Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-21, 00:51
  #697
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
BAB7: frågor:

Hur mycket kostade din ZOE?

Hur många gånger har du varit på verkstaden med din ZOE?

Hur mycket har du betalat för reparationer, bärgning och annat underhåll?

Hur länge har du ägt bilen?

1. den kostade 364.000 kronor, innan bonusen på 60.000 kr som jag fick tillbaks 6 mån senare.

2. Den har väl varit på verkstad ca 10 gånger, varav 4 gånger för service, 1 gång för motorhaveri och några andra gånger för mindre fel som behövt fixas.

3. De flesta reparationer har inträffat under garantitiden, så de har inte kostat något.
Det rep-arbete jag fått betala för är endast byte av krängningshämmar-stag, annars har jag bara fått betala för glödlampor och torkarblad.
Service-kostnaderna är den dyraste punkten, bilen har varit inne på service 4 gånger och snart ska den in på sin femte service, vilket är en dyr service som kommer kosta ca 6.000 kr.
Sammanlagt har jag väl lagt runt 13-14.000 kronor för service och reparationer hittills.

Jag köpte den ny i juli 2018.
Citera
2021-03-21, 01:03
  #698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1. den kostade 364.000 kronor, innan bonusen på 60.000 kr som jag fick tillbaks 6 mån senare.

2. Den har väl varit på verkstad ca 10 gånger, varav 4 gånger för service, 1 gång för motorhaveri och några andra gånger för mindre fel som behövt fixas.

3. De flesta reparationer har inträffat under garantitiden, så de har inte kostat något.
Det rep-arbete jag fått betala för är endast byte av krängningshämmar-stag, annars har jag bara fått betala för glödlampor och torkarblad.
Service-kostnaderna är den dyraste punkten, bilen har varit inne på service 4 gånger och snart ska den in på sin femte service, vilket är en dyr service som kommer kosta ca 6.000 kr.
Sammanlagt har jag väl lagt runt 13-14.000 kronor för service och reparationer hittills.

Jag köpte den ny i juli 2018.

Inte så farligt ändå! Fast fem verkstadsbesök under tre år är lite mycket för en sprillans ny bil. Min V70 har aldrig varit inne på verkstad. Bara service två gånger under samma period som du.

Vad kostar dig elen per mil? Tänk 16kr/l för bensin
Citera
2021-03-21, 01:15
  #699
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Inte så farligt ändå! Fast fem verkstadsbesök under tre år är lite mycket för en sprillans ny bil. Min V70 har aldrig varit inne på verkstad. Bara service två gånger under samma period som du.

Vad kostar dig elen per mil? Tänk 16kr/l för bensin

När jag laddar hemma så blir det billiga mil, ca 2-2.50 kronor milen.
Men på offentliga laddstationer är det dyrt, då blir det lätt dyrare milkostnad än en bensinbil.
Det billigaste milkostnaden på offentliga betalstationer ligger runt 5-6 kr milen, på de dyrare laddstationerna blir det en milkostnad på ca 12-20 kr milen.
Citera
2021-03-21, 07:47
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
1. den kostade 364.000 kronor, innan bonusen på 60.000 kr som jag fick tillbaks 6 mån senare.

2. Den har väl varit på verkstad ca 10 gånger, varav 4 gånger för service, 1 gång för motorhaveri och några andra gånger för mindre fel som behövt fixas.

3. De flesta reparationer har inträffat under garantitiden, så de har inte kostat något.
Det rep-arbete jag fått betala för är endast byte av krängningshämmar-stag, annars har jag bara fått betala för glödlampor och torkarblad.
Service-kostnaderna är den dyraste punkten, bilen har varit inne på service 4 gånger och snart ska den in på sin femte service, vilket är en dyr service som kommer kosta ca 6.000 kr.
Sammanlagt har jag väl lagt runt 13-14.000 kronor för service och reparationer hittills.

Jag köpte den ny i juli 2018.

Är du fjolla inte så manlig bil kanske du har handväska
Citera
2021-03-21, 08:02
  #701
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anas.platyrhynchos
Inte så farligt ändå! Fast fem verkstadsbesök under tre år är lite mycket för en sprillans ny bil. Min V70 har aldrig varit inne på verkstad. Bara service två gånger under samma period som du.

