Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hon svingar hejvilt mot många och börjar med att Tore Brandtler låter tuff. Sen drar hon in Leif GW Persson, massmedia har redan dömt Nerijus, information på Flashback trots yppandeförbud, Missing People och militären får en känga, brodern kan vara inblandad, joggerskan ljuger och ler, NFC är inte rättssäkert.
Frun satt anhållen! Det var då ett jäkla gnäll om detta!
Citat från livechatten, Inger Rönnbäck: - Det är en massiv insats mot 35-åringen. Här sitter åklagare, flera poliser, hela dagarna, stirrar och flinar. Jag tycker det är under all kritik, det är ovärdigt svensk polis, säger Rönnbäck.
Och det där tror jag inte för ett ögonblick på att någon skulle sitta och flina.
Citat:
Men värst av allt är när Inger i början säger...
Det här barnet kan ha varit levande i några dagar, det är något som tingsrätten måste väga in, säger Rönnbäck.
Jag vill bara spy när jag läser den repliken Skulle det ha varit så att Lisa har varit levande i några dagar så vill jag personligen tortera hennes mördare tills han blir ett kolli för resten av livet!!!
Att han får dö är för lättvindigt. Han ska lida det vidriga aset!!!
Ja, man mådde illa över hur Rönnbäck förvanskade situationen och verkligheten. Var inte likt något annat man hört från en rättsal - lät som en mix av flashbacks obstinata rättshaverister, fan vad hon måste ha läst in sig i fallet här i tråden! Saknades dock att hon skulle börjat prata om någon jämnårig, finnig yngling också men det var väl det hon menade när hon rent osmakligt insinuerade saker om Lisa och möjlig "hemlig pojkvän". Rik knös nämndes ej ordagrant men hon tog ju upp "städning" som ett alternativ. Fanns liksom ingen substans i något hon sa, ingen röd tråd, inget som kunde visa på en möjlighet till att det kunde vara någon annan gärningsman.
Hon målade upp en fasansfull verklighet där samtliga inblandade tycktes ha ett ont uppsåt, mot hennes klient; förutom de nämnda i inlägget ovan passade hon också på att prata nedlåtande om sexualbrottsforskaren, ungefär som att han var med på ett hörn för att han tyckte det var spännande och att han kom i fokus.
Var också så hemskt för NB att hans bild publicerats, omaskat, hans bröllopsfoto med Irina.
När hon beskrev just detta med bilderna, med sådan inlevelse - fick man känslan av att hon tyckte att det räckte som straff för honom.
Jag tyckte att hennes inledning var oerhört opassande och osmaklig, när hon säger;
Citat:
Det här barnet kan ha varit levande i några dagar, det är något som tingsrätten måste väga in.
Hon vet ju själv egentligen det orimliga i detta påstående, hon vet vad den riktiga rättsläkaren gett för utlåtande, d.v.s han som undersökt kroppen - inte hennes köpta, avlagda rättsläkarsjuksköterska. Varför ens ta upp denna hypotes, i inledningen - och att benämna Lisa som "barnet", det känns som ett utstuderat och känslokallt utspel - mot Lisas familj.
Även fast de känner sig säkra med de uppgifter de tidigare fått - vilka bilder och tankar kan inte Inger Rönnbäcks psykteorier utan underlag framkalla?
Det mesta i hennes slutplädering gick ut på att media, polisen, åklagaren osv fått ALLA att reagera med känslor istället med förnuft och att de därför dömt hennes stackars klient i förväg.
Detta säger hon samtidigt som hon genom hela pläderingen känslosamt utmålar sin klient som ett oskyldigt offer, ett offer som det är synd om. Hennes "budskap" går liksom inte ihop...