Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-26, 15:35
Medlem
Jofs avatar
Sover dom på båten. Har dom bokat hotellrum eller sover dom klimatvänligt på stranden? Många frågor. Håller hon tal direkt när landat? Som en del missionärer brukade göra. Kommer alla neuroligiska handikappförbunden möta upp? FN representant. Utsända från svenska ambassaden och den vanliga svansen av skjutare.
Om jag vore i Gretas ställe skulle jag aldrig stiga av båten.
Senast redigerad av Jof 2019-08-26 kl. 15:37.
2019-08-26, 15:53
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Sover dom på båten. Har dom bokat hotellrum eller sover dom klimatvänligt på stranden? Många frågor. Håller hon tal direkt när landat? Som en del missionärer brukade göra. Kommer alla neuroligiska handikappförbunden möta upp? FN representant. Utsända från svenska ambassaden och den vanliga svansen av skjutare.
Om jag vore i Gretas ställe skulle jag aldrig stiga av båten.
Nä, det blir första bästa flyg tillbaka till Sverige, som enligt en del ska skrivas med litet s i början. Hur gick det för missionärerna. Dom har väl inget att skryta med, om dom överhuvudtaget fortfarande finns. Dom har aldrig lyckats speciellt bra. Avrättade, jagade. Nåja, en del lyckades dom omvända. Många blev kvar och levde lyxliv, med tjänstefolk och ockuperad mark.
Senast redigerad av Framme 2019-08-26 kl. 16:12.
2019-08-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tror att det är du som är naiv.

Om du tänker efter, är du en bankrånare bara för att du är på banken samtidigt med rånaren?

Det här kan mycket väl vara några som vill filma och som inte är en följebåt per se.

Vet du ens vad en följebåt är?
Ja det gör jag men inte du tydligen.
2019-08-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit

Vore väl kul om det är lotstvång den sista biten in i hamn, nu när de klarat sig hela vägen över Atlanten utan (bevisad) följebåt.

Hur klimatsmart är det att tillverka frystorkad mat egentligen?

Jodå, norrmännnen och eskimåerna på tex Grönland har ju frystorkat fisk i sekler, tex torsk.
Jo, det är visst relativt klimatsmart tillverkningen, utan tvekan. Men det behövs plastpåsar som är både lufttäta och aromtäta. Och då är tex mylarplasten bland de bästa. Dvs ungefär samma plast som finns i chipspåsar. Och för att förbättra hållbarheten så kan man fylla påsarna med tex koldioxid, så där har vi koldioxiden igen
Man kan dock inte frystorka allt, knappast tex råa ägg eller liknande

Men distributionskedjan och transportfrågan för dessa varor - de har naturligtvis sin påverkan
2019-08-26, 16:48
Medlem
Hoppas ett stormigt hav sväljer lilla Greta och resten av besättningen tillsammans med båten..
2019-08-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En ledtråd i sammanhanget kan vara att jämföra Gretas utveckling med hennes syster Beatas utveckling. Innan Greta började sin svältkost så var hon mycket större än Beata:

https://starsinformer.com/wp-content...d-Sister-1.jpg

Ett antal år senare var hon mycket mindre. Beata hade både vuxit ikapp och vuxit om:

http://www.sydostran.se/ledare/greta...lobal-rorelse/

Ytterligare bilder:
https://starsinformer.com/wp-content...And-Sister.jpg
https://starsinformer.com/wp-content...ster-Beata.jpg
https://scontent-frt3-2.cdninstagram...ninstagram.com

Beata är alltså 2-3 år yngre än Greta.

Snälla, dra inte in fler barn i det här. Det är helt irrelevant vilka dessa personer är. Problemet är att man använder barn som sköld i klimatdebatten och fokus bör ligga på de vuxna som driver detta. Greta är inte ansvarig för detta och bör ses som ett offer, och hennes syster bör lämnas helt utanför. Sitta och jämföra deras kroppar känns väldigt fel.

