Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-08, 19:24
  #110749
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Intressant om forskning kring anhöriga till sexualförbrytare.
http://www.svd.se/skammen-tvingas-pa-fler-an-en
Tack, det sammanfaller med det jag skrev tidigare idag om anhöriga, män som levt dubbelliv samt att jag nämnde Långström.
Citat:
Sexualbrottsförövare är i många fall välanpassade i förhållande till andra personer med kriminell bakgrund.
– De är inte impulsiva, missbrukar sällan och har ofta jobb och relationer. De som begår sexualbrott stämmer inte med vår bild av hur en våldsbrottsling ska se ut och det gör dem svårare att avslöja, säger Niklas Långström.
Citat:
– Ibland har man en tendens att lägga mer ansvar på de människor som är runt omkring än på sexualförbrytaren, gärna kvinnor eftersom förövaren nästan alltid är en man. Folk tänker ”det måste vara något fel på henne” och vänder sin vrede mot henne i stället för mot förövaren.
2016-01-08, 20:06
  #110750
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Jag har avstått från att kommentera dina märkligheter innan, men tycker någonstans att det faktiskt får vara nog med smutskastande, skitsnack och dumheter.

Det som skedde i förhören var säkert inte trevligt för de som förhördes, men att kalla det för tortyr??? Har du någonsin träffat personer som varit utsatta för tortyr på riktigt? Det har jag. Jag har mött människor som fått naglar och tänder utdragna; människor som blivit gruppvåldtagna i syfte att avslöja information som de inte ens hade; människor som sett sina barn misshandlas och våldtas till döds; människor som utsatts för skenavrättningar ...
Att kalla förhören som NB, IB och AB var med om för tortyr, det är ta mig fan inget annat än ett rent hån mot människor som utsatts för tortyr på riktigt! Försök att skaffa dig lite perspektiv och
se lite utanför dina egna snäva tycka-synd-om-gränser!

För övrigt så blir jag å hela min yrkeskårs vägnar ganska trött och ledsen när du ifrågasätter omhändertagandet av IB under den timme då det var uppehåll i förhöret. Hade läkaren ansett at sjukhusvård var påkallat, då kan du vara säker på att förhöret inte återupptagits där och då, utan då hade IB befunnit sig i ambulans / på sjukhus. Rent bortsett från den lilla, lilla detaljen att patientens hälsa är prio 1, vilken läkare tror du på allvar skulle riskera konsekvenserna för egen del av att medvetet ha ignorerat akut hjärtsjukdom i det läget? Nej, du kan lugnt utgå från att IB (säkerligen skakad efter att sett bilder på Lisa, men vem skulle inte vara det?) var frisk nog att förhöras.
TACK för detta inlägg!

Är en stor fördel när folk vet vad de pratar om.

Inläggen om "tortyren i polisförhören" är verkligen ett gigantiskt hån mot de människor som utsatts för tortyr på riktigt, i verkligheten. Är riktigt osmaklig läsning.

Förutom det allvarliga i att håna människor som utsatts för tortyr så är det också en grov ärekränkning mot poliserna som medverkat i förhören.

Det du tar upp om IB och att förhöret fick fortsätta efter läkarkontroll - SJÄLVKLART har du alldeles rätt i det också. Ingen läkare ignorerar en akut hjärtsjukdom hos patient i det läget.

IB "kollapsade" av vetskapen om vad hennes man gjort när hon fick se bilderna av hans offer, den döda Lisa. Först då blev väl allting riktigt verkligt för IB, det hon försökt förtränga om sin man.
En väldigt naturlig reaktion skulle jag vilja påstå, ganska självklart att hon då ville bort därifrån.
Chock kallas det. Chock och uppvaknande.
2016-01-08, 20:24
  #110751
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
GER MIG INTE, DE HAR HITTAT FLICKOR MED TEJP FÖR MUNNEN, I SKOLUNIFORM , BAKBUNDNA HÄNDER OCH DE HITTADE OCKSÅ DÄR MAN KAN GÖRA OM TECKNADE BARBIE VÄLDIGT LIK LISA YOTUBE (MEN SOM ÄR FÖR SMÅTJEJER, KANSKE INTE GAMLA GUBBAR PÅ 35). DET FANNS EN BILD AV EN "LISA" SOM OCKSÅ VAR VÄLDIGT LIK HENNE I EN ÄLDRE UPPLAGA IKLÄDD NEGLIGÉ. TROR DET KAN HA VARIT PÅ EN AV HANS SIDOR I DATORN TYP FACEBOOK ELLER DYLIKT.
LÄSTE JU I FUP ATT MAN HITTAT SÅN PORR I BÅDA BRÖDERNAS ÄGO MEN SOM JAG SKREV TILL XENIAONATOPP, HITTAR DET INTE, SUCK, EN DEL SIDOR ATT LÄSA.

