Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-08, 16:38
  #110725
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
1. Tror du att polisen skulle skrivit "att vi fortsatte trots att läkare avrådde för vi ville knäcka IB nu rejält". Det finns rätt många lögner/osanningar i fupen. Inte minst med klockslaget 1839 som upprepas som ett falskt mantra.

2. Det var en timmes uppehåll i förhöret
Förhöret får avbrytas kl 16:07.
Efter att läkare kallats till plats och konstaterat att Irinas hälsa medger fortsatta förhör åter
upptas förhöret.
Förhöret återupptas kl 17.01


Vad tror du hände under den timmen. Hur omhändertogs IB?

3. Du vet ingenting om hur IB svarade frågorna efteråt Ingenting. Du har polisen ord - samma poliser som utövar tortyr i andra förhör och som har låst fast vid NB redan på 2 dagar efter att Lisa försvann. Prestigen gör att de nästan bokstavligt som visas i det här förhöret går över lik.

4. Du glömmer att Bennhage var med.

Det var rätt aggressiva och visiterade hennes kassar.

Hon förstod ingenting. Hon hade en telefon lämnade hon ifrån sig. De andra telefonerna lämnades kvar i Blomberg.

Jag blev riktigt arg och ringde till kontakten jag pratat med tidigare att de kunde fråga snällt. Hon hade ingen pinkod och då blev de aggressiva.
Bennhage återger samma sak: Andrahandsuppgift, subjektiv sådan från IB. Jag tror garanterat hon mådde skitdåligt, jag skrev att hon kan ha utsatts för brysk behandling - men som jag betonade: Ska det vara bärande och signifikant så ska inblandad part höras ev andra som iakttog händelsen.

Varför är inte AB pressad och torterad under fler förhör än IB av samma förhörsledare? Jag vill speciellt betona slutförhör i Litauen.

Jag tror att den litauiske läkare är tillräckligt kompetent att bedöma, dvs undersöka henne och godkänna fortsatt förhör efter en timme - när han har undersökt henne, när hon har vilat.
Inbillar du dig att hon hamnade i nån slags hypovolemi? Hon har segnat ner via att se på en garanterat vidrig bild i bevisningen som presenteras.

Hade hon varit i det tillstånd som vissa vill ha det till så att hon inte kunna redogöra så sakligt efteråt. Hon pladdrar på med allt hon vill ha sagt och hon svarar sakligt på frågorna. Hon åberopar ingenting i form av paus eller uttrycker att det är för jobbigt. Nån jävla stans har väl respektive person antingen en möjlighet att säga till - ett ansvar:

Likt IR som satt och teg i förhören när han enligt dig torterades eller enligt IR själv utsattes för sk.
"otillbörlig press" och "påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art" varav jag stör mig rejält mer på denna i sin profession än IB som är en utsatt anhörig.
__________________
Senast redigerad av develi 2016-01-08 kl. 16:40.
2016-01-08, 16:39
  #110726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ok men det vil ju i princip betyda att NFC skulle kunna ha hittat DNA från någon/några av alla dom personer som man toppsatt i denna utredning iom alla deras DNA profiler var kända.

Men om Åklagaren har bett om att man bara ska testa mot NB, AB och IB's DNA så skulle sådan annan känd DNA från de andra toppsade personer kunna hamna "under the radar" och sättet vittnet från NFC svarar på frågorna omkring hurvida man hittat okänt DNA är inte lögn men det är inte sanningen heller.


Väldigt bra sagt!
I detta fall är mycket manipulering med sanningen.
2016-01-08, 16:40
  #110727
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hur kan vi med säkerhet veta det ?


Om det handlar om extremt små mängder DNA så används en annan metod för att analysera detta. Den metoden användes (vid minst ett tillfälle) på en snörstump och man kunde då även där få fram ett fullgott resultat.

