2018-08-18, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
På Betfair kan man nu spela på att Alternativ för Sverige kommer in i Riksdagen till oddset 5,00.
https://www.braodds.com/alternativ-for-sverige

Oddset för att Trump skulle besegra Hillary Clinton var några veckor före valet 5,5. I juni 2015 kunde man spela på Trump till hela 150 gånger pengarna.

Hur det slutade vet vi - med en jordskredsseger för Trump.

Jag ser stora likheter mellan Trumps och AfS:s kampanjer, inte minst när det gäller underskattning i opinionsundersökningar. Det ser alltså mycket lovande ut för Alternativ för Sverige.

Hur läser du odds? Oddsen för att de hamnar under 4% är 1,21. Oddsen för att de kommer in är 5,0.

En 50/50 chans är om båda oddsen låg runt 2,0.

De är alltså inte ens i närheten av 50/50. Ett odds på1,21 som inte går in är en storskräll.

Hur kan du då komma fram till att det ser mycket lovande ut?

Spela inte på odds, för du skulle snabbt bli fattig om du har den syn på odds.
Citera
2018-08-18, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
På Betfair kan man nu spela på att Alternativ för Sverige kommer in i Riksdagen till oddset 5,00.
https://www.braodds.com/alternativ-for-sverige

Oddset för att Trump skulle besegra Hillary Clinton var några veckor före valet 5,5. I juni 2015 kunde man spela på Trump till hela 150 gånger pengarna.

Hur det slutade vet vi - med en jordskredsseger för Trump.

Jag ser stora likheter mellan Trumps och AfS:s kampanjer, inte minst när det gäller underskattning i opinionsundersökningar. Det ser alltså mycket lovande ut för Alternativ för Sverige.

Däremot hade Trump något gemensamt med Ny Demokrati och dess företrädare Ian och Bert, men vad då?
Jo en jävla massa stålar!
Citera
2018-08-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Om oddsen för Trump verkligen var sådana helt nära inpå valet, så handlade det om en ruggig felbedömning. Själv brydde jag mig inte direkt om USA:s presidentval, samt hade inte följt det, så när min sambo frågade vad jag trodde resultatet skulle bli, så angav jag att jag egentligen inte kan ge ett välgrundat svar, men gissade på att resultatet mellan Hillary och Trump skulle ligga väldigt nära 50/50. Det visade sig ju vara en rätt bra förutsägelse.

Om oddset för Trump var så dåligt satt nära inpå slutfasen (det är mer begripligt om det var oddsen i början av valkampanjarna när flera kandidater fortfarande var med), så kan det möjligtvis dels handla om att man hade köpt gammelmedias och etablissemangets verklighetsbeskrivning, men kanske mer på att man inte kände till fenomenet med att vissa kandidater får sämre stöd i opinionsmätningar än de sedan får i de reella valen.

I Sverige är vi ju välbekanta med fenomenet nästan ett årtionde tillbaka när det gäller SD, så här har det ju varit mer oförlåtligt att tro på de siffror som vissa mer inkompetenta opinionsmätningsföretag (Sifo, m.fl.) har framfört och som är just de som det regimlojala etablissemanget ofta har spridit. Samma gäller så klart de helt osannolika "expertutlåtandena" baserade på önsketänkande/medveten propaganda som har spridits i svensk gammelmedia, där SD har förutsetts åka ut ur riksdagen 2014, där man har förutsett att SD potentiellt kan nå max 10%, därefter max 17% o.s.v., trots att det har hela tiden varit uppenbart att de lär fortsätta att växa ett tag till så länge hela Sjuklövern bedriver exakt samma världsunika politik, samt förföljer och smutskastar alla som kritiserar den. Därför har jag inte heller varit förvånad när jag t.ex. har tittat in på Unibet och konstaterat att deras odds för SD har i regel varit mycket mer realistiska än de som sprids i den svenska offentligheten. Jag gissar att om man går in på deras hemsida nu, så lär deras odds inte vara satta efter att det mest sannolika valresultatet för SD är 16-17%, eller ens 20%, utan jag gissar att det snarare ligger en bit över 20% (vilket är klart högre än vad de får i genomsnitt från svenska opinionsmätningsföretagen).

Jag noterar efter en koll hos Unibet att de faktiskt ger lite högre odds för att SD kommer få under 23,5% än att de kommer att få över, så jag kan rekommendera att betta för att SD får över det, om man tycker det är värt att göra det med ändå ett så pass lågt odds, för SD kommer definitivt få över det, förutsatt att det inte sker riktigt omfattande valfusk (sannolikt då från socialdemokraterna, som verkar vara de som är mest benägna att valfuska). Själv har jag endast spelat när det finns högre odds, som när det gick betta vilken partiledare avgår först kring valet 2014 och jag bettade på Reinfeldt, vilket gav 10 gånger pengarna och jag visste att han brukar alltid reagera med att fly fältet när saker går illa p.g.a. honom. Det var mycket riktigt Reinfeldt som avgick först, om någon har glömt det.

Edit: Fast när jag tänker efter, så kommer jag nog betta på SD i alla fall. Genom att avvara ett par tusingar tillfälligt, så kan jag lätt få ett par extra senare.

Det ger just nu bara 2,10 i odds över 23,5%, så inget jättehögt odds. Tyder på att man tror SD kommer hamna väldigt nära den siffran. Nästan en 50/50 chans.

