Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
"
Mina Dennert kommenterar Myra Åhbeck Öhrmans Facebookinlägg med bland annat detta:

"Jag sade upp mig från ett fast jobb för att jobba med detta på heltid eftersom det fanns så mycket att göra. Inte minst alla föreläsningar, press, kommunikation, att leda adminarbetet, försöka bygga upp föreningen osv. Sedan lönen är ju något jag har diskuterat med föreningen. Och vi har återigen gjort en marknadsmässig bedömning och återigen kollat runt bland andra föreningar. Sett på det stora antalet resor jag gör och nätter borta, min utbildning, min ålder osv. osv. kommit fram till 40000. Det vet alla i föreningen om och står bakom. Jag försöker inte lura någon. Och jag tar inte ut lön återigen för att vara elak mot någon annan. Det är så vi har lagt upp det i vår förening helt enkelt och om andra väljer att göra på annat sätt så har jag inga som helst åsikter om det."

Myra svarar bland annat:

"Myra Åhbeck Öhrman:
Det är liksom inte normalförfarande att en förening efter mindre än ett år kan anställa någon med en lön på 40k. Någonstans. Inte konstigt att ni behöver söka skattemedel om ni tror att så är fallet."

(Undrar vilken anställning Mina Dennert sade upp sig från).

https://m.facebook.com/story.php?sto...3&id=700804342

Och "som rasifierad och kvinna" har man speciellt kunnande:

"Hej!
Jag har inte fått något meddelande ifrån dig eller någon annan tidigare som jag ignorerat…? Jag svarar alltid på frågor. Självutnämnd företrädare? Jag är gruppens grundare och föreningens talesperson.
Vi är en förening som driver gruppen som gör en mängd andra aktiviteter än att moderera facebookgruppen.
Andrés och jag pratar om ett annat möte här än det som gäller ansökan. Vi har alltså redan skickat in ansökan men jag har inte bytt ut ämnesraden trots att vi här diskuterar en annan fråga. Ett annat möte.

Jag ber om ursäkt om jag har förnärmat någon. Jag försöker alltså visa på den unika kombinationen som vi har av att vara aktiva i så många länder i Europa, och med den kompetensen som vi har som journalister och att jag själv dessutom är rasifierad och kvinna och har en god insyn i hur hatet ser ut. Det är ju inte i jämförelse med någon tänkt annan. Han har inte nämnt någon som jag försöker överträffa. Och han gör ju så klart som han tycker sedan ändå, hör av sig till vilka han själv vill, vilket jag så klart är väl medveten om och naturligtvis kommer att acceptera.

Jag försöker helt enkelt tala för varför jag tycker att vi hör hemma i de samtal som vi tidigare hade diskuterat och försöker visa varför jag tycker att det är extra viktigt att etablerade aktörer visar sitt stöd för vår organisation som är väldigt smutskastad och baktalad - återigen inte i jämförelse med någon annan. Ni andra är också utsatta, jag tävlar inte med någon. Jag talar enbart för vår sak. Och vi behöver allt stöd vi kan få nu när vi är så hårt åtgångna på grund av det arbete vi (och många andra) gör mot näthatet och fake news.

Jag ber om ursäkt igen om jag trampat någon på tårna. Jag har mycket stor respekt för det arbete som andra har gjort och gör. Inte minst IRM."

Citera
2017-11-20, 10:01
Man kan ju inte säga annat än att den här "oberoende" FB-gruppen utvecklas lika fort som om den vore på steroider. På ett drygt år har man lyckats få in fötterna lite varstans i maktens korridorer, fortfarande en lika "oberoende gräsrotsrörelse". Trovärdigt? Knappast. Den här gruppen är en direkt förlängd arm åt makten och etablissemanget i avsikt att söndra och härska eftersom inget skrämmer makten mer än en enad befolkning. Se bara hur etablissemanget verbalt attackerade den Polska frihetsmarschen, där deltagarna kallades för nazister trots att man firade sitt frigörande från just nazismen (och kommunismen, antar jag). Inget skrämmer eliten mer än en enad befolkning. Inget. Det är därför JÄH, Aschberg och andra inom etablissemanget hellre ger sig på enskilda medborgare än att ifrågasätta makten, eftersom folks uppvaknande är det största hotet mot makten, etablissemanget och den rådande ordningen.

