Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Om du fortstter att lsa precis under s str det:
So, who pulled off this stunt?

Hani Hanjour. Reported to have 600TT and a Commercial Certificate (see quotes right margin). Hani tried to get checked out in a 172 a few weeks prior at Freeway Airport in MD. Two seperate CFI's took Hani up to check him out. Baxter and Conner found that Hani had trouble controlling and landing a 172 at 65 knots. Bernard, the Chief CFI, refused to rent him the 172. I have instructed many years. I have soloed students in 172's when i had 300 hours as a CFI. How anyone could not control a 172 at 600TT and a Commercial is beyond me. Flight Schools keep going till you "get it" if you are a bit rusty, and then rent you the plane. They are in business to make money after all. .right? The Chief CFI basically refused any further lessons and basically told him to get lost. All this can be confirmed through google searches.

Later, a week after Sept 11. Bernard, the Chief CFI, made a statement saying, "although Hani was rejected to rent a 172, i have no doubt he could have hit the pentagon." What?? Bernard, who didnt even fly with Hani, doesnt know the maneuver involved, where the plane hit, the speeds, etc etc.. says he has no doubts that he could hit the pentagon? Sure, my grandma could hit the pentagon. How about looking into the maneuver before making that statement? He made that statement while the pentagon was still smoking for petes sake. A bit of monday morning quarterbacking if you ask me. A common theme among inexperienced pilots. This also can be verified via google searches.

So, to sum up. Hani Hanjour, took a 757, with zero time in type, did the maneuver described above, a 400 knot 330 degree sprialing dive at 2500 fpm, only gaining 30 knots, then 30 knots more descending from 2200 feet at full power, with a very steady hand as to not overshoot or hit the lawn, inside ground effect, at 460 knots impact speed, but was refused to rent a 172 cause he couldnt land it at 65 knots? C'mon... sounds like a bad B movie... Please see right margin for more testimony regarding Hani and his training.

My conclusion is, the manever [sic] looks possible, for guys like me and you. But for Hani? unlikely. He either got REALLY lucky, or someone/something else was flying that plane. Sure wish we had clear video of a 757 hitting the pentagon to silence all these "Conspiracy theorists". They want us to believe the pentagon is only covered by a parking gate camera? C'mon...
S, svaret p din frga:
Har du ngon frklaring till varfr svngen skulle vara svr genomfra utan att hamna i en graveyard spiral?
... r fortfarande:
Ta grna det med Pilots for 9/11 Truth. Jag gr noll ansprk p att ha ngon expertis inom flyg.
Jag har lst dina fortstta citat frn Pilots for 911 Truth.
Inte heller i det du citerar nu finns ngot pstende om att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral"?

Svara p frgorna nu:

Varfr pstod du att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral"?

Visste du vad en graveyard spiral r och i vilka frhllanden det r risk fr att hamna i en graveyard spiral nr du kom med pstendet att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral"?
Citera
2019-12-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har lst dina fortstta citat frn Pilots for 911 Truth.
Inte heller i det du citerar nu finns ngot pstende om att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral"?
Igen:
But for Hani? unlikely. He either got REALLY lucky, or someone/something else was flying that plane.
Du tolkar inte det som att Pilots for 9/11 Truth menar att det hade varit svrt fr Hani?
Citera
2019-12-28, 19:40
Medlem
Citat:
Igen:
But for Hani? unlikely. He either got REALLY lucky, or someone/something else was flying that plane.
Du tolkar inte det som att Pilots for 9/11 Truth menar att det hade varit svrt fr Hani?
Det dr tolkar jag som att textfrfattaren som gjort inlgget p Pilots for 911 Truth menar att Hani antingen hade riktigt tur eller s var det ngon/ngonting annat som flg planet.

Svara p frgorna nu:

Varfr pstod du att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral"?

Visste du vad en graveyard spiral r och i vilka frhllanden det r risk fr att hamna i en graveyard spiral nr du kom med pstendet att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral"?
Senast redigerad av Prudent 2019-12-28 kl. 19:51.
Citera
2019-12-28, 19:55
Medlem
Citat:
Det dr tolkar jag som att textfrfattaren som gjort inlgget p Pilots for 911 Truth menar att Hani antingen hade riktigt tur eller s var det ngon/ngonting annat som flg planet.
Jag tolkar det som att Pilots for 9/11 Truth menar att det hade varit utomordentligt svrt fr en person med Hanjours kunskaper att genomfra manvern.