I övrigt är det ju så att det mest handlat om för ögat fullt synbarliga (blod) besudlingar. Härvidlag finns som jag ser det inget skäl att gräva vidare.
Skall DNA-bevisen ifrågasättas så är det ur andra infallsvinklar än ovanstående.
2016-01-08, 16:42
  #110728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Texten du citerar handlar om termen ”berörings-DNA” (touch-DNA)
Berörings-DNA är inte detsamma som blodbesudlingar med DNA, det som NB avsatt på tio ställen på Lisas kläder.

Du menar att det behövs tas blodprov.
2016-01-08, 16:44
  #110729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och vad hittade polisen på de andra kläderna tex på skärpet?


Undrar om de har letat spår på de andra kläder...
2016-01-08, 16:47
  #110730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
1. Tror du att polisen skulle skrivit "att vi fortsatte trots att läkare avrådde för vi ville knäcka IB nu rejält". Det finns rätt många lögner/osanningar i fupen. Inte minst med klockslaget 1839 som upprepas som ett falskt mantra.

2. Det var en timmes uppehåll i förhöret

Förhöret får avbrytas kl 16:07.
Efter att läkare kallats till plats och konstaterat att Irinas hälsa medger fortsatta förhör åter
upptas förhöret.
Förhöret återupptas kl 17.01


Vad tror du hände under den timmen? Hur omhändertogs IB?

3. Du vet ingenting om hur IB svarade frågorna efteråt. Ingenting. Du har polisens subjektiva ord - samma poliser som utövar tortyr i andra förhör och som har låst fast vid NB redan på 2 dagar efter att Lisa försvann. Prestigen gör att de nästan bokstavligt, som visas i det här förhöret, går över lik.

4. Du glömmer att Bennhage var med.

Det var rätt aggressiva och visiterade hennes kassar.

Hon förstod ingenting. Hon hade en telefon lämnade hon ifrån sig. De andra telefonerna lämnades kvar i Blomberg.

Jag blev riktigt arg och ringde till kontakten jag pratat med tidigare att de kunde fråga snällt. Hon hade ingen pinkod och då blev de aggressiva.


Jag har avstått från att kommentera dina märkligheter innan, men tycker någonstans att det faktiskt får vara nog med smutskastande, skitsnack och dumheter.

Det som skedde i förhören var säkert inte trevligt för de som förhördes, men att kalla det för tortyr??? Har du någonsin träffat personer som varit utsatta för tortyr på riktigt? Det har jag. Jag har mött människor som fått naglar och tänder utdragna; människor som blivit gruppvåldtagna i syfte att avslöja information som de inte ens hade; människor som sett sina barn misshandlas och våldtas till döds; människor som utsatts för skenavrättningar ...
Att kalla förhören som NB, IB och AB var med om för tortyr, det är ta mig fan inget annat än ett rent hån mot människor som utsatts för tortyr på riktigt! Försök att skaffa dig lite perspektiv och
se lite utanför dina egna snäva tycka-synd-om-gränser!

För övrigt så blir jag å hela min yrkeskårs vägnar ganska trött och ledsen när du ifrågasätter omhändertagandet av IB under den timme då det var uppehåll i förhöret. Hade läkaren ansett at sjukhusvård var påkallat, då kan du vara säker på att förhöret inte återupptagits där och då, utan då hade IB befunnit sig i ambulans / på sjukhus. Rent bortsett från den lilla, lilla detaljen att patientens hälsa är prio 1, vilken läkare tror du på allvar skulle riskera konsekvenserna för egen del av att medvetet ha ignorerat akut hjärtsjukdom i det läget? Nej, du kan lugnt utgå från att IB (säkerligen skakad efter att sett bilder på Lisa, men vem skulle inte vara det?) var frisk nog att förhöras.
2016-01-08, 16:47
  #110731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Nu har du för dig själv förklarat just varför man inte skall leta DNA över t.ex. en hel jacka med hjälp av tusentals tops utan istället sikta på "besudlingar". Det är helt enkelt mer rättssäkert förutom att det är kostnadseffektivt och snabbare.