Men, men - tiderna förändras vare sig man vill det eller inte...
Senast redigerad av RobRoys 2017-11-20 kl. 10:08.
Citera
2017-11-20, 10:11
Medlem
Myra frågar mer om vad föreningen gör:

"Myra Åhbeck Öhrman
Punkt 1-2 är inte följdfrågor utan mer förtydliganden eftersom du verkar missuppfatta det jag skriver.
1: Jag kallade mig själv självutnämnd företrädare, inte dig.
2: Jag pratar inte över huvud taget om någon ansökan, utan enbart det du skriver i mailet om att få vara med på möten.

Följdfrågor:
3: Den här mängden aktiviteter verkar mest bestå av att föreläsa för ungdomar, av er egen beskrivning att döma. https://www.jagarhar.se/anlita-oss/
Förutom då verksamheten online, som ju utförs av era (obetalda) medlemmar.
4: Har du mer info om hur ni är aktiva i andra europeiska länder? Kan nämligen inte hitta någon info om det. Europeiska kopplingar och kontakter är ni knappast ensamma om.
5: Jag ifrågasätter hur pass bra er insyn är i de områden ni hävdar att ni har expertis på. Jag har hittills inte sett att du visat på någon grund för expertis förutom "har själv utsatts för rasism" och "har modererat en FB-grupp mot näthat i ett år". Det är lite tunt, enligt mig.
6: Jag är totalt ointresserad av hur utsatta ni är, i den här kontexten. Att ta upp det känns bara som ett sätt att få sympati när du får (berättigad) kritik."

Mina svarar:

"Mina Dennert
Jag har drivit en mängd kampanjer. Jag har medverkat en hel del i press. Jag har sökt finansiering. Jag sköter all kommunikation, skapat hemsida osv. Vi har åkt till Almedalen och varit med på Bokmässan. Vi skriver också #jagärhärbok. Jag föreläser minst en gång i veckan. Och det är sällan samma föreläsning så det tar tid att skriva om och lära sig och att resa inte minst. Jag driver som sagt arbetet med gruppen och där är vi 30 personer. Jag har haft en mängd samtal med olika beslutsfattare och andra organisationer.
Vi har även en mängd samarbeten på gång. Vi har bara funnits sen i april. Föreningens medlemmar är nöjda med mitt arbete och har förtroende för mig.

Vi är ca 140 000 medlemmar i fb-grupperna runt om i Europa.
Vi startade just en grupp i Polen, den är inte med här än. En stor mängd grupper startas men läggs sedan ner tex Italien Frankrike Holland osv. Men detta är #jäh-grupperna vi driver i andra länder:
UK: https://www.facebook.com/groups/233032860478604/
Tyskland: https://www.facebook.com/groups/7185...11688/?fref=nf
Norge: https://www.facebook.com/groups/1905824589650600/
Finland: https://www.facebook.com/groups/1451139614958256/
Slovakien: https://www.facebook.com/groups/somtu/

Jag är återigen ledsen om jag skrivit något som irriterat dig, jag vill inte väcka sympatier. Jag försöker bara svara på dina frågor. Jag har absolut ingenting att dölja.
Det finns säkert många som är bättre än oss men i brevet till Andres vill jag ju argumentera för varför han ska låta oss vara med. Annars hade jag ju varit en ganska oengagerad företrädare för gruppen. : )"

Almedalen har jag sett någonstans att jagärhär fick betalt för via något slags stipendium. Åtminstone uppehälle för fyra personer.

Sedan säger Dennert här att betalningarna för föreläsningar gå in i föreningen igen:

"Mina Dennert
Anna Kärrstrand Jo, vi tar betalt för våra föreläsningar osv. De pengarna går så klart in i föreningen igen."

