Citat:
Ursprungligen postat av
badbollen3
Jag vet inte hur många vi är som är röstberättigade i vårt avlånga land, men jag räknade på 8 000 000 (vilket med all sannolikhet är för hög siffra) och multiplicerar med 0,04 och får svaret 320 000. Så många personer måste i så fall rösta på afs för att de ska komma in. om vi kör samma uträkning fast utgår från att 6 000 000 är röstberättigade så landar siffran på 240 000. Med tanke på att NMR och alla andra renodlade nazistpartier inte har varit över 10k i något val så borde du själv kunna räkna ut hur orimligt det är att afs kommer in när man dessutom konkurrerar med SD om samma väljare...
Jag tror inte på jämförelsen med Trump. Hans rallies var till att börja med så oerhört mycket mer välbesökta än AfS. AfS torgmöten har dragit (Stockholm undantaget som drog ca 300) i snitt ca 30 åhörare. AfS är inte särredovisade i någon poll de senaste månaderna.
Ska man totalt underkänna opinionsundersökningsresultaten? Och betydelsen av välbesökta torgmöten? Vad talar för ett riksdagsinträde 9/9? 10-20.000 onlinevisningar av vissa torgmöten? 40.000 likes på Facebook? Det krävs i runda slängar 250.000 röster för ett riksdagsinträde...
AfS kandidater är mycket kompetenta - men problemet är deras övermod. Partiet borde ha bildats minst ett år tidigare, kampanjer borde ha drivits på mycket bredare front, för att lyckas bli kända. Det räcker inte att enbart förlita sig på sociala medier. Idag är det bara en liten bråkdel av folket, som känner till partiet. Så tyvärr, några 4% är knappast realistiskt.