2017-06-28, 22:16
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Om Litauens domstol hade haft samma åsikt skulle man direkt översatt till "livstid" där också. Men det överensstämmer inte med gällande svensk rättspraxis. Det är inte mina tolkningar att målet med svensk livstid är att straffen skall efter tid skall tidsbestämmas - det är lagrådets och vår riksdags intentioner.

Återigen så är livstid så länge man lever. Nr den blir omvandlad till tidsbestämd så är det inte livstidsstraff utan tidsbestämd. Innan den blir omvandlad så kvarstår den som livstidsstraff, alltså så länge man lever.

Ska du älta detta med lika länge som det där om "självmord"?
2017-06-28, 22:40
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Du valde att inte svara på vad du anser är en rimlig strafflängd. Borde du inte kunna motivera varför du anser just 15 år vara totalt oacceptabelt?

Står inte i lagtext utan hör ihop med bakgrunden till lagen.
En liten delmängd kan du hitta i detta dokument:
http://www.gov.se/contentassets/312c...lse-pa-livstid

Följande är från arbete från 2002:
http://www.regeringen.se/49bb97/cont...livstidsstraff

Den svenska wiki-sidan är tyvärr rätt tunt angående historiken bakom förändringsarbetet med våra livstidsstraff. Arbetet med att styra om fokus från "livstid" till "ej tidsbestämt" har pågått en massa år. Jag lyckas t ex inte just nu hitta föregående justering där regeringen fick rätt att kunna tidsbestämma straffet, eller när rätten att benåda flyttades från kungen till regeringen. Lagändringen 2006 är bara en fortsättning på tidigare arbete bort från den klassiska livstid + optionell benådning och avsåg rättssäkerhet och förutsägbarhet.

Klart en livstidsdömd kan sitta i fängelse tills de dör - det behöver du inte sparka in dörrar om. Jag har redan tagit upp det i åtminstone två tidigare postningar. Det är inte en absout rättighet att få straffet tidsbestämt. Däremot är grundplanen att kunna anpassa folk så deras straff kan tidsbestämmas. Målet med svensk "livstid" är inte att folk skall kunna sitta tills de dör - målet är däremot att kunna ha den optionen om man under straffets gång anser att det är det enda säkra/rimliga. Med ett system där man kan dömas till 30 år tidsbestämt från dag 1 så kan fången varje dag säga "jädrar vad kul det skulle vara att få komma ut och mörda" och efter 30 år måste de ändå släppas ut.

Det har väl för faan inget med det här fallet att göra hur lång tid någon
här på FB anser är en rimlig strafflängd i sammanhanget .
Dom öppnade tråden för diskussioner om Onanerijus flytt till Litauen
och huruvida de anpassar straffet efter svenska mått där eller inte .
All annan diskussion om fängelsetider och livstidsstraff kan du ta i andra trådar .
Att läsa på Wikipedia och "briljera" med märkvärdiga ord känner vi igen sen tidigare .
Huvudsaken är att sexualsadisten Onanerijus får ett likvärdigt samma straff i Litauen .
Han har för länge sen förbrukat sina chanser att få vistas bland vanligt
folk ute i samhället efter sitt brutala mord och efterföljande hantering av offret .
Anpassar sig inte Litauen efter den svenska domen får faanskapet sitta kvar här .
Att tillåta ett kortare straff vore en skymf mot Lisas familj och vänner .
2017-06-28, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det har väl för faan inget med det här fallet att göra hur lång tid någon
här på FB anser är en rimlig strafflängd i sammanhanget .
Dom öppnade tråden för diskussioner om Onanerijus flytt till Litauen
och huruvida de anpassar straffet efter svenska mått där eller inte .
All annan diskussion om fängelsetider och livstidsstraff kan du ta i andra trådar .
Att läsa på Wikipedia och "briljera" med märkvärdiga ord känner vi igen sen tidigare .
Huvudsaken är att sexualsadisten Onanerijus får ett likvärdigt samma straff i Litauen .
Han har för länge sen förbrukat sina chanser att få vistas bland vanligt
folk ute i samhället efter sitt brutala mord och efterföljande hantering av offret .
Anpassar sig inte Litauen efter den svenska domen får faanskapet sitta kvar här .
Att tillåta ett kortare straff vore en skymf mot Lisas familj och vänner .

