Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-16, 16:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Ett vanligt exempel på gaslighting i det här fallet:

- När man efter ett långt meningsutbyte, efter att frågeställningen tålmådigt, tydligt och pedagogiskt upprepats och förklarats in absurdum slänger frågan "Vad är det du undrar egentligen? Kan du inte bara säga vad du vill?" Detta skapar en känsla av hopplöshet och tvivel på ens förmåga att kommunicera tydligt. Extra effektivt om man i början av diskussionen ger sken av att förstå, så att meningsmotståndaren investerar så mycket energi som möjligt. Då blir vanmakten fett jobbig.
”Gaslighting” är en ny term för mig och använd på det sätt som du beskriver ramlar fler pusselbitar på plats. Jag har ofta upplevt precis det du beskriver men inte kunnat formulera det på ett konkret sätt. ”Gaslighting” var termen som jag saknade.

Människor som resonerar som #jagärhär framkallar till slut vanmakt eftersom de kräver så mycket energi utan att någonting hjälper. Vanmakt är i sin tur den bärande mekanismen i tortyr (om jag har förstått det rätt).
Citat:
Gaslighting är riktigt lömskt. Till skillnad från härskartekniker, som man kan dra fram i ljuset och avväpna, finns det alltid en möjlighet att gaslightaren faktiskt inte förstår vad man menar. Just det tvivlet utnyttjas för att få den gaslightade att må psykiskt dåligt, ge upp, och själv "vinna" diskussionen.

Vuxna barn med dysfunktionell uppväxt har ofta själva gaslightats sönder i stället för att ges vuxna och konstruktiva verktyg till kommunikation. Så när de i vuxen ålder upplever sig kritiserade (eller ännu värre, när den nya substitutfamiljen kritiseras) använder de naturligtvis samma verktyg själva.
Är detta ondska? Jag vet inte men en aspekt på ondska beskrivs här:
Ondska ur ett psykologiskt perspektiv
[...] Under senare tid har dock vissa psykologiforskare som M. Scott Peck framfört tanken att vissa människor som genom att inte erkänna sina tillkortakommanden (deras "skugga") och projicera sina dåliga egenskaper på andra (jämför Münchhausen by proxy), framkallar ångest och förvirring hos de människor de möter; något som Peck menar är typiskt för ondska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ondska
Oavsett vad det är så tycks #jagärhär vara ett sätt för medlemmarna att bete sig illa mot andra människor av olika skäl under en falsk täckmantel av godhet.
Citera
2017-12-16, 16:24
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ja, det är otroligt frustrerande. Det man kan hoppas är ju att utomstående samt sektmedlemmar som inte är fullt lika hjärntvättade/ohederliga ser vad de håller på med och tar avstånd. Man får helt enkelt försöka exponera deras metoder gång på gång. Några andra förslag?
En metod de använder flitigt är att utnyttja "f.d" #jäh-medlemmars "distans från gruppen" till att skriva hat- och hotfulla meddelanden till gruppens fiender. AlNecal, L.Sundman och L.Hansson används som murbräcka. Försvaret är hela tiden "de är inte medlemmar i gruppen" men vem som helst med över 100 IQ kan pussla ihop att de jobbar för gruppen utan att synas i deras Facebook-lista.
Senast redigerad av Vem0th 2017-12-16 kl. 16:30.
Citera
2017-12-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
En metod de använder flitigt är att utnyttja "f.d" #jäh-medlemmars "distans från gruppen" till att skriva hat- och hotfulla meddelanden till gruppens fiender. AlNecal, LoanSundman och LenaHansson används flitigt som murbräcka. Försvaret är hela tiden "de är inte medlemmar i gruppen" men vem som helst med över 100 IQ kan pussla ihop att de tillhör gruppen utan att behöva vara med i Facebook.
Ja, precis. Det blir ett slags näthat by proxy när #jagärhärmedlemmar ständigt retweetar dessa personers inlägg. Fast Sundman är väl fortfarande med?
Citera
2017-12-16, 16:33
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ja, det är otroligt frustrerande. Det man kan hoppas är ju att utomstående samt sektmedlemmar som inte är fullt lika hjärntvättade/ohederliga ser vad de håller på med och tar avstånd. Man får helt enkelt försöka exponera deras metoder gång på gång. Några andra förslag?

Har för mig jag sett rådet till gaslightoffer att spela in samtalet, för att med egna öron kunna höra att man inte alls är galen, utan blivit manipulerad att tro det. Sociala medier har väl den fördelen att alla som vill kan gå igenom en diskussion replik för replik och bilda sig en egen uppfattning.

Så det hela kokar väl återigen ner till det ack så viktiga valet vi alla någon gång måste göra: Har jag tid, lust och ork att bilda mig en egen uppfattning eller väljer jag hellre det gruppen jag identifierar mig med har bestämt åt mig att tycka och tänka?