Attackera föräldrarna och alla vuxna runt omkring för att de har skapat Gresus Kristus, men låt Greta vara ifred.
2019-08-26, 16:59
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror
Hoppas ett stormigt hav sväljer lilla Greta och resten av besättningen tillsammans med båten..
Så elak är inte jag. Samtidigt kan jag inte lyckönska dom. Ha, ha.
2019-08-26, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jodå, norrmännnen och eskimåerna på tex Grönland har ju frystorkat fisk i sekler, tex torsk.
Jo, det är visst relativt klimatsmart tillverkningen, utan tvekan. Men det behövs plastpåsar som är både lufttäta och aromtäta. Och då är tex mylarplasten bland de bästa. Dvs ungefär samma plast som finns i chipspåsar. Och för att förbättra hållbarheten så kan man fylla påsarna med tex koldioxid, så där har vi koldioxiden igen

Men distributionskedjan och transportfrågan för dessa varor - de har naturligtvis sin påverkan
Jo, man kan faktiskt torka råa ägg och göra äggpulver.
https://vandringsguiden.se/torka-mat
2019-08-26, 17:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Fast koldioxiden behöver ju inte komma från fossila källor. Även om den gör det så är det väldigt liten mängd det handlar om i en förpackning.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-08-26 kl. 17:58.
2019-08-26, 17:25
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
?? Så klart att det finns begränsningar. Dvs det kan inte finnas mera fossilt kol än Jordens hela massa, eller hur ? Det är då en sak som är helt säker. Nu vet vi på ett ungefär vad jordklotet består av, men att uppskatta mängden fossilt kol kanske felar på en faktor 10, 100, 1000, 10000, eller en miljon svårt att säga

Vad jag menar med begränsningar är att det kanske inte kommer att finnas någon teknik för att ta upp fossilt kol ifrån stora djup, Så att så att säga det blir allt mera kostsamt både pengamässigt och energimässigt att få tag i detta kol - att det inte är värt besväret.

Gisnningsvis så kan det bli billigare att fånga upp CO2 ifrån atmosfären direkt. Det kan man göra med enorma ytor med tex bränd kalk, Kalciumoxid, CaO och Kalciumhydroxid, Ca (OH)2. Dessa ämnen tar upp CO2 ur luften och bildar då CaCO3 Kalciumkarbonat. Med att kalcinera detta i en ugn så kan man sedan fånga upp den avgivna CO2-n. Den kan direkt reduceras till tex Metan CH4, som då kan användas som bränsle, och vi har själva åstadkommit en artificiell kolcykel som då inte kommer att öka CO2-halten i atmosfären.

I rymdkapslar och på ubåtar kan man använda amino-skrubbers som "tvättar ut" CO2 ur luften, men volymerna som behövs för att hantera en stor del av atmosfären behöver förstås vara gigantiska.

Ingen här som har räknat på om hur mycket 1000 ppm är ? Jo det är en tusendel av atmosfärens massa, Atmosfärens massa är i sin tur 5.15×10^18 kg
Således så betyder 1000 ppm att atmosfärs-CO2ns massa i så fall blir 5.15×10^15 kg, eller 5.15×10^12 ton eller
5150 000 000 000 ton. Ett fullastat fartyg med kol kan rymma cirka 100 000 ton, som ger vid förbränning 100000 x (44/12) = 367000 ton CO2.
5150 000 000 000/367000 = 14 032 698 fartyg som vardera bär 100 000 ton kol kan alltså fixa biffen att nå 1000 ppm. Så om man lägger manken till och eldar upp 267000 ton fossilt kol i minuten i typ tio år så har man nått 1000 ppm, så kan man ju se om IPCCs modeller stämmer ?

Kanske man kan använda solenergi, (Eller varför inte vågenergi!) för att dra koldioxid ur luften, och tillverka grejer som racerbåtar i kolfiber?
2019-08-26, 17:26
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Jag önskar verkligen inte livet ur dem!

Dessutom är jag nyfiken på vad som kommer att hända härnäst.
2019-08-26, 17:29
Medlem
tunnelbanaTokyos avatar
Citat:

Är du säker på att du önskar det? Om Greta dog på den där resan skulle hennes image som helgon vara oåtkomlig. Jag hoppas verkligen att hon klarar sig och att folk börjar se sanningen så småningom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in