Om PantherE i denna tråd anser att 15 år är en dålig konvertering av det svenska straffet så är det brukliga att följa upp med hur många år han/hon anser skulle varit en rimligt bra konvertering av straffet. 15 år är ju nämligen väldigt nära svenska normalttid i fängelse efter en sådan här dom, eftersom svenska livstidsdomar genomsnittligen tidsbestäms till runt 25 år och där den som sköter sig då släpps efter runt 16 år.
2017-06-28, 23:14
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Om PantherE i denna tråd anser att 15 år är en dålig konvertering av det svenska straffet så är det brukliga att följa upp med hur många år han/hon anser skulle varit en rimligt bra konvertering av straffet. 15 år är ju nämligen väldigt nära svenska normalttid i fängelse efter en sådan här dom, eftersom svenska livstidsdomar genomsnittligen tidsbestäms till runt 25 år och där den som sköter sig då släpps efter runt 16 år.

Ska svara direkt så slipper du tjata i all evighet.

Om du bemödar dig att läsa tillbaka i tråden så är det inte bara PantherE som anser det som dålig konvertering, även experter och jurister ute i landet ha samma uppfattning att det är dålig konvertering och även den Litauiska åklagaren som överklagade detta vidare.

Vart vill du komma med dit bjäbbande?
Att det bara är jag som anser det?

Livstidsdomen ska gälla även i Litauen utan att minska till några oacceptabla 15 år.
Att det kan vara hårdare där med livstidsdomen har Nerijus valt detta själv trots att Hurtig påpekade detta. Med andra ord så hade Nerijus inga invändningar att avtjäna sitt straff i Litauen på livstid.
Senast redigerad av PantherE 2017-06-28 kl. 23:25.
2017-06-29, 10:37
Medlem
sisotalos avatar
[quote=magiciadehex|

Om det är så att du har missat att läsa om vad Irina egentligen sagt så kommer här lite valda delar. Kan vara bra för dig att ha koll på det.

Från Hovrätten:[/QUOTE]
Hovrätten litar inte på sina egna vittnesmål. Hovrätten är den ända gången när Irina får vittna fritt och under ed. Hon berättar att när hon satt inne hotades att hon missar sitt barn. Då fick hon välja, vittna fel om sin man eller missa sitt barn. Andra gången hon förhördes i Litauen förtryckt genom att visa grymma bilder om Lisas kropp, hon kollapsade. I hovrätten fick hon vittna under åklagarens fräcka frågor om Nerius fick stånd och den andra advokatens angrepp.

Torts detta var hon övertygat om att Nerius var hemma åtminstone från 18.45 tills de åkte till affären. Full alibi, under ed. Detta missa hovrätten, varför ska jag tro på hovrättens dom? Domarna hade hård tryck från media och invandrarfientliga opinionen på trakten.

Visst fins det fel på min svenska, men här förstår man inte mina andra tre språk. Kan du ange vad du inte begriper p.g.a. språket?
2017-06-29, 12:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Hovrätten litar inte på sina egna vittnesmål. Hovrätten är den ända gången när Irina får vittna fritt och under ed. Hon berättar att när hon satt inne hotades att hon missar sitt barn. Då fick hon välja, vittna fel om sin man eller missa sitt barn. Andra gången hon förhördes i Litauen förtryckt genom att visa grymma bilder om Lisas kropp, hon kollapsade. I hovrätten fick hon vittna under åklagarens fräcka frågor om Nerius fick stånd och den andra advokatens angrepp.