Hr tolkar jag fel, menar Du?
Citera
2019-12-28, 20:07
Medlem
Citat:
Jag tolkar det som att Pilots for 9/11 Truth menar att det hade varit utomordentligt svrt fr en person med Hanjours kunskaper att genomfra manvern.

Hr tolkar jag fel, menar Du?
Jag skrev inte ngot om din tolkning. Jag svarade p hur jag tolkade citatet.
Om du vill att jag ska bedma din tolkning kan du tminstone svara p mina frgor.

Svara p frgorna nu:

Senast redigerad av Prudent 2019-12-28 kl. 20:19.
Citera
2019-12-28, 20:29
Medlem
Citat:
Jag skrev inte ngot om din tolkning. Jag svarade p hur jag tolkade citatet.
Om du vill att jag ska bedma din tolkning kan du tminstone svara p mina frgor.

Svara p frgorna nu:

Drfr att Pilots for 9/11 Truth hvdar fljande:
Det hade varit riktigt svrt fr Hani.

Citat:
Visste du vad en graveyard spiral r och i vilka frhllanden det r risk fr att hamna i en graveyard spiral nr du kom med pstendet att [i]"den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral"?
Igen. Jag gr inga som helst ansprk p att besitta ngon expertis nr det kommer till flyg. Det r drfr som jag hnvisar dig till Pilots for 9/11 Truth.

Om du menar att min tolkning av deras bedmning, svrt, r felaktig eller missvisande, shoot.
Citera
2019-12-28, 20:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
...My conclusion is, the manever [sic] looks possible, for guys like me and you. But for Hani? unlikely. He either got REALLY lucky, or someone/something else was flying that plane.

Det r ett citat frn Pilots for 9/11 truth's hemsida, det verkar skrivet till medlemmarna p denna (sedan mnga r insomnade) sida (om det inte riktar sig till precis alla lsare) och eftersom medlemmarna utgrs (utgjordes) av en blandning av allt frn erfarna piloter till flygplanstekniker, flygvrdinnor (stewards), radiotekniker, flygledare och andra yrkesgrupper utan ngon som helst kunskap eller erfarenhet av att flyga s kan jag nstan enbart tolka det som ett direkt korkat uttalande att en utbildad pilot ,som dessutom hade erfarenhet frn simulatorutbildning i liknande flygplansmodeller, efter lnga frberedelser skulle ha smre frutsttningar att svnga runt en Boeing n exempelvis en flygvrdinna utan ngon som helst erfarenhet av att flyga ens ett segelflygplan.
Enda alternativet jag kan se r att uttalandet r grovt rasistiskt mot araber - men hr vljer jag att se genom fingrarna och hellre fria n flla.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-12-28 kl. 21:00.
Citera
2019-12-28, 21:10
Medlem
Citat:
Drfr att Pilots for 9/11 Truth hvdar fljande:
Det hade varit riktigt svrt fr Hani.
Lite konstigt komma med pstendet "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral" med hnvisning till att en oknd person p Pilots for 911 Truth menar att Hani "either got REALLY lucky, or someone/something else was flying that plane" och inte kunna visa var textfrfattaren pstr att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral", men ok.

Citat:
Igen. Jag gr inga som helst ansprk p att besitta ngon expertis nr det kommer till flyg. Det r drfr som jag hnvisar dig till Pilots for 9/11 Truth.
Ok. S du pstod allts att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral" utan att veta vad en graveyard spiral r och i vilka frhllanden det r risk fr att hamna i en graveyard spiral.

Nu nr du ftt frklarat vad en graveyard spiral r samt vid vilka frhllanden det finns risk att hamna i en sdan. Hvdar du d fortfarande att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral" trots att det rdde goda siktfrhllanden vid tillfllet?

