Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-08, 23:02
  #110761
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
En dålig lögn avslöjas oftast med att det blir alldeles på tok för mycket olika detaljer i lögnen.

Precis som här.
Rönnbäcks "hjärntvätt" här lyser av människoförakt, avsaknad av moral och etik.

Hur är det med AB, han stödjer väl IB:s berättelse, alltså den som IB reviderade, att NB inte var hemma?
2016-01-08, 23:05
  #110762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag finner det intressant iofs framöver att hennes förhör ska granskas, vittnesmål bör tas i beaktning om vad IB sagt. Det handlar ju om innehåll förutom förhörsteknik. Risken är väl att hon kan bli hårt pressad utifrån två vinklar således (alibi och ändrade åsikter) och med all rätt eftersom hon pekar med full hand åt FL etc.
IR har ju lagt ner väldigt mycket energi på henne och nu sitter hon i skottguggen snart.

Hela processen med åsikter hur den växer fram är intressant. Normal reaktion med rädsla och skärrad inledningsvis. Sen anklagelserna som kommer i samband med slutförhör, för att sen återkomma i TR via IRs frågor, och återigen i överklagan - och nu ska det till HovR.

23 juni - Släppt ur häktet. Allmänt skärrad, svårt att tro att det hänt, dvs att maken gjort detta som svar på frågan från IR till vittnet om varför hon var rädd.
23 september - 8-9 alternativa gärningsmän presenteras, tar tillbaka det hon sagt gällande alibi och annat samt anklagar häktespersonal, polis och förhörsledare.
5 oktober - friad från åtal. Vid denna tidpunkt sker ny kontakt med vittnet per telefon. Hon svarar att hon inte tänker komma till Sverige ("aldrig" är svaret) och på IRs följdfråga i TR (2/11) så framkommer att det var för att hon var rädd för polisen.

IBs argument till denna kovända är då att hon varit förvirrad, ätit medicin, hon hade det mycket svårt, inga skor och det var kallt, förhörsledaren hade dåligt beteende, psykologiskt tvång, mycket pressad, det sades väldigt hårt, tvingad att komma ihåg, hon kände sig mycket dålig.

Det jag inte begriper är IRs hängivna intresse i IB , därmed ointresse för NB och vad det hela (hur IB blivit förhörd mm) skall leda till något som tjänar hennes klient NB.

Det blir ju bara löjeväckande. NBs DNA sitter där dom sitter (på Lisa), IBs vittnesmål har inget bevisvärde alls - så vad är det IR är ute efter? Som skulle hjälpa hennes klient.

Lite fundersam blir man om varifrån IR hämtar sina tips/goda råd. I TR var det snubblande igenkännande och nu verkar det gå åt samma håll, dessvärre. Nu är polis, åklagare och förhörsledare i skottgluggen.

Inget kommer att rubba DNA-bevisningen som kommer få HR att fastställa TRs dom. NB blir dömd till livstids fängelse och evig förvisning från Sverige.

Jag förstår de nada av cirkusen kring oväsentligheter.
__________________
Senast redigerad av Remark 2016-01-08 kl. 23:14.
2016-01-08, 23:10
  #110763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur är det med AB, han stödjer väl IB:s berättelse, alltså den som IB reviderade, att NB inte var hemma?

AB har inte ändrat sig. NB var inte hemma, bara han och IB. Hon lagade blinier som dom åt.
2016-01-08, 23:11
  #110764
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur är det med AB, han stödjer väl IB:s berättelse, alltså den som IB reviderade, att NB inte var hemma?
AB och IB lämnade ju samma upplysningar från början, i separata förhör.
Att NB bett dem ljuga och säga att han var hemma från 18.00 mordkvällen, att han sagt att de inte skulle berätta för polisen om att hans smutsiga kläder tvättats på söndagen.
AB och IB var hemma hela kvällen, NB har inget alibi.
Självklart är den första berättelsen om kvällen den sanna.
2016-01-08, 23:13
  #110765
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
AB och IB lämnade ju samma upplysningar från början, i separata förhör.
Att NB bett dem ljuga och säga att han var hemma från 18.00 mordkvällen, att han sagt att de inte skulle berätta för polisen om att hans smutsiga kläder tvättats på söndagen.
AB och IB var hemma hela kvällen, NB har inget alibi.
Självklart är den första berättelsen om kvällen den sanna.
Hur vet du det? Första berättelsen kan vara en överenskommelse mellan IB och AB.
2016-01-08, 23:17
  #110766
Bannlyst
Hur var det nu? Var Lisas moped synlig från "byvägen" eller inte.Nån som kan bekräfta hur det ligger till med detta? Gustav .J. säger ju sig ha sett mopeden "mitt på gårdsplanen" när han och hans dotter åkte förbi där på söndagskvällen. Så här säger vederbörande i förhör angående mopeden:

"Jag störde mig på att den stod parkerad mitt på gårdsplanen,liksom. Och så var det bara helt tomt på bilar".