Vad kostar dig elen per mil? Tänk 16kr/l för bensin

Du får väga in körsträckan också, BAB kör väldigt mycket per år, service ska ju ofta göras efter ett visst antal mil, så kör man långt...

(Han har visst kört 14000 mil nu med bilen)
__________________
Senast redigerad av Enydrion 2021-03-21 kl. 08:20.
Citera
2021-04-01, 18:39
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har funderat ett tag och gjorde slag i saken igår och beställde en elbil.

Det blev en Renault Zoe med stora batteriet på 41 kWh, 92 hk.

Ja, varför valde jag då en Renault Zoe?
Jo, jag har jämfört alla elbilar på markanden och kommit fram till att Renault Zoe erbjuder för mig den bästa helhetslösningen.
Bilen är rymlig och bekväm för sin storlek, den erbjuder en bättre räckvidd än de flesta konkurrenter och den ser trevlig och modern ut.

Kul och grattis så här i efterskott!

Köpte elbil strax efter dig, våren 2019, men blev en Tesla M3 (AWD LR).

79 kWh, 441 hk. Räckvidd (WLTP) 56 mil, Verklig räckvidd (Transporstyrelsen) 45,5 mil

Valde den mycket för att det var lågt och mycket bra pris i förhållande till prestanda, och rimligt förmånsvärde (har den på firman). Hade jag köpt privat så hade jag utan tvekan gått för Performance istället (skiljer bara 40 papp, men nästan dubbla förmånsvärdet).

En stor orsak till att valet föll på M3 var modern och luftig inredning, och lagom storlek som vår andrabil. Har inte sett inredningen på Zoe (känner ingen som har den, ser bara åldringsvård/hemtjänst som kör runt i de), men tycker om när det är rent, luftig och modernt stilrent. Gillar även de öppna glastaken på många moderna elbilar, som var en trend som Tesla startade. Mycket ljust och luftigt!

Var inne först på de dyrare Model S, Model X och Audi e-tron, men insåg att jag egentligen inte behövde en så stor bil som andrabil (vi har en stor Mercedes E-klass som förstabil, och tidigare hade vi dessutom även en stor Volvo kombi, som denna mindre bilen ersatte då vi egentligen inte behöver två stora bilar).

Gillade också den modernare inredningen som M3 hade jämfört med de andra. Dessutom roligare och sportigare att köra en liten bil (MS, MX och e-tron är ju mer av kryssningsfartyg än sportiga bilar).

En annan orsak att valet föll på just en elbil från Tesla var också att jag tänkte på infrastrukturen kring laddning, som ju är rentutav usel vid resor om man inte har tillgång till Teslas egna SuC-nätverk. Många som missar den viktiga aspekten.

Vad kör du med för laddbox hemma?

Själv startade jag med Teslas egna WC, men var inte supernöjd med den. Kompletterade därför i höstas med en Easee som har rätt funktioner och bättre än Teslas egna (har WiFi, 4G, koppling till lastbalansering, fjärrstyrning med app, koppling till Tibber, mm).
__________________
Senast redigerad av mtflash 2021-04-01 kl. 19:12.
Citera
2021-04-01, 20:15
  #703
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kul och grattis så här i efterskott!

Köpte elbil strax efter dig, våren 2019, men blev en Tesla M3 (AWD LR).

79 kWh, 441 hk. Räckvidd (WLTP) 56 mil, Verklig räckvidd (Transporstyrelsen) 45,5 mil

Valde den mycket för att det var lågt och mycket bra pris i förhållande till prestanda, och rimligt förmånsvärde (har den på firman). Hade jag köpt privat så hade jag utan tvekan gått för Performance istället (skiljer bara 40 papp, men nästan dubbla förmånsvärdet).

En stor orsak till att valet föll på M3 var modern och luftig inredning, och lagom storlek som vår andrabil. Har inte sett inredningen på Zoe (känner ingen som har den, ser bara åldringsvård/hemtjänst som kör runt i de), men tycker om när det är rent, luftig och modernt stilrent. Gillar även de öppna glastaken på många moderna elbilar, som var en trend som Tesla startade. Mycket ljust och luftigt!

