2008-02-12, 14:54
Medlem
"Jag tänker aldrig acceptera detta"
Tito Beltran döms för våldtäkt till två års fängelse.
Expressen.se lämnade beskedet.
- Det är den största rättsskandalen i Sverige genom tiderna, säger han till Expressen.se.

Paret Beltran hade dragit sig undan till sitt lantställe för att invänta beskedet från tingsrätten i Ystad. Där fick de det tunga beskedet – direkt av Expressen.se.
Två års fängelse, fälld för våldtäkt på Marie Lundqvist barnflicka 1999.
Expressen.se:s Johan T Lindwall var som enda reporter på plats med Tito Beltran när han fick domen uppläst.

Starka känslor
Världsartistens reaktion var stark sekunderna senare.
- Det är den största rättsskandalen i Sverige genom tiderna. Jag tänker aldrig acceptera detta! Jag tänker inte sätta mig som oskyldig i fängelse, säger han, säger han till Expressen.se.
Han berättar att han hade väntat sig en fällande dom, men trots det är det är starka känslor som väller upp inom honom.
– I natt drömde jag att det skulle bli så här. Jag tvivlade på att rättssäkerheten skulle fungera. Det är en uppgjord rättegång. När de tillät åklagaren från början att sätta mig i häkte insåg jag att det här var kört.

"Är domaren köpt?"
Han känner sig kränkt och orättvist behandlad, något som han menar till stor del beror på hans chilenska ursprung.
- Är domaren köpt? Har domaren kommit överens med åklagaren? Eller är han bara en rasist? Folk har frågat mig om detta beror på att jag blir behandlad så här bara för att jag är en så kallad svartskalle. Jag är övertygad om att det är så.

haha... om han sa så här så kan han mycket väl få ett åtal till på sig...
Citera
2008-02-12, 14:57
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Geeze, nu är det fritt fram för alla bitterfittor i landet att hämnas män de inte gillar utan att behöva ha några som helst bevis...åberopa Lex Tito?Eller vara polare med kändisar? Kalla in M.D.L?

Antagligen kommer han att få en seriösare rättegång i hovrätten som ser annorlunda på saken.
Citera
2008-02-12, 14:59
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
- Det är den största rättsskandalen i Sverige genom tiderna, säger Tito.

Karln är fasiken helt från vettet. Förhoppningsvis så blir han ihjälslagen i fängelset.
Citera
2008-02-12, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
99popcorn, jag känner inte dig.
Jag bara funderar på hur du kan slänga ur dig "Det finns en rättvisa!"?!
VEM ÄR DU, Monica Dahlström-Lannes eller?

Det här målet hade faktiskt så många hål i sig att man kunde skiva det och ha det på mackan!
Det är för fan inget annat än justitiemord och jag hoppas verkligen att han blir friad i Hovrätten.

kan man slänga ur sig ett "det finns en rättvisa".

Glöm inte bort att IFALL vi allmänheten inte hade fått ta del av
NÅGONTING som kommit ut kring detta fall så hade jag nog sällat mig till
pöbeln. Men people, vi har ju fått veta omständigheterna.

Och jag är ingen som håller våldtäktsmän under armarna, jag tyckte det var riktigt skönt när stureplansprofilerna åkte in
(de fick 4 år btw)
så jag vill inte höra ngt bullshit.

Over and out.
bravo firefly.helt riktigt
Citera
2008-02-12, 15:03
Medlem
Tito verkar tycka att han själv är så viktig att han står utanför rättsväsendet. Vid minsta lilla motgång gnäller han om rasism. Det kan knappast betecknas som normalt att bli fälld för våldtäkt och dessutom samtidigt vara anklagad för övergrepp på småtjejer.
Citera
2008-02-12, 15:04
Bannlyst
Jag har inte hundra koll på målet, det har varit så mycket trams runt Tito.
Men vad består bevisningen av egentligen?
Någonting speciellt som fällde Tito?

