2018-05-08, 17:58
Medlem
TrickieDickies avatar
Som vinjetten lyder..har det nystartade partiet Afs en chans att komma in i Rd, om inte i detta val, så i framtida val? Varför eller varför inte?
Citat:
Ursprungligen postat av AFS
Alternativ för Sverige (AFS). Partiledare är före detta ordföranden för Sverigedemokraternas ungdomsförbund, Gustav Kasselstrand och med sig i det nya partiet har han flera kända namn från ungdomsförbundet.

Partiet definierar sig själva, enligt partiledarens lanseringstal som Sveriges:

anti-etablissemangsparti
återvandringsparti
nästa riksdagsparti
Sakfrågor – inte ideologi – präglar det nya partiet som inte har någon migrationspolitik utan en återvandringspolitik som sätter Sverige och svenskarna i fokus. Man tar också ställning mot det politiska etablissemangets slutenhet och ställer krav på ansvarsutkrävande.

https://www.detfriasverige.se/om-det...r-sverige-afs/
Citera
2018-05-08, 18:07
Medlem
Milldues avatar
Det vore nog någon form av rekord om de kom in i riksdagen första året efter de bildades.. Tror aldrig det hänt någonstans.. Själv kommer jag rösta på SD till riksdagen och AFS till kommun och landsting.. Strategiskt riktigt och då får AFS växa till sig och få ordning på partiet så att de är mogna nog att hantera det.
Citera
2018-05-08, 18:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Som ovan skriver, nej.
Jag lägger min på SD i både riksdag och kommun.

Om nu SD skulle ha svårt att fylla stolarna så är det inget mot vad AsF kommer ha.
Kasta inte bort din röst....
Citera
2018-05-08, 18:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det vore nog någon form av rekord om de kom in i riksdagen första året efter de bildades.. Tror aldrig det hänt någonstans.. Själv kommer jag rösta på SD till riksdagen och AFS till kommun och landsting.. Strategiskt riktigt och då får AFS växa till sig och få ordning på partiet så att de är mogna nog att hantera det.

Sannerligen. De ligger väl nu närmast omätbart bara några månader före valet. Så högst osannolikt. Det de kan göra är att kanske sno kanske lite drygt 1% från SD och det blir där 1% bortkastade röster.

De kommer t.ex inte få något gratis i form av medverkan i debatter osv. Det kanske de kan få till nästa val om de då under en längre tid legat och nosat på 4%.
Citera
2018-05-08, 18:16
Medlem
FTFs avatar
Citat:

1. Ny Demokrati bildades ca 6 månader innan valet 1991 och kom in med 6,7% av rösterna
2. AfS ställer inte upp i kommun & landstingsvalen
Citera
2018-05-08, 18:18
Medlem
boriss avatar
De kommer få 0.2 procent och vara bortglömda till nästa val.
Citera
2018-05-08, 18:22
Medlem
Citat:
Är inte tvärtom vettigare? AfS har större chans att mönstra några vettiga riksdagskandidater än allt tjossan i kommuner väl? Det är ju ett litet parti utan ekonomiska muskler än. Sen så ger ju 3%+ i riksdagen partistöd, vilket de ju behöver.
Citera
2018-05-08, 18:32
Medlem
ReiseReises avatar
Det är bara folk som spenderar alldeles för mycket tid på Flashback som ens får tanken av att AfS skulle vara en maktfaktor. Typisk bortkoppling från verkligheten.

AfS har just nu runt 20% i FB opinionpoll, ungefär lika mycket som SvP hade i en motsvarande tråd 2014. De fick vadå? 5000 röster?
Inte en jävel bryr sig om AfS, ingen har ens hört talats om dem, så jämför dem inte med Ny Demokrati som blev en jättehit av två etablerade skojare, både bland media, politiker, kulturmöten och nöjen.

Endast på FB nämns AfS, och kanske någon artikel på Samnytt (en dödfödd sida som bara hardcore Avpixlat följare läser). Folk här ger partiet alldeles för mycket uppmärksamhet i motsvarighet till vad partiet egentligen förtjänar. Jag skulle gissa på att partiet får 1,5-2% max, och detta betraktar jag som väldigt optimistiskt.