Att avprogrammera sektmedlemmar samtidigt som de predikar är nog i princip omöjligt, och jag tror i stället på att genom lugn och saklighet med icke-våldsprincipen belysa att man trots lugn och saklighet bara får skit tillbaka, utan att slå tillbaka. Med andra ord och ironiskt nog göra det som sekten själv påstår sig göra.... Jag kan inte se någon annan debattvinst mot en sektmedlem.
Citera
2017-12-16, 16:34
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Vad anser du om dina medaktivisters kommentar

Tycker du att det är ett acceptabelt beteende ?

Citat:
Ursprungligen postat av kosto
#Jagärhär

Helt fel min vän. Reglerna är stenhårda mot att man inte får hata över huvud taget. Men jag gissar att du struntar i vad vi säger om oss och våra regler för jag misstänker att det inte passar din agenda att sprida skit om om gruppen.

Citat:
Ursprungligen postat av kosto
#Jagärhär

Nu vet ju jag inte om det är fejk eller inte.
De flesta av det du visade var postat före de blev medlemmar.

Sedan en tid är kontrollen mycket hårdare för att bli medlem. Om man uttalat på fel sätt blir man inte medlem numera.

Till sist, nej jag personligen tycker man skall möta galenpannorna mycket hårdare än va reglerna för gruppen förespråkar så jag tycker inte alls det du visar var något hat. Men som medlem i gruppen gör jag inte så själv och jag tror inte de du visar gör det längre heller (om de inte är fejkade).

Citat:
Tidigare i tråden postade användaren BlackBooks detta avslöjande collage med hatiska kommentarer från #jagärhärmedlemmar.

https://imgur.com/3crzJBs

Så lätt är det för en jagärhär aktivist att borsta bort sina egna medlemmars hatande
Citera
2017-12-16, 16:37
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ja, precis. Det blir ett slags näthat by proxy när #jagärhärmedlemmar ständigt retweetar dessa personers inlägg. Fast Sundman är väl fortfarande med?

Tror hon gick ur direkt när Hanif hängde ut hennes tweets mot honom. För övrigt så har #jagärhär helt plötsligt förlorat ca 3000 medlemmar, siffran låg på nästan 79 tusen förra veckan.
Citera
2017-12-16, 16:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
#JagÄrHär bygger hela sin verksamhet på kärlek till mänskligheten och alla människors lika värde. Att ni har så svårt för att acceptera kärleken utan istället sitter på Flashback och sprider ert hat säger väl allt om er. Dessutom så har ni er egna hatpredikant Hanif Bali i riksdagen som för register över människors åsikter. Hur sjukt är inte det?
Givet historiken i tråden och alla bevis och fakta som finns är ditt inlägg direkt parodiskt. Den för mig nya termen ”gaslighting” (se mitt förra inlägg) gör det dock lättare att förstå ditt agerande. Det du skriver är ju bara lögner och dessutom smutskastar du Hanif Bali. Sjukt!

En lögn definieras såhär på Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6gn):
Lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann, att med ett påstående avsiktligt föra någon bakom ljuset. För att betecknas som lögn krävs ett uppsåt, till skillnad från att i god tro framföra en osanning som personen själv tror är sann. Mytomani är en form av tvångsmässigt ljugande. Vanemässigt ljugande av själviska skäl, kännetecknar psykopati.
#Jagärhär bygger hela sin verksamhet på lögner, härskartekniker och ”gaslighting”.
Citera
2017-12-16, 16:57
Medlem
Citat:
Har för mig jag sett rådet till gaslightoffer att spela in samtalet, för att med egna öron kunna höra att man inte alls är galen, utan blivit manipulerad att tro det. Sociala medier har väl den fördelen att alla som vill kan gå igenom en diskussion replik för replik och bilda sig en egen uppfattning.

Så det hela kokar väl återigen ner till det ack så viktiga valet vi alla någon gång måste göra: Har jag tid, lust och ork att bilda mig en egen uppfattning eller väljer jag hellre det gruppen jag identifierar mig med har bestämt åt mig att tycka och tänka?

Att avprogrammera sektmedlemmar samtidigt som de predikar är nog i princip omöjligt, och jag tror i stället på att genom lugn och saklighet med icke-våldsprincipen belysa att man trots lugn och saklighet bara får skit tillbaka, utan att slå tillbaka. Med andra ord och ironiskt nog göra det som sekten själv påstår sig göra.... Jag kan inte se någon annan debattvinst mot en sektmedlem.
Det var en bra poäng - att försöka använda lugn och saklighet på samma sätt som de själva påstår sig göra. Minus hjärtan och nallebjörnar, då.

