Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Jag har inte läst den här domen - men jag är inte alls säker på att den håller i Hovrätten! Jag förstår kanske att nämndemän och domare i Ystad kände att det var politiskt korrekt och behagligare att döma honom - väl vetandes att målet går upp i HR vad domslutet än blivit!
Jag tvivlar inte alls på att de allra flesta kvinnor som anmäler för våldtäkt har fog för sin anmälan! Men kvinnor är inte ett skvatt godare än män generellt! Bah - vi är fullt kapabla att vara lika illvilliga, hämndlystna, oärliga och elaka som män och erkänn att vi har ett fantastiskt vapen här - att hota med eller verkställa!
De flesta åtgärder mot fusk inom bidragssystemen drabbar alltid de riktigt sjuka eftersom fuskarna är friska,krya och vet vad de håller på med och inte ger sig! Likadant är den som av illvilja sätter dit någon för ett brott(våldtäkt tex) där man inte kräver bevisning bra på att ljuga och har mkt större chans att "vinna" än en stackars människa som mår jättedåligt och verkligen har råkat illa ut!
Och att alla svenska utredare av sexbrott skulle vara så unbiased och rejäla det tror jag som jag vill ... det har gått så mycket hysteri i det här så jag tror de har svårt att vara objektiva idag!
Det brukar fungera tvärtom. Dvs, om ett mål har väckt massmedialt intresse så för att inte verka påverkade av det, brukar domstolar vara benägna att ogilla åtalet.
Återigen, handlar det om trovärdighet. Om Lisa stjäl Pelles cykel och Lisa börjar hävda att Olle, som har bevittnat att Pelle sagt att hans cykel blivit stulen, ingår i någon sorts konspiration mot Lisa, samtidigt som Lisa hotar Pelles målsägandebiträde, gör utspel i media och i rättsalen om den otroliga konspiration som begåtts mot henne, så har Lisa låg trovärdighet.
Som vanligt, handlar trovärdighet i sexualbrott dessvärre om att man utan verklighetsförankring börjar hävda sådant som man i andra brott inte skulle börja hävda.