Nej DN artikeln förklarar att sporadiska DNA-spår kan planteras/kontamineras.

Men den förklarar inte varför inte polisen undersökte smutsen på jackan. Det är slarv eller så visar dessa undersökningar något ofördelaktigt.
__________________
Senast redigerad av nopomil 2016-01-08 kl. 17:39.
2016-01-08, 16:54
  #110732
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ok men det vil ju i princip betyda att NFC skulle kunna ha hittat DNA från någon/några av alla dom personer som man toppsatt i denna utredning iom alla deras DNA profiler var kända.
Men om Åklagaren har bett om att man bara ska testa mot NB, AB och IB's DNA så skulle sådan annan känd DNA från de andra toppsade personer kunna hamna "under the radar" och sättet vittnet från NFC svarar på frågorna omkring hurvida man hittat okänt DNA är inte lögn men det är inte sanningen heller.
Det-finns-inga-okända-profiler-överhuvudtaget.

LISAS KLÄDER
1. DNA hittas - bingo, där var det NB.
2.DNA hittas - bingo, där var det NB.
3. DNA hittas - bingo, där var det NB.
4. DNA hittas - bingo, där var det NB.
5. DNA hittas - bingo, där var det NB.
6. DNA hittas - bingo, där var det NB.
7. DNA hittas - bingo, där var det NB.
8. DNA hittas - bingo, där var det NB.
9. DNA hittas - bingo, där var det NB.
10. DNA hittas - bingo, där var det NB.

11. DNA hittas - bingo, där var det IB.

SNÖREN
12. DNA hittas - bingo, där var det NB.
13. DNA hittas - bingo, där var det NB och Lisa.
2016-01-08, 16:55
  #110733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns förvirrade människor, inget konstigt med det. Personligen är jag imponerad av middagen som hölls, verkar mer ha varit av karaktären gående bord, här kom och gick folk i tid och otid. Att byta om till något bekvämare kan knappast ha varit lönt för den korta tid någon av dem övervarade den här, ska inte säga sittningen, så kallade middagen.

Den gemensamma stunden framför tv:n och kvällens begivenhet, formel 1 loppet, blev det si och så med, intresset för tävlingen verkar inte ha varit genuint för samtliga då någon hade ett behov av rullskidor mitt i alltihop.

Nåväl, hade de bara vetat vad drängen sysslade med ett par hundra meter bort så hade de förmodligen satt middagen i halsen.

Pup!

Dessutom deltog personerna 7-12 som fantastiskt nog verkar vara helt osynliga människor. De lämnar stora hål i fupen.
2016-01-08, 17:09
  #110734
Medlem
Kan det vara så att NB knäppte upp och drog ner hennes jeans och avsatte DNA, sen drog ner hennes träningsbyxor och avsatte DNA och sen avsatte bara IB:s DNA på hennes trosor?
2016-01-08, 17:10
  #110735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bennhage återger samma sak: Andrahandsuppgift, subjektiv sådan från IB. Jag tror garanterat hon mådde skitdåligt, jag skrev att hon kan ha utsatts för brysk behandling - men som jag betonade: Ska det vara bärande och signifikant så ska inblandad part höras ev andra som iakttog händelsen.

Varför är inte AB pressad och torterad under fler förhör än IB av samma förhörsledare? Jag vill speciellt betona slutförhör i Litauen.

Jag tror att den litauiske läkare är tillräckligt kompetent att bedöma, dvs undersöka henne och godkänna fortsatt förhör efter en timme - när han har undersökt henne, när hon har vilat.
Inbillar du dig att hon hamnade i nån slags hypovolemi? Hon har segnat ner via att se på en garanterat vidrig bild i bevisningen som presenteras.

