B.Sahl och kompaniet var på hugget. De gjorde redan en provokativ åkning framför NB:s hem efter lunchen, de letade runt om kring NB:s hem och hälsade på NB, som BS säjer i TR. B.Sahl och kompaniet var ihärdigt fokuserade på NB, utan tvekan. Det fick vi höra i TR.
"Provokativ åkning"?
MPS gör ett eftersök i tilldelat område inledningsvis:
Sahl börjar dagen att söka runt AJs bostad (slottet el herrgården som BS säger) med MPS, han passerar NBs bostad och NB hälsar på honom.

De äter sen lunch vid 15-tiden och ska till Martorp. När de kör förbi ser han återigen NB stå där i hängselbyxor och orange t-shirt, dvs de kläder han har när han anländer till gården.
2016-04-10, 13:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"Provokativ åkning"?
MPS gör ett eftersök i tilldelat område inledningsvis:
Sahl börjar dagen att söka runt AJs bostad (slottet el herrgården som BS säger) med MPS, han passerar NBs bostad och NB hälsar på honom.

De äter sen lunch vid 15-tiden och ska till Martorp. När de kör förbi ser han återigen NB stå där i hängselbyxor och orange t-shirt, dvs de kläder han har när han anländer till gården.
Aha, "kompaniet" är alltså MPS. Trodde Megatant menade militären.
2016-04-10, 13:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det här ska alltså ha skett på fredagen. Det har jag missat helt, men sen har jag inte lyssnat på ljudupptagningen heller. Står det nåt i fup om det? (Vilken var länge sen jag läste. Märker att jag har börjat glömma en del saker.)

Det finns i vittnesförhöret med B. Sahl i inspelning nr18, från ungefär 13:40 där det beskrivs hur det var när patrullen passerade slottsflygeln:
http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/

Det finns en del som kanske måste påtalas ihop med detta.
Vid tidpunkten för när Sahl och sökpatrull passerar, eller rent av rör sig fram och tillbaka vid litauernas bostad, så fanns Adriana´s uppgifter att tillgå.
Att då kommendera ut individer som kan ha en utvecklad uppfattningsförmåga till intressanta platser, kan vara ett inslag här, men jag sätter ett tydligt frågetecken på detta.

Men det är nämligen ungefär vad jag själv hade spårat efter, eftersom Adriana´s uppgift är ett uppslag som kan sättas i paritet med att man förhört bröderna B och vet vilka dessa är.

Det ska likväl påtalas att med tanke på hur Blomberg ser ut, och var alla vägar och passager går, med utgångspunkt från caféet, så är det fullt rimligt att vägen förbi litauernas bostad fick en mer naturligt förhöjd beläggning av trafik.. Detta var Lisa´s färdväg dessutom.
Det hela låg även inom det aktuella sökområdet med allt vad det innebär.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-10 kl. 13:09.
2016-04-10, 13:13
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns i vittnesförhöret med B. Sahl i inspelning nr18, från ungefär 13:40 där det beskrivs hur det var när patrullen passerade slottsflygeln:
http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/

Det finns en del som kanske måste påtalas ihop med detta.
Vid tidpunkten för när Sahl och sökpatrull passerar, eller rent av rör sig fram och tillbaka vid litauernas bostad, så fanns Adriana´s uppgifter att tillgå.
Att då kommendera ut individer som kan ha en utvecklad uppfattningsförmåga till intressanta platser, kan vara ett inslag här, men jag sätter ett tydligt frågetecken på detta.

Men det är nämligen ungefär vad jag själv hade spårat efter, eftersom Adriana´s uppgift är ett uppslag som kan sättas i paritet med att man förhört bröderna B och vet vilka dessa är.
Tack!

Då tänker vi lika där. Dessutom tydde fynden (örhängen, handske, mobildelar) på att mördaren var välbekant med ladan och området; det skar ner antalet troliga gm rejält. Med allt detta i åtanke så är det inte konstigt att litauerna plockades in efter "maskletningen" på Martorp.
2016-04-10, 13:14
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tror du på att Nerijus åkte till Martorp för att leta MASK?
Du tror möjligen inte att han åkte dit för att ha koll på de som sökte?
Varför försökte han lura bort dem från området vid boden där han gömt kroppen?
Varför ljög han och sa att andra redan letat där?
Varför fokuserade han inte bara på MASKLETANDET kan man undra?
Har du några svar på det här?

Andra hade letat där. Holm-milisen var där.
2016-04-10, 13:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så det står i FUP säger du? Då kan du väl ge sidnr då. För du far väl inte med osanning, Noster?

Kolla vad som hittades i bilen. En litauisk karta fanns men ingen svensk.
2016-04-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är det förfarande som råder. Det beviljas inte anstånd hur som helst. Att han fick anstånd till den 15/4 berodde på att han var ny och behövde sätta sig in i fallet. Kan han inte åberopa något giltigt skäl för ytterligare anstånd blir det inget.

Det borde vara så att inget nytt anstånd beviljas!

Men. Att söka anstånd är en konstart många advokater upphöjer till en dygd. Jag tror att Hurtig behärskar denna konstart till fulländning.

Det går att få anstånd för vad som helst. Som att man har ett annat mål inbokat, att man inte har utrett klart, sjuka barn, död morsa, sjukdomar, och allt som kan inträffa för att inte kunna inkomma i tid med en skrivelse. När ett mål redan är avgjort spelar fördröjningar ingen roll i sakfrågan, annat än att de på häktet säkert vill bli av med Nero.

För de anhöriga är ett avslut viktigt, med det är redan avslutat, trots detta utspel från Hurtig.

Men visst är det kul att Hurtig är tyst nu. Han fick så han teg.
2016-04-10, 13:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Var dom? Det har jag också missat. Börjar jag bli senil? Har inget minne av att "Holm-milisen" letade igenom gården. Trodde att det var Martorpskogen dom sökte i.
2016-04-10, 13:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tack!

Då tänker vi lika där. Dessutom tydde fynden (örhängen, handske, mobildelar) på att mördaren var välbekant med ladan och området; det skar ner antalet troliga gm rejält. Med allt detta i åtanke så är det inte konstigt att litauerna plockades in efter "maskletningen" på Martorp.

Ja, många bäckar små. Kanske.
Jag vågar inte fullt värdera antingen eller, utan vet bara hur jag själv hade agerat med uppgifter, och jag hade snabbt satt ögon på detta, om lämpliga ögon finns att tillgå.

Detta är nog något som aldrig kommer framställas i ljuset. Anledning till varför vissa saker sker, brukar aldrig utvecklas av olika orsaker, och till sist är det inte av värde för en domstol att behandla sådan typ av provokation.
Men visst skulle det vara intressant att få reda på hur det ligger till med detta.
2016-04-10, 13:24
Medlem
Citat:

Martorp var inte avsökt därav beordrades grupper ur MPS just dit. Läs FUP.
2016-04-10, 13:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Kolla vad som hittades i bilen. En litauisk karta fanns men ingen svensk.
Och därför kan det inte ha funnits en svensk karta i bilen på lördagskvällen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in