Torts detta var hon övertygat om att Nerius var hemma åtminstone från 18.45 tills de åkte till affären. Full alibi, under ed. Detta missa hovrätten, varför ska jag tro på hovrättens dom? Domarna hade hård tryck från media och invandrarfientliga opinionen på trakten.

Visst fins det fel på min svenska, men här förstår man inte mina andra tre språk. Kan du ange vad du inte begriper p.g.a. språket?

Under ED , under ED , under ED ?
Sisotalo har hakat upp sig på ljugkärringens lögner tydligen .
Och "han" har missat en grej , Onanerijus var inte hemma som bibelskymfaren Irina påstår .
"Han" menar att förhörsledaren försökte få ljugkärringen att inse att hon skulle tala sanning .
Mycket vänligt av honom att måna om Irinas son som hon ju lämnat kvar vind
för våg i Litauen till förmån för din väggskvättande älskling Onanerijus .
Vad för sorts mor åsidosätter sitt eget barn för en sexualsadists skull ?
Bara detta visar vilken vedervärdig människa hon är .
Hur ska någon kunna tycka att hon skulle vara trovärdig ?
Vad gäller språket så glömmer ju Sisotalo av sig ibland och kan skriva på svenska .
Ett tips , det funkar inte att bara skriva Neirus .
Senast redigerad av boidis12 2017-06-29 kl. 12:38.
2017-06-29, 19:09
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det är väl imorgon förhandlingen i Litauen äger rum. Domaren har NB:s öde i sina händer. Men bara delvis eftersom KV kan välja att inte överföra honom om straffet blir för lågt. Som jag fattat har han att välja mellan att ge honom ett tidsbestämt straff eller verklig livstid.
Vid det senare fallet blir det också intressant att följa händelseutvecklingen; om NB överflyttas, har han då möjlighet att söka tidsbegränsat enligt svenska regler? Om inte, är detta ärende en delikat uppgift. Rätt så troligt att det kommer att ske någon form av bevisvärdering imorgon.
2017-06-29, 19:14
Medlem
Censeres avatar
Nu har jag inte läst igenom hela långa tråden men ni som tror att Nerijus är oskyldig, hur förklarar man alla dna spår efter honom? Alla blod fläckar? Hur hamnade det på avigsidan av de byxor Lisa hade närmast kroppen? Så nyfiken på hur ni tänker ang. det
2017-06-29, 19:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censere
Nu har jag inte läst igenom hela långa tråden men ni som tror att Nerijus är oskyldig, hur förklarar man alla dna spår efter honom? Alla blod fläckar? Hur hamnade det på avigsidan av de byxor Lisa hade närmast kroppen? Så nyfiken på hur ni tänker ang. det
Det finns all anledning att anta att NB kom för sent för att kunna närvara vid Lisas död. Ca kl 18:40 passerade en man ladan och hade fri sikt in genom porten. Sid 332:
Citat:
Han säger att han på vägen tillbaka passerade cafét och ladan ca 18.40. Han mins att han
tittade in i ladan och såg att de höll på att gräva där inne och han funderade över vad det
skulle komma att bli.
Det stod alltså ingen bil framför porten. Senare passerade Gustav ladan. Sid 190:
Citat:
Han noterade också en grå bil vid torken som ligger mitt emot cafét. Han uppfattade det som
en större skåpbil eller pick-up. Jönsson säger att det var en typisk "hantverkarbil". Den stod
utmed porten med fronten mot västerplana (norr).
Det var utan större tvekan NB:s bil. Tidpunkten var 18:41-18:51. Sid 1314:
Citat:
[GJ] uppger att han passerar ladan vid 19-tiden. Vi har kunnat räkna tillbaka
tiden utifrån ett telefonsamtal, och vet därför att klockan var ca 18:46 (+-5 min.)
NB hade aldrig ställt bilen på ladans östra sida om han hade mördat Lisa. Både han och bilen var för välkända i området, och det hade bara tagit några sekunder att gömma bilen på ladans västra sida. När han kom visste han inget om Lisas öde.