Annars är det ju fritt fram för Lotta, Hulda, Greta och Stina att tillsammans snacka ihop en story som verkar rimlig och sen slå till typ 2 år senare när all teknisk bevisning är bortblåst.
Citera
2008-02-12, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Tito verkar tycka att han själv är så viktig att han står utanför rättsväsendet. Vid minsta lilla motgång gnäller han om rasism. Det kan knappast betecknas som normalt att bli fälld för våldtäkt och dessutom samtidigt vara anklagad för övergrepp på småtjejer.
Det är Helt Korrekt Rätt, det kan inte betecknas som normalt.
Funderar. KAN det vara så att de två målen har något samband...? Hmmm.
Citera
2008-02-12, 15:05
Medlem
Freedom Fighters avatar
Sådär ja! Nu blir det förmodligen överklagat till hovrätten och där skärps straffet ytterligare.
Citera
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldpojken

haha... om han sa så här så kan han mycket väl få ett åtal till på sig...
Det måste gå bra långt om något dylikt uttalande skall gå till åtal!
Tyckte mestadels det verkade som han spekulerade, möjligen en bra språngbräda för att anmäla rätten för tjänstefel/myndighetsmissbruk!

Men att Tito blir åtalad för dom här uttrycken

// Dempa
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Jag har inte hundra koll på målet, det har varit så mycket trams runt Tito.
Men vad består bevisningen av egentligen?
Någonting speciellt som fällde Tito?

Annars är det ju fritt fram för Lotta, Hulda, Greta och Stina att tillsammans snacka ihop en story som verkar rimlig och sen slå till typ 2 år senare när all teknisk bevisning är bortblåst.
Tito kan knappast ha gynnats av att ställa till med alla dessa scener iallafall. Innan domen ens kommit så har han gjort uttalanden om rasism och att han ska bränna sitt pass. Men visst är det oroväckande när ord står mord ord. Stureplansprofilerna till exempel, gå från att bli friade till att få 4 år i fängelse, bara för att det togs upp i en annan instans utan att någon ny bevisning tillkommit.
Citera
2008-02-12, 15:06
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
HovR kommer med säkerhet att ge TR en lektion i bevisvärdering, som så många gånger förr. Rättssäkerheten är i gungning.

Det är inget fel på tingsrättens bevisvärdering! Det är sannolikt att hovrätten kommer till samma slutsatser. Nämligen.

Jag kan det här, pojkar och flickor. Kraven för fällande dom är uppfyllda = en kvinna berättar (räcker i sig) och det finns vittnen som hört henne berätta (bonus).

Notera här hur tydligt det är att domstolar inte behöver hantera problemet om grejen är sann eller inte - utan det handlar bara om kraven för fällande dom är uppfyllda.

Tingsrätten skriver att inget tyder på att Monica Dahlström-Lannes påverkat vittnena. Vi vet alla att detta inte är med sanningen överensstämmande. Självklart har psykot påverkat vittnen hit och dit och särskilt Barnkvinnan.

Men.

Det är ju faktiskt inte bevisat till 100 procent! Alltså är det inte fel av tingsrätten att skriva så - rent juridiskt. Bevisbördan är den omvända i sexmål. Men om man bryr sig om att reda ut sanningen är det ju förstås fel.

En korrekt skrivning av tingsrätten borde därför ha låtit så här:

"Monica Dahlström-Lannes inblandning i målet är märklig och det är än mer anmärkningsvärt att åklagaren med sin objektivitetsplikt inte utrett hennes förehavanden. Därför vet vi inte var vi står idag, vad Barnkvinnan egentligen varit med om och hur mycket hon och vittnena pratat sig samman. Därutöver finns en rad andra märkliga omständigheter som gör att tingsrätten inte kan ta ställning till någonting alls i det här målet."

Jag tycker att mitt förslag är betydligt rimligare, eller vad säger ni?
Citera
2008-02-12, 15:08
Medlem
Charlie Wilsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Sådär ja! Nu blir det förmodligen överklagat till hovrätten och där skärps straffet ytterligare.

Haha, ja, eller hur? Dagens understatement står förresten åklagaren Anna Håkansson för:
Citat:
Kommer du att överklaga domen?

– Nej, det skulle jag inte tro.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1823713.ab

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här