Uvell påpekade tidigare att Mina Dennert fick 40 000 i lön för jagärhär plus att hon dessutom fakturerade föreläsningar via sitt eget företag. Undrar varför arvodet för föreläsningar inte går direkt in på jagärhär då, vore inte det enklare?

Uvell:

"Utöver Dennert arvoderar föreningen fyra personer som föreläsare, bland annat Magnus Dennert. När någon av dessa personer föreläser skickar alltså föreningen fakturan men de kan i sin tur fakturera föreningen för jobbet för att de inte är anställda. Så tolkar i alla fall jag det. Mina Dennert är anställd så hennes föreläsningar betalas av lön. Eller det borde ju vara så."

"En av föreläsningarna de i bidragsansökan anger att de hållit var för Länsstyrelsen i Värmland, på något som kallas Gen(i)us."

"Den fakturan har jag fått ut. Den föreläsningen höll Mina Dennert i den 7 juni 2017, alltså flera månader efter att hon blev heltidsanställd i föreningen.

Ändå är det inte föreningens organisationsnummer som står på fakturan. Utan hennes eget privata bolags. "

https://uvell.se/2017/10/24/demokrati-enligt-jagarhar/
Citera
2017-11-20, 10:30
Medlem
Rätt roligt:

Axel Luo Öhman
"...den mediala hype stimmet genererade är det unika. att gå från att svärma kommentarsfält med hashtags, hjärtan och "pepp" till att ta betalt för att hålla föreläsningar, delta i panelsamtal och allsköns skit är förstås en naturlig pivot för den som vill förvandla hypen till deg, vilket jag finner vara den troligaste anledningen till att det här sker. tydligaste tecknen på detta är väl att det finns en webshop, swishnummer, möjlighet att bli stödmedlem och ansökan om skattepengar. lägg till gräddfil till ministernivå och plötsligt har vi lamotte eller janouch på steroider, fast på "vår" sida. det är lika befängt nu som om när det handlar om dem."

Sedan också en känga om att com-domänen "snotts" av GRS:

"dessutom, varför skulle jag vilja lära mig något om hur internet fungerar av folk som vet att de har fiender men ändå inte ens klarar av att registrera alla toppdomäner när de registrerar sitt domännamn?"
Citera
2017-11-20, 10:41
Medlem
Mina Dennert skriver flera långa kommentarer i tråden på Myra Åhbeck Öhmans facebooksida.
Att hon skrivit i affekt t ex:

"Mina Dennert
Känns som att jag har svarat redan men tar det en gång till och sedan är det dags för mig att lämna. Om #jäh ska få vara med på samtal eller ej är ju upp till den som bjuder in till samtalen. Jag lade fram mina argument till varför jag tycker att vi ska vara med i brevet som är skrivet i affekt. Ångrade mig redan när jag sänt det på grund av ovidkommande och flummiga formuleringar och hade jag vetat att det skulle nå någon annan än mottagaren hade jag följt mina egna goda råd: kolla alltid igenom det du skrivit innan du trycker på send : ) haha.

Och våra löner är ju upp till oss i föreningen. Jag tror att det kan ha att göra med att vi har en snittålder i föreningen på ca 50 år eller nåt, bara drar till med en siffra nu, vet bara att jag är en av de yngre. Och vi har alla långa karriärer bakom oss, långa utbildningar osv. Och det rör och drabbar ju bara oss 30 pers. som är med i föreningen. Där alla har samma möjlighet att säga upp sig från sina jobb eller ta tjänstledigt som sagt som vi har gjort i vår familj. Men ingen annan har tyckt att det varit särskilt lockande, haha! Det är ju en ganska osäker situation inte många vill befinna sig i. Så hos oss har det snarare varit tvärtom att folk varit glada och tacksamma att vi "tar det". Men som sagt, det är en intern diskussion och den diskussionen har vi hela tiden, alla är med i alla beslut. Vi pratade om det senast igår faktiskt.