Hade hon varit i det tillstånd som vissa vill ha det till så att hon inte kunna redogöra så sakligt efteråt. Hon pladdrar på med allt hon vill ha sagt och hon svarar sakligt på frågorna. Hon åberopar ingenting i form av paus eller uttrycker att det är för jobbigt. Nån jävla stans har väl respektive person antingen en möjlighet att säga till - ett ansvar:

Likt IR som satt och teg i förhören när han enligt dig torterades eller enligt IR själv utsattes för sk.
"otillbörlig press" och "påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art" varav jag stör mig rejält mer på denna i sin profession än IB som är en utsatt anhörig.

Bennhage följde med IB till Arlanda. Han gjorde det av medmänsklighet - den enda som visat civilkurage i den här historien. Han är ett förstahandsvittne och med tanke på hans mod ett pålitligt sådant.

och nämnde att hon inte fick någon hjälp från litauiska ambassaden och någon skulle ordna transport till Arlanda. Hon var så rädd och bad mig hjälpa henne. Det gjorde jag av medmänsklighet.

När vi kom dit tog de henne vid sidan om och ville ha reda på hennes telefoner och grejer.

Jag har tagit upp att AB är utsatt för hot där t o m hans son dras in och hur lättat AB blir när han säger rätt inklusive det där mystiska uppehållet där AB sedan läser innantill så han ska säga "rätt".
Ang tortyr mot AB se (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

De ordnade specialtransport till för honom (men inte för IB!) via Göteborg till Litauen. Varför skulle han annars transporteras dit för sista förhöret? Polisen har väl sällan haft så mycket oegentligheter för sig som i det här Kinnekullefallet.
__________________
Senast redigerad av nopomil 2016-01-08 kl. 17:40.
2016-01-08, 17:21
  #110736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Jag har avstått från att kommentera dina märkligheter innan, men tycker någonstans att det faktiskt får vara nog med smutskastande, skitsnack och dumheter.

Det som skedde i förhören var säkert inte trevligt för de som förhördes, men att kalla det för tortyr??? Har du någonsin träffat personer som varit utsatta för tortyr på riktigt? Det har jag. Jag har mött människor som fått naglar och tänder utdragna; människor som blivit gruppvåldtagna i syfte att avslöja information som de inte ens hade; människor som sett sina barn misshandlas och våldtas till döds; människor som utsatts för skenavrättningar ...
Att kalla förhören som NB, IB och AB var med om för tortyr, det är ta mig fan inget annat än ett rent hån mot människor som utsatts för tortyr på riktigt! Försök att skaffa dig lite perspektiv och
se lite utanför dina egna snäva tycka-synd-om-gränser!

För övrigt så blir jag å hela min yrkeskårs vägnar ganska trött och ledsen när du ifrågasätter omhändertagandet av IB under den timme då det var uppehåll i förhöret. Hade läkaren ansett at sjukhusvård var påkallat, då kan du vara säker på att förhöret inte återupptagits där och då, utan då hade IB befunnit sig i ambulans / på sjukhus. Rent bortsett från den lilla, lilla detaljen att patientens hälsa är prio 1, vilken läkare tror du på allvar skulle riskera konsekvenserna för egen del av att medvetet ha ignorerat akut hjärtsjukdom i det läget? Nej, du kan lugnt utgå från att IB (säkerligen skakad efter att sett bilder på Lisa, men vem skulle inte vara det?) var frisk nog att förhöras.


Du snackar om Off-topic. Du får läsa på FN:s tortyrdeklaration.

För övrigt skulle jag också blivit "ledsen" över om jag var en del av yrkeskår som använde dessa metoder. Jag skulle aldrig någonsin försvarat detta beteende hos kollegor- för att tvinga fram erkännanden eller av något annat skäl.

Förhörsmetoderna visar tydligt att Skövdepolisen inte ska utreda mord och andra grova brott- det är inte rättssäkert. De går för mycket på "magkänsla" och styrs av prestige.

Det behövs en oberoende kommission som granskar utredningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in