Citat:
”Gaslighting” är en ny term för mig och använd på det sätt som du beskriver ramlar fler pusselbitar på plats. Jag har ofta upplevt precis det du beskriver men inte kunnat formulera det på ett konkret sätt. ”Gaslighting” var termen som jag saknade.Ett vanligt exempel på gaslighting i det här fallet:
- När man efter ett långt meningsutbyte, efter att frågeställningen tålmådigt, tydligt och pedagogiskt upprepats och förklarats in absurdum slänger frågan "Vad är det du undrar egentligen? Kan du inte bara säga vad du vill?" Detta skapar en känsla av hopplöshet och tvivel på ens förmåga att kommunicera tydligt. Extra effektivt om man i början av diskussionen ger sken av att förstå, så att meningsmotståndaren investerar så mycket energi som möjligt. Då blir vanmakten fett jobbig.
- När man efter ett långt meningsutbyte, efter att frågeställningen tålmådigt, tydligt och pedagogiskt upprepats och förklarats in absurdum slänger frågan "Vad är det du undrar egentligen? Kan du inte bara säga vad du vill?" Detta skapar en känsla av hopplöshet och tvivel på ens förmåga att kommunicera tydligt. Extra effektivt om man i början av diskussionen ger sken av att förstå, så att meningsmotståndaren investerar så mycket energi som möjligt. Då blir vanmakten fett jobbig.
Människor som resonerar som #jagärhär framkallar till slut vanmakt eftersom de kräver så mycket energi utan att någonting hjälper. Vanmakt är i sin tur den bärande mekanismen i tortyr (om jag har förstått det rätt).
Citat:
Är detta ondska? Jag vet inte men en aspekt på ondska beskrivs här:Gaslighting är riktigt lömskt. Till skillnad från härskartekniker, som man kan dra fram i ljuset och avväpna, finns det alltid en möjlighet att gaslightaren faktiskt inte förstår vad man menar. Just det tvivlet utnyttjas för att få den gaslightade att må psykiskt dåligt, ge upp, och själv "vinna" diskussionen.
Vuxna barn med dysfunktionell uppväxt har ofta själva gaslightats sönder i stället för att ges vuxna och konstruktiva verktyg till kommunikation. Så när de i vuxen ålder upplever sig kritiserade (eller ännu värre, när den nya substitutfamiljen kritiseras) använder de naturligtvis samma verktyg själva.
Vuxna barn med dysfunktionell uppväxt har ofta själva gaslightats sönder i stället för att ges vuxna och konstruktiva verktyg till kommunikation. Så när de i vuxen ålder upplever sig kritiserade (eller ännu värre, när den nya substitutfamiljen kritiseras) använder de naturligtvis samma verktyg själva.
Ondska ur ett psykologiskt perspektivOavsett vad det är så tycks #jagärhär vara ett sätt för medlemmarna att bete sig illa mot andra människor av olika skäl under en falsk täckmantel av godhet.
[...] Under senare tid har dock vissa psykologiforskare som M. Scott Peck framfört tanken att vissa människor som genom att inte erkänna sina tillkortakommanden (deras "skugga") och projicera sina dåliga egenskaper på andra (jämför Münchhausen by proxy), framkallar ångest och förvirring hos de människor de möter; något som Peck menar är typiskt för ondska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ondska