Var inne först på de dyrare Model S, Model X och Audi e-tron, men insåg att jag egentligen inte behövde en så stor bil som andrabil (vi har en stor Mercedes E-klass som förstabil, och tidigare hade vi dessutom även en stor Volvo kombi, som denna mindre bilen ersatte då vi egentligen inte behöver två stora bilar).

Gillade också den modernare inredningen som M3 hade jämfört med de andra. Dessutom roligare och sportigare att köra en liten bil (MS, MX och e-tron är ju mer av kryssningsfartyg än sportiga bilar).

En annan orsak att valet föll på just en elbil från Tesla var också att jag tänkte på infrastrukturen kring laddning, som ju är rentutav usel vid resor om man inte har tillgång till Teslas egna SuC-nätverk. Många som missar den viktiga aspekten.

Vad kör du med för laddbox hemma?

Själv startade jag med Teslas egna WC, men var inte supernöjd med den. Kompletterade därför i höstas med en Easee som har rätt funktioner och bättre än Teslas egna (har WiFi, 4G, koppling till lastbalansering, fjärrstyrning med app, koppling till Tibber, mm).
Tack för det.
Ja, en luftig interiör är viktigt för mig också, och på den punkten är ZOE väldigt bra.
Jag upplever ZOE som luftigare och ljusare fram än min andrabil, en E klass W212 med ljusbeige inredning.
I ZOE sitter man även lite högre, och med stora glasrutor och stora backspeglar är runt-om-sikten optimal!

Infrastrukturen är en fullständig katastrof, jag har kört 15.000 mil nu snart med min ZOE, och kör ofta utomlands, kör till Polen snart igen, varje laddning måste planeras noga, och dessutom måste man alltid ha en reservstation i närheten om det skulle gå åt helvete på den första.. ibland går det åt helvete ändå, och ibland kan man inte ens köra vissa rutter då räckvidden inte räcker, min ZOE har en räckvidd på ca 20 mil i praktiken.
AC 22 kWh är en fördel, finns en hel del gratis AC 22 stolpar utomlands.
Appar och sådant förstår jag mig inte på, så jag laddar bara på gratis laddställen utomlands.
I sverige har jag laddkort hos bee och fortum som jag använder vid behov, men jag tycker det blir rätt dyrt om man laddar för mycket på betalstationerna.

Min laddbox är en KEBA 22 kWh, som är inställd på att leverera 11 kWh.
__________________
Senast redigerad av BAB7 2021-04-01 kl. 20:18.
Citera
2021-04-01, 21:50
  #704
Medlem
Känner inte till KEBA-boxen. Vem tillverkar den, och är du nöjd med den?

Tyvärr så har Tesla dumt nog tagit bort alternativet med 22kW ombordladdare som de hade tidigare för de större bilarna. De har numera bara 16kW, och M3 tyvärr bara 11kW. Hade gärna betalat lite extra om man kunde fått bil med 22kW. Jag kan visserligen inte heller ladda mer än 11kW hemma, men är ju väldigt smidigt med 22kW ombordladdare när man är i butiker, köpcentrum, arbetsplatser, mm. som ofta faktiskt har 22kW-kapacitet på sina Typ2-uttag. Just nu så tror jag att det bara är Zoe, e-tron, Taycan och några till som har 22kW som standard, eller som extra alternativ, men skulle gärna se detta från fler tillverkare.

För de som vill trycka på Tesla att ändra sitt dumma beslut att ta bort 22kW-alternativet så kan jag tipsa om att skriva på detta online-uppropet: http://chng.it/fR7kn5NC

Jo, jag är väldigt tacksam att ha SuC. Dels så är det någorlunda väl utbyggt (långt ifrån perfekt, men bättre än de flesta andra), dels så är det så enormt enkelt och smidigt att ladda, även om Tesla tar betalt för laddningen vid SuC för alla nya bilar idag. Fungera så enormt enkelt och smidigt att ladda på SuC. Bara att koppla in kabel i bilen så börjar den ladda direkt. Räkningen kommer smidigt på bank/kreditkortet med automatik. Enklare än så kan det inte bli!

