Citat:
Att polisen inte utreder dödsfallet är inte samma sak som att dödsfallet är naturligt.
Du (bland andra) spammar ner tråden fullständigt. Varför är du så mån om att sida upp och sida ner skriva att dödsfallet är naturligt att polisen inte misstänker mord, att familjen inte motsätter sig? Osv osv.
Slöja är ett tecken på förtryck och inte ett tecken på troende.
Jaså, så lagen är ditt område? Är det bara brott som avgör om obduktion ska utföras eller ej. Jag trodde det var att om dödsorsaken inte är uppenbar så utför man alltid obduktion på unga.
Du (bland andra) spammar ner tråden fullständigt. Varför är du så mån om att sida upp och sida ner skriva att dödsfallet är naturligt att polisen inte misstänker mord, att familjen inte motsätter sig? Osv osv.
Slöja är ett tecken på förtryck och inte ett tecken på troende.
Jaså, så lagen är ditt område? Är det bara brott som avgör om obduktion ska utföras eller ej. Jag trodde det var att om dödsorsaken inte är uppenbar så utför man alltid obduktion på unga.
Polisen har rubricerat dödsfallet som naturligt, det finns ingen misstanke om brott.
Vill att denna tråd ska hålla en viss nivå och behöver då poängtera vad vi vet och vad vi inte vet, alltför många spekulationer tas som sanning i denna tråd.
Bristen på slöjbärande ger, enligt mig, för handen att familjen knappast är så pass fundamentalt troende att de skulle skippa obducering för att kroppen måste i jorden snabbt om de misstänkte brott.
Rörande obduktionen... Jag vet inte hur många gånger jag förklarat detta för folk som inte orkar googla... Men varför inte.
Lagen kräver inte att obduktion ska ske på alla dödsfall utanför sjukhus, däremot är detta praxis att man gör så. Det handlar så om en klinisk obduktion för att fastställa dödsorsaken (finns vissa tillfällen då klinisk obduktion är obligatorisk men det är inte relevant här) till skillnad från en rättsmedicinsk som utförs vid misstanke om brott.
Läkare beslutar om obduktion men om den döde motsatt sig detta (exempelvis i testamente) eller om familjer motsätter sig obduktion och det inte finns objektiva anledningar (misstanke om brott, misstanke om allvarlig smitta etc) utförs inte obduktion.
Googla nästa gång.