En fördel med sociala medier är som sagt att samtalen finns bevarade för allmän beskådan (förutom de som förs inne i den slutna #jagärhärgruppen). Det är nog hopplöst att försöka vinna över de värsta sektmedlemmarna i en debatt, ja, men de lite vettigare tänker kanske till i alla fall. Samt utomstående åskådare, förhoppningsvis. Fast jag måste säga att jag blev lite paff över Erik Helmersons beteende. Tycker annars att han har gett ett sansat och eftertänksamt intryck, men nu framstår han som fanatisk och nästan hjärntvättad. Han kallar t.ex. kritiken mot #jagärhär "obegriplig" trots alla belägg han fick i sin twittertråd från Heberlein, Bali och andra som råkat ut för #jagärhärs metoder. Det är beklämmande.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-16 kl. 17:05.
Citera
2017-12-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Tror hon gick ur direkt när Hanif hängde ut hennes tweets mot honom. För övrigt så har #jagärhär helt plötsligt förlorat ca 3000 medlemmar, siffran låg på nästan 79 tusen förra veckan.
På så vis. Intressant att så många medlemmar har hoppat av på så kort tid. Rapportera gärna sådana tendenser i tråden om du har tid/lust.
Citera
2017-12-16, 17:09
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
”Gaslighting” är en ny term för mig och använd på det sätt som du beskriver ramlar fler pusselbitar på plats. Jag har ofta upplevt precis det du beskriver men inte kunnat formulera det på ett konkret sätt. ”Gaslighting” var termen som jag saknade.

Människor som resonerar som #jagärhär framkallar till slut vanmakt eftersom de kräver så mycket energi utan att någonting hjälper. Vanmakt är i sin tur den bärande mekanismen i tortyr (om jag har förstått det rätt).

Är detta ondska? Jag vet inte men en aspekt på ondska beskrivs här:
Ondska ur ett psykologiskt perspektiv
[...] Under senare tid har dock vissa psykologiforskare som M. Scott Peck framfört tanken att vissa människor som genom att inte erkänna sina tillkortakommanden (deras "skugga") och projicera sina dåliga egenskaper på andra (jämför Münchhausen by proxy), framkallar ångest och förvirring hos de människor de möter; något som Peck menar är typiskt för ondska.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ondska
Oavsett vad det är så tycks #jagärhär vara ett sätt för medlemmarna att bete sig illa mot andra människor av olika skäl under en falsk täckmantel av godhet.

Peck tycker jag skriver både bra och gripande om fenomenet, och hur maligna narcissister har fantastiskt avancerade strategier för att manipulera andras verklighetsuppfattning i stället för att erkänna och äga sin egen skugga. People Of The Lie är en bok jag varmt rekommenderar. The Dark Side of The Light Chasers av Debbie Ford gillade jag också - bra övningar och tips, litet mer inriktad på självhjälp än Peck.

Och den falska täckmanteln av godhet är faktiskt nödvändig. Allt handlar ju egentligen bara om narcissistens självbild, och hur denne ska få så mycket beundran som möjligt. Det finns inget genuint, djupt intresse för själva temat, bara ens egen spegelbild och euforin av att kontrollera och dominera andra människor.

Så det är inte så konstigt att en ultragod människa som Mats Leijon på fullaste allvar föreslår i en debattartikel i Aftonbladet att lösningen på tiggarfrågan är att swischa pengar till Rumänien, utan att bry sig om att kolla om swisch ens finns där. I spegeln ser han ju tydligt hur han gjort något konkret för de utsatta, euforin vittnar om framgång och eftersom han utsett sig sjäv till ofelbar antirasist är samtliga kritiker inget annat än rasister.

Vet inte om det var M Scott Peck eller Neale Donald Walsch som definierade ondska som "en tomhet eller smärta så outhärdlig att det enda val man ser är att överföra den på andra" men jag kan köpa det. Existensiell ångest är outhärdlig, och maligna narcissister fick aldrig en genuin personlighet. Däremot tusen masker att spegla sig i.
Citera
2017-12-16, 18:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alt-Kike
#JagÄrHär bygger hela sin verksamhet på kärlek till mänskligheten och alla människors lika värde. Att ni har så svårt för att acceptera kärleken utan istället sitter på Flashback och sprider ert hat säger väl allt om er. Dessutom så har ni er egna hatpredikant Hanif Bali i riksdagen som för register över människors åsikter. Hur sjukt är inte det?
Du glömde lögnerna. Förvrida verkligheten. Försvara mördare, våldtäktsmän. Försöka utnyttja massanmälningar för att tysta sanningssägare.

#jagärhär är bara ännu ett projekt från fackförening och socialdemokraterna inför kommande val.
Väldigt odemokratiskt.
Citera
2017-12-16, 19:46
Medlem
Moderaten (?) Axel F. fick faktiskt Leena Johanssons svada att stanna av. Förhoppningsvis fick hon en tankeställare.

Citat:
Problemet är när vanligt folk ser er ljuga och nassarna tala sanning, när medborgare drabbas av brott. Då har ni i #jagärhär bidragit till att annars hyggligt folk går fel väg
https://twitter.com/Neder_Bird/statu...86267831013376

Annars har Leena varit osedvanligt jobbig idag. Hon är f.ö. en mästare på gaslighting och förnekar och förvränger precis allt vad motdebattören säger. (Hon har väl läst debattmanualen/artikelsamlingen noggrant.)

Jesper von Schantz‏ summerar sin dag i #jagärhärs sällskap:

Citat:
Idag har dom trakasserande tanterna i #jagärhär lärt sig ett nytt ord, "spegelretorik". Vilket jag finner lite lustigt då det är det dom själva för det mesta använder.
https://twitter.com/Jvonschantz/stat...59864066576385
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-16 kl. 19:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in