2008-02-12, 19:10
Medlem
JEzuss avatar
Haha, lite rolig låt!

Skönt att han blev dömd, nu måste han bara hållas inom landet annars rymmer väl med någon bananbåt!

mvh
Citera
2008-02-12, 19:13
Medlem
Efter att ha läst domen tycker jag den känns helt ok. Notar man till Fitger och refererar till Ekelöf så kan man inte ha helt fel i alla fall.

Den delen i domen som dock känns värd att ifrågasätta är gällande tidigare praxis och rapporter: För sin del anser inte tingsrätten att 2005 års rättsfall (NJA 2005 s. 712) utgör ett avsteg, vare sig från de grundläggande kraven på bevisvärdering som angetts i RB:s förarbeten och kommentarer eller de uttalanden som HD gjorde i 1991 års rättsfall (NJA 1991 s.83), vilket innebär att en utsaga från en målsägande kan läggas till grund för en fällande dom om den uppfyller vissa kriterier och det dessutom finns stödbevisning av den art som förekom i 1991 års fall.

Vid prövningen i HovR (jag förutsätter att domen överklagas) kommer det alltså hänga på att målsäganden lämnar i allt väsentligt samma historia som i tingsrätten samt att den stödbevisning som finns (Maria Ls och Carolas vittnesmål) är tillräcklig. Dessutom blir det givetvis avhängigt att HovR gör samma tolkning gällande praxis och doktrin som TR gjort.
Citera
2008-02-12, 19:18
Medlem
MyskoMans avatar
Äntligen

å de 2åren borde vara enbart för detta uttalande 'Jag ska bränna mitt pass'
sedan minst lika lång tid för våldtäkten för att avsluta med livstids utvisning för kommentarer som detta:
'Jag vill inte ha något från det här landet. och – Men det beror på att jag blir äcklad av att äta svensk mat'
Citera
2008-02-12, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GabbeLiTo
Hoppas vår lilla Beltran gillar att ta den i tvåan för det kommer bli plenty of that bakom galler kan jag lova.

vänta nu här

om nu tito skulle föredra att ta den i ettan! - hur skulle det bli? är det munnen eller? eller kanske armhålan. nä tito röv är nog ettan
Citera
2008-02-12, 19:20
Medlem
någon som kan lägga ut domen för nedladdning?
Citera
2008-02-12, 19:24
Medlem
enannanamandas avatar
Jag har inte läst den här domen - men jag är inte alls säker på att den håller i Hovrätten! Jag förstår kanske att nämndemän och domare i Ystad kände att det var politiskt korrekt och behagligare att döma honom - väl vetandes att målet går upp i HR vad domslutet än blivit!

Jag tvivlar inte alls på att de allra flesta kvinnor som anmäler för våldtäkt har fog för sin anmälan! Men kvinnor är inte ett skvatt godare än män generellt! Bah - vi är fullt kapabla att vara lika illvilliga, hämndlystna, oärliga och elaka som män och erkänn att vi har ett fantastiskt vapen här - att hota med eller verkställa!

De flesta åtgärder mot fusk inom bidragssystemen drabbar alltid de riktigt sjuka eftersom fuskarna är friska,krya och vet vad de håller på med och inte ger sig! Likadant är den som av illvilja sätter dit någon för ett brott(våldtäkt tex) där man inte kräver bevisning bra på att ljuga och har mkt större chans att "vinna" än en stackars människa som mår jättedåligt och verkligen har råkat illa ut!

Och att alla svenska utredare av sexbrott skulle vara så unbiased och rejäla det tror jag som jag vill ... det har gått så mycket hysteri i det här så jag tror de har svårt att vara objektiva idag!
Citera
2008-02-12, 19:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Nu tror inte jag att jag lider av en "histrionisk personlighetsstörning" men jag vill ha min mänskliga rättighet att i en rättssal skrika fitta och hora till den brud som falskt anklagar mig för våldtäkt utan att det ska användas mot mig. Det ska tvärtom användas för mig. Jag menar, den reaktionen är ju fullt mänsklig och inte minst trovärdig.
Jag tror inte att domstolen kommer att använda just det så särdeles mycket emot dig - även om du kanske kräver lite mycket om du begär att de ska använda det för dig - jag menar, reaktionen skulle ju vara lika mänsklig vare sig du är falskt eller äkta anklagad.