Citat:
Om du menar att min tolkning av deras bedmning, svrt, r felaktig eller missvisande, shoot.
Jag ifrgastter inte att textfrfattaren argumenterar fr att flygningen var svrt fr Hani.
Citera
2019-12-28, 21:47
Medlem
Citat:
Bra. Det tog sin lilla tid.
Om du menar att jag ifrgasatt att textfrfattaren argumenterar fr att flygningen var svr fr Hani eller av ngon anledning inte velat medge att textfrfattaren argumenterar fr att flygningen var svr fr Hani s har du missfrsttt diskussionen.
r det drfr du undvek svara p mina frgor?

Det jag undrade ver r var om du hade ngon frklaring till varfr "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral" och nr du inte hade det s undrade jag varfr du d pstod att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral" samt om du visste vad en graveyard spiral r och i vilka frhllanden det r risk fr att hamna i en sdan nr du kom med pstendet att "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral".

Jag frstr nu att du inte kan frklara varfr "den branta 320-graders svngen r svr att genomfra utan att hamna i graveyard spiral" och att du gjorde ditt pstende fr att en skribent p Pilots for 911 Truth skriver att Hani "either got REALLY lucky, or someone/something else was flying that plane" samt att du, nr du kom med pstendet, inte visste vad en graveyard spiral r och i vilka frhllanden det r risk fr att hamna i en sdan.
Senast redigerad av Prudent 2019-12-28 kl. 22:20.
Citera
2019-12-28, 23:42
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Jag citerar Pilots for 9/11 Truth:
So lets take an avg speed throughout the dive of 430 knots (7 miles/min). We know a standard rate turn is 2 mins for 360 degrees. So lets say he completed the turn in just under 2 minutes. Since we dont know bank angles or speed. That means he was descending at better than 2500 fpm dropping almost 5000 feet only gaining 30 knots. No problem for guys like you and me, but for Hani? We'll get to him later...

Once this maneuver was completed, without going into a graveyard spiral, he started to pull out of the descent at 2200 feet and accelerated only 30 knots more at full power to 460 knots in a descent from 2200 feet to the pentagon in about a minute (Whats Vmo at sea level for a 757? Flap speed? Since it looks like he may have found the flap handle only accelerating 60 knots from 7000 feet, the from 2200 feet at full power).

http://pilotsfor911truth.org/pentagon.html
Tack fr lnken.
Det framgr frn den att vdret var fint:
Citat:
METAR KDCA 111251Z 35005KT 10SM CLR 21/14 A3021
SPECI KDCA 111341Z 33010KT 10SM CLR 23/14 A3022
METAR KDCA 111351Z 34009KT 10SM CLR 23/14 A3023
METAR KDCA 111451Z 32008KT 4SM HZ CLR 24/14 A3022
METAR KDCA 111551Z 33009G15KT 7SM CLR 26/14 A3021

Graveyard spiral uppkommer p.g.a. spatial desorientering vid instrumentflygning. Personen bakom spakarna flg helt visuellt och gjorde en 360 t hger med avsikt att gra sig av med hjd. Jag frstr inte riktigt varfr de ens nmner Graveyard spiral i ett sammanhang som detta.

Citat:
Whats Vmo at sea level for a 757?
Texten r allts skriven av ngon som sjlv inte r bekant med 757:an och definitivt aldrig spakat den.
Det r ett oerhrt stabilt och lttfluget flygplan. Trots att det inte har FBW, flyger maskinen mer eller mindre stabilt dit man pekar nosen (frutsatt att det r ngorlunda i trimmat frsts).

Citat:
So lets take an avg speed throughout the dive of 430 knots (7 miles/min). We know a standard rate turn is 2 mins for 360 degrees. So lets say he completed the turn in just under 2 minutes. Since we dont know bank angles or speed. That means he was descending at better than 2500 fpm dropping almost 5000 feet only gaining 30 knots.
Om detta ens r i nrheten av att stmma, mste det varit en synnerligen dlig "pilot" bakom spakarna fr att misslyckas s totalt med farthllningen.
En 10-ring som spelat MS-Flight Simulator ngra timmar hade antagligen lyckats bttre.

Fast jag undrar om inte textfrfattaren blandat ihop fartbegreppen. Jag tror att han blandat ground speed, indicated airspeed och true airspeed.
Senast redigerad av ksv 2019-12-28 kl. 23:45.
Citera
2019-12-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Det framgr frn den att vdret var fint:

Graveyard spiral uppkommer p.g.a. spatial desorientering vid instrumentflygning. Personen bakom spakarna flg helt visuellt och gjorde en 360 t hger med avsikt att gra sig av med hjd. Jag frstr inte riktigt varfr de ens nmner Graveyard spiral i ett sammanhang som detta.