Får en känsla av "Hm, stämmer det här verkligen" när jag lyssnar både på G.J och V.J:s förhör måste jag säga.

Nån annan än mig som får samma vibbar?

Länkar till dessa :

http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/
__________________
2016-01-08, 23:19
  #110767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du det? Första berättelsen kan vara en överenskommelse mellan IB och AB.

Båda ändrade sina ursprungliga berättelser i oberoende förhör, under häktningstiden. Med resultatet att AB och IB var hemma, men inte NB.
__________________
Senast redigerad av Remark 2016-01-08 kl. 23:23.
2016-01-08, 23:22
  #110768
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Hur var det nu? Var Lisas moped synlig från "byvägen" eller inte.Nån som kan bekräfta hur det ligger till med detta? Gustav .J. säger ju sig ha sett mopeden "mitt på gårdsplanen" när han och hans dotter åkte förbi där på söndagskvällen. Så här säger vederbörande i förhör angående mopeden:

"Jag störde mig på att den stod parkerad mitt på gårdsplanen,liksom. Och så var det bara helt tomt på bilar".

Får en känsla av "Hm, stämmer det här verkligen" när jag lyssnar både på G.J och V.J:s förhör måste jag säga.

Nån annan än mig som får samma vibbar?

Länkar till dessa :

http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/
__________________
En titt på Googles gatuvy visar att platsen mopeden stod på syns tydligt för de som kommer norrifrån, och GJ:s "halvt glas vin" kan störa minnet. https://goo.gl/maps/vXgPRJyGBEJ2
2016-01-08, 23:29
  #110769
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Hur var det nu? Var Lisas moped synlig från "byvägen" eller inte.Nån som kan bekräfta hur det ligger till med detta? Gustav .J. säger ju sig ha sett mopeden "mitt på gårdsplanen" när han och hans dotter åkte förbi där på söndagskvällen. Så här säger vederbörande i förhör angående mopeden:

"Jag störde mig på att den stod parkerad mitt på gårdsplanen,liksom. Och så var det bara helt tomt på bilar".

Får en känsla av "Hm, stämmer det här verkligen" när jag lyssnar både på G.J och V.J:s förhör måste jag säga.

Nån annan än mig som får samma vibbar?

Länkar till dessa :

http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/
__________________

Mitt fetande.

Absolut ! man tror ju inte sing egna øron när man lyssnar på deras förhör.
Och det är ju särskllt bekymmrande att dom inte förhörs/utreds ytterligare för att få reda på vad dom egentligen gjorde, när dom gjorde det, vad dom såg och inte såg, och inte minst en detaljerad tidslinie på deras vistelse på godset den 7 Juni.
2016-01-08, 23:30
  #110770
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du det? Första berättelsen kan vara en överenskommelse mellan IB och AB.

Det kan det omöjligtvis vara då en sådan överenskommelse inte är förenlig med frisläppning.
2016-01-08, 23:31
  #110771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är nog en kombination av rädsla och skam som gjort att hon hållit sig borta.
Livrädd för sin man och det han visat sig vara kapabel till. Livrädd så länge hon tror att det finns en mikroskopisk risk att han skulle släppas fri.
Skam inför det vidriga han gjort, skam inför hela Sverige, hela Litauen, släkt, vänner och framförallt inför Lisas familj.
Skam för att hon är mördarens hustru och att hon känt sig tvingad att ljuga när hon vittnat, ljuga om att han var hemma vid mordet. Skam inför sig själv över att hon inte kunnat förstå vilket odjur han var.
Slutligen så känner hon nog också, alldeles felaktigt, en skam och en skuld i det som hänt, det han gjort.


Då borde hon genast berätta sanningen om när han var hemma , inte ge honom falskt alibi!
2016-01-08, 23:33
  #110772
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det kan det omöjligtvis vara då en sådan överenskommelse inte är förenlig med frisläppning.
Varför kan inte planen ha lyckats?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in