På denna sida finns en del att läsa om Nerijus. B.la finns bilderna på b.la tejpade tonårsflickor och annat från en facebooksida han var medlem i.
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/
2016-01-08, 20:51
  #110752
Moderator
blomvattnares avatar
Ett antal inlägg som borde ha postats i alternativtråden raderade.

/Mod
2016-01-08, 21:11
  #110753
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
På denna sida finns en del att läsa om Nerijus. B.la finns bilderna på b.la tejpade tonårsflickor och annat från en facebooksida han var medlem i.
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/

Ja, det är JU FB-skribenten GoogleSEO som har sidan.
2016-01-08, 21:14
  #110754
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja, det är JU FB-skribenten GoogleSEO som har sidan.
Ja, det vet jag, finns en hel del bilder där samt text som är lite varierande
2016-01-08, 21:25
  #110755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det-finns-inga-okända-profiler-överhuvudtaget.

LISAS KLÄDER
1. DNA hittas - bingo, där var det NB.
2.DNA hittas - bingo, där var det NB.
3. DNA hittas - bingo, där var det NB.
4. DNA hittas - bingo, där var det NB.
5. DNA hittas - bingo, där var det NB.
6. DNA hittas - bingo, där var det NB.
7. DNA hittas - bingo, där var det NB.
8. DNA hittas - bingo, där var det NB.
9. DNA hittas - bingo, där var det NB.
10. DNA hittas - bingo, där var det NB.

11. DNA hittas - bingo, där var det IB.

SNÖREN
12. DNA hittas - bingo, där var det NB.
13. DNA hittas - bingo, där var det NB och Lisa.



Trosor, där kom frugans DNA och om jag hade varit henne så hade jag åkt hit och frågat min käre make hur i helvete mitt DNA hade hamnat där, naturligtvis vet hon vem som går omkring med sekret från henne på fingrarna , men hon verkar inte vara speciellt nyfiken på det
2016-01-08, 21:47
  #110756
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Trosor, där kom frugans DNA och om jag hade varit henne så hade jag åkt hit och frågat min käre make hur i helvete mitt DNA hade hamnat där, naturligtvis vet hon vem som går omkring med sekret från henne på fingrarna , men hon verkar inte vara speciellt nyfiken på det

Är nog en kombination av rädsla och skam som gjort att hon hållit sig borta.
Livrädd för sin man och det han visat sig vara kapabel till. Livrädd så länge hon tror att det finns en mikroskopisk risk att han skulle släppas fri.
Skam inför det vidriga han gjort, skam inför hela Sverige, hela Litauen, släkt, vänner och framförallt inför Lisas familj.
Skam för att hon är mördarens hustru och att hon känt sig tvingad att ljuga när hon vittnat, ljuga om att han var hemma vid mordet. Skam inför sig själv över att hon inte kunnat förstå vilket odjur han var.
Slutligen så känner hon nog också, alldeles felaktigt, en skam och en skuld i det som hänt, det han gjort.
2016-01-08, 21:50
  #110757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Trosor, där kom frugans DNA och om jag hade varit henne så hade jag åkt hit och frågat min käre make hur i helvete mitt DNA hade hamnat där, naturligtvis vet hon vem som går omkring med sekret från henne på fingrarna , men hon verkar inte vara speciellt nyfiken på det

Hon vet med säkerhet att det bara kan vara maken NB. Därmed vet hon också att det är maken som begått detta vidriga brott mot Lisa. Just att IBs DNA fanns på Lisas trosa är ett mycket starkt bevis mot NB.

IB har dessutom fått se på bild vad NB gjort mot Lisa. Det måste varit chockerande, kan jag tänka mig.

Tror inte NB är särskild mycket käre make längre.

Hon behöver nog lång tid av återhämtning från vad som hänt. Och också adekvat hjälp från vården med samtalsterapi mm. Hon har ingen skuld i detta.
__________________
Senast redigerad av Remark 2016-01-08 kl. 21:56.
2016-01-08, 22:12
  #110758
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Jag har fått ett meddelande från rättegångsbloggaren om att hon har lagt upp ljudfilerna från tingsrättsförhandlingarna på Rättegångsbloggen.

