2022-07-13, 11:06
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Utdraget ditt handler ikke om pressen har mottatt taushetsbelagte opplysninger eller ikke.

Her str det svart p hvitt(Utdrag):
Etter gjennomgang av artiklene det var henvist til i anmeldelsen fant Spesialenheten at pressen hadde mottatt opplysninger som mtte anses vre taushetsbelagte opplysninger.
Du tror helt sikkert at TH selv har lekket disse opplysningene til media, s derfor er dette helt undvendig diskutere med deg.

Det str det som det str, at siktede ikke er underlagt noen taushetsplikt, og det er heller ikke vitner.
Det kan i teorien vre et vitne som har ftt fatt i dette, eller at TH selv har lekket.
Det str at en stor persongruppe hadde tilgang til materialet.
Det kan vre TH selv som har lekket dette for sette politiet i et drlig lys. Han har jo ikke noe tape p det. Han vet jo at nr det blir rettsak, s kommer disse opplysningene ut uansett.
Citera
2022-07-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Det str det som det str, at siktede ikke er underlagt noen taushetsplikt, og det er heller ikke vitner.
Det kan i teorien vre et vitne som har ftt fatt i dette, eller at TH selv har lekket.
Det str at en stor persongruppe hadde tilgang til materialet.
Det kan vre TH selv som har lekket dette for sette politiet i et drlig lys. Han har jo ikke noe tape p det. Han vet jo at nr det blir rettsak, s kommer disse opplysningene ut uansett.

Du pstod at det ikke ble sltt fast at pressen hadde mottatt taushetsbelagte opplysninger. Godt du skjnner at det var helt feil.

Selvsagt tror du at det er TH selv som har lekket opplysninger til pressen...
Citera
2022-07-13, 11:30
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Du pstod at det ikke ble sltt fast at pressen hadde mottatt taushetsbelagte opplysninger. Godt du skjnner at det var helt feil.

Selvsagt tror du at det er TH selv som har lekket opplysninger til pressen...

Opplysningene er ikke taushetsbelagte, s lenge de ikke kommer fra en person som har taushetsplikt, s enkelt er det. anse, er ikke det samme som fastsl.
Du skreiv at det ble sltt fast at pressen hadde mottatt taushetsbelagte opplysninger, og det er ikke helt det det str i det dokumentet.
Hva du tror, eller leser mellom linjene, blir en annen sak.
Jeg har ikke sagt hva jeg tror, jeg bare ppeker mulighetene.
Det er ikke bare politiet og TH som har tilgang til disse avhrene, men ogs vitner utenfor.
Disse har ikke taushetsplikt.
Citera
2022-07-13, 11:32
Medlem
Det er avdekket at kryptoGM kamuflerte seg ved hjelp av NordVPN da hen opprettet kryptokontoer, mail adr osv. NordVPN er ikke gratis, det er heller ingen "free usage" p f.eks 500mb som en del andre slike vpn aktrer har. En m kort gdt betale for f tilgang, betalingen m foreg fra ett kort med penger p, eller paypal. Hvem betalte for NordVPN i Norge i dette aktuelle tidsrommet.. Det er sikkert en del som betaler for NordVPN i Norge, men ikke hinsides mange tusen. Lsningen ligger blandt EN av disse betalerne.
Citera
2022-07-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Opplysningene er ikke taushetsbelagte, s lenge de ikke kommer fra en person som har taushetsplikt, s enkelt er det. anse, er ikke det samme som fastsl.
Du skreiv at det ble sltt fast at pressen hadde mottatt taushetsbelagte opplysninger, og det er ikke helt det det str i det dokumentet.

Hva du tror, eller leser mellom linjene, blir en annen sak.
Jeg har ikke sagt hva jeg tror, jeg bare ppeker mulighetene.
Det er ikke bare politiet og TH som har tilgang til disse avhrene, men ogs vitner utenfor.
Disse har ikke taushetsplikt.

Nr det str mtte anses betyr det at spesialenheten har fastsltt at det er snakk om taushetsbelagte opplysninger. Det er heller ingen tvil om at pressen har mottatt disse opplysningene.
Etter gjennomgang av artiklene det var henvist til i anmeldelsen fant Spesialenheten at pressen hadde mottatt opplysninger som mtte anses vre taushetsbelagte opplysninger.
Nr det gjelder taushetsbelagte opplysninger, s skal ikke disse havne i hendene til personer uten taushetsplikt. Det er jo opplagt at TH kjenner til opplysninger som gjelder ham selv, og dette kan jo ogs gjelde andre vitner. Men utover dette skal det ikke vre mulig spre taushetsbelagt informasjon.

Straffen for brudd p taushetsplikten er bot, eller fengsel inntil et r.
Senast redigerad av Lorentsen 2022-07-13 kl. 12:55.
Citera
2022-07-13, 15:45
Medlem
Lekkasje innen politiet har vel i s fall gtt begge veier. I denne artikkelen er det politiet det gr ut over.
Hvem skal i s fall g inntil ett r i fengsel?
I hvertfall ikke politiet.