Skulle AfS mot alla odds få 4%+ så skulle det vara jävligt intressant att få se hur de hanterar den situationen. Nya partiet som skaffar sig många stolar och når riksdagen slutar aldrig bra. Det blir oftast kaos direkt eftersom ingen egentligen är med på vad som faktiskt gäller och man har svårt att samarbeta eftersom man saknar konkreta tankar, en fastställd gemenskap och en prövad organisation.
Citera
2018-05-08, 18:40
Medlem
bombaccis avatar
Knappast i detta val. Många liknande partier t ex svenskarnas parti går ju i graven efter ett misslyckat riksdagsval. Det blir lite intressant o se hur alla fd Sd toppar som mer eller mindre tvingats in i detta parti efter att de blivit petade av Sd gör. Stannar de o tar vanliga jobb o försöker igen eller lägger de ned o kommer med egna små sekter.

Tror afs måste smida medan det är varmt. Just nu är det mycket kritik mot invandring men den trenden kommer vända igen och är då inte afs etablerade så elimineras de. Ungefär som FI måste dra nytta av feministtänkandet i samhället.

Personer som Mikael Jansson borde afs försöka få in på kommunala platser på valet 2022 och bygga underifrån. Svårt att se att ett sånt här parti skulle lyckad få ihop 4% i ett riksdagsval någonsin.
Citera
2018-05-08, 18:49
Medlem
Ja dom kommer komma in.
Majoriteten av svenskarna börjar tröttna på invandringen och skadorna som sker, och sd har för klen invadrings politik för sverige, samt att sd sviker och kommer snart bli lika korrupta som alla andra partier.
Finns inga politiker som står emot mutor.

Sverige har aldrig vart i denna extrema sits vi är i, då krävs det extrema ingrepp.

Lycka till AFS.
Citera
2018-05-08, 18:50
Medlem
TrickieDickies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Personer som Mikael Jansson borde afs försöka få in på kommunala platser på valet 2022 och bygga underifrån. Svårt att se att ett sånt här parti skulle lyckad få ihop 4% i ett riksdagsval någonsin.
Så sa man om Sd också...

Resultat för Sd i val till Sveriges riksdag
År Röster Röstandel Förändring
röstandel
(procentenh.) Mandat Förändring
mandat Ref
1988 1 118 0,02 % 0 av 349 [194]
1991 4 887 0,09 % +0,07 0 av 349 0 [194]
1994 13 954 0,25 % +0,16 0 av 349 0 [194]
1998 19 624 0,37 % +0,12 0 av 349 0 [195]
2002 76 300 1,44 % +1,07 0 av 349 0 [196]
2006 162 463 2,93 % +1,49 0 av 349 0 [50]
2010 339 610 5,70 % +2,77 20 av 349 +20 [54]
2014 801 178 12,86 % +7,16 49 av 349 +29 [10]
Citera
2018-05-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Det är bara folk som spenderar alldeles för mycket tid på Flashback som ens får tanken av att AfS skulle vara en maktfaktor. Typisk bortkoppling från verkligheten.

AfS har just nu runt 20% i FB opinionpoll, ungefär lika mycket som SvP hade i en motsvarande tråd 2014. De fick vadå? 5000 röster?
Inte en jävel bryr sig om AfS, ingen har ens hört talats om dem, så jämför dem inte med Ny Demokrati som blev en jättehit av två etablerade skojare, både bland media, politiker, kulturmöten och nöjen.

Endast på FB nämns AfS, och kanske någon artikel på Samnytt (en dödfödd sida som bara hardcore Avpixlat följare läser). Folk här ger partiet alldeles för mycket uppmärksamhet i motsvarighet till vad partiet egentligen förtjänar. Jag skulle gissa på att partiet får 1,5-2% max, och detta betraktar jag som väldigt optimistiskt.

Skulle AfS mot alla odds få 4%+ så skulle det vara jävligt intressant att få se hur de hanterar den situationen. Nya partiet som skaffar sig många stolar och når riksdagen slutar aldrig bra. Det blir oftast kaos direkt eftersom ingen egentligen är med på vad som faktiskt gäller och man har svårt att samarbeta eftersom man saknar konkreta tankar, en fastställd gemenskap och en prövad organisation.

Jäklar vad jag ska pika dig efter valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in