www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/

Ställer bara en öppen (för)fråga om det möjligtvis kan komma ljudupptagningar på yrkanden, dom fyra (?) vittnena, muntliga behandlingar och slutanföranden, även på HR-förhandlingarna i samma fina stil som vid TR-förhandlingarna?
2016-01-08, 22:18
  #110759
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är nog en kombination av rädsla och skam som gjort att hon hållit sig borta.
Livrädd för sin man och det han visat sig vara kapabel till. Livrädd så länge hon tror att det finns en mikroskopisk risk att han skulle släppas fri.
Skam inför det vidriga han gjort, skam inför hela Sverige, hela Litauen, släkt, vänner och framförallt inför Lisas familj.
Skam för att hon är mördarens hustru och att hon känt sig tvingad att ljuga när hon vittnat, ljuga om att han var hemma vid mordet. Skam inför sig själv över att hon inte kunnat förstå vilket odjur han var.
Slutligen så känner hon nog också, alldeles felaktigt, en skam och en skuld i det som hänt, det han gjort.
Jag finner det intressant iofs framöver att hennes förhör ska granskas, vittnesmål bör tas i beaktning om vad IB sagt. Det handlar ju om innehåll förutom förhörsteknik. Risken är väl att hon kan bli hårt pressad utifrån två vinklar således (alibi och ändrade åsikter) och med all rätt eftersom hon pekar med full hand åt FL etc.
IR har ju lagt ner väldigt mycket energi på henne och nu sitter hon i skottguggen snart.

Hela processen med åsikter hur den växer fram är intressant. Normal reaktion med rädsla och skärrad inledningsvis. Sen anklagelserna som kommer i samband med slutförhör, för att sen återkomma i TR via IRs frågor, och återigen i överklagan - och nu ska det till HovR.

23 juni - Släppt ur häktet. Allmänt skärrad, svårt att tro att det hänt, dvs att maken gjort detta som svar på frågan från IR till vittnet om varför hon var rädd.
23 september - 8-9 alternativa gärningsmän presenteras, tar tillbaka det hon sagt gällande alibi och annat samt anklagar häktespersonal, polis och förhörsledare.
5 oktober - friad från åtal. Vid denna tidpunkt sker ny kontakt med vittnet per telefon. Hon svarar att hon inte tänker komma till Sverige ("aldrig" är svaret) och på IRs följdfråga i TR (2/11) så framkommer att det var för att hon var rädd för polisen.

IBs argument till denna kovända är då att hon varit förvirrad, ätit medicin, hon hade det mycket svårt, inga skor och det var kallt, förhörsledaren hade dåligt beteende, psykologiskt tvång, mycket pressad, det sades väldigt hårt, tvingad att komma ihåg, hon kände sig mycket dålig.
Citat:
Irina kontronteras med att förhöret finns inspelat och att det inte sades på det sättet.
__________________
Senast redigerad av develi 2016-01-08 kl. 22:29.
2016-01-08, 22:42
  #110760
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag finner det intressant iofs framöver att hennes förhör ska granskas, vittnesmål bör tas i beaktning om vad IB sagt. Det handlar ju om innehåll förutom förhörsteknik. Risken är väl att hon kan bli hårt pressad utifrån två vinklar således (alibi och ändrade åsikter) och med all rätt eftersom hon pekar med full hand åt FL etc.
IR har ju lagt ner väldigt mycket energi på henne och nu sitter hon i skottguggen snart.

Hela processen med åsikter hur den växer fram är intressant. Normal reaktion med rädsla och skärrad inledningsvis. Sen anklagelserna som kommer i samband med slutförhör, för att sen återkomma i TR via IRs frågor, och återigen i överklagan - och nu ska det till HovR.

23 juni - Släppt ur häktet. Allmänt skärrad, svårt att tro att det hänt, dvs att maken gjort detta som svar på frågan från IR till vittnet om varför hon var rädd.
23 september - 8-9 alternativa gärningsmän presenteras, tar tillbaka det hon sagt gällande alibi och annat samt anklagar häktespersonal, polis och förhörsledare.
5 oktober - friad från åtal. Vid denna tidpunkt sker ny kontakt med vittnet per telefon. Hon svarar att hon inte tänker komma till Sverige ("aldrig" är svaret) och på IRs följdfråga i TR (2/11) så framkommer att det var för att hon var rädd för polisen.

IBs argument till denna kovända är då att hon varit förvirrad, ätit medicin, hon hade det mycket svårt, inga skor och det var kallt, förhörsledaren hade dåligt beteende, psykologiskt tvång, mycket pressad, det sades väldigt hårt, tvingad att komma ihåg, hon kände sig mycket dålig.
Citat:
Irina kontronteras med att förhöret finns inspelat och att det inte sades på det sättet.
En dålig lögn avslöjas oftast med att det blir alldeles på tok för mycket olika detaljer i lögnen.

Precis som här.
Citat:
IBs argument till denna kovända är då att hon varit förvirrad, ätit medicin, hon hade det mycket svårt, inga skor och det var kallt, förhörsledaren hade dåligt beteende, psykologiskt tvång, mycket pressad, det sades väldigt hårt, tvingad att komma ihåg, hon kände sig mycket dålig.
Rönnbäcks "hjärntvätt" här lyser av människoförakt, avsaknad av moral och etik.
__________________
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-08 kl. 22:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in