2018-05-09, 12:53
Medlem
Lagerthas avatar
AFS och framförallt NMR kommer att vara alternativ första i nästa val. Om det inte är för sent då.

De senaste fyra årens utveckling kommer att fortsätta och troligtvis öka. Fundera på skillnaden idag och för 4 år sedan.

Det tar en hel förmiddag på dagis att bygga ett stort torn men bara en sekund att rasa det.
Citera
2018-05-09, 12:55
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loqu
Om AfS och SD skulle dela på alla invandringskritiska röster skulle det vara en starkare signal än om SD fick alla invandringskritiska röster. Det kommer inte att splittra, då SD och AfS utan större svårigheter borde kunna samarbeta i invandringsfrågor.

Håller med, men så länge inte AfS är över 4% är de tyvärr död-vikt för den sverigevänliga rörelsen parlamentariskt sett.

Kommer de över så blir både SD och AfS lugnare ställen, då respektive har sin fårskock i rätt hagen utan att belasta varandra med olika synsätt.
Citera
2018-05-09, 13:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveGigantenJobs
Jo! NyDemokrati gjorde det 1991; bildade 4 februari och valdes in i Riksdagen i september samma år. Så nog går det men knappast troligt...
Glöm inte bort att både Ian och Bert på den tiden var två PR-genier och redan var hyfsat kända, i alla fall Bert. De hade också en folklig framtoning som gjorde dem attraktiva, trots att Ian var greve, men det gjorde det nog bara lite extra spännande...

Afs känns mer elitistiskt, innehåller inte några direkt kända personer (för den stora massan) och även om de fick en hyfsad lansering, verkar momentum avtagit en del. Så jag tror inte de lyckas i år. Det skulle vara en formidabel sensation i så fall.
Citera
2018-05-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Glöm inte bort att både Ian och Bert på den tiden var två PR-genier och redan var hyfsat kända, i alla fall Bert. De hade också en folklig framtoning som gjorde dem attraktiva, trots att Ian var greve, men det gjorde det nog bara lite extra spännande...

Afs känns mer elitistiskt, innehåller inte några direkt kända personer (för den stora massan) och även om de fick en hyfsad lansering, verkar momentum avtagit en del. Så jag tror inte de lyckas i år. Det skulle vara en formidabel sensation i så fall.

Man får inte glömma att ny demokrati var under en tid missnöjet inte var i närheten så stort som nu. Folket är missnöjda över politikerna och media i mycket större utsträckning nu och invandringen går inte ens att jämföra, lägg där till att många tycker att SD är för tama. Det är större chans att AfS kommer in i riksdagen än inte.
Citera
2018-05-09, 13:58
Inte en chans. Tyvärr får jag väl säga även om jag inte skulle rösta på dem. Men Sverige hade mått bra av att ha ett sådant parti på högersidan, mest för att balansera upp avgrundsvänstern som ju har två partier i Riksdagen och ett tämligen starkt strax utanför (V, MP & F!). Men det finns eventuellt utrymme för ett sådant parti vid nästa val. Kanske kan det bli MED, kanske AfS, kanske något annat nytt parti?
Citera
2018-05-09, 14:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Man får inte glömma att ny demokrati var under en tid missnöjet inte var i närheten så stort som nu. Folket är missnöjda över politikerna och media i mycket större utsträckning nu och invandringen går inte ens att jämföra, lägg där till att många tycker att SD är för tama. Det är större chans att AfS kommer in i riksdagen än inte.
I och för sig rätt. Fast Ny Demokrati var inte, vad jag minns, till så stor del (som SD och Afs) inriktade på missnöje mot invandring, utan fokuserade mycket på sänkta skatter, minskat krångel, minskad offentlig sektor, bättre villkor för företagare etc.
Citera
2018-05-09, 15:07
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I och för sig rätt. Fast Ny Demokrati var inte, vad jag minns, till så stor del (som SD och Afs) inriktade på missnöje mot invandring, utan fokuserade mycket på sänkta skatter, minskat krångel, minskad offentlig sektor, bättre villkor för företagare etc.
Det enda Ny Demokrati nämnde om invandring i sin valfilm från 1991 är att invandrare skulle få lån istället för bidrag (och då verkar de främst prata om arbetskraftsinvandrare), samt att kriminella invandrare ska utvisas. Annars var det främst ett etablissemangskritik (kritik mot sossepolitik främst) och ekonomiska frågor, privatiseringar, sänkta skatter, klassisk borgerlig politik, etc.
Invandringen var något man drev mer i valrörelsen 1994.

Sedan har vi ju alla andra skillnader, NyD hade Bert Karlsson som redan var folkkär, samt en betydligt större budget så det blir dumt att jämföra.