Har en hög laddbrickor (bee mflr.), ett laddkort (eon), och en massa superbuggiga och extremt krångliga appar (hatar apphelevet när man har bråttom och måste ladda någonstans som kräver det). Laddar i princip endast på tre ställen (om det inte är absolut måste); hemma, på Tesla SuC eller på gratisladdare. Resten går bort för mig (har spenderat och slösat alldeles för mycket tid i regn och kall blåst med krångliga buggiga appskräp som vägrar fungera, eller tar 20 min att ställa in första gången).

Jag tycker det är helt Ok att betala för elen på resa (laddar normalt så billigt hemma i vardagen), men då skall det inte heller vara krångligare än när jag åker till macken och tankar diesel i vår Merca.

Är ju däremot katastrof för elbilar att de gjort det så enormt mycket krångligare att ta betalt för laddning, än för tankning. Jag förstår att folk blir rädda och tveksamma att ha elbil på semester och längre resor, men det är så onödigt. Det hade inte behövt vara så: https://teslaclubsweden.se/jo-det-ga...ning-med-kort/

Det som jag är mest missnöjd med Teslan är den dåliga byggkvaliteten (mycket sämre än de flesta europeiska bilar) och ibland krångligt att kontakta service. Även dålig vidrutetorkareautomatik, kass heljusautomatik, avsaknad av vindrutetorkarspak och något trång bagagelucka (klasisk sedan, hade hellre sett halvkombilucka som hos Polestar 2) är de andra sakerna jag är mest missnöjd med.

Men i stort så är jag mycket nöjd med vår M3, och skulle inte tveka att skaffa den igen (eller eventuellt Model Y) när jag byter leasning nästa år.

Tycker om sportigheten, den jämna gången och jämna accelerationen, lättheten att ladda hemma (på hemmaplan är ju en elbil mycket lättare än en ICE-bil, då man aldrig behöver åka och tanka), underhållsfriheten (även om Tesla har dålig byggkvalitet, så när man väl fått ordning på de värsta problemen så behövs inte nästan något underhåll).

Gillar även infotainment hos Tesla. Ingen bil vi ägt har haft lika smidiga och enkla kartor (vår E-klass är senaste modell, men ändå extremt krångliga och i princip obrukbara kartor), men även inbyggd Spotify och TuneIn (kräver ingen uppkopplad telefon som de flesta bilar), YouTube och Netflix medans man laddar på SuC, och kul spel (har ett par Xbox-kontrollers i bilens mittfack). Tesla SuC, den moderna interiören och effektiva elektriska drivlinan är andra starka plus för Tesla.
__________________
Senast redigerad av mtflash 2021-04-01 kl. 22:25.
Citera
2021-04-01, 22:23
  #705
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Känner inte till KEBA-boxen. Vem tillverkar den, och är du nöjd med den?

Tyvärr så har Tesla dumt nog tagit bort alternativet med 22kW ombordladdare som de hade tidigare för de större bilarna. De har numera bara 16kW, och M3 tyvärr bara 11kW. Hade gärna betalat lite extra om man kunde fått bil med 22kW. Jag kan visserligen inte heller ladda mer än 11kW hemma, men är ju väldigt smidigt med 22kW ombordladdare när man är i butiker, köpcentrum, arbetsplatser, mm. som ofta faktiskt har 22kW-kapacitet på sina Typ2-uttag. Just nu så tror jag att det bara är Zoe, e-tron, Taycan och några till som har 22kW som standard, eller som extra alternativ, men skulle gärna se detta från fler tillverkare.

För de som vill trycka på Tesla att ändra sitt dumma beslut att ta bort 22kW-alternativet så kan jag tipsa om att skriva på detta online-uppropet: http://chng.it/fR7kn5NC

Jo, jag är väldigt tacksam att ha SuC. Dels så är det någorlunda väl utbyggt (långt ifrån perfekt, men bättre än de flesta andra), dels så är det så enormt enkelt och smidigt att ladda, även om Tesla tar betalt för laddningen vid SuC för alla nya bilar idag. Fungera så enormt enkelt och smidigt att ladda på SuC. Bara att koppla in kabel i bilen så börjar den ladda direkt. Räkningen kommer smidigt på bank/kreditkortet med automatik. Enklare än så kan det inte bli!