Onsdag fortalte Politiforum at Justisdepartementet hadde utlevert en liste med fullt navn og ansattnummer p 3000 politifolk, alle medlemmer av Norsk narkotikapolitiforening (NNPF), til en privatperson.
Politiforum har i etterkant ogs blitt gjort kjent med at listen samtidig ble utlevert til minst en annen person.
Politidirektoratet (POD) hadde frst avsltt gi innsyn i disse opplysningene, begrunnet blant annet med at dette ville gi opplysninger om hvilke personer som jobbet mot organisert og alvorlig kriminalitet, herunder narkotikakriminalitet, og at det ville kunne medfre at kriminelle kan iverksette tiltak bde generelt og mot enkeltpersoner i politiet som gjr politiets arbeid mot slik kriminalitet mindre effektivt.
Avslaget ble klaget inn til Justisdepartementet, som overprvde POD, og utleverte listen. POD opplyser til Politiforum at de ikke ble informert om at listen med navn ble frigitt.
Flere politifolk som har ftt navnet sitt utlevert, reagerer kraftig p dette. De stiller sprsml ved om Justisdepartementet vet hva de har gjort, med tanke p at politifolk som jobber opp mot tunge kriminelle miljer og med vilje holder en lav profil, n fr navnet sitt utlevert.

https://www.politiforum.no/sigve-bol...tperson/222064

https://www.politiforum.no/justisdep...-i-fare/222100

Hvis man synes lekkasjer angende pgende etterforskning er traumatiserende, hvorfor er man s p FB?

De som ikke reagerer p ekteskapskontrakt i Lrenskogsaken, og er overbevist om at det er en ekte kidnapping, uansett odds, er de som roper hyest ang lekkasjer.

S er det at journalister setter sin re i ikke navngi kilder. Og takk og lov for det.
Det er Vr varsom plakaten som er deres rettesnor.
Senast redigerad av Ittno 2022-07-13 kl. 16:27.
Citera
2022-07-13, 18:22
Medlem
GG99Slayers avatar
ja det er bra familien har ting som klage p som hvem som har brutt taushetsbelagte opplysninger..

det f igjen aeh er ikke s viktig......
Citera
2022-07-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno

Hvis man synes lekkasjer angende pgende etterforskning er traumatiserende, hvorfor er man s p FB?

De som ikke reagerer p ekteskapskontrakt i Lrenskogsaken, og er overbevist om at det er en ekte kidnapping, uansett odds, er de som roper hyest ang lekkasjer.

S er det at journalister setter sin re i ikke navngi kilder. Og takk og lov for det.
Det er Vr varsom plakaten som er deres rettesnor.

Det er vel ingen her p FB som har psttt at lekkasjer er traumatiserende? Det virket som Kornblomst og Skaanseth ikke hadde ftt med seg at det hadde vrt lekkasjer av taushetsbelagte opplysninger, noe jeg tenkte jeg kunne informere om at det hadde Spesialenheten for politsaker bekreftet at det hadde vrt.

Lekkasjer gr ikke kun ut over rettssikkerheten til de siktede, men kan ogs vre deleggende for den pgende etterforskningen, og fre til at saken ikke blir oppklart. Politimester IM sa til Dagbladet at de vurderte ta grep da det lekket detaljer fra Hagen-etterforskningen. N virker det faktisk som det har blitt frre lekkasjer, enn det var tidligere.
Citera
2022-07-13, 19:31
Medlem
Citat:
Det er vel ingen her p FB som har psttt at lekkasjer er traumatiserende? Det virket som Kornblomst og Skaanseth ikke hadde ftt med seg at det hadde vrt lekkasjer av taushetsbelagte opplysninger, noe jeg tenkte jeg kunne informere om at det hadde Spesialenheten for politsaker bekreftet at det hadde vrt.

Lekkasjer gr ikke kun ut over rettssikkerheten til de siktede, men kan ogs vre deleggende for den pgende etterforskningen, og fre til at saken ikke blir oppklart. Politimester IM sa til Dagbladet at de vurderte ta grep da det lekket detaljer fra Hagen-etterforskningen. N virker det faktisk som det har blitt frre lekkasjer, enn det var tidligere.

Dattera til TH lekket vel taushetsbelagte opplysninger, dvs at de var taushetsbelagt for politiet men kanskje ikke for de prrende.
Citera
2022-07-13, 19:41
Medlem
Citat:

Lurer du p hvilke taushetsbelagte opplysninger, som er lekket?
Citera
2022-07-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Dattera til TH lekket vel taushetsbelagte opplysninger, dvs at de var taushetsbelagt for politiet men kanskje ikke for de prrende.

Hvilke taushetsbelagte opplysninger kan det vaere tror du?
Citera
2022-07-13, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hvilke taushetsbelagte opoltsninger kan det vaere tror du?

Jeg driter i det, bryr meg null.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in