AfS verkar dock ha växt mycket på Facebook i och med moskén i Växjö. Tiggarkampanjen är genialisk.
Man bör dock fokusera mycket mer utanför Stockholm. Ut i Bergslagskommuner och andra kommuner som tagit enormt mycket invandrare på senare år som t.ex. Lysekil, där gatubilden helt förändrats på bara några år. Det är förmodligen där återvandringspolitiken kommer gå hem. Det kanske inte räcker för att nå riksdagen, men man kan åtminstone lyckas plantera sitt varumärke och återvandringspolitiken. Kan man få över 4 % i vissa kommuner (menar inte kommunalvalet nu) är mycket vunnet. Då kan man definitivt komma in 2022.

Så, ut i kommunerna som etablissemanget skiter i, så kan man åtminstone bygga en gräsrotsrörelse, och då finns i alla fall chansen att de kommer in.

Att enbart fokusera på sociala och alternativa medier är jag tveksam till om det kommer gå. Kommer de in trots det så har vi förmodligen sett det största paradigmskiftet i svensk politik sedan sossarna kom in för första gången.
Citera
2018-05-09, 15:25
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Va fan grinar du om. Valet har inte varit än, de kan fortfarande få fyra procent.
¨
Nej det kan dom inte, loppet är kört. Observera detta skrev jag till dom även precis efter brytningen. Man kan knappast skylle på någon överrumpling. Jag var heller inte den enda som uppmanade dom att passa på medans dom hade chansen och fortfarande hade partistöd och medlemmar.

Man hade ett fönster...som man totalt missade. Men hur skall du veta det? Vad kan du? Var du 10 år nyss?

Svart-vitt syn på livet, omognad = stark indikator på autism
Senast redigerad av godhetsaposteln 2018-05-09 kl. 15:27.
Citera
2018-05-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Självklart är jag efterblivet, tack för att du påpekade det.

Svar: Därför att den inte kommer att räknas när mandaten delas ut, vilket försvagar SD.

Du menar det SD som har backat i nästan alla frågor? Ja, ett försvagat SD skulle ju verkligen innebära problem...

Du påstår att en röst på AfS är som en röst på S, därför kallar jag dig efterbliven. Och jag vidhåller på den punkten.
Citera
2018-05-09, 15:37
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
AfS verkar dock ha växt mycket på Facebook i och med moskén i Växjö. Tiggarkampanjen är genialisk.
Man bör dock fokusera mycket mer utanför Stockholm. Ut i Bergslagskommuner och andra kommuner som tagit enormt mycket invandrare på senare år som t.ex. Lysekil, där gatubilden helt förändrats på bara några år.Det är förmodligen där återvandringspolitiken kommer gå hem. Det kanske inte räcker för att nå riksdagen, men man kan åtminstone lyckas plantera sitt varumärke och återvandringspolitiken. Kan man få över 4 % i vissa kommuner (menar inte kommunalvalet nu) är mycket vunnet. Då kan man definitivt komma in 2022.

Så, ut i kommunerna som etablissemanget skiter i, så kan man åtminstone bygga en gräsrotsrörelse, och då finns i alla fall chansen att de kommer in.

Att enbart fokusera på sociala och alternativa medier är jag tveksam till om det kommer gå. Kommer de in trots det så har vi förmodligen sett det största paradigmskiftet i svensk politik sedan sossarna kom in för första gången.

Enig. Det offentliga rummet i många mindre kommuner har genomgått en regelrätt metamorfos de senaste åren. Hur införstådd man än är i samhällsutvecklingen är det chockerande att bevittna. Dock tror jag för närvarande att SD har störst potential på dessa orter.

Ja det är detta paradigmskifte som pågår just nu, även om det tar ett tag. Dom gamla partierna baserade på 1900-talets konflikter -- deras propagandamaskineri i form av journalister och intellektuella, och deras verkställande myndigheter -- ska ersättas av nya megafoner, nya intellektuella och nya myndigheter. Förändringen är inte bara nödvändig utan förefaller mer eller mindre oundviklig. Kanske inte i detta val men definitivt i valet 2022 då den ekonomiska krisen slagit till med full kraft.
Citera
2018-05-09, 15:43
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qMQa
Du påstår att en röst på AfS är som en röst på S, därför kallar jag dig efterbliven. Och jag vidhåller på den punkten.

Rösta som du vill, men röstar du på AfS så får du nog dagen efter valet fundera vem som var Efterbliven på riktigt. Lycka till!
Citera
2018-05-09, 15:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
AfS har alltså tvåtusen medlemmar efter två månader. För SD tog det 20 år att nå tretusen medlemmar. De senaste tio åren har SD dock ökat tiofalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in