Har en hög laddbrickor (bee mflr.), ett laddkort (eon), och en massa superbuggiga och extremt krångliga appar (hatar apphelevet när man har bråttom och måste ladda någonstans som kräver det). Laddar i princip endast på tre ställen (om det inte är absolut måste); hemma, på Tesla SuC eller på gratisladdare. Resten går bort för mig (har spenderat och slösat alldeles för mycket tid i regn och kall blåst med krångliga buggiga appskräp som vägrar fungera, eller tar 20 min att ställa in första gången).

Jag tycker det är helt Ok att betala för elen på resa (laddar normalt så billigt hemma i vardagen), men då skall det inte heller vara krångligare än när jag åker till macken och tankar diesel i vår Merca.

Är ju däremot katastrof för elbilar att de gjort det så enormt mycket krångligare att ta betalt för laddning, än för tankning. Jag förstår att folk blir rädda och tveksamma att ha elbil på semester och längre resor, men det är så onödigt. Det hade inte behövt vara så: https://teslaclubsweden.se/jo-det-ga...ning-med-kort/

Det som jag är mest missnöjd med Teslan är den dåliga byggkvaliteten (mycket sämre än de flesta europeiska bilar) och ibland krångligt att kontakta service. Även vidrutetorkareautomatik, heljusautomatik, avsaknad av vindrutetorkarspak och något trång bagagelucka (klasisk sedan, hade hellre sett halvkombilucka som hos Polestar 2) är de andra sakerna jag är mest missnöjd med.

Men i stort så är jag mycket nöjd med vår M3, och skulle inte tveka att skaffa den igen (eller eventuellt Model Y) när jag byter leasning nästa år.

KEBA laddboxar är en tillverkare från Österrike, jag är nöjd med boxen, den gör sitt jobb och har aldrig strejkat eller något annat.
Jag köpte den via Bee, de är återförsäljare för KEBA i sverige.

Ja, AC 22 kWh är väldigt bra att ha, och för mig helt avgörande då jag saknar DC laddning på min ZOE.
Fördelen är som sagt att man kan hitta gratis AC 22-stolpar lite här och var, i hela europa.
Jag laddar fullt på två timmar med AC 22, det funkar.
- men såklart inte det roligaste om man måste stå och ladda i två timmar i ett öde industriområde mitt i natten i 2 plusgrader och regn, och i totalt mörker..
Ofta placeras ju laddstolparna på riktiga idiotställen, där man absolut inte har någon lust att sitta och häcka i en timme eller två..

Numera är det bara ZOE och Smart som erbjuder AC 22, såvitt jag vet.

Appar för laddning på offentliga laddstationer verkar vara ett rent helvete som aldrig funkar som det ska har jag läst på väldigt många forum och elbilssajter, i biltidningar etc.
Jag vet inte ens hur en app funkar, och är inte intresserad heller..
Tyvärr funkar inte laddkorten utomlands..
Man blir tvingad till noga planering varje gång man kör på långtur, det är inte bara jobbigt.. utan också en enorm stressfaktor.
Citera
2021-04-01, 22:35
  #706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
KEBA laddboxar är en tillverkare från Österrike, jag är nöjd med boxen, den gör sitt jobb och har aldrig strejkat eller något annat.
Jag köpte den via Bee, de är återförsäljare för KEBA i sverige.

Ja, AC 22 kWh är väldigt bra att ha, och för mig helt avgörande då jag saknar DC laddning på min ZOE.
Fördelen är som sagt att man kan hitta gratis AC 22-stolpar lite här och var, i hela europa.
Jag laddar fullt på två timmar med AC 22, det funkar.
- men såklart inte det roligaste om man måste stå och ladda i två timmar i ett öde industriområde mitt i natten i 2 plusgrader och regn, och i totalt mörker..
Ofta placeras ju laddstolparna på riktiga idiotställen, där man absolut inte har någon lust att sitta och häcka i en timme eller två..

Numera är det bara ZOE och Smart som erbjuder AC 22, såvitt jag vet.

Appar för laddning på offentliga laddstationer verkar vara ett rent helvete som aldrig funkar som det ska har jag läst på väldigt många forum och elbilssajter, i biltidningar etc.
Jag vet inte ens hur en app funkar, och är inte intresserad heller..
Tyvärr funkar inte laddkorten utomlands..
Man blir tvingad till noga planering varje gång man kör på långtur, det är inte bara jobbigt.. utan också en enorm stressfaktor.