Däremot skulle jag rent generellt avråda från att fråga domaren om han är mutad, eller målsägarbiträdet om han går på kola, om man som tilltalad vill behålla högsta trovärdighetsgrad inför en svensk domstol.
Citera
2008-02-12, 19:30
Medlem
Trumpeters avatar
Jag tror att TB gjort sig skyldig till något, men man kan ändå undra om domen står sig i hovrätten.
Citera
2008-02-12, 19:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minerva55
Efter att ha läst domen tycker jag den känns helt ok.
Du kan inte lägga upp den nånstans?

Citat:
Notar man till Fitger och refererar till Ekelöf så kan man inte ha helt fel i alla fall.
Det vittnar i vart fall om en påtagligt hög ambitionsnivå, och att man åtminstone vill göra livet lite besvärligt för en hovrätt som vill ändra domen.
Citera
2008-02-12, 19:33
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanamanda
Jag har inte läst den här domen - men jag är inte alls säker på att den håller i Hovrätten! Jag förstår kanske att nämndemän och domare i Ystad kände att det var politiskt korrekt och behagligare att döma honom - väl vetandes att målet går upp i HR vad domslutet än blivit!

Jag tvivlar inte alls på att de allra flesta kvinnor som anmäler för våldtäkt har fog för sin anmälan! Men kvinnor är inte ett skvatt godare än män generellt! Bah - vi är fullt kapabla att vara lika illvilliga, hämndlystna, oärliga och elaka som män och erkänn att vi har ett fantastiskt vapen här - att hota med eller verkställa!

De flesta åtgärder mot fusk inom bidragssystemen drabbar alltid de riktigt sjuka eftersom fuskarna är friska,krya och vet vad de håller på med och inte ger sig! Likadant är den som av illvilja sätter dit någon för ett brott(våldtäkt tex) där man inte kräver bevisning bra på att ljuga och har mkt större chans att "vinna" än en stackars människa som mår jättedåligt och verkligen har råkat illa ut!

Och att alla svenska utredare av sexbrott skulle vara så unbiased och rejäla det tror jag som jag vill ... det har gått så mycket hysteri i det här så jag tror de har svårt att vara objektiva idag!

Det brukar fungera tvärtom. Dvs, om ett mål har väckt massmedialt intresse så för att inte verka påverkade av det, brukar domstolar vara benägna att ogilla åtalet.

Återigen, handlar det om trovärdighet. Om Lisa stjäl Pelles cykel och Lisa börjar hävda att Olle, som har bevittnat att Pelle sagt att hans cykel blivit stulen, ingår i någon sorts konspiration mot Lisa, samtidigt som Lisa hotar Pelles målsägandebiträde, gör utspel i media och i rättsalen om den otroliga konspiration som begåtts mot henne, så har Lisa låg trovärdighet.

Som vanligt, handlar trovärdighet i sexualbrott dessvärre om att man utan verklighetsförankring börjar hävda sådant som man i andra brott inte skulle börja hävda.
Citera
2008-02-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
Nu ska vi kanske inte börja prata invandringspolitik i skvallerforumet, men är det inte så att chilenare i själva verket är underrepresenterade i brottsstatistiken när det gäller sexbrott och våldtäkter?

(När det gäller brottslighet i allmänhet ligger de som bekant närapå i topp.)

Så denna snubben är misstänkt, dömd och skyldig pga att andra chilenare toppar statistiken? Enligt siffror som dragit ur röven?

Låt oss säga att det är snart, på vilket sätt gör detta dig till en mindre fitta... vilken fitta!
Citera
2008-02-12, 19:49
Medlem
wtf?!

Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Men,

Han är väl dömd för att ha haft sex med en minderårig innan?

Jag har bestämt för mig det.

( En tjej i 14-års åldern, om jag inte minns fel..)

ja du behövde inte så jävla mycket på benen för å bestämma dig. säg inte att du är cheerleader....twat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in