Texten r allts skriven av ngon som sjlv inte r bekant med 757:an och definitivt aldrig spakat den.
Det r ett oerhrt stabilt och lttfluget flygplan. Trots att det inte har FBW, flyger maskinen mer eller mindre stabilt dit man pekar nosen (frutsatt att det r ngorlunda i trimmat frsts).
Frutom att skribenten inte knner till Vmo fr en 757:
Citat:
Whats Vmo at sea level for a 757?
s knner personen inte till klaffhastigheten (-hastigheterna) fr en 757:
Citat:
Flap speed? [for a 757]
vilken, vad jag frstr, i alla normala frhllanden dessutom r betydligt lgre n 430 knop.

Jag hller med om att skribenten inte verkar vara bekant med och n mindre utbildad p 757:an.
Lgg till att personen dessutom nmner graveyard spiral i ett sammanhang dr det rdde goda VMC-frhllanden och verkar mena att "ground effect" ska ha frsvrat manvern nr det snarare r ngot som kan ha bidragit till att planet inte gick i backen innan Pentagon s kan man frga sig om den som skrivit texten har ngon hgre flygutbildning alls.
Citera
2019-12-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det r ett citat frn Pilots for 9/11 truth's hemsida,
Ah, genialisk iakttagelse trots att jag bara har nmnt det ett mycket stort antal gnger de senaste inlggen.

Citat:
det verkar skrivet till medlemmarna p denna (sedan mnga r insomnade) sida
Den r fortfarande uppe och fungerar som den ska.

Citat:
(om det inte riktar sig till precis alla lsare) och eftersom medlemmarna utgrs (utgjordes) av en blandning av allt frn erfarna piloter till flygplanstekniker, flygvrdinnor (stewards), radiotekniker, flygledare och andra yrkesgrupper utan ngon som helst kunskap eller erfarenhet av att flyga s kan jag nstan enbart tolka det som ett direkt korkat uttalande att en utbildad pilot
Som enligt ett antal yrkesfolk inte ens p egen hand kunde flyga en liten Cessna.

Citat:
som dessutom hade erfarenhet frn simulatorutbildning
Dr endast tre/fyra tillfllen finns korroborerade och d med kommentaren att Hanjour var helt overwhelmed av alla knappar och spakar och drp frsvann likt en dimma utan att ses igen.

Citat:
i liknande flygplansmodeller,
Skillnaderna mellan cockpit i en 737 och 757 r dramatisk dr den senare r mycket mer modern och att planet r avsevrt strre. Det kan snarare bli s att det r svrare att komma frn en annan modell eftersom att personen mste lra om fr att inte gra ngra desdigra misstag.

Citat:
efter lnga frberedelser
Ja, han ska tydligen ha hllit p i ca 8 r till och frn och till med att lra sig flyga, men att han trots det flg s illa att han inte ens fick vningsflyga en liten Cessna med instruktren bredvid. Ngon mnad innan han mid air tog ver spakarna i ett jttelikt Boeing 757 och enligt radarpersonal flg det likt ett militrt stridsflygplan innan han prickade den lga fasaden bulls eye in i hgkvarteret fr vrldens enda kvarvarande militra supermakt.

Citat:
skulle ha smre frutsttningar att svnga runt en Boeing n exempelvis en flygvrdinna utan ngon som helst erfarenhet av att flyga ens ett segelflygplan.
Bra. D har du en affrsid vrd miljarder dollar, dr flygvrdinnor och piloter vid behov vxlar arbetsuppgifter p stt som torde slimma arbetsfldet betydligt. Fr att inte tala om alla svindyra pilotutbildningar ...

Citat:
Enda alternativet jag kan se r att uttalandet r grovt rasistiskt mot araber - men hr vljer jag att se genom fingrarna och hellre fria n flla.
Nej. Det r det enda alternativet DU har kvar nr du stlls infr den genanta dokumentationen av Hanjours FAKTISKA flygkunskaper.

Ad hominem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in