Det som är så bra med SuC. Fungerar på samma sätt i hela Europa och lika enkelt att ladda över allt. Kan verkligen rekommendera dig att testköra en M3 om du inte redan gjort så. Mycket trevlig bil på väldigt många sätt, och en av de som jag tycker man får absolut mest elbil för pengarna idag.

Den nya M3 har dessutom ännu bättre räckvidd nu på vintern, då de nya kommer med värmepump. Lite tveksam kvalitet på de första leveranserna, men de verkar ha fått ordning på det nu. Skall enligt Björn Nyland ge en riktigt bra förbättring av räckvidd på vintern med värmepump i bilen.

https://www.dn.se/motor/ny-tesla-i-gammal-kaross/

Men hade jag åkt till Polen så hade jag helt klart skippat bil och tagit flyget (iaf. om det inte var Corona-tider). Men varför inte ta din fina E-klass istället på en sådan resa, så slipper du alla laddproblem?

Tyckte det var lite tidsödande att åka mellan Sthlm-Göteborg med vår Tesla, jämfört med vår diesel-Merca, och då kunde vi ändå snabbladda på alla SuC-stationer (med 150kW eller 230kW) längs vägen. https://imgur.com/gallery/zuUA2LU

Detta sagt så erbjuder både Audi (e-tron) och Porsche (Taycan) 22kw AC-laddare i sina bilar. Hoppas att fler tar efter detta. Inget måste, men ett mycket trevligt alternativ ibland. Inte för resor (hade också blivit tokig och stressad av att vänta på så långa laddningar, precis som du blir), men perfekt just vid shopping och parkering på publika ställen (arbetsplatser, mm).
__________________
Senast redigerad av mtflash 2021-04-01 kl. 23:00.
Citera
2021-04-01, 22:53
  #707
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det som är så bra med SuC. Fungerar på samma sätt i hela Europa och lika enkelt att ladda över allt. Kan verkligen rekommendera dig att testköra en M3 om du inte redan gjort så. Mycket trevlig bil på väldigt många sätt, och en av de som jag tycker man får absolut mest elbil för pengarna idag.

Den nya M3 har dessutom ännu bättre räckvidd nu på vintern, då de nya kommer med värmepump. Lite tveksam kvalitet på de första leveranserna, men de verkar ha fått ordning på det nu. Skall enligt Björn Nyland ge en riktigt bra förbättring av räckvidd på vintern med värmepump i bilen.

https://www.dn.se/motor/ny-tesla-i-gammal-kaross/

Men hade jag åkt till Polen så hade jag helt klart skippat bil och tagit flyget (iaf. om det inte var Corona-tider). Men varför inte ta din fina E-klass istället på en sådan resa, så slipper du alla laddproblem?

Tyckte det var lite tidsödande att åka mellan Sthlm-Göteborg med vår Tesla, jämfört med vår diesel-Merca, och då kunde vi ändå snabbladda på alla SuC-stationer (med 150kW eller 230kW) längs vägen. https://i.imgur.com/zuUA2LU.jpg

Detta sagt så erbjuder både Audi (e-tron) och Porsche (Taycan) 22kw AC-laddare i sina bilar.

Tesla har som sagt både ett väl utbyggt laddnät och bra prestanda, men jag skulle inte själv vilja ha en tesla av andra anledningar, jag vill bara köra europeiska bilar, på den punkten ändrar jag mig aldrig.

Till Polen funkar det bra, jag ska köra samma vägar som jag kört tidigare, så jag vet var jag ska ladda.
Jag har dessutom ingen körsträcka i sverige, då jag bor 1 km från Polen/Tysklandsfärjorna.
Citera
2021-04-01, 23:00
  #708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tesla har som sagt både ett väl utbyggt laddnät och bra prestanda, men jag skulle inte själv vilja ha en tesla av andra anledningar, jag vill bara köra europeiska bilar, på den punkten ändrar jag mig aldrig.

Är det mer intressant med en europeisk Tesla Model Y som planeras till i slutet av året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in