Slutligen vill jag återigen berömma er och peppa er och säga igen hur mycket jag beundrar ert arbete och uppskattar våra samtal Henrik Johansson! Keep on keeping on!"

Och:

"Mina Dennert
Ok, nu blir det aboslut det sista jag svarar. Jag hinner verkligen inte.
Men ja, jag tycker att vi har en god insyn i näthatet och fake news. Det unika är att vi i över 1,5 år har varit ute i alla nätets hattrådar. Varje dag flera gånger om dagen. Och att vi även driver den här verksamheten i flera andra länder.

Sedan måste vi gå in i hatfulla trådar. Vi kan inte gå in när det inte finns näthat. Då blir vi åsiktspoliser och det vill vi aldrig riskera att bli. Näthatet har utvecklats och det måste vi också.
Att gå in 75000 i en tråd där tex. en person skriver något hatfullt och sedan kalla det för att vi rensar upp, som vi gjorde i början när det var tvärtom - vi var 2 pers i en tråd med hundratals hatfulla kommentarer - bidrar inte till ett bättre nätklimat. Vi har dessutom tagit på oss uppgiften att vi vill minska polariseringen. Och det leder eventuellt till mer polarisering när vi går in för många samtidigt.
Vi har varit för effektiva helt enkelt. Och redaktionerna vi har träffat har även sagt att de tagit efter vår metod och nu börjar moderera efter den på egen hand.
Däremot är inte hatet borta. Det ser bara annorlunda ut. Istället för att syssla med olaga hot och andra uttalade otrevligheter så sysslar man med åsikter, alternativa fakta, rykten, propaganda sk. fake news.
Vi har aldrig lovat att vi ska göra exakt samma sak år efter år. Vi har lovat att vi ska kämpa mot näthatet. Att vi ska stärka andra i att stå upp mot rasism och sexism osv. Läs gärna mer om vad vi gör på vår hemsida.

Vi bildade en förening. Vi som drev fb-grupperna. Eftersom vi "ville göra mer". Det är den föreningen som stödmedlemmar eller andra kan stödja. Fb-grupperna är alltså bara en av många saker som vi gör.

Vi som är med i föreningen och alla admin och jobbar i kommentarsfälten ideellt fortfarande också. Men vi gör alltså även mer och andra saker. Det haltar lite att jämföra någon som är med i en fb-grupp och klickar gilla på något vi skriver en gång i veckan och tex. det jag gör i föreningen. De är ju med för att de får stryka och kraft av det vi skriver och det vi uppnår tillsammans. Ingen jobbar ju gratis för oss, de är med i en fb-grupp, av miljoner olika anledningar. Precis som man gillar IRM.

Och tvärtom från vad du nu låter påskina så är många väldigt tacksamma över allt stöd de fick under uthängningarna. Med all respekt, jag tror att jag har ganska bra koll på vad våra medlemmar tycker.

Vi gör så gott vi kan och kan säkert göra bättre. Och det försöker vi också med hela tiden. Det blir faktiskt lite bakvänt att få all denna kritik. Du har jättebra koll på det ni gör men faktiskt inte lika bra koll på det vi gör. Låt oss ta det i vår takt, i vår förening, med våra medlemmar. Jag skulle aldrig drömma om att ge mig på att ha synpunkter om du sköter ditt.

Slutligen, vi har lång väg kvar. Vi gör så gott vi kan. Näthatet har ändrat sitt beteende, de har flytt till stängda grupper, privata trådar, ställen dit inte vi kan följa efter. De har börjat med "fake news" istället för uttalade hot. Därför måste vi också ändra våra strategier. Sitter och jobbar med det för fullt nu. Återkommer strax med mer info i gruppen, om du är med i den!"

Citera
2017-11-20, 10:53
Medlem
Bra av Chang Frick som har en helt annan "taktik" än JÄH:

"Chang Johannes Frick
Bästa sätter att mots bort näthat är ju att ta upp och diskutera de frågor som gör folk missnöjda. Det är det jag gör. När folk upplever att dessa frågor finns på dagordningen och att det börjar vidtas åtgärder för att komma tillrätta med problem, då blir folk mindre arga och samtalstonen blir också bättre. Det finns inga genvägar."
Citera
2017-11-20, 10:59
Medlem
Touché. Joakim Lamotte ställer några relevanta frågor om värdegrund till #jagärhär.

Citat:
Ursprungligen postat av Joakim Lamotte
Jag har en fråga till gruppen #jagärhär, som får en jäkla massa pengar för att motverka näthat och sprida rätt värdegrund till folket. Ni säger er bekämpa såväl kvinnohat som främlingsfientlighet.

Ofta har ni gjort riktade attacker mot mig. Ni har uppmanat era medlemmar att kontakta mina arbetsgivare. Era medlemmar har kallat mig allt från rasist till kvinnohatare. Dessutom blandar ni vanligtvis ihop näthat med relevant samhällskritik som inte passar er världsbild.

Men, ni säger också att ni är noga med vilka som är medlemmar hos er, och väljer själva ut vilka som är välkomna i er gemenskap. Jag vet flera personer som ansökt om medlemskap, men som blivit blockerade. För att vara medlem hos er måste man ställa sig bakom gruppens värdegrund.

Nu undrar jag därför varför dessa kända Aftonbladetprofiler får vara medlemmar hos er, trots att de numera är avstängda från sina arbetsplatser i svallvågorna efter metooupproret?

Hur rimmar det med er värdegrund och syn på jämställdhet?
https://www.facebook.com/joakim.lamo...57020587725860

Se skärmdumpen i inlägget. Det handlar alltså om #jagärhärmedlemmarna Virtanen, Fadakar och Cantwell.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-20 kl. 11:06.
Citera
2017-11-20, 11:06
Medlem
Mina Dennert menar att hennes erfarenhet av att vara rasifierad väger tungt. Pratade just med en kompis om att hon inte tar upp så mycket kring att vara priviligierad men detta med frågor kring klass brukar väl annars ingå i det identitetspolitiska och/eller normkritiska tugget? Inte bara ras och kön? Men här avfärdas klassfrågor som avundsjuka. Kanske fixeringen (?) kring hudfärg/kön då kunde avfärdas på liknande sätt? MD är avundsjuk på vita män?

"Mina Dennert
Myra Åhbeck Öhrman Nej vet du, ärligt talat, det är för att jag själv är rasifierad som gör att jag tycker det. Jag vill på riktig ifrån djupet av mitt hjärta få bort rasismen och jag har ALLTID kämpat mot den och kommer ALLTID att behöva göra det. Varje dag, varje sekund av mitt liv. För mig och mina barn. Det är inget jag kan stänga av eller ha som "min karriär" och sedan bli avundsjuk på andra som kämpar MOT RASISMEN. Fattar du inte att jag på riktigt älskar alla som gör något, vad fan som helst för att få bort den!? Jag kommer aldrig kunna tänka som du gör. Att du inte ens har gjort den analysen gör dig faktiskt skrämmande arrogant. Jag lämnar den här diskussionen NU!"

https://m.facebook.com/myrannen?tsid...&source=result
Citera
2017-11-20, 11:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Efter att ha läst några av de senaste sidorna i tråden, måste jag säga att jag mår illa. På riktigt. Av att se hur denna hatgruppen #jagärhär, dessa självutnämnda "Godhetens™️ riddare", "hatets kväsare" går in och hjärntvättar, manövrerar, manipulerar Facebook mfl ställen som en jävla trollarmé. Dessa "you're either with us, or against us"-ryggradslösa kräk. De kanske får känslan av att DE bestämmer hur samtalen ute på nätet ska låta, men det är inte så det är, alls! De har INGENTING att säga till om, för de ÄR INGENTING! So what, de lyckas stänga ner några fb-konton, so what, de kastar bajs på Lamotte och Janouch, fast där bet Drottning Katerina tillbaka!

Det finns egentligen bara ett sätt att beskriva skiten på:

"Hur man bygger en sekt".
Citera
2017-11-20, 12:00
Medlem
Om Mina Dennert i tidningen Faktum:

https://m.facebook.com/photo.php?fbi...0744&source=47

Är det denna upplevelse - i åttan på grundskolan - som gör att hon startat jagärhär och säger sig jobba mot rasism?

De flesta av oss har någon/några plågsamma upplevelser från skolan. Och för närvarande tycks ovanligt många flickor bli våldtagna i skolan.

Men alltså: jagärhär det ska handla både om näthat i allmänhet (och att hyfsa språket osv) och om rasism? För att nu gå vidare till att också omfatta "fake News". Onekligen lite spretigt.
Citera
2017-11-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Efter att ha läst några av de senaste sidorna i tråden, måste jag säga att jag mår illa. På riktigt. Av att se hur denna hatgruppen #jagärhär, dessa självutnämnda "Godhetens™️ riddare", "hatets kväsare" går in och hjärntvättar, manövrerar, manipulerar Facebook mfl ställen som en jävla trollarmé. Dessa "you're either with us, or against us"-ryggradslösa kräk. De kanske får känslan av att DE bestämmer hur samtalen ute på nätet ska låta, men det är inte så det är, alls! De har INGENTING att säga till om, för de ÄR INGENTING! So what, de lyckas stänga ner några fb-konton, so what, de kastar bajs på Lamotte och Janouch, fast där bet Drottning Katerina tillbaka!

Det finns egentligen bara ett sätt att beskriva skiten på:

"Hur man bygger en sekt".

Bra inlägg!

"Angry Foreigner" skriver i Katerina Magasin. Handlar om #rasistanklagad och avstängningar på Facebook. Jagärhär får sig en släng:

"Som Katerina Janouch tidigare påvisat sitter till och med #JagÄrHär medlemmar bland Facebooks anställda, ännu en grupp som verkar ägna sig åt massanmälningar."

http://katerinamagasin.se/rasistankl...mmar-debatten/
Citera
2017-11-20, 12:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Mina Dennert menar att hennes erfarenhet av att vara rasifierad väger tungt. Pratade just med en kompis om att hon inte tar upp så mycket kring att vara priviligierad men detta med frågor kring klass brukar väl annars ingå i det identitetspolitiska och/eller normkritiska tugget? Inte bara ras och kön? Men här avfärdas klassfrågor som avundsjuka. Kanske fixeringen (?) kring hudfärg/kön då kunde avfärdas på liknande sätt? MD är avundsjuk på vita män?

"Mina Dennert
Myra Åhbeck Öhrman Nej vet du, ärligt talat, det är för att jag själv är rasifierad som gör att jag tycker det. Jag vill på riktig ifrån djupet av mitt hjärta få bort rasismen och jag har ALLTID kämpat mot den och kommer ALLTID att behöva göra det. Varje dag, varje sekund av mitt liv. För mig och mina barn. Det är inget jag kan stänga av eller ha som "min karriär" och sedan bli avundsjuk på andra som kämpar MOT RASISMEN. Fattar du inte att jag på riktigt älskar alla som gör något, vad fan som helst för att få bort den!? Jag kommer aldrig kunna tänka som du gör. Att du inte ens har gjort den analysen gör dig faktiskt skrämmande arrogant. Jag lämnar den här diskussionen NU!"

https://m.facebook.com/myrannen?tsid...&source=result
Åter framkommer det att ”rasism”, ”hat” och ”hot” tycks handla om Mina Dennerts subjektiva uppfattningar och känslor. Jag har ännu inte lyckats hitta någon KONKRET definition på vad gruppen egentligen ska arbeta med eller mot.

Det är helt obegripligt att gruppen INTE kan förklara vad de egentligen håller på med. Mina Dennert gör det väldigt lätt för sig genom att bara lämna diskussionen:
Jag lämnar den här diskussionen NU!
VEM kan förklara när ledaren inte kan det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in