Finns en del tankar kring om detta med att vara adopterad påverkat Mina Dennert att starta jagärhär. Hon är "rasifierad och kvinna".
Klassfrågor intresserar henne mindre, att hon tack vare god ekonomi inte tvingas bo mitt bland mångkulturen själv.
Hübinette skriver:
"Sveriges ca 60 000 utlandsadopterade kännetecknas fr a av att långt över hälften adopterades till landets översta skikt, d v s till de mest högutbildade och de mest förmögna majoritetssvenskarna, medan endast en mindre andel har växt upp inom socialgrupp 3 och LO-kollektivet och det är just denna unika klassbakgrund som skiljer de adopterade från invandrarna och deras barn och även från de blandade: Inga andra invånare i landet med utomeuropeisk bakgrund kan på något sätt ”konkurrera” med de adopterade om att ha tillgång till resurser, till privilegier och därmed också till makt i det svenska samhället."
Sedan handlar det Dock mest om adoptionspolitik, antirasism etc:
"Plötsligt har ett flertal utlandsadopterade (visserligen senfärdigt) på sistone (och ÄNTLIGEN enligt mig i varje fall) trätt fram både i antirasistiska och antifascistiska sammanhang och i adoptionspolitiska sammanhang såsom just Tess Asplund liksom Mina Dennert, Paula Dahlberg, Patrik Lundberg, Jon Ely, Linnea Ping Brännström ..."
https://www.google.se/amp/s/tobiashu...dopterade/amp/