Tror man att AFS kommer in ska man sätta på dom. 5 gånger pengarna är bra betalt. Dock räknas det som en skräll med tanle på oddset att de inte kommer in är nere på 1,20 och ingen opionsmätningar har kunnat redovisa en officiell siffra på AFS som är statistiskt säkerställt.
Senast redigerad av Falktass68 2018-08-18 kl. 09:47.
Citera
2018-08-18, 09:56
Medlem
badbollen3s avatar
Jag vet inte hur många vi är som är röstberättigade i vårt avlånga land, men jag räknade på 8 000 000 (vilket med all sannolikhet är för hög siffra) och multiplicerar med 0,04 och får svaret 320 000. Så många personer måste i så fall rösta på afs för att de ska komma in. om vi kör samma uträkning fast utgår från att 6 000 000 är röstberättigade så landar siffran på 240 000. Med tanke på att NMR och alla andra renodlade nazistpartier inte har varit över 10k i något val så borde du själv kunna räkna ut hur orimligt det är att afs kommer in när man dessutom konkurrerar med SD om samma väljare...
Citera
2018-08-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag vet inte hur många vi är som är röstberättigade i vårt avlånga land, men jag räknade på 8 000 000 (vilket med all sannolikhet är för hög siffra) och multiplicerar med 0,04 och får svaret 320 000. Så många personer måste i så fall rösta på afs för att de ska komma in. om vi kör samma uträkning fast utgår från att 6 000 000 är röstberättigade så landar siffran på 240 000. Med tanke på att NMR och alla andra renodlade nazistpartier inte har varit över 10k i något val så borde du själv kunna räkna ut hur orimligt det är att afs kommer in när man dessutom konkurrerar med SD om samma väljare...

Jag tror inte på jämförelsen med Trump. Hans rallies var till att börja med så oerhört mycket mer välbesökta än AfS. AfS torgmöten har dragit (Stockholm undantaget som drog ca 300) i snitt ca 30 åhörare. AfS är inte särredovisade i någon poll de senaste månaderna.

Ska man totalt underkänna opinionsundersökningsresultaten? Och betydelsen av välbesökta torgmöten? Vad talar för ett riksdagsinträde 9/9? 10-20.000 onlinevisningar av vissa torgmöten? 40.000 likes på Facebook? Det krävs i runda slängar 250.000 röster för ett riksdagsinträde...

AfS kandidater är mycket kompetenta - men problemet är deras övermod. Partiet borde ha bildats minst ett år tidigare, kampanjer borde ha drivits på mycket bredare front, för att lyckas bli kända. Det räcker inte att enbart förlita sig på sociala medier. Idag är det bara en liten bråkdel av folket, som känner till partiet. Så tyvärr, några 4% är knappast realistiskt.
Citera
2018-08-18, 11:11
Medlem
Tål att tänkas på är att Trump fullkomligt ägde mediainnehållet i USA från det han gav sig in i racet tills han blev vald.

AFS har satts i total mediaskugga.

Nej AFS är alldeles för okända. Men om man har uthållighet tills nästa val och det nu i detta val åker ur något parti så kan jag tänka att möjligheterna är goda nästa val.
Citera
2018-08-18, 12:33
Medlem
StillaHavets avatar
Intressant! Trumps stöd syntes inte i OU men tydligt på sociala medier. AfS är ca: hälften så stora som SD där. Mycket talar därför för att de kommer in redan 2018.

Kommer någon bra mätning då är det klart. Många avvaktar in i det sista innan de stödröstar.

Ligger man stabilt mellan 2-3% som nu är det rationellt att stödrösta på AfS.

Oddset verkar felsatt.
Citera
2018-08-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Intressant! Trumps stöd syntes inte i OU men tydligt på sociala medier. AfS är ca: hälften så stora som SD där. Mycket talar därför för att de kommer in redan 2018.

Kommer någon bra mätning då är det klart. Många avvaktar in i det sista innan de stödröstar.

Ligger man stabilt mellan 2-3% som nu är det rationellt att stödrösta på AfS.

Oddset verkar felsatt.

Ni är för sköna i AFS svansen.

T.o.m oddsen ifrågasätter ni. Och vad visar att man ligger stabilt på 2-3%? Vilka officiella mätningar visar det? Vem ska stödrösta på AFS? Tror du SD väljare som är glada att de lämnade SD nu kommer stödrösta på AFS? Kom in i verkligheten grabben.......
Citera
2018-08-18, 13:40
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Ni är för sköna i AFS svansen.

T.o.m oddsen ifrågasätter ni. Och vad visar att man ligger stabilt på 2-3%? Vilka officiella mätningar visar det? Vem ska stödrösta på AFS? Tror du SD väljare som är glada att de lämnade SD nu kommer stödrösta på AFS? Kom in i verkligheten grabben.......

Tror ytterst få som röstar SD är glada att man uteslöt ett helt ungdomsförbund. De har sedan matats med lögner som de tror på att ungdomarna var extremister, vilket naturligtvis inte stämmer. YouGov har bekräftat två gånger att AfS ligger runt 2%. Ser du på sociala medier pekar det mot betydligt högre siffror.
Citera
2018-08-18, 14:01
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
De som inte tror på AfS trodde inte på Trump och BREXIT heller. Själv har jag lärt mig min läxa, opinionsundersökningar och ljugmedia är inte att lita på för fem öre. Det blir till att lägga ett bet på AfS.
Citera
2018-08-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Tror ytterst få som röstar SD är glada att man uteslöt ett helt ungdomsförbund. De har sedan matats med lögner som de tror på att ungdomarna var extremister, vilket naturligtvis inte stämmer. YouGov har bekräftat två gånger att AfS ligger runt 2%. Ser du på sociala medier pekar det mot betydligt högre siffror.

Ni har sån fin fantasi.
Citera
2018-08-18, 15:11
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Ni har sån fin fantasi.

Tack. Vi hoppas kunna rädda Sverige och då får man inte låta sig begränsas i sitt tänkande. Roligt att du är så positiv. Behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in