Kaféet stängde ca 18:15, NB kom ca 18:45. Något fick Lisa att dröja kvar i kaféets närområde i ca en halvtimme, och slutsatsen är att det var detta som orsakade hennes död. Det enda som är bevisat att hon gjorde är att hon ringde sin pappa kl. 18:26. Lisa var med största sannolikhet redan hängd när NB kom. Spåren uppstod när han förgrep sig på kroppen, skar ned den och flyttade den till Martorp.
2017-06-29, 19:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo

Det är inte några svårigheter för mig att förstå vad du menar, trots diverse stavfel o ibland felaktig meningsuppbyggnad.
Svårigheterna ligger i att förstå varför du tolkar allt som framkommit i fallet så fel.
Var därför jag b.la undrade om du hade några problem med läsförståelsen i svensk text, som FUP t.ex. Är nämligen helt obegripligt hur du kan välja bort all tung teknisk bevisning och vad andra vittnen berättat - för att istället desperat klänga dig fast vid lögnerskan Irinas sista vittnesmål.

I din värld så väljer du bort de faktorer som ej gynnar din sak - simsalabim - borta!!!!
Det enda som får vara kvar i din lilla, avskärmade bubbla - det är mördarens hustrus lögner, för de sades ju under ED!! Punkt. Så är det. Vi som säger emot och berättar om allt som egentligen framkommit i fallet, vi ska vara tysta för anser man att domen är korrekt så gör man det för att man är HATISK eller RASIST.

Jag tror inte att litauer i allmänhet skulle uppskatta att någon för en "antirasist-kamp" för Nerijus. Jag tror inte att litauer i allmänhet ens vill kännas vid att den bestialiske mördaren är av samma härkomst. Litauer i allmänhet - precis som svenskar - avskyr det han gjort. De SKÄMS över att han kommer från samma land. Är de också rasister då, tro?

Förresten, tycker du inte att det är lite underligt att inte någon litauisk journalist börjat gräva i fallet?
Speciellt med tanke på det enda sanna vittnesmålet - Irinas?
Allt är ju så uppenbart åt helvete i svenskt rättväsende. Är ju egentligen LGWP, media och rasister som styrde upp Nerijus livstidsdom - enligt dig.

Är LGWP:s makt så stor att han även styr hela Litauen och att det är det som gör att ingen journalist "vågat" gräva?

LGWP, är han "the Force"?
2017-06-29, 20:06
Medlem
Citat:
Mördaren Nerijus Bilevicius öde kommer nu att avgöras – antingen gäller livstid eller 15 års fängelse.
I sista stund nådde de kritiska svenska dokumenten fram till domstolen i Litauen och på fredagen hålls rättegången – efter en kamp mot klockan.
– Förhandlingen kommer att äga rum i morgon, fredag, säger Vytautas Joncas, informationsansvarig vid domstolen i Siauliai.

Citat:
Björn Hurtig är Bilevicius advokat.
– Jag gissar bara nu men jag tror att han kommer få 15 år där borta. Så vitt jag förstår är det deras praxis, säger han.
Hurtig är inte på plats i Litauen utan följer förhandlingarna från Sverige. Han och Bilevicius har inte pratat med varandra på länge.

http://www.expressen.se/gt/sista-min...en-bilevicius/
2017-06-29, 20:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Dig kan man lita på att det finns något läsbart, och du hinner alltid före mig.

Citat:
Nerijus Bilevicius öde kan avgöras.
– Domaren Laisvydas Zederštremas som kommer att ta beslutet, om Nerijus Bilevicius får avtjäna sitt straff i Litauen, fick de svenska dokumenten översatta till litauiska översända från Sverige till Litauen så sent som i dag, den 29 juni. Förhandlingen kommer att äga rum i morgon, fredag, säger Vytautas Joncas, informationsansvarig